Hoofdmenu

FC Limburg

Gestart door Stadionhopper, okt 21, 2008, 18:21:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rinus A.

#45
Citaat van: TeeZee op okt 22, 2008, 13:54:10
Ik ben een voetbalromanticus en heb de stellige mening dat ieder kutclubje bestaansrechts heeft. Sterker nog, hoe meer clubs per miniscule oppervlakte, hoe beter. Hoe kansarmer, hoe beter. Ik ben mordicus tegen fusies en overnames. Laat de vier Limboclubs dus vooral alle vier bestaan (al zijn het min of meer al deels fusieclubs), liefst in 1 divisie zodat de plaatselijke gemeenschappen weer iets hebben om naar uit te kijken. Voetbal is groot geworden doordat er op een onschuldige manier strijd geleverd werd tussen "rivaliserende" dorpen.

Ieder argument over geld, bestaansrecht of sponsors vind ik totaal irrelevant. Het enige dat je met een FC Limburg bereikt is dat je hoogstens een grijze middenmoter in de eredivisie krijgt en die hebben we al: Roda JC de fusieclub. Laat ze liever lekker pielen in de eerste divisie en af en toe meedoen om een periodetitel. Veel leuker.

Gerard Cox is het ongetwijfeld met mij eens.

Ben je van mening dat iedere club bestaanrecht heeft in het betaald voetbal of dat iedere club bestaansrecht heeft op het niveau waar men zich kan bedruipen?

Het is vanzelfsrpekend dat wanneer een club zich op een bepaald niveau niet kan handhaven, sportief en/of bedrijfsmatig, dat er iets gebeurt. Zij het een degradatie, zij het een faillissement, zij het een fusie.

Het malle van de voetbalsupporter is dat hij geen enkele optie kiest en alleen maar jammert. Als de club hard op weg is naar een faillissement, dan zullen de supporters het niet waarderen als er geen noodmaatregel wordt genomen en de boel op een dinsdagavond echt weg is. Een fusie mag niet eens genoemd worden, stel je voor. Ok, dus geen fusie en niet failliet gaan: laten we er dan eens voor kiezen om met onze club voort te gaan in het amateurvoetbal, daar het betaalde voetbal te hoog gegrepen is.

En dan merk je opeens hoe oppervlakkig de trouw van de voetbalsupporter eigenlijk is tussen al zijn geschreeuw over clubliefde. Meer dan 90% van de die-hards zal zijn o zo geliefde club opeens in de steek laten als die club niet langer vertoeft in het interessante wereldje van het betaalde voetbal, met media-aandacht, grote stadions, etc. Al die mannen die zeggen te leven voor hun club, hebben opeens hele andere hobbies in het weekend als 'hun' club in het amateurvoetbal speelt, en al helemaal als ze daar ook nog eens een paar keer degraderen. Wat er over blijft is een plukje dwazen - in de goede zin van het woord - die daadwerkelijk houden van de club en niet van het wereldje er omheen.

Ik ben het helemaal met je eens dat iedere club bestaanrecht heeft, zolang er ook maar een klein plukje onvoorwaardelijke clubmensen bestaat die de boel enigzins draaiende kunnen houden. Maar niet tegen alle logica in op een niveau waar men zich niet kan handhaven.

Stadionhopper

Citaat van: Hugo op nov 12, 2008, 07:39:57
Wat verwachten voorstanders, zoals Dennis1981, sportief van een FC Limburg?

Dat is nog moeilijk te zeggen. Ze streven ernaar om een constante subtopper te worden zoals Heerenveen. Maar dan moeten er ook goede beleidsmensen zijn en een goede scoutingorganisatie. Ik verwacht wel dat er genoeg geld zou vrijkomen voor een FC Limburg. Sportief gezien kan het eigenlijk alleen maar voorwaarts gaan als je kijkt wat de 3 Zuid-Limburgse clubs er van bakken op het moment.

Maar ja ik ben meer een VVV man dan MVV/Fortuna/Roda JC. Al heeft Fortuna natuurlijk een prachtige geschiedenis.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Citaat van: Joost op nov 12, 2008, 09:08:46
'De' Limburgse bestaat niet, daarvoor zijn de diverse dialecten te verschillend. Er zijn wel enkele klankgelijkenissen in bepaalde regio's. De dialecten hebben veel invloed van omliggende gebieden zo is in Maastrichts nog veel frans te ontdekken, zijn er ten noorden van Roermond weinig grote verschillen met Brabants

Hier ben ik het helemaal niet mee eens! Alles wat boven Roermond gesproken wordt is inherent aan het Brabants? Ik kom zelf uit het Noord-Limburgse Horst, ik woon momenteel in America, de plaats waar Rowwen Heze vandaan komt. Datzelfde dialect spreek ik ook en er is niets Brabants aan te ontdekken.

