DeBruinHopping

Gestart door jdebruin96, jan 15, 2018, 16:57:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ALenstra

Er is inderdaad een rivaliteit tussen de supporters van Brighton en Palace.

John Sleeuwenhoek

Citaat van: FCT1980 op jan 16, 2018, 10:09:36
Bij de fanatieke supporters van beide clubs leeft deze wedstrijd wel degelijk.

Klopt, maar maakt het nog geen hoogstaande derby of derby die echt serieus te nemen is. Van oudsher is vooral Charlton de rivaal van Palace.



jdebruin96

Het is een beetje aan de late kant maar hierbij mijn verslag van 03-02. Hopelijk vinden jullie het leuk!

jdebruin96

Zaterdag 3 februari 2018

Vandaag staat er op deze ijskoude dag een trip met 2 mooie potjes op de planning, Fortuna Köln – SpVgg Unterhaching en Borussia Mönchengladbach – RB Leipzig. De pot in Köln begint om 14:00 uur en de andere in Mönchengladbach om 18:30, dus is het zonde om 1 van deze potjes niet mee te nemen.  Aangezien ik een tik heb om een uur/1,5 uur van te voren bij het stadion aanwezig te zijn, zijn wij, m'n vader en ik, vroeg uit bed gestapt want voor ons is het naar Köln gauw dik 3 uur rijden.

Het stadion van Fortuna Köln is een knus en gezellige stadionnetje met een ouderwetse sintelbaan. In het Südstadion kunnen zich circa 11.000 mensen bevinden. De staantribunes achter de doelen zijn gesloten. De staan- en hoofdtribune aan de lange zijde zijn wel toegankelijk voor mensen. Voor sommigen zal er alleen wel 1 nadeel wezen; geen dak boven de staantribunes. Ik persoonlijk vind het niet zo erg dat er geen dak aanwezig is. Hoewel er vandaag een koude regenachtige dag in het vooruitzicht staat laten wij onze pret natuurlijk niet bederven door een paar druppels. Wij zijn vandaag immers goed bewapend tegen het weer en voor het geval dat het echt zo gek wordt, hebben wij een flinke hoeveelheid kleding meegenomen.

Na aankomst bij een parkeerplaats, een paar 100 meter verderop, beginnen wij aan 1 van de leukste dingen van een groundhoptrip; de wandeling naar het stadion. Het besef dat je binnen enkele ogenblikken een (nieuwe) ground ga bewonderen is een heerlijk gevoel. Een soort gevoel die je vroeger als 10 jarige jongen kreeg als je oom en tante op je verjaardag langskwamen om je vervolgens een envelop te overhandigen met daarin natuurlijk wat centjes. Of wanneer je als je kleine jongen op een snikhete dag op het strand van je ouders een ijsje mag van die aardige meneer op zijn ijscar. Dat gevoel, die blijdschap is niet om te omschrijven. Tijdens de wandeling de eerste supporters zien en dan vervolgens even tussen de bomen of huizen eventjes op je tenen staan om te kijken of je al een glimp van het stadion ziet om dan vervolgens 'teleurgesteld' te worden waarna je zonder dat je het zelf doorhebt een tikkeltje harder gaat lopen. Misschien ligt het aan mij of de omgeving waarin ik woon maar ik krijg tegenwoordig steeds meer het gevoel dat sommige mensen, met name de jongere generatie, het mooi vinden om verschrikkelijke kleding of combinaties te dragen. Om met een panterprintbroek te lopen met daarop een zebraprintshirt of een broek waarbij meer gaten in zitten dan dat je voor de stof betaald en dan daaronder een paar schoenen te dragen waarbij de zool dikker is dan de gemiddelde normale schoen. Maar als je denkt dat het niet nog erger kan gebeurd er altijd wel iets waardoor het blijkbaar nog erger kan. Tijdens onze wandeling naar het stadion toe zien wij niet de mensen in panterprintbroek of een zebraprintshirt maar gewoon in complete zebra- en panterpakken lopen en dan tussendoor een paar clowns en piraten. Op het moment waarbij ik denk 'wat zijn dat voor malloten' zie ik tot mijn grote opluchting dat er een carnavalsfeest is naast het Südstadion. Eenmaal bij het gezellige stadionnetje aangekomen zien wij meer verkleedden mensen dan voetbalfans. Blijkbaar leeft deze topper in de 3e Bundesliga minder dan een fout feest waarbij een Duitse versie van Frans Bauer Verdammt ich lieb dich zingt.

