Bruxelles, Bruxelles, on t'encule! - Standard de Liège - RSC Anderlecht 26/09/08

Gestart door Ici c est Paris, sep 27, 2008, 20:52:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ici c est Paris

Bruxelles, Bruxelles, on t'encule!  –  Standard de Liège – RSC Anderlecht 26/09/2008



Een maandje geleden ontstond het idee om nog eens naar Standard te gaan. De broer van degene met wie ik altijd reis was door de positieve verhalen ook wel nieuwsgierig geraakt naar Standard, en wilde graag eens mee. We waren al thuis naar Standard - Zulte Waregem  en uit naar Charleroi – Standard geweest.  Beiden erg goed bevallen, en nu was het dan tijd voor wat de mooiste wedstrijd van het jaar is voor beide ploegen, en misschien wel  van heel  België. Voor tickets namen me weer contact op met onze vrienden van de Millennium Reds uit Antwerpen, en het zou geen probleem moeten zijn om aan kaarten te komen. Was het alleen nog wachten op het definitieve tijdstip (in verband met onze eigen clubs in Nederland) maar dat leverde ook geen probleem op, vrijdagavond half 9 zou er afgetrapt worden. De bevestiging van onze tickets kwam toen ook binnen, dus zo kwam het dat wij gisteren richting het zuiden gingen.

Zo rond de klok van 1 in de middag stapten we met z'n drieën in de auto en zetten we koers richting het zuiden. Na een hoop files op de weg rondom 's-Hertogenbosch,  Sittard, Maastricht en met name Eindhoven kwamen we rond half 5 aan bij Sclessin. Dat was bekend terrein voor ons, behalve voor die broer want die keek zijn ogen uit rondom het stadion, zoveel verpaupering bij elkaar had hij nog nooit gezien. Zo blijkt maar weer, je gelooft het pas als je het met eigen ogen ziet. De auto werd geplaatst in Seraing, recht tegenover het stadion aan de andere kant van de Maas. We besloten even naar de fanshop te gaan. Toen we daarna een kijkje wilden nemen in het stadion, mocht dat gewoon, er werd even een hek open gezet en we mochten het vrijwel lege stadion even op de gevoelige plaat vastleggen. Toen we dat uitvoerig hadden gedaan, pakten we de bus naar de binnenstad van Luik, op zoek naar een leuk eettentje. 

                                 
Standard de Liège, aan de Maas

                                       
Vanaf onze parkeerplek, op een steenworp afstand.

                                           
De omgeving van Sclessin bestaat uit gigantische fabrieken en arbeidershuisjes.

                                           
De Ultras zijn 4 uur voor de wedstrijd bezig met het voorbereiden van de sfeeracties.

Na een opmerkelijke busrit (de chauffeur reed een half op de weg staande vrouw met hoofddoek nog net niet aan, tot woede van de vrouw die met de bus mee wilde) kwamen we aan in het centrum. Na een korte wandeling door het centrum kwamen we aan bij een Italiaans eettentje (hoe kan het ook anders in Luik) waar we een heerlijke pizza kregen voor een prima prijs. Het was inmiddels kwart voor 7, een mooie tijd om terug te gaan naar het stadion. We gingen weer richting bushalte en we gingen al gauw met de juiste bus naar Sclessin.

                                             
Je kon over de hoofden lopen in de straten rond Sclessin.

Daar was het al verschrikkelijk druk en 1 groot 'vreet-en zuipfestijn'. Een paar biertjes later kwam ook onze Belgische vriend van de Millennium Reds eraan, en met hem gingen we even de tickets ophalen bij de supportersbus. Daar aangekomen bleek er iets fouts te zijn gegaan met de tickets, waardoor we niet meer met z'n drieën bij elkaar konden zitten, en er  1 apart moest zitten.  2 van ons namen plaats in E4, 2e ring achter het doel aan de zijde van de Maas(pal naast het uitvak) en ik nam plaats daar schuin boven, in G4, 3e ring dus.  Jammer, maar het mocht uiteindelijk de pret niet drukken. Na bij het stadion gesplitst te zijn ging ik m'n plek opzoeken. Ik zat rij 9 in de hoek met prima uitzicht op het veld. Het hele stadion was al volgelopen en de sfeer zat er al goed in. Dan is het klokslag half 9, iedereen is klaar om te beginnen en de spelers komen het veld op.

