Promotie/Degradatie België 2017-2018

Gestart door Joost, feb 14, 2018, 14:49:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

CiteerLierse voor Altijd wil één sterke club in Stad Lier

Aangezien het duidelijk is dat we de licentie niet gaan halen, hebben wij – zoals beloofd – actie ondernomen. De voorbije weken hebben we gesprekken gevoerd met verschillende clubs om de toekomst van de Liersefamilie veilig te stellen.

Van één gesprek werden wij héél erg enthousiast. Wij willen in zee met K. Lyra TSV, de enige andere traditieclub in onze regio. Lyra is een stabiele club met een écht Liers bestuur.

Enorme aandacht voor de jeugd zit in haar mission statement. Lyra maakt ook werk van de doorstroming van eigen jeugd naar de eerste ploeg. Lokale verankering, spelers uit Lier en omstreken, zijn de ruggengraat van hun club.

Zo was het ook in de gouden jaren van de Lierse. De mensen van Lyra staan ervoor open om supporters een stem te geven in hun bestuur. Dat is een primeur in België, supportersparticipatie zoals we dit nog nooit tevoren hebben gezien.

Lyra is net kampioen geworden, ze hebben de ambitie om ook volgend seizoen voluit voor promotie te gaan. Hun budget is rond, dat hebben we bij Lierse al in jaren niet meer gezien.

Beeld je in dat we volgend jaar één club hebben in Lier!
Beeld je in dat we volgend jaar opnieuw sportief succes hebben en plezier maken in het stadion!
Beeld je in dat we opnieuw rust in de bestuurskamer krijgen!

Wij reiken de hand aan Lyra, de gesprekken waren geweldig, het is nu aan hen om de definitieve beslissing te nemen. 

Joost

Die mogelijkheid had ik niet echt zien aankomen.

cafebac

Waarom  niet? Lyra heeft geen stadion en speelt bovendien al niet met originele stamnummer.

Alleen de kleuren... denk dat Rood/Geel hem niet gaat worden in de schaduw van Mechelen ;)

wekke

Citaat van: Joost op mei 07, 2018, 21:20:31
Die mogelijkheid had ik niet echt zien aankomen.

Idem. Ik ben er momenteel mentaal niet klaar voor om aan zulke scenario's te denken. Dat zal zo zijn zolang die ene optie ivm het behouden van stamnummer en stamnummer er is.

In ieder geval, niet in het geel en zwart spelen en ik haak sowieso af.

wekke

Citaat van: cafebac op mei 07, 2018, 21:23:34
Waarom  niet? Lyra heeft geen stadion en speelt bovendien al niet met originele stamnummer.

Alleen de kleuren... denk dat Rood/Geel hem niet gaat worden in de schaduw van Mechelen ;)

Lyra heeft ook niet het geld om ons stadion over te nemen. Wij zijn de enige club met een eigen stadion en dat komt dan in handen van de curator.

cafebac

Als de gemeente slim is kopen zij het. Hebben ze goedkope grond op goede locatie en houden ze de kans op betaald voetbal in hun stad in leven. Anders verwacht ik wel een externe investeerder die deze gok durft te nemen, zonder de oude schulden van Lierse er gratis bij te krijgen.
Ik volg Lyra niet maar heeft die club überhaupt nog achterban in de stad? Ondanks dat hun jeugdwerking en begroting prima zal zijn die ik ze niet op lange termijn in Berlaar(?) overleven. Geel/Zwart is dan echt niet uitgesloten lijkt me.

wekke

De stad wou jaren geleden al niet investeren in het stadion en ik verwacht dat nu ook niet. Een bureau heeft ook berekend dat de grond van het stadion niet genoeg value. De procedure om er bouwgrond van te maken is veel te lang (min 10 jaar) en heeft maar een winstperspectief van 10%. Dat schrikt investeerders af.

Joost

Citaat van: cafebac op mei 07, 2018, 21:23:34
Waarom  niet? Lyra heeft geen stadion en speelt bovendien al niet met originele stamnummer.