Volgens traditie lopen wij eerst een rondje om het stadion om wat fotootjes te schieten. Tijdens het rondje zien wij een rijtje hokjes naast elkaar staan. Een hokje lijkt verdacht veel op een dixi alleen hebben deze hokje een raampje aan de voorkant. De hokjes dienen als klantenservice. De medewerkers krijgen van Fortuna Köln een goede, mooie werkplek. Ondertussen zijn wij erachter gekomen dat er genoeg plekken zijn waarbij men gratis kan meegenieten van de wedstrijd. Zonde van de 16 euro.. Helaas krijg ik een flinke domper te verwerken wanneer ik merk dat de fanshop alleen via de hoofdtribune te bereiken. Wij hebben geen kaartjes voor deze tribune.. daar gaat m'n sjaal..

In het stadion staat er 1 kar waarbij je je drankje en een braadworst kan halen. Voor een uitgebreider menu moet je naar de grootste club uit Köln gaan. Tegenover de hoofdtribune zijn de ultra's gevestigd. De korte zijdes zijn afgesloten maar aan 1 zijde bevindt zich een heel klein uitvakje waar circa 120 mensen in kunnen. Voor deze wedstrijd zijn er ongeveer 80 mensen meegereisd vanuit Unterhaching. Deze mensen hebben 583 km gereisd om hun cluppie te steunen op het 3e niveau bij Fortuna Köln terwijl Duitslands grootste club nog geen 15 km verder is, mijn respect hebben ze! 
De wedstrijd gaat om de derde plek, die geeft recht op een play-off plek voor promotie naar de 2e Bundesliga. De kurve begint langzaam maar zeker vol te raken. Naast ons staat een vader met zijn zoontje van ongeveer 7 jaar, de vader probeert zijn zoontje de liefde voor de 2e club uit Köln over te brengen. Ik ben benieuwd of die het kan overwinnen van de grote plaatselijke FC. Na een kleine tamme 10 minuten beginnen de kans(jes) te komen. In de eerste helft heb ik niet het idee dat de 0-0 duivel toeslaat. Wat geniet ik van dit leuke kleine clubje, heerlijk ontspannen sfeer waarbij ik niet het gevoel heb dat er veel mensen hier om deze wedstrijd geven. De man met de megafoon doet het rustig aan, de meeste supporters staan lekker tijdens de pot met elkaar te praten, af en toe een paar keer For-Tuna roepen en weer verder praten, kinderen liggen op de railing en geen één ouder die er om maalt en het bier gaat er ondanks de kou goed in bij de mensen. Ondertussen gaat de wedstrijd uiteraard vrolijk verder. Ondanks genoeg kansen weten beide ploegen in de eerste helft de bal er in niet in te krijgen.

In de rust wordt, zoals bij veel clubs, een doek opgehangen met daarin 2 gaten waarin genodigden uit het publiek de bal er in moeten schieten om een prijs te ontvangen. Bij iedere club is de prijs over het algemeen een luxe radio of een grote tv maar hier is een heuze Fortuna Köln Mixer te winnen! Ik kijk nogmaals eens even goed rond of het mensen interesseert dat er iemand in een gat schiet maar nee, niemand kijkt echt op. Van de 3 supporters schiet er niet één iemand een bal in het gat dus blijft de magische mixer nog voor minimaal 2 weken in de kast bij de club. De stadionspeaker vraagt nog voor een applausje maar niemand klapt.
De 2e helft is eigenlijk een herhaling van de 1ste helft. Er zijn genoeg kansen. Ik maak me aan het begin nog niet zo'n zorgen.. die bal moet er toch wel invliegen? Na de 70ste minuut begin ik mij langzamerhand zorgen te maken en vanaf de 80ste minuut weet ik het zeker, die bal vliegt niet meer tegen de touwen. Tot dat Fortuna Köln in de 86ste minuut een dot van een kans krijgt maar de keeper van Unterhaching reageert fantastisch op de kopbal van de Fortuna spits. Het blijft helaas 0-0. Na de wedstrijd probeer ik nog bij de hoofdtribune te komen om een sjaaltje te scoren maar helaas, maar ook deze kans ging er niet in dus werd er door helemaal niemand gescoord vandaag. De fanshop bleek een tafeltje te wezen met wat fanartikelen maar een steward vertelde ons dat deze al was opgeruimd.

Voor deze wedstrijd waren er ongeveer 4200 toeschouwers aanwezig. Een aantal wat bovengemiddeld is voor een wedstrijd van Fortuna Köln. Nou rest mij nog 1 vraag die nooit beantwoord zal worden; Was het carnavalsfeest nou leuker dan deze pot?

