Voetballen in de Ardennen: RRC Hamoir

Gestart door Joost, okt 19, 2008, 23:09:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost


De klasse in België waar ik overduidelijk de meeste clubs in actie heb gezien is de Derde Klasse B. Het trekt me wel, clubs die geen amateurs zijn maar ook toch net geen echte profclubs. Het is een samensmelting van een enkele Waalse club met teams  uit Belgisch-Limburg en de provincie Antwerpen, een mengelmoes van ambitieuze voorzitters en gevallen 'groot'machten. Van de 16 ploegen die dit jaar de derde klasse vormen zag ik er al 8 thuisvoetballen en tot mijn grote plezier maken alle 16 er een geweldige competitie van tot nu toe. Iedereen lijkt van elkaar te kunnen winnen bij de eerste 10 en dat doen ze dan ook gretig.

De twee lelijke eendjes in de competitie zijn Bocholt en Hamoir. De eerste een onbeduidend clubje vlakbij Weert, de andere een veredelde amateurclub, opgestoomd via de kwalitatief arme 4de klasse D. Op zoek naar een leuke wedstrijd zag ik dat ze deze middag tegen elkaar speelden. Hamoir is daarnaast slechts hemelsbreed 60km dus de keuze was eenvoudig.

Hamoir, wie kent het niet. Een dorp van 3500 inwoners bovenin de Ardennen, zo'n 30 kilometer onder Luik. Het is zo'n typisch dorp vol wandeltoeristen die genieten van het natuurschoon. Aan de oevers van de Ourte is het goed toeven op zo'n mooie nazomerse zondag. De plaatselijke Royal Racing Club de Hamoir speelt in het blauw-zwart voor stamnummer 3114. De club is pas opgericht in 1941 al was er hiervoor ook een club in de gemeente met dezelfde naam. Fameus is de club nooit geweest en pas zeer recent, 2005, promoveerde ze voor het eerst naar de 4de klasse. Na een periodetitel en plek 8 strandde Hamoir in de nacompetitie. Een jaar later was er feest omdat het kampioenschap in 4D werd behaald. Afgelopen seizoen acteerde Hamoir daardoor voor het eerst op 3de klasse niveau en zag ik ze gelijkspelen bij Seresien (2-2). Het seizoen werd afgesloten met een keurige 7de plek (van de 15 teams).

Tegenstander Bocholt werd opgericht in november 1923 tijdens de pauze van een repetitie van muziek op aanraden van Jan Roberscheuten. Dat feit alleen al maakt KVV Bocholt minder grijs dan ik aanvankelijk dacht. De club was lange tijd in 2de of  3de provinciale te vinden met 1 korte sprong naar boven. Vanaf 1993 ging het geleidelijk bergop, in dat jaar vierde men het kampioenschap van