Recept voor een goed groundhopverslag

Gestart door TeeZee, okt 08, 2008, 21:30:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Ik heb hier nog nooit een topic over gezien en omdat ik zelf eigenlijk altijd maar wat doe, ben ik wel geinteresseerd in de volgende algemene vraag: wat is een goed groundhopverslag? Wat moet, wat moet juist niet?

Even snel wat losse flodders:
- korte informatie over de club en stadion, zonder wikipedia o.i.d. over te schrijven
- waarom deze visit?
- persoonlijke impressie stadion, sfeer, wedstrijd, eventuele randzaken
- als exotisch: beschrijving van hoe je aan kaartjes e.d. kwam + info over vervoer, accommodatie (kort)
- foto's, liefst zodanig dat het enigszins verschilt van wat op het net te vinden is (mits mogelijk natuurlijk)

Ikzelf heb niet zoveel met verhalen die meer over alcoholconsumptie gaan dan over het groundhoppen zelf. Inside-jokes of dingen die alleen leuk zijn als je erbij bent, zijn vooral leuk voor jezelf maar niet voor de rest (denk ik). Dat laatste lukt mezelf ook niet altijd, mijn dagboek van augustus j.l. zal door weinig letterlijk gelezen zijn, maar meer snel gescand op relevante zaken. Begrijp ik heel goed, het is een topic dat ik waarschijnlijk alleen zelf nog eens zal herlezen.

Iemand iets toe te voegen of wellicht een andere mening? Ik moet er zelf ook nog maar eens wat uitgebreider over nadenken.

HJanneman

Wat betreft foto's, bij mijn verslagen ontbreken die nog wel eens, en ik lees wel vaker verslagen zonder foto's.
Ik vind het soms wel leuk om een verslag te lezen zonder foto's als iemand het zo beschrijft dat ik me een goed beeld kan vormen bij het verhaal.

Wat betreft Liverpool-Standard de Liege, een beetje off-topic, maar nu ik het toch over foto's heb, ik heb de foto's van deze wedstrijd in winrar staan, maar krijg ze met geen mogelijkheid ge-upload, iemand een oplossing om winrar bestanden te veranderen in 'normale' bestanden?

Han

Citaat van: TeeZee op okt 08, 2008, 21:30:23Iemand iets toe te voegen of wellicht een andere mening? Ik moet er zelf ook nog maar eens wat uitgebreider over nadenken.

Ik ben geen format-schrijver noch voorstander van 'geforceerde templates'. Als pub-bacchanalen en inside-jokes bij de persoonlijke beleving van verslagen horen; soit.
Zelf houd ik van anecdotisch en beeldend schrijven met hier en daar milde spot.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op okt 08, 2008, 23:02:57Zelf houd ik van anecdotisch en beeldend schrijven met hier en daar milde spot.
http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=493.0 en
http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=496.0 zijn daar goede voorbeelden van. Het in ieder geval een schrijfstijl die ik verder weinig op het net tegenkom als het gaat om groundhopverhalen. Het leuke van deze verhalen vind ik dat je (althans, ik ervaar dat zo) ook echt nieuwsgierig raakt naar een club als Barrow en dat tramlijntje. Is het een bewuste keuze geweest om niet alles weg te geven en dus niet de foto te plaatsen van hoe dat tramlijntje er tegenwoordig uitziet?

Han

Citaat van: TeeZee op okt 23, 2008, 22:14:36
http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=493.0 en
http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=496.0 zijn daar goede voorbeelden van. Het in ieder geval een schrijfstijl die ik verder weinig op het net tegenkom als het gaat om groundhopverhalen. Het leuke van deze verhalen vind ik dat je (althans, ik ervaar dat zo) ook echt nieuwsgierig raakt naar een club als Barrow en dat tramlijntje. Is het een bewuste keuze geweest om niet alles weg te geven en dus niet de foto te plaatsen van hoe dat tramlijntje er tegenwoordig uitziet?
Ik heb niet eens de tegenwoordigheid van geest gehad om dat te fotograferen. Toen ik mijn verhaal over Barrow had geschreven bevond ik mij door omstandigheden een paar weken later in Barrow en liep ik als het ware in mijn eigen verhaal; zoals ik er al schrijvend een beeldende voorstelling van had gemaakt. Alsof het kiekje al in mijn hoofd zat.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

In hoeverre vinden we het nog zinvol om achtergrondinformatie te geven over een bezochte club? Vrijwel alles is al te vinden op het internet en het wikipedia-concept maakt dat verschillende bronnen en verificatie daarvan middels poly-internetdiscussie al samengekomen zijn. Dat laatste zorgt ervoor dat je in je eentje eigenlijk niet veel meer anders kan dan overschrijven of kort samenvatten. Het voegt niks meer toe.