Wij gaan gauw naar de auto want de volgende wedstrijd van vandaag staat op het programma; Borussia Mönchengladbach tegen de meeste gehate club van Duitsland, RB Leipzig. Eens even kijken of er niveau verschil zit tussen beide wedstrijden. Wij zijn benieuwd.

In de auto richting Mönchengladbach vraag ik mijzelf af hoe Red Bull zoveel zieltjes heeft weten te kopen.. Leipzig, dat met Lokomotive -en Chemie Leipzig de grootste trekpleisters zijn voor groundhoppers, heeft dankzij Red Bull een topploeg gekregen. Een foei lelijk stadion waar zo'n 45.000 man in kunnen. Tot verbazing van velen zit dit stadion ook elke wedstrijd vol. Om mijn vraag beantwoord te krijgen vraag ik het maar aan de oude heer naast mij. Misschien dat hij het antwoord heeft maar helaas, ik krijg het antwoord wat ik al dacht; geld. Mijn hart breekt bij de gedachte dat mensen voor Die Roten Bullen kiezen i.p.v. een traditieclub. Red Bull kocht de licentie over van SVV Markranstädt. SVV Markranstädt speelde op dat moment op het 5e niveau dus zodoende mocht Red Bull met hun speeltje al op het 5e niveau beginnen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn club wordt gekocht door een paar op hol geslagen miljardairs. Om dan vervolgens de clubnaam, logo et cetera te veranderen. We kunnen uiteraard van alles zeggen over de meest gehate club van Duitsland maar iedereen is stiekem toch wel jaloers. Jezelf vanaf het 5e niveau ophoog werken naar de Bundesliga is natuurlijk knap. Vooral als je het binnen 7 jaar flikt om dan te debuteren in de Bundesliga en dan direct een Champions League ticket te bemachtigen. Elke club walgt ervan als ze Die Roten Bullen moeten ontvangen. Protestacties na protestacties volgen van de thuisspelende ploegen. Niets helpt, de stier raast gewoon door! Iedereen walgt van RB Leipzig of van Red Bull, wellicht ook uit jaloezie. Al moet natuurlijk wel gezegd worden dat het hypocriet is dat we wel juichen voor Max Verstappen. Genoeg gepraat nu over RB Leipzig.

Het Borussia-Park is een nieuw modern stadion waar zo'n 47.000 mensen in kunnen. Een wereld van verschil als je het vergelijkt met het stadionnentje van eerder vanmiddag. Het stadion zit er van buiten mooi uit. De groene lampen aan de buitenkant van het stadion met daaronder aan alle 4 de zijdes van het stadion het logo van de club zorgen voor een mooi aanzicht. Genoeg tentjes waarbij je je vol kan eten en naar goed Duits gebruik een gele rakker kan nuttigen. De binnenkant ziet er ook mooi uit. De groene lampen met de donkergrijze stoeltjes en de staantribune zorgen wederom voor een mooi effect. Er is alleen 1 nadeel; zo'n mooie wandeling zit er niet in aangezien er gigantisch veel parkeerruimte voor het stadion is.

Wij gaan eerst maar eens een sjaaltje scoren. Bij deze club verwacht ik geen probleem. Bij de rij schrik ik toch wel van de lengte hiervan.. Hoewel er genoeg kraampjes staan rondom het stadion besluit ik toch maar om eerst een braadworst te eten binnen het stadion om dan na de wedstrijd een sjaal te kopen. Het meisje in de tent werkt zich kapot om iedereen te voorzien van zo'n delicatesse waarna iedereen vervolgens de worst laat verdrinken in een zee vol mosterd en curry. Het broodje gaat er in ieder als gegoten in en het smaakt zeer goed. Na verloop van tijd vraag ik mij af of wij niet een wedstrijdje bezoeken uit ons eigen landje. Rondom ons horen wij meer Nederlands dan Duits.