                                           
De spelers komen het veld op en de fans worden gek.

Werkelijk een orkaan van geluid die op je afkwam. De Ultras aan de overkant ontrolden een aantal spandoeken begeleid met wat fakkels en veel confetti. Imponerend gezicht. Aan onze kant rolde de sfeergroep een spandoek uit wat over alledrie de ringen ging, al kon ik niet precies zien wat erop stond, doordat ik er praktisch naast zat.

De wedstrijd was in de 1e helft niet bijster interessant. Het was simpelweg saai. Toch dankzij de fantastische sfeer verveelde je je geen moment. Zelfs Anderlecht maakte sfeer. Vooral het weinig originele 'Standard Maffiege' was populair. Dit werd dan meestal beantwoord door 25.000 kelen  met de kreet 'Bruxelles, Bruxelles, on t'encule!', wat ik niet zal vertalen maar voor wie het  niet begrijpt, het is niet zo netjes. Het bijzondere aan de sfeer is dat iedereen meedoet. Waar je in Nederland vaak ziet dat slechts een enkele groep de sfeer maakt en de rest alleen te horen is bij een goal, heb je hier 2 groepen die liederen inzetten en dan volgt vanzelf de rest van het stadion. De wedstrijd ging ondertussen vrij gelijk op, al waren de beste kansen wel voor de gasten uit Brussel.  Zo schoot Boussoufa net naast en kwam Vlcek een paar keer gevaarlijk voor doelman Espinoza van Standard.  Vrij opmerkelijk, gezien het feit dat Anderlecht met maar  1 spits speelde, en Standard met 3. Hiervan werd er wel 1 vervangen, Igor de Camargo moest er na iets meer dan een halfuur af met een blessure, en verdedigende middenvelder Benjamin Nicaise was zijn vervanger, die vlak voor rust ook voor de enige echt kans voor Standard zorgde, een kopbal in het zijnet. Ook bij Anderlecht was er een noodgedwongen wissel. Jan Polak moest er geblesseerd af, ex-Feyenoorder Bart Goor kwam voor hem in de plaats. Dat was ook gelijk het laatste wat we van hem hebben gezien, want die is absoluut niet in het spel voorgekomen. 0-0 was een logische ruststand, en daar leken beide ploegen ook wel tevreden mee.  Opvallend is dat de verdediging van Anderlecht vrij makkelijk stand houdt, Standard probeert het via de flanken maar daar staan Jelle van Damme en Marcin Wasilewski goed te spelen.

                                         
Een wedstrijdmoment uit de 1e helft.

                                           
Zo steil loopt het dus af op Sclessin.

In de rust liet Anderlecht-trainer Jacobs zijn linksbuiten, Luikenaar Jonathan Legear achter in de kleedkamer. Die was vervelend bezig, speelde tegen zichzelf, was lichtgeblesseerd en pakte dom geel, waarbij hij ook nog eens uit zijn broek scheurde.  Zijn vervanger was Sascha Jakovenko. Na rust komt Anderlecht steeds nadrukkelijker naar voren, en waar heel Sclessin bang voor is, gebeurt dan toch. Vlcek gaat goed door op rechts, levert een mooie voorzet af, bij de 2e paal staat invaller Jakovenko vogelvrij (de verdediging bij Standard zag er echt niet best uit deze wedstrijd) en die schiet in 1 keer de bal in de goal.

                             
Anderlecht komt op voorsprong....

                                         
....en het vak met de meegereisde Brusselse fans wordt gek.

Even, pakweg 5 seconden, wordt het heel stil op Sclessin, op het volle uitvak na dan. Maar dan gaat iedereen weer volledig achter de thuisploeg staan, en gaat men nog harder zingen.  De wedstrijd lijkt nu ook een opengebroken, het spel golft op en neer en dat komt het kijkspel absoluut ten goede. 10 minuten later levert Jelle van Damme de bal in bij Dalmat, die is niet zelfzuchtig, legt de bal af op Axel Witsel die vanaf de 16 meter de bal in het doel ramt. Anderlecht-doelman Zitka zit er nog wel aan, maar kan het doelpunt niet voorkomen.