Je zag de afgelopen jaren al een toename van teksten op het www waarbij verschillende belangrijke woorden aanklikbaar zijn en leiden naar een tekst over dat woord. Surfen zoals het vanaf het begin van het www bedoeld was! In die zin kun je je afvragen of een kaal verslag zonder referentielinks niet slechts een lange lap tekst is die grenst aan plagiaat. Je kunt je ook afvragen of iemand de hele lange verhalen nog leest, omdat het internet ervoor gezorgd heeft dat informatieprikkels zo hevig geworden zijn dat de concentratieboog nog slechts in pulsen gespannen staat. D.w.z. we lezen heel vluchtig, het is een soort digitaal koppensnellen geworden. Vooral internetfora zijn feitelijk vooral geschikt voor kort en snel even bijpraten.

De enige manier om hieraan te ontsnappen is om met onontgonnen informatie te komen, om op "ontdekkingsreis" te gaan. Lukt dat niet, dan valt er niet meer aan te ontkomen dat je in een aflevering van de teletubbies terechtkomt. Het succes van de teletubbies zit 'm in het feit dat jonge kinderen graag steeds terugkerende dingen zien.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van verlichte geesten die nagedacht hebben over een mogelijke vernieuwing in de wereld van groundhopverslagen.

Joost

Citaat van: TeeZee op nov 08, 2008, 09:25:00
In hoeverre vinden we het nog zinvol om achtergrondinformatie te geven over een bezochte club? Vrijwel alles is al te vinden op het internet en het wikipedia-concept maakt dat verschillende bronnen en verificatie daarvan middels poly-internetdiscussie al samengekomen zijn. Dat laatste zorgt ervoor dat je in je eentje eigenlijk niet veel meer anders kan dan overschrijven of kort samenvatten. Het voegt niks meer toe.

Je zag de afgelopen jaren al een toename van teksten op het www waarbij verschillende belangrijke woorden aanklikbaar zijn en leiden naar een tekst over dat woord. Surfen zoals het vanaf het begin van het www bedoeld was! In die zin kun je je afvragen of een kaal verslag zonder referentielinks niet slechts een lange lap tekst is die grenst aan plagiaat. Je kunt je ook afvragen of iemand de hele lange verhalen nog leest, omdat het internet ervoor gezorgd heeft dat informatieprikkels zo hevig geworden zijn dat de concentratieboog nog slechts in pulsen gespannen staat. D.w.z. we lezen heel vluchtig, het is een soort digitaal koppensnellen geworden. Vooral internetfora zijn feitelijk vooral geschikt voor kort en snel even bijpraten.

De enige manier om hieraan te ontsnappen is om met onontgonnen informatie te komen, om op "ontdekkingsreis" te gaan. Lukt dat niet, dan valt er niet meer aan te ontkomen dat je in een aflevering van de teletubbies terechtkomt. Het succes van de teletubbies zit 'm in het feit dat jonge kinderen graag steeds terugkerende dingen zien.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van verlichte geesten die nagedacht hebben over een mogelijke vernieuwing in de wereld van groundhopverslagen.

Ik ben het niet met je eens. Niet iedereen heeft dezelfde focus wat betreft groundhoppen. De een vind Duitsland geweldig, de ander Engeland. Meestal weet je meer over de historie van het voetbal in je favoriete land. Bij verslagen uit minder favoriete landen is het dus uiterst zinvol om informatie over de betreffende club erbij te vermelden.

Hugo

Citaat van: TeeZee op nov 08, 2008, 09:25:00
Ik ben erg benieuwd naar de mening van verlichte geesten die nagedacht hebben over een mogelijke vernieuwing in de wereld van groundhopverslagen.

Moet het dan zonodig anders? Ik kan wel door de bocht met de schrijfstijl van de meeste hoppers.Vooral als er wat persoonlijk avonturen in verwerkt worden. De wedstrijd zelf kan toch vaak afgedaan worden met 3 regels.

Han

#8
Dit is een topic dat een merkwaardige wending dreigt te krijgen of al merkwaardig 'an sich' is. Ik beperk mij dan tot verslagen die gericht zijn op Engeland. Niemand kan daar wat mij betreft iets 'nieuws' aan toevoegen. Ik betrap mij er dan edoch prettig op dat ik van iemand als Maradobuus wel benieuwd zou zijn naar zijn relaas omdat ik zijn benadering wel verkwikkend vind. Hillsborough revisited.

