Blokje om door de provincie Luik

Gestart door Joost, jan 31, 2009, 00:46:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Ik had deze week vanwege maandafsluiting al flink wat overuren mogen draaien op het werk en vond daarom dat ik vrijdagmiddag wel eens vrij mocht nemen, gelukkig vond mijn baas dat ook. Thuishangen met zulk mooi weer is ook maar wat saai dus ik had al vlot besloten dat de tribune van AC Milano Herstal bezocht moest worden voordat er niets meer van over was. En omdat het weer meezat was de rest van de middag al snel gevuld. Stamnummer 9, FC Dolhain-Limbourg, een vierde provincialer maar dan stokoud had vast wel iets meer te bieden dan een standaard veldje. Stamnummers zijn immers iets waar onze westerburen 'fier' op zijn. Op weg daar naar toe kon ik gelijk wat stadionnetjes bekijken van andere clubs.

Maar te beginnen in Herstal, de horde Limburgse hoofdstad was snel genomen aan het begin van de middag zodat ik al na een ruim 20 minuten tuffen op knooppunt Charatte richting Herstal kon. Ik had wat voorwerk verricht dus de tribune was vlot gevonden, De naastliggende supermarkt bood zowel parkeerruimte als een gat in het hek.










To be continued...


Joost

#2
Een bespeler heeft het stadion in Herstal niet. Tot voor kort was het de thuishaven van AC Milanello Herstal. Hoewel ik het niet met zekerheid durf te stellen ga ik er vanuit dat het een club betreft die is opgericht daar Italiaanse gastarbeiders. Inmiddels heet die club weer AC Milanello Vottem en geeft de naam al aan waar ze nu resideert.

Er zijn nog twee clubs in de deelgemeente Herstal. AS Herstalienne en JSM Herstal. De eerste is de oudste van de drie en draagt stamnummer 82. Van die ander is niets bekend, de eerste heeft vast ooit haar derde en vierde klasse wedstrijden afgewerkt voor deze mooie tribune maar daarover bestaat geen zekerheid.

Ik laat Herstal achter me en vervolg de ring richting het vliegveld. Even daarvoor is de afslag Montegnee en daar vlakbij huist Royal Racing Football Club Montegnee van 30 maart 1918. Deze clubs is nog ouder dan AS Herstaliennen en draagt stamnummer 77. Deze club speelde vanaf haar oprichting tot 1978 in de nationale klasses en maakte na 20 jaar een terugkeer. Die opleving duurde exact 10 seizoenen maar promotie naar Derde Klasse werd gevolgd door 2 degradaties. De eerste van de huidig eerste Provincialers die ik deze dag ging bezoeken. Het complex bevat een redelijk grote hoofdtribune met een kantine er tegenover. De catering is er legendarisch vonden ook de Lateral Boys








Infrastructuur en Belgie zijn twee termen die vaak tegenstrijdig zijn. Komende vanuit Nederland staat er keurig 'ring Luik' aangegeven, dat is echter wat veel gezegd. Die ring gaat van Herstal om het westelijke deel, langs het vliegveld en dan richting Namen. Om het oostelijke deel is gewoonweg geen ring. Van Montegnee in het westen naar Grivegnee in het oosten is dus een helse tocht. De routeplanner stuurde mij letterlijk dwars door het centrum bij station Liege Palais. Het zag er wel erg gezellig uit.

Het duurde eventjes alvorens Grivegnee werd bereikt maar ik werd niet teleurgesteld. Het leek er op St. Albans waar het stadion ook in een park staat en waar ook ijzeren platen de boel beschermen. Het was een van de leukste verrassingen van de dag, een kleine staantribune rondom met een kleine tribune en een mooie overkapping. Schitterende ligging. De club heet nu RCSJ Grivegnee, een fusie tussen RCS en JS Grivegnee met stamnummer 355. In 2006 promoveerde het clubje naar de Vierde klasse en overleefde het eerste jaar. Het tweede jaar had het pech en werd ingedeeld in 4C, die is kwalitatief sterker dus RCSJG degradeerde. Ook dit seizoen lonkt degradatie, jammer ik had er graag eens een wedstrijd gezien.








Anderhalve kilometer verderop maar al buiten de echte stad ligt RJS Chenee naar het gelijknamige dorpje. Ik was er van overtuigd dat de routeplanner me een weggetje instuurde waar toch echt niets zou liggen maar na een paar honderd meter hobbelen over wegen waar geen spelersbus overheen durft lag daar in het dal toch het complex. Een apart type tribune voor deze kleine club die nooit meer presteerde dan eerste Provinciaal.








De volgende halte aan de Rue de Herve was R. Entente Blegyntoise. Althans zo heette het in mijn zelf opgestelde bestandje met Belgische stadionnetjes. Een stadionnetje vond ik, maar van RE Blegnytoise geen spoor. Niet vreemd aangezien ik me in Fleron bevond. Thuishaven van stamnummer 33, Royal Star Fleron. Het Stade W. Delvigne werd door de gemeente flink aangepakt. Ondanks de lage status (2e Provinciaal) een behoorlijk complex. Een grote hoofdtribune, 2 bouwvallige niet meer gebruikte kantines en een kleine staantribune. De nieuw gebouwde ingang miste een hek waardoor ik eenvoudig naar binnen kon wandelen. Tegenover de tribune was een nieuwe kantine en tribune in aanbouw en bijna af.