Alleen de kleuren... denk dat Rood/Geel hem niet gaat worden in de schaduw van Mechelen ;)

Lyra TSV is al een phoenixclub want het originele Lyra ging in 1971 op in Liersche SK.

wekke

CVBA Lierse en  VZW Lierse Jeugd hebben daarnet het faillissement aangevraagd.

Joost

Hemelvaartsdag werd er weer genoeg gevoetbald.

Club Brugge kwam weer een stapje dichter bij de titel. Standard won bij Anderlecht en Club bij Charleroi. Club Brugge kan daardoor zondag in Luik de titel pakken. Of het kan nog heel spannend worden op de slotdag.

De overige drie zijn ook nog in een mooi gevecht verwikkeld, Gent en Charleroi hebben 33 punten, Genk 32. De beste van deze drie mag naar de Europa League, de 2e van deze drie speelt de play-off met de winnaar van PO2.

Groep A van PLay-off 2 is beslist, daarvan is Zulte-Waregem de winnaar. Lokeren lijkt de B poule te gaan winnen, de voorsprong op Antwerp is 3 punten, mocht Antwerp nog gelijk komen dan is het doelsaldo van Lokeren beter. Zaterdag speelt Lokeren dan ook nog eens tegen de slechtste ploeg uit de Poule; Beerschot-Wilrijk.

In de nutteloze finalepoule van 1e Amateur herstelde Lommel zich tegen Deinze. Knokke won ook en blijft dus op 2 punten afstand.

FC Liege won ook het duel met La Louviere-Centre en plaatst zich voor de finale van de eindronde voor promotie naar 1e Amateur. Detail is dat La Lou-Centre dan nu zeker volgend jaar tegen het nieuwe en door de supporters omarmde RAA La Louviere zal spelen.

Het programma voor de finalepoule:
Mandel Utd v Luik
Hamme v St Eloois Winkel
Zondag heen, volgende week donderdag terug

Eindronde 2e klasse Amateur
Diegem en Eppegem promoveren. Diegem won van Termien, Eppegem bij Dikkelvenne.

Dikkelvenne en Termien spelen zondag nog om een plaatsje als eerste reserve in te nemen.

Inmiddels kunnen we ook wat namen voor de Interprovinciale Eindronde invullen:
Limburg: Herk de Stad & Park FC Houthalen
Brabant: Veltem & Liedekerken
Oost Vlaanderen: HO Kalken & Aalter
West Vlaanderen: Oostkamp & Wielsbeke


Koning Kriel

Beerschot-Wilrijk gaat natuurlijk nooit winnen van Lokeren als het enige resultaat daarvan is dat ze Antwerp helpen

Saltacampos

Citaat van: Koning Kriel op mei 11, 2018, 16:26:52
Beerschot-Wilrijk gaat natuurlijk nooit winnen van Lokeren als het enige resultaat daarvan is dat ze Antwerp helpen
Dat zouden ze wellicht sowieso niet doen, de ploeg is uitgeblust na de mislukte promotiepoging tegen Cercle en Lokeren lijkt erg in vorm in play off 2.
Lokeren-Zulte/Waregem wordt dus wellicht de finale van play off 2.
@Joost: klein detail in je verder alweer mooie overzicht; het is Liedekerke (zonder "n")
Over land and sea

Joost

Die tussen-n regel is toch al van 1995. Maar nog steeds niet in werking in Belgie? :)

rogo_breda

Waarom is de finalepoule van de eerste amateurklasse nu zo nutteloos?

Saltacampos

Citaat van: Joost op mei 12, 2018, 19:54:18
Die tussen-n regel is toch al van 1995. Maar nog steeds niet in werking in Belgie? :)
De naam werd volgens Wikipedia voor het eerst opgetekend in 1092, dus op die regel was het toen nog meer dan 900 jaar wachten ;p
Over land and sea