                                     
Witsel tekent voor de 1-1....

                                   
....met totale chaos op de tribunes tot gevolg.

Sclessin wordt gek en wil nu meer. Het 'il faut chanter, et notre equipe va gagner' (we moeten zingen dan zal onze ploeg winnen) rolt van de tribunes. Dalmat wordt vervanger door Israelier Toama en Standard valt aan. Anderlecht wil niet meer en haalt Vlcek eraf, voor hem in de plaats komt Chatelle, een aanvallend ingestelde middenvelder. De Brusselaars spelen nu zonder spits en hun bedoelingen zijn dus wel duidelijk.
En dan  is de blessuretijd aangebroken. Het hele stadion heeft al genoegen genomen met een gelijkspel, als er nog een lange bal van achteruit wordt gegeven. De sterk spelende Standard-spits (ex-Anderlecht) Dieumerci Mbokani kopt de bal door op zijn spitsbroeder (prachtig Vlaams woord) Milan Jovanovic, die de bal achter de keeper ramt. Sclessin ontploft. Jovanovic duikt met een paar medespelers zo het publiek in waar hij een fraai staaltje crowdsurfen laat zien. Op datzelfde moment op de tribune duikt mijn onbekende Waalse buurman mij om mijn nek, tranen in zijn ogen, niet wetend wat hem overkomt. Ikzelf kan alleen maar schreeuwen, springen en gillen en flikker daarmee bijna een paar rijen naar beneden. Wat een gekkenhuis. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.  Niet lang daarna volgt ook het laatste fluitsignaal, waarna de Anderlecht-spelers van verbijstering in elkaar zakken, ze begrijpen het niet. Ze waren de betere ploeg, ze hebben maar 2 echte kansen weggegeven, en dat is ze fataal geworden. Dat maakt ons niks uit, een kwartier na de wedstrijd zit Sclessin nog vol en worden de spelers nog toegezongen. Dan zoekt men massaal zingend de uitgangen weer op, waar ik mijn reisgenoten weer ontmoette. Die hadden de wedstrijd niet heel anders beleefd.  Na afloop afscheid genomen van onze Belgische vriend CaMa, de auto opgezocht en richting huis gegaan. Dat werd rond een uur of 2 bereikt (de A2 bleek dicht bij Everdingen en moesten dus omrijden via Breda) en rond half 3 lag ik in m'n bed. En in Luik? Ja, in Luik was het toen nog steeds onrustig.

                                         
Het laatste fluitsignaal.

                                             
Het stadion viert feest.

                                        
De Anderlecht-spelers liggen er verslagen bij.

                                   
Sclessin loopt leeg....

                                       
....en onze Brusselse vrienden zoeken verslagen de bus weer op.

Opstellingen:                                                                                                                                             
Standard: Espinoza, Camozzato, Onyewu, Sarr, Dante, Defour, Witsel, Dalmat (69' Toama), De Camargo (36' Nicaise), Jovanovic, Mbokani

Anderlecht: Zitka, Wasilewki, Juhasz, Deschacht, van Damme, Biglia, Gillet, Polak (43' Goor), Legear (46' Jakovenko), Boussoufa, Vlcek (79' Chatelle)

Doelpunten: 56' 0-1 Jakovenko, 64' 1-1 Witsel, 90' 2-1 Jovanovic
Gele Kaarten: Nicaise, Jovanovic (Standard), Legear (Anderlecht)
Scheidsrechter: Allaerts                                                                                                                               
Stadion: Sclessin (Stade Maurice Dufrasne)                                                                   
Toeschouwersaantal: 29.000

                                   
Hopelijk tot snel!

Houseman

Wow! Mooi verslag. Imponerend stadion ook. Dit is één van de weinige Belgische stadions/clubs die ik wel eens zou willen bezoeken.

