Hoofdmenu

België 2014-2015

Gestart door Breda, jun 11, 2014, 23:29:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voetbalman

Citaat van: jona93 op mrt 02, 2015, 17:25:00
Spandoek kwam er na een protestactie van de sfeer groep van dender voor de mogelijke verhuisplannen van rivaal Aalst

Zover ben ik mee hoor, maar het blijft een dom doek. In mijn ogen, natuurlijk.

Saltacampos

Ik vind dat dat spandoek moet kunnen, het is misschien geen fijnzinnige humor, maar ik vind dat men ook niet mag overdrijven, er mag toch nog eens gelachen worden. Het is ook veel minder erg dan die van Standard waar het op één persoon gericht was, maar ook dat vond ik te plaatsen binnen de categorie "voetbalhumor".

Toen ik donderdag zag dat Feyenoord-Roma werd stilgelegd omwille van opblaasbananen op het veld, maar niet toen bij de 0-1 van Roma toen vanalles naar de vierende Italiaanse spelers werd gegooid, vroeg ik mij toch af waar men bij de UEFA mee bezig is. Liever een beledigend of zelfs bedreigend spandoek met een humoristische ondertoon dan iets naar je kop geslingerd krijgen, lijkt me.
Over land and sea

Terranova

Citaat van: rrcg1899 op mrt 03, 2015, 13:10:07
Ik vind dat dat spandoek moet kunnen, het is misschien geen fijnzinnige humor, maar ik vind dat men ook niet mag overdrijven, er mag toch nog eens gelachen worden. Het is ook veel minder erg dan die van Standard waar het op één persoon gericht was, maar ook dat vond ik te plaatsen binnen de categorie "voetbalhumor".

Toen ik donderdag zag dat Feyenoord-Roma werd stilgelegd omwille van opblaasbananen op het veld, maar niet toen bij de 0-1 van Roma toen vanalles naar de vierende Italiaanse spelers werd gegooid, vroeg ik mij toch af waar men bij de UEFA mee bezig is. Liever een beledigend of zelfs bedreigend spandoek met een humoristische ondertoon dan iets naar je kop geslingerd krijgen, lijkt me.

Een banaan op het veld staat tegenwoordig (al sinds eind jaren '90) volgens de publieke opinie gelijk aan racisme. Of het nu wel of niet zo is, slim kan ik het in ieder geval niet noemen.
Bananenlied was toch ook een tijdje een populair liedje bij de minder denkenden onder ons. Dat zong men niet omdat het zo'n leuk nummer was.
Dus in het geval van jouw voorbeeld; ik snap de scheids wel.

HRM1880

Citaat van: Terranova op mrt 03, 2015, 15:52:45
Een banaan op het veld staat tegenwoordig (al sinds eind jaren '90) volgens de publieke opinie gelijk aan racisme. Of het nu wel of niet zo is, slim kan ik het in ieder geval niet noemen.
Bananenlied was toch ook een tijdje een populair liedje bij de minder denkenden onder ons. Dat zong men niet omdat het zo'n leuk nummer was.
Dus in het geval van jouw voorbeeld; ik snap de scheids wel.
Bij ons zongen ze dat altijd vanwege de radijsjes, want dat zijn er hele mooie WITTE en ROOIE.

Saltacampos

#169
Citaat van: Terranova op mrt 03, 2015, 15:52:45
Een banaan op het veld staat tegenwoordig (al sinds eind jaren '90) volgens de publieke opinie gelijk aan racisme. Of het nu wel of niet zo is, slim kan ik het in ieder geval niet noemen.
Bananenlied was toch ook een tijdje een populair liedje bij de minder denkenden onder ons. Dat zong men niet omdat het zo'n leuk nummer was.
Dus in het geval van jouw voorbeeld; ik snap de scheids wel.
Ik vind racisme iets vreselijks, maar als ze het met dat soort reacties buiten proportie uit de (voetbal)wereld denken te gaan helpen, hebben ze het volgens mij goed fout. Vaak hebben dit soort dingen weinig met echt racisme te maken, maar eerder met de tegenstander uit zijn lood proberen te slaan. Ik weet nog dat vroeger op de tribunes hier in Gent ook met bananen werd gegooid en er wansmakelijke oerwoudgeluiden door randdebielen werden geproduceerd, maar dat tegelijkertijd de populairste speler van het team een Afrikaanse jongen was. Ik denk dat dat veel zegt over hoe diep het niet zit en het dus vooral was om de tegenstander te jennen. Ik ken natuurlijk de situatie bij Feyenoord niet voldoende, maar er hebben daar toch ook altijd jongens met een ander kleurtje gespeeld en die zijn toch ook vaak op handen gedragen door de supporters ?
Over land and sea

Joost

Citaat van: rrcg1899 op mrt 04, 2015, 18:45:14
Ik vind racisme iets vreselijks, maar als ze het met dat soort reacties buiten proportie uit de (voetbal)wereld denken te gaan helpen, hebben ze het volgens mij goed fout. Vaak hebben dit soort dingen weinig met echt racisme te maken, maar eerder met de tegenstander uit zijn lood proberen te slaan. Ik weet nog dat vroeger op de tribunes hier in Gent ook met bananen werd gegooid en er wansmakelijke oerwoudgeluiden door randdebielen werden geproduceerd, maar dat tegelijkertijd de populairste speler van het team een Afrikaanse jongen was. Ik denk dat dat veel zegt over hoe diep het niet zit en het dus vooral was om de tegenstander te jennen. Ik ken natuurlijk de situatie bij Feyenoord niet voldoende, maar er hebben daar toch ook altijd jongens met een ander kleurtje gespeeld en die zijn toch ook vaak op handen gedragen door de supporters ?