Vooraf was bekend dat de fans van Die Fohlenelf de eerste 19 minuten stil zouden wezen uit protest tegen Red Bull. Eerlijk gezegd vraag ik mij af wat ze hiermee willen bereiken aangezien de mannetjes uit Leipzig er toch niet wakker van zullen liggen. Wellicht dat ze wakker liggen van de cafeïne hoeveelheid in Red Bull maar niet van deze actie. Deze actie mislukt compleet aangezien er genoeg gezang vanaf de Nordkurve komt. De sfeer had ik grimmiger verwacht maar alles verloopt goed, zoals het uiteraard ook hoort. Wij hebben een plekje naast het uitvak en wij zijn niet de enige Nederlanders die hier zitten. Het complete vak zit voor zo'n 70% gevuld met onze landgenoten. Gek genoeg proberen de Nederlanders voor ons, met Nederlands gezang, het uitvak uit te dagen. De Duitsers hebben uiteraard geen idee wat ze zingen dus laten deze groep lekker links liggen. In de eerste helft zijn er diverse mogelijkheden geweest op een doelpuntje maar helaas... Nog niet! Het uitvak naast ons zit bomvol en het valt me op dat er best veel 40 plussers aanwezig zijn in dit vak. De sfeer wordt ook hier uiteraard begeleid door een man die zich geroepen voelt om lekker in een megafoon te schreeuwen met zijn collega naast hem die lekker op het ritme mee trommelt.

Hoewel er bij Fortuna Köln een mixer viel te winnen, valt er bij Borussia Möchengladbach niets te winnen in de rust.

Direct na de rust krijgt RB Leipzig een dot van een kans maar gelukkig voor ons en de andere 45.000 mensen om ons heen mist middenvelder Keita deze kans. Een paar minuten later volgt er een heerlijke counter, waarbij iedereen al denkt aan een doelpunt. Iedereen zit op het puntje van zijn of haar stoel.. maar dan wordt deze kans vakkundig om zeep geholpen waarna uit de rebound Stindl het presteert om voor een bijna leegdoel op een verdediger te schieten. Op zo'n moment denk je van; hij valt wel, maar tegelijkertijd weet je diep van binnen dat het zeer waarschijnlijk niet gaat gebeuren. De minuten vorderen en helaas is het in de 87ste minuut nog steeds 0-0 maar dan een minuut later.. Heel het Borussia-Park houdt zijn adem wanneer Leipzig aanvaller Lookman  gevaarlijk richting  het doel loopt , her en der vliegen er wat zweet druppels uit de poriën van de mensen, een paar mensen bezwijken van de spanning en dan gebeurt het.. Aanvaller Lookman schiet gemeen raak in de verre hoek. Het uitvak naast ons ontploft van blijdschap. Nog een paar minuten te spelen, het uitvak viert ondertussen het feestje en de Nordkurve gaat er nog even achter staan. In de allerlaatste minuut krijgt BMG nog 1 grote kans maar ook deze wordt gemist. Na het fluitsignaal is het natuurlijk wachten op de provocaties van de fans van RB Leipzig aan het adres van het thuispubliek. Waar de uitfans aan het begin van de wedstrijd de provocaties negeerde laten de thuisfans zich juist opfokken wat tot groot gelach leidt bij het uitvak. De Nederlanders laten zich het meest uit de tent lokken en een aantal daarvan worden er ook een aantal vervroegd het stadion uit geholpen.

Het was niet een doelpuntrijke middag en de uitslagen waren ook niet zoals gehoopt maar desondanks was het een weer een mooie groundhoptrip.





Koning Kriel

Leuk verslag. Zelf dit seizoen bij Fortuna Köln geweest toen ze tegen Magdeburg speelden. Magdeburg had de hele korte zijde als uitvak en dat was genieten. Sowieso vond ik het stadion heerlijk, onoverdekte staanplekken en dan de bomen en de flats op de achtergrond. Het gezang (vooral uit het uitvak) weerkaatste heerlijk tegen de flats die middag. Ik was bijna verliefd, tot ik een bratwurst ging halen en die er niet bleek te zijn. In dat ene tentje waar je eten kan halen hadden ze alleen gekookte worsten, daarvoor rijd ik toch niet naar Duitsland.

jdebruin96

#22
Citaat van: Koning Kriel op feb 22, 2018, 16:48:08
Leuk verslag. Zelf dit seizoen bij Fortuna Köln geweest toen ze tegen Magdeburg speelden. Magdeburg had de hele korte zijde als uitvak en dat was genieten. Sowieso vond ik het stadion heerlijk, onoverdekte staanplekken en dan de bomen en de flats op de achtergrond. Het gezang (vooral uit het uitvak) weerkaatste heerlijk tegen de flats die middag. Ik was bijna verliefd, tot ik een bratwurst ging halen en die er niet bleek te zijn. In dat ene tentje waar je eten kan halen hadden ze alleen gekookte worsten, daarvoor rijd ik toch niet naar Duitsland.