Ici c est Paris

Citaat van: Houseman op sep 27, 2008, 21:11:54
Wow! Mooi verslag. Imponerend stadion ook. Dit is één van de weinige Belgische stadions/clubs die ik wel eens zou willen bezoeken.

Is ook zeker de moeite waard. Absoluut ongekend in Nederland en Belgie qua sfeer. De vooroordelen over Belgisch voetbal zijn op Standard en Sclessin absoluut niet van toepassing.

georgesv

ik mag dan al gent-fan zijn, ik heb groot respect (en bewondering) voor standard!!
ik ben er al verschillende keren in het (uit)vak geweest, en het is de beste sfeer die je in België vindt! ongelofelijk stadion en dito fans.
zo goed als elke match een andere superbe tifo of speciaal spandoek. ze weten er nooit van ophouden :-) !

ps: waarom hangt het ultras inferno spandoek altijd omgekeerd? omdat ze (nog steeds) pissed zijn op het bestuur???

video's op http://www.sporza.be/cm/sporza.be/voetbal/eersteklasse/matchfiche?atid=4209&sid=475&compid=48&htid=300

Ici c est Paris

Voor zover ik weet is dat al jaren uit protest voor 'Tribunes Libres'.

Hugo

Citaat van: Ici c est Paris op sep 27, 2008, 21:45:14
Voor zover ik weet is dat al jaren uit protest voor 'Tribunes Libres'.

Durf duidelijke taal te schrijven. Wat is 'Tribunes Libres'?

Houseman

Vrijheid voor tifo en ultras neem ik aan. Geen overdreven controle van politie, stewards, clubleiding etc.

Ici c est Paris

Citaat van: Hugo op sep 28, 2008, 11:34:11
Durf duidelijke taal te schrijven. Wat is 'Tribunes Libres'?

Tribunes Libres zijn vrij vertaald vrije tribunes. Het komt erop neer dat de Ultras graag hebben dat je mag gaan zitten en staan waar je wil.  Een aantal grote supportersgroepen van onder andere Standard, Anderlecht en Charleroi strijden hiervoor. Dat je dus als je een kaart heb voor bijvoorbeeld vak E3 dat je overal in dat vak mag gaan staan. In het verleden is daar weleens gezeik over geweest.

HJanneman

Tof dat je hier bij kon zijn, dit was echt zo'n ontknoping die je niet vaak meemaakt in zo'n topper.
Alle overwinningen op Anderlecht smaken natuurlijk goed, maar de overwinningen die een tikkeltje onverdiend tot stand komen steken juist een beetje extra bij de paars-witten.
Een afgetekende zege, zoals in de supercup is ook leuk, maar dit voelt denk ik nog intenser!


georgesv

CiteerAan onze kant rolde de sfeergroep een spandoek uit wat over alledrie de ringen ging, al kon ik niet precies zien wat erop stond, doordat ik er praktisch naast zat.



Ici c est Paris

Merci Georgesv, voor wie het niet ziet dat zijn de S en de L uit het clublogo (zie mijn avatar) die uiteraard staan voor Standard Liege.

Han

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Ici c est Paris

Citaat van: Han op sep 29, 2008, 22:15:32
Dat zijn ongehoord steile tribunes!

Zoals Freek de Jonge tijdens het EK in Nederland en Belgie al eens opmerkte: "Die tribunes in Luik en Charleroi zijn zo steil, daar krijg je Dennis Bergkamp nog met geen stok op!"

Hugo

Citaat van: Ici c est Paris op sep 28, 2008, 14:09:44
Tribunes Libres zijn vrij vertaald vrije tribunes. Het komt erop neer dat de Ultras graag hebben dat je mag gaan zitten en staan waar je wil.  Een aantal grote supportersgroepen van onder andere Standard, Anderlecht en Charleroi strijden hiervoor. Dat je dus als je een kaart heb voor bijvoorbeeld vak E3 dat je overal in dat vak mag gaan staan. In het verleden is daar weleens gezeik over geweest.

Beetje overdreven om daar drukte om te maken.

Ik zie bij Charleroi (Storm Ultras) ook wel een spandoek ondersteboven hangen. Lijkt mij geen actie waar het bestuur van onder de indruk is.