Zodra een verslag begint met x was te laat omdat y moest poepen weet ik al dat z moest kotsen in de pub; dan haak ik af. Dat soort beleving kan mij niet boeien maar kennelijk is daar gretig lezerpubliek voor. Soit.


Indachtig de topictitel zijn er meerdere recepten voor een groundhopverslag. Ik mag mij graag verliezen in beschouwingen die de lengte van een 'internetformat' zou overschrijden omdat het een vluchtig medium zou zijn. Ik lap dat aan mijn laars.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op nov 09, 2008, 00:30:10Zodra een verslag begint met x was te laat omdat y moest poepen weet ik al dat z moest kotsen in de pub; dan haak ik af. Dat soort beleving kan mij niet boeien maar kennelijk is daar gretig lezerpubliek voor. Soit.
Allemaal leuk en aardig dat er een groot publiek voor is, maar je gaat mij niet vertellen dat daar geen mensen bij zitten die het stiekem niet al te boeiend vinden en liever in de beschutting blijven van de knikkende meute.

Het is volkomen gerechtvaardigd om kritische kanttekeningen te plaatsen bij zuipverhalen die niks met groundhoppen te maken hebben en volledig inwisselbaar zijn met het gemiddelde vakantieverslag van een puber die naar Salou en Lloret ging.

Groundhoppen is een mooi excuus om wat van een andere omgeving te leren kennen. Dat kan wel degelijk ook het bezoeken van het pub/nachtleven zijn als je daarvan houdt, maar vertel dan bijvoorbeeld ook wat over de verschillen t.o.v. je thuisland. Dat kan interessant zijn, je ontmoet immers de "locals" in hun natuurlijke omgeving en daar valt vast wel wat spannends over te vertellen. Meestal komt het helaas niet veel verder dan dronken, kotsen, poep, pies en sletjes. Het komt eigenlijk bijna altijd over als zelfverheerlijking, kijk mij eens geweldig zijn als Hollander in het buitenland. Rinus A. heeft daar laatst iets raaks over gezegd.

Voordat er mensen met het vingertje brullen dat er zoiets als "vrijheid van meningsuiting" bestaat: inderdaad, en dat geldt dus ook voor mij en gelijkgestemden. Ik dring niemand iets op, verbied niemand wat, maar ga vooral niet piepen als er (hoe bestaat het) mensen anders denken dan de (ogenschijnlijke) meerderheid.

CiteerIndachtig de topictitel zijn er meerdere recepten voor een groundhopverslag. Ik mag mij graag verliezen in beschouwingen die de lengte van een 'internetformat' zou overschrijden omdat het een vluchtig medium zou zijn. Ik lap dat aan mijn laars.
Jouw teksten zijn veelal het resultaat van persoonlijk spitten in oude bibliotheken en het spreken met clubhistorici, toch? D.w.z. het hield niet op bij het overschrijven van bestaande teksten, maar je voegde er wat aan toe door na te denken over wat je las. Je hebt zelfs mensen naar een vrijmetselarij in Blackpool gestuurd om een logo te fotograferen die niet te vinden was in bestaande werken (ook digitaal).

Ik vond het verhaal van Hielke over Wolfsburg erg prettig leesbaar: korte intro over de club, daarna een vlotte uiteenzetting over de groundhop. Ik mocht willen dat ik zelf zo'n soepele pen bezat.

Han

#10
Ik probeer te begrijpen of hier sprake is van een pleidooi voor 'anderssoortige groundhopverslagen'. Toen ik gisterenavond mijn bijdrage hier had geplaatst las ik daarná het Wolfsburg-verslag van Hielke. Dat verraadt een vlotte en naturelle pen en het las heerlijk weg.

'De ouvreuse met de roterende kaasschaaf' of 'Jan Klaassen en de bewegende toiletrol'. Daar is een doelgroep voor. Als ik een dergelijke titel zie voor een groundhopverslag is ogenblikkelijk alle interesse weg. Het duidt op overtreffende trappen waarbij de beleving niet voor opstaat maar het loef afsteken van andere schijtlolligheid.

Dat gezegd hebbend is het natuurlijk niet iedereen gegeven om origineel en oorspronkelijk verslagen te doen. Het verslag is het soortelijk gewicht van de afzender.


Citaat van: TeeZee op nov 09, 2008, 11:47:22
Allemaal leuk en aardig dat er een groot publiek voor is, maar je gaat mij niet vertellen dat daar geen mensen bij zitten die het stiekem niet al te boeiend vinden en liever in de beschutting blijven van de knikkende meute.