Ik las in het programmaboekje dat de wedstrijd tgen Magdeburg de hoogtste bezoekersaantal had dit seizoen! lijkt mij inderdaad echt heerlijk om zo'n groot en bomvol uitvak te zien. Een heerlijke ground al zeg ik het zelf! Volgende x beter he, de worsten bij BMG waren echt verrukkelijk haha

Nort

#23
Citaat van: jdebruin96 op feb 22, 2018, 16:05:41
In de auto richting Mönchengladbach vraag ik mijzelf af hoe Red Bull zoveel zieltjes heeft weten te kopen.. Leipzig, dat met Lokomotive -en Chemie Leipzig de grootste trekpleisters zijn voor groundhoppers, heeft dankzij Red Bull een topploeg gekregen. Een foei lelijk stadion waar zo'n 45.000 man in kunnen. Tot verbazing van velen zit dit stadion ook elke wedstrijd vol. Om mijn vraag beantwoord te krijgen vraag ik het maar aan de oude heer naast mij. Misschien dat hij het antwoord heeft maar helaas, ik krijg het antwoord wat ik al dacht; geld. Mijn hart breekt bij de gedachte dat mensen voor Die Roten Bullen kiezen i.p.v. een traditieclub. Red Bull kocht de licentie over van SVV Markranstädt. SVV Markranstädt speelde op dat moment op het 5e niveau dus zodoende mocht Red Bull met hun speeltje al op het 5e niveau beginnen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn club wordt gekocht door een paar op hol geslagen miljardairs. Om dan vervolgens de clubnaam, logo et cetera te veranderen. We kunnen uiteraard van alles zeggen over de meest gehate club van Duitsland maar iedereen is stiekem toch wel jaloers. Jezelf vanaf het 5e niveau ophoog werken naar de Bundesliga is natuurlijk knap. Vooral als je het binnen 7 jaar flikt om dan te debuteren in de Bundesliga en dan direct een Champions League ticket te bemachtigen. Elke club walgt ervan als ze Die Roten Bullen moeten ontvangen. Protestacties na protestacties volgen van de thuisspelende ploegen. Niets helpt, de stier raast gewoon door! Iedereen walgt van RB Leipzig of van Red Bull, wellicht ook uit jaloezie. Al moet natuurlijk wel gezegd worden dat het hypocriet is dat we wel juichen voor Max Verstappen. Genoeg gepraat nu over RB Leipzig.
Nu ben ik wel benieuwd waarom je het Leipzig stadion 'foei lelijk' vindt en die van Gladbach juist mooi? Afgaande op de foto's lijkt me juist een gaaf stadion op een historische locatie, terwijl ik juist het Borussia Park een degelijk (lees: saai) stadion vind.

We kunnen wel van alles vinden over RB, maar andere Bundesliga clubs zijn net z'n 'bedrijven' als RB Leipzig. Daarnaast bestaat SVV Markranstädt nog gewoon en speelt het alweer jaren in de Oberliga. 

Vaig

Stadion van Leipzig is helemaal niks mis mee en zeker beter  dan de nieuwe bakken van Gladbach, Augsburg, Schalke etc etc etc.
Ben je er zelf al eens geweest?
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

ALenstra

Ben nooit in Leipzig geweest maar het Borussia Park vind ik echt niet bijzonder. Het ligt ook nog eens in de middle of nowhere.

jdebruin96

Citaat van: Nort op feb 22, 2018, 17:34:15
Nu ben ik wel benieuwd waarom je het Leipzig stadion 'foei lelijk' vindt en die van Gladbach juist mooi? Afgaande op de foto's lijkt me juist een gaaf stadion op een historische locatie, terwijl ik juist het Borussia Park een degelijk (lees: saai) stadion vind.

We kunnen wel van alles vinden over RB, maar andere Bundesliga clubs zijn net z'n 'bedrijven' als RB Leipzig. Daarnaast bestaat SVV Markranstädt nog gewoon en speelt het alweer jaren in de Oberliga.

Ik vind dat ze het bij Gladbach op een stadion hebben laten lijken door middel van de lichten, staantribunes etc. Ik zeg toch ook niet dat het niet als andere clubs bedrijven zijn? Ik benoem hoe het is gegaan en wat de Duitsers ervan vinden! Toen destijds namen hun de rechten over van die club

jdebruin96

Zo zie je maar hoe smaken en meningen kunnen verschillen he!

Bier und Bratwurst

#28
Gladbach vond ik van binnen wel oke. Buitenkant is lelijk kaal en kil.  RB Leipzig vond ik echt de moeite waard qua stadion. zeker om eerst de oude trappen van het Zentral Stadion te beklimmen en de mooie klokkentoren niet te vergeten. Qua club streven ze goed hun plan na. Ik word ook niet warm van zo'n gemaakte club.
Het ene stadion is het andere niet!