Gelet op de status van de ramen snap ik waarom RS Fleron zo laag staat...




De Rue de Hervee had nog 1 zijweg in de aanbieding alvorens Herve te bereiken; RA Melen-Micheroux. Van de vele stadionnetjes deze dag was dit toch wel het minste.




R. Herve FC van 1904 heeft stamnummer 32. Het 100 jarig bestaan werd opgeluisterd door de bouw van een fonkelnieuwe tribune. Ik vind het bijzonder dat zo'n stokoude club in een redelijk stadje, 16,500 inwoners, nooit een club heeft kunnen voortbrengen die op enig niveau speelt.






Vanaf Herve was het nog maar een stukje door het schitterende landschap richting Limbourg. Onderaan de berg daar ligt het dorpsdeel Dolhain waar stamnummer 9 speelt. RFC Dolhain. Trots op het stamnummer waren ze er zeker maar de boel was potdicht waardoor ik van de oud uitziende tribune slechts een glimp kon opvangen.






hgrm

Met jeukende organen die mij zouden kunnen helpen naar Luik te vertrekken heb ik het weer bekeken.
Prachtig!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Dennis-V

Fraaie foto's en een dito verhaal. Voor mij persoonlijk zou een tocht langs deze terreinen toch een te grote afdaling van de voetbalpiramide betekenen. De grens tussen profs en amateurs is steeds lastiger waar te nemen; iets wat ik zelf wel als een soort van scheidslijn wens te gebruiken.

georgesv

ERRUG goed idee van je van die trip te maken
Dolhain lijkt me wel een club die ik ook wel es wil bezoeken. je geraakte er niet binne, maar je staat precies toch op/aan het veld? (zie prachtige foto met kerk bovenaan)

Stadionhopper

Citaat van: Joost op jan 31, 2009, 20:55:42
Infrastructuur en Belgie zijn twee termen die vaak tegenstrijdig zijn. Komende vanuit Nederland staat er keurig 'ring Luik' aangegeven, dat is echter wat veel gezegd.

Het tweede jaar had het pech en werd ingedeeld in 4C, die is kwalitatief sterker dus RCSJG degradeerde. Ook dit seizoen lonkt degradatie, jammer ik had er graag eens een wedstrijd gezien.

De ring van Eindhoven gaat ook niet om heel Eindhoven, het noordoostelijk gedeelte bestaat ook niet, een beetje flauw om meteen Belgen weer omlaag te halen.

Bij RCSJG kun je toch nog altijd een wedstrijd bezoeken?

Verder leuke foto's maar net zoals Dennis-V zegt, voor mij is het ook te laag op de voetbalpyramide, en zonder wedstrijd kom ik er al zeker niet.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Hielke

Prachtig verslag en foto's. De foto van het friethok zou ik zo in een lijstje aan de muur hangen.

Joost

Citaat van: Dennis1981 op feb 01, 2009, 09:49:55
De ring van Eindhoven gaat ook niet om heel Eindhoven, het noordoostelijk gedeelte bestaat ook niet, een beetje flauw om meteen Belgen weer omlaag te halen.

Het is een opmerking die ook mede bepaalt wordt door allerlei andere onlogische bewegwijzeringen en routes die ik onderweg ben tegengekomen. Op weg naar Limbourg/Dolhain moest ik over een weg waar ze de snelheid probeerden te minderen door er chicanes te plaatsen. Iedere 100 meter stond er eerst rechts een betonblok, dan links. Belgie is qua staat van de wegen en qua logica in de infrastructuur flink anders dan wat we in het georganiseerde Nederland gewend zijn.

Citaat van: Dennis1981 op feb 01, 2009, 09:49:55Bij RCSJG kun je toch nog altijd een wedstrijd bezoeken?

Verder leuke foto's maar net zoals Dennis-V zegt, voor mij is het ook te laag op de voetbalpyramide, en zonder wedstrijd kom ik er al zeker niet.

Wanneer ik ooit het plan zou kunnen hebben een stadion/complex te bezoeken met een wedstrijd dan bezoek ik bij voorkeur dit niet al vantevoren. Je kan dus terecht concluderen dat ik bij geen van de genoemde clubs van plan ben in de nabije toekomst een wedstrijd te bezoeken. Ook bij RCJSG dus niet, het is echt een leuk complexje maar ze zullen flink moeten toch echt eerst promoveren naar de Nationale klasses wil ik er ooit een match bezoeken.

Ik heb er wel nog eentje op het lijstje staan, RFC Theux-Franchimont, daar schijnt een mooie tribune te staan.

georgesv

dat frietkot is buitengewoon fotogeniek  :-) ik had em bijna idenitiek ook gefotografeerd
http://www.groundhopping.be/beelden/montegnee/index.html

AthleticHolanda

Erg leuke foto's Joost!