Het is volkomen gerechtvaardigd om kritische kanttekeningen te plaatsen bij zuipverhalen die niks met groundhoppen te maken hebben en volledig inwisselbaar zijn met het gemiddelde vakantieverslag van een puber die naar Salou en Lloret ging.

Dat verschijnsel in niet aktueel hier en ik probeer dan ook een verklaring te vinden voor deze fulminerende zijsprong.

Over mijn eigen benadering: ik ga niet naar een wedstrijd van negentig minuten maar bezoek een tijdstand in een voetbalgebit. Daarom zul je me volgens beproefde receptuur geen uitgebreid kond zien doen van hoe het transport van a naar b zich heeft afgewikkeld. Kwestie van beleving.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Pieros

CiteerAllemaal leuk en aardig dat er een groot publiek voor is, maar je gaat mij niet vertellen dat daar geen mensen bij zitten die het stiekem niet al te boeiend vinden en liever in de beschutting blijven van de knikkende meute.

Het is volkomen gerechtvaardigd om kritische kanttekeningen te plaatsen bij zuipverhalen die niks met groundhoppen te maken hebben en volledig inwisselbaar zijn met het gemiddelde vakantieverslag van een puber die naar Salou en Lloret ging.

Groundhoppen is een mooi excuus om wat van een andere omgeving te leren kennen. Dat kan wel degelijk ook het bezoeken van het pub/nachtleven zijn als je daarvan houdt, maar vertel dan bijvoorbeeld ook wat over de verschillen t.o.v. je thuisland. Dat kan interessant zijn, je ontmoet immers de "locals" in hun natuurlijke omgeving en daar valt vast wel wat spannends over te vertellen. Meestal komt het helaas niet veel verder dan dronken, kotsen, poep, pies en sletjes.
Ik kan me vergissen, maar van dit soort verhalen zien we er toch maar weinig van op dit forum?

TeeZee

Citaat van: Pieros op nov 09, 2008, 13:34:34
Ik kan me vergissen, maar van dit soort verhalen zien we er toch maar weinig van op dit forum?
Dat klopt, maar dat beweer ik toch ook niet?

Citaat van: HanDat verschijnsel in niet aktueel hier en ik probeer dan ook een verklaring te vinden voor deze fulminerende zijsprong.
Dat klopt, maar dat beweer ik dus ook niet.

Citaat van: HanIk probeer te begrijpen of hier sprake is van een pleidooi voor 'anderssoortige groundhopverslagen'.
Nee, zeker niet. Laten we als positieve constatering concluderen dat dat niet nodig is. Een andere positieve conclusie moet de impact van wikipedia zijn. Toen internet bedacht werd door wetenschappers, moesten ze dat voor ogen hebben gehad. Natuurlijk is wikipedia niet perfect, maar als het gaat om bronnencombinatie en -verificatie gebruikt het het massamedium internet op een manier die ongekend is.

Ici c est Paris

Ik volg dit topic aandachtig, maar ik betwijfel of je echt kan spreken van een goed of slecht verslag, uitzonderingen daargelaten. Iedereen beleeft het op zijn eigen manier, en ik persoonlijk schrijf op hoe ik het beleefd heb. Als iemand er plezier aan beleeft om zich kort te zuipen in de pub, dan moet ie dat zelf weten, niet mijn manier, daar hoef ik niet persé voor naar Engeland als ik dat zou willen.

Ik denk dat vooral belangrijk is voor een eventueel goed groundhopverslag dat je duidelijk en objectief blijft. Het doel van een groundhopverslag is in mijn ogen een ander iets nieuws te leren of te informeren over de club/stadion/stad, dat heeft weinig nut als je je daarbij laat leiden door je eigen emoties of binding met bepaalde clubs.

TeeZee

Citaat van: Ici c est Paris op nov 09, 2008, 16:54:38dat heeft weinig nut als je je daarbij laat leiden door je eigen emoties of binding met bepaalde clubs.
Oprechte passie voor een club (en daardoor blinde subjectiviteit) kan heel mooi zijn, maar dat hangt ook af van het vertellend vermogen van de vlinderfokker. Vaak vind ik de daarbij horende haat jegens de clubrivaal geforceerd en gespeeld overkomen, dat wel. Vooral in het geval van buitenlandse clubs: "ik ben voor Austria Wien en die kneuters van Rapid komen op de maatschappelijke ladder nog na het varken", dat werk.