Elk dorp in Limburg heeft zijn eigen dialect en zo bestaan er meer dan 650 dialecten in Limburg. Daarom is het onmogelijk om het een officiele taal te maken. Wel is het Limburgs een officiele schrijftaal, en mogen bijvoorbeeld de songteksten van Rowwen Heze gebruikt worden op middelbare scholen als voorbeeldteksten bij het vak Nederlands.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

Citaat van: Dennis1981 op nov 12, 2008, 18:21:09
Dat is nog moeilijk te zeggen. Ze streven ernaar om een constante subtopper te worden zoals Heerenveen. Maar dan moeten er ook goede beleidsmensen zijn en een goede scoutingorganisatie. Ik verwacht wel dat er genoeg geld zou vrijkomen voor een FC Limburg. Sportief gezien kan het eigenlijk alleen maar voorwaarts gaan als je kijkt wat de 3 Zuid-Limburgse clubs er van bakken op het moment.

Maar ja ik ben meer een VVV man dan MVV/Fortuna/Roda JC. Al heeft Fortuna natuurlijk een prachtige geschiedenis.

Een fusie lijkt me nauwelijks voordelen te hebben, voor geen van beide partijen.
Zowel Roda als Fortuna staan er financieel niet best voor. Als er geen hulp van buitenaf komt, zal dat zo blijven.
Sportief heeft Fortuna next to nothing wat interessant is voor de fusieclub. De selectie zal voor 90% bestaan uit ex-Roda spelers, met misschien een paar 13-in-het-dozijnvoetballers-voor-de-breedte van Fortuna voor de vorm erbij.
Wat publiek betreft, zie ik ook nauwelijks voordelen. De Roda-aanhang zal wel grotendeels blijven; de fusieclub zal een voortzetting worden van Roda. Van het Fortuna-publiek zal een deel wegblijven (te ver, te duur, tegen de fusie...) en de rest, dat zal niet merkbaar zijn in de attendances.

Kortom: niemand schiet er iets mee op. Als MVV er bij komt, zullen overigens bovenstaande argumenten voor het grootste deel nog steeds opgaan.

Waar het echt aan schort in Nederland is een brug tussen de amateurs en de profs. Door de huidige situatie is de competitie in de eerste divisie voor minstens een derde van de clubs niet interessant. Als er echte degradatie en promotie is met een topklasse en vanuit die topklasse van en naar de hoofdklasse en het onderscheid tussen profs en amateurs wordt afgeschaft, zal uiteindelijk elke club op het niveau uitkomen waar het financieel en sportief terecht komt. En dan is er dus ook plaats voor Fortuna en MVV. Sterker nog, ik met de topamateurclubs in Zuid- en Middenlimburg erbij kan het nog wel eens erg leuk worden daar in het zuiden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rinus A.

Citaat van: hgrm op nov 12, 2008, 19:02:44
Wat publiek betreft, zie ik ook nauwelijks voordelen. De Roda-aanhang zal wel grotendeels blijven; de fusieclub zal een voortzetting worden van Roda. Van het Fortuna-publiek zal een deel wegblijven (te ver, te duur, tegen de fusie...) en de rest, dat zal niet merkbaar zijn in de attendances.

Op de korte termijn niet, maar als men doet wat men wil gaan doen - succesvol zijn - dan is dat binnen de kortste keren opgelost. Voor de massa is voetbal bling-bling, ergens bij willen horen wat succesvol is of in ieder geval een bepaalde aandacht krijgt. Als de nieuwe club wat leuke successen boekt, dan komt er absoluut meer volk op het stadion af, ook uit de richting Sittard-Geleen. Misschien niet de oude Fortuna-fans, maar nieuwe mensen, nieuwe generaties.

Houseman

Citaat van: Dennis1981 op nov 12, 2008, 18:21:09
Ze streven ernaar om een constante subtopper te worden zoals Heerenveen.

Heerlenveen?

grap heb ik overigens niet zelf bedacht

Stadionhopper

Citaat van: Houseman op nov 13, 2008, 12:13:38
Heerlenveen?

grap heb ik overigens niet zelf bedacht

Is inderdaad een slechte grap met een kern van waarheid. Het Parkstad Limburg Stadion ligt op grondgebied van Heerlen en niet in Kerkrade.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op nov 12, 2008, 18:26:30
Hier ben ik het helemaal niet mee eens! Alles wat boven Roermond gesproken wordt is inherent aan het Brabants? Ik kom zelf uit het Noord-Limburgse Horst, ik woon momenteel in America, de plaats waar Rowwen Heze vandaan komt. Datzelfde dialect spreek ik ook en er is niets Brabants aan te ontdekken.

Elk dorp in Limburg heeft zijn eigen dialect en zo bestaan er meer dan 650 dialecten in Limburg. Daarom is het onmogelijk om het een officiele taal te maken. Wel is het Limburgs een officiele schrijftaal, en mogen bijvoorbeeld de songteksten van Rowwen Heze gebruikt worden op middelbare scholen als voorbeeldteksten bij het vak Nederlands.
Zo bot bedoel ik het niet. Ik stel alleen dat er Brabantse invloeden zijn in Noord-Limburg en dan bedoelde ik eigenlijk Venray en noordelijker. Overigens vind ik de dialecten van Noord-Limburg best wel veel op gewoon Nederlands lijken.