Met de dugouts in Herstal en de tractor in Chenee als hoogtepunt!

Hugo

Citaat van: Dennis1981 op feb 01, 2009, 09:49:55
Verder leuke foto's maar net zoals Dennis-V zegt, voor mij is het ook te laag op de voetbalpyramide, en zonder wedstrijd kom ik er al zeker niet.

Dat kan ik dan weer niet rijmen met de wedstrijdjes die jij bezoekt in de vroege ronden van de Belgische beker voor een 125 man publiek.

Stadionhopper

Citaat van: Hugo op feb 03, 2009, 19:38:18
Dat kan ik dan weer niet rijmen met de wedstrijdjes die jij bezoekt in de vroege ronden van de Belgische beker voor een 125 man publiek.

Ik bezoek tot aan de Vierde Klasse in Belgie. De clubs die ik bezocht heb zijn allemaal uit de Vierde Klasse op Bas-Oha na, die speelden vorig seizoen Vierde Klasse. Rupel Boom was zelfs Derde Klasse.

Later bezocht ik Kosova Schaerbeek uit de Provinciale maar hier ben ik heengegaan voor het stadion.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Hugo

Zaterdag bij Herstal langs geweest, erg mooi. Is er bij iemand een naam van dat terrein bekend?

Joost

Ik moest er eventjes uit vandaag dus heb direct bij binnenkomst op 't werk maar gezegd dat ze 's middags niet op mij hoefden te rekenen. Ik hoefde niets uit te leggen.

Om wat te doen te hebben en een beetje van 't mooie weer te genieten had ik eenzelfde middag in gedachten als die waarin ik de stadionnetjes van Herstal, Dolhain en anderen zag. Gewoon een doel kiezen en dan zien wat er op de weg terug voor leuks te vinden is. Alle eerste provincialers en hoer staan in mijn navigatiesoftware. Doel was dit keer Namen, de stad waar ik twee maanden geleden tijdens de rust werd buitengesloten omdat er geen catering was.

Voordat Union Royal Namur ooit verhuisde naar het onooglijk stadionnetje waarin ze nu zitten speelde de club achter het ziekenhuis. Dat oude stadion werd beroemd omdat het ziekenhuis het veld liet asfalteren en de tribunes liet staan. Cheese & Union hebben er foto's van op hun website. Ook bij mijn bezoek aan Namen stond die oude ground op het programma maar het was al donker en niets was te vinden. Ook nu reed ik langs het ziekenhuis maar was er niets dat ook maar in de verste verte op stadionresten leek. Toen viel mijn oog op een snackbar genaamd 'du Stade' als dat niet dichtbij was... Het zoeken van een parkeerplekje was nogal lastig maar daarna was het oude stadion zo gevonden. Althans de parkeerplaats die ik voor ogen had, had de afmetingen van een voetbalveld maar geen tribunes, wel een extra parkeerdek. Aan de andere kant van het dek bleek dat ik wel juist zat, hier waren de oude staantribunes nog zichtbaar in de overvloedige begroeiing. Het verhaal kan dus uit de lucht. De tribunes in Namen zijn verdwenen.






Nadat Union vertrok bij het ziekenhuis speelde het eerst nog in Jambes. Das eigenlijk ook gewoon Namen maar dan de andere kant van de rivier. Het Stade Communal wordt er nog steeds gebruikt en is ondanks de sintelbaan toch een stuk beter dan het gedrocht waar men nu vertoeft.




Voor Namen was ik al ergens ander geweest. Eerste Provincialer Petit-Waret speelt langs de snelweg in Landenne, Dat is inderdaad vlakbij Andenne. Het complex is redelijk nieuw en met die snelweg en akkers op de achtergrond behoorlijk sfeerloos. De club zelf speelde vorig seizoen voor het eerst in vierde maar degradeerde. Dit seizoen is de voorsprong op de rest zo groot dat een dezer dagen Landenne kan uitlopen voor een kampioensfeest.




Na Jambes bleek RFC Arquet het dichtste bij te zijn, slechts 3 kilometer. Ik belande in Champion, een soort voorstadje van Namen. Wat ik daar aantrof komt met stip binnen in mijn top 5 mooist gelegen grounds. In een dal hebben ze een stuk vlakgemaakt en er goals neergezet. Het is er werkelijk prachtig. Als je aankomt bevindt je je meters boven het veld. Dat vlakmaken is overigens niet bijzonder goed gelukt. De club zelf zakte vorig jaar naar tweede provinciaal en staat nu 2de op 6 puntjes van koploper Leuze-Lonchamps. Komende zondag is in Arquet de topper. De thuisclub zal zich sterk voelen na de 1-8 zege van vorige zondag.








De volgende en tevens laatste stop was bij JS Eghezee. Een groot dorp zo'n 15 kilometer buiten Namen. De club heeft duidelijk hoger gespeeld dan waar men nu speelt want dit complex is bijkans beter geschikt voor Tweede Klasse dan dat ding in Namen.