Die opblaasbanaan zal niet racistisch bedoelt zijn maar ik vind oerwoudgeluiden toch van een hele andere orde.

headout

Citaat van: Joost op mrt 05, 2015, 08:53:51
Die opblaasbanaan zal niet racistisch bedoelt zijn maar ik vind oerwoudgeluiden toch van een hele andere orde.
Die opblaasbanaan heeft niets met racisme te maken. Allerhande opblaasrommel wordt meegenomen, van strandballen tot opblaaspoppen. Zo ook opblaasbananen. Dat gebeurde in Rome ook (12e minuut).
Feyenoord heeft een lange traditie hiermee. Google op "bring back the bananas" voor de lol. Voor hen die hiermee niet bekend zijn, snap ik dat dat kan lijken op racisme. Zo'n Gervinho zal dat ook niet geweten hebben. Feyenoord hoeft bij de Uefa slechts een paar youtube filmpjes te laten zien om aan te kunnen tonen dat er geen racisme in het spel is.

Oerwoudgeluiden is inderdaad van een andere orde. Heb ik bij Feyenoord nog nooit gehoord (>22 jaar seizoenkaart).
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

Voetbalman

Toen ik in 2013 bij Manchester City was, zag ik ook opblaasbananen. Ik herinner me dat ik m'n vriendin bij de arm pakte en zei: "Doe dat in België en de kranten staan vol over racistische fans." Ik begreep toen niet waarom ze dat deden, maar wist wel zeker dat er een niet-racistische uitleg voor was. Eenmaal terug thuis zocht ik het direct op, en inderdaad, de 'inflatable banana' gaat al decennia mee. Een mooi verhaal erachter ook, met zelfs hele gevechten tussen een opblaasbare Hulk die het opnam tegen een opblaasbare Godzilla. Ik vond het gelijk schitterend.

Joost

Citaat van: headout op mrt 05, 2015, 09:13:34
Die opblaasbanaan heeft niets met racisme te maken. Allerhande opblaasrommel wordt meegenomen, van strandballen tot opblaaspoppen. Zo ook opblaasbananen. Dat gebeurde in Rome ook (12e minuut).
Feyenoord heeft een lange traditie hiermee. Google op "bring back the bananas" voor de lol. Voor hen die hiermee niet bekend zijn, snap ik dat dat kan lijken op racisme. Zo'n Gervinho zal dat ook niet geweten hebben. Feyenoord hoeft bij de Uefa slechts een paar youtube filmpjes te laten zien om aan te kunnen tonen dat er geen racisme in het spel is.

Ik zie een parallel met de zwarte pier discussie :)

Bier und Bratwurst

Waarom zou je een opblaasbanaan überhaupt meenemen naar het stadion?
Het ene stadion is het andere niet!

Voetbalman

Citaat van: Bier und Bratwurst op mrt 05, 2015, 15:05:01
Waarom zou je een opblaasbanaan überhaupt meenemen naar het stadion?

Hier wat uitleg + filmpje over de City bananen.

http://mcivta.com/bananas/

syntric

Citaat van: Bier und Bratwurst op mrt 05, 2015, 15:05:01
Waarom zou je een opblaasbanaan überhaupt meenemen naar het stadion?

Ik heb het nog meegemaakt dat er trossen (echte) bananen werden gesmeten in de jaren '80 naar zwarte spelers en niemand lag er wakker van, zelfs het slachtoffer liet het maar gelaten over zich gaan. Zoveel jaren later zijn de tijden veranderd en zou het vrij duidelijk moeten zijn dat zo'n dingen gooien gewoon 'not done' meer is, wat ook de bedoeling mag zijn, ik vind het erg, erg dom
Groundhopper for life :-)

3434

In Schalke hangt er een net voor de Nordkurve wegens het gooien van bananen naar Oliver Kahn haha, en die is blank. Zo zie je maar :)

Nu ja..
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

cafebac

Ed de Goeij kreeg in Eindhoven ooit wortels gevoerd :)

Hugo

Citaat van: 3434 op mrt 06, 2015, 23:16:03
In Schalke hangt er een net voor de Nordkurve wegens het gooien van bananen naar Oliver Kahn haha, en die is blank. Zo zie je maar :)

Nu ja..


Ja dus? Desondanks is Kahn, en dan beledig ik de apen, een lelijke aap. En een groot keeper.