Joost

Citaat van: Dennis1981 op nov 13, 2008, 12:29:29
Is inderdaad een slechte grap met een kern van waarheid. Het Parkstad Limburg Stadion ligt op grondgebied van Heerlen en niet in Kerkrade.
Volgens mij moet je je topografische kennis even bijstellen. Het stadion ligt precies in de gemeente Kerkrade.

TeeZee

Citeer'Bestuur Roda JC ernstig bedreigd'

AMSTERDAM - Voorzitter Servé Kuijer en directeur Huub Narinx van Roda JC worden ernstig bedreigd, sinds bekend is dat de club wil fuseren met Fortuna Sittard. Dat melden de GPD-bladen.

Ook bestuurders van Fortuna en commissaris van de koningin Léon Frissen, verklaard voorstander van de fusie, zeggen in de kranten zich bedreigd te voelen. Kuijer en Narinx krijgen sinds kort politiebewaking.

Boze Roda-supporters zouden ook de kinderen van voorzitter Kuijer hebben bedreigd.

In de nacht van woensdag op donderdag hebben onbekenden een voorruit van de woning van bestuurslid Hans Erkens van Fortuna in Schinnen vernield. Hier is met stenen gegooid, aldus de politie. Erkens heeft aangifte gedaan.

Een groep van tien personen heeft daarnaast in de nacht van woensdag op donderdag zeven ruiten ingegooid van het Fortuna Stadion in Sittard. Dat liet de politie weten.

Toen de politie arriveerde, waren de daders gevlogen. De ruiten van het stadion in Sittard werden bekogeld met stenen en dakpannen.
nu.nl

Maroboduus

Ik vind het nogal tragisch om altijd weer vast te moeten stellen dat Limburgers die over het algemeen bovenmodaal trots om hun "heimat" zijn, zich onder het motto "hoe zuidelijker je komt, des te échter/origineler de Limburger" elkaar eeuwig onderling weer de loef proberen af te steken.

CiteerVolgens mij moet je je topografische kennis even bijstellen. Het stadion ligt precies in de gemeente Kerkrade.

Dacht trouwens dat het stadion officieel in Herzogenrath ligt. Weer wat geleerd vandaag!

Stadionhopper

Citaat van: Joost op nov 13, 2008, 13:16:20
Volgens mij moet je je topografische kennis even bijstellen. Het stadion ligt precies in de gemeente Kerkrade.

Het ligt echt op Heerlens grondgebied, of ze moeten de gemeentegrenzen verlegd hebben na de bouw maar dat lijkt me niet.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Citaat van: Joost op nov 13, 2008, 13:07:33
Zo bot bedoel ik het niet. Ik stel alleen dat er Brabantse invloeden zijn in Noord-Limburg en dan bedoelde ik eigenlijk Venray en noordelijker. Overigens vind ik de dialecten van Noord-Limburg best wel veel op gewoon Nederlands lijken.

Nee ok maar zeg het dan in je eerste posting duidelijk. De afstand Roermond - Venray beslaat zowat half Limburg. Ten noorden van Venray zijn er inderdaad weinig verschillen met de Brabantse buur, maar dan ook het oostelijke deel van Brabant. Bij Mook heb je de Gelderse invloeden. Zo heb je met Weert ook weer een Belgische tongval erin zitten en ja Kerkrade...gewoon Duits:-) Als ze zonodig het Arschloch, Wichser H*rensohn willen zingen bij de uittrap van een doelman zijn het gewoon Duitsers....:-)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

TeeZee

Citaat van: Dennis1981 op nov 13, 2008, 14:28:39
Het ligt echt op Heerlens grondgebied, of ze moeten de gemeentegrenzen verlegd hebben na de bouw maar dat lijkt me niet.
Het adres van Roda JC is Roda JC Ring 1, Kerkrade. Het lijkt me onlogisch als het stadion dan in Heerlen ligt. Aan de andere kant, het is natuurlijk wel Limburg waar we het over hebben.

Joost

Citaat van: Maroboduus op nov 13, 2008, 14:11:54
Ik vind het nogal tragisch om altijd weer vast te moeten stellen dat Limburgers die over het algemeen bovenmodaal trots om hun "heimat" zijn, zich onder het motto "hoe zuidelijker je komt, des te échter/origineler de Limburger" elkaar eeuwig onderling weer de loef proberen af te steken.

Dacht trouwens dat het stadion officieel in Herzogenrath ligt. Weer wat geleerd vandaag!

Als je met eerstgenoemde opmerking mij bedoeld zit je toch echt mis.

Citaat van: Dennis1981 op nov 13, 2008, 14:28:39
Het ligt echt op Heerlens grondgebied, of ze moeten de gemeentegrenzen verlegd hebben na de bouw maar dat lijkt me niet.

Op de oprit naar het stadion staat het bordje. In kaart ziet het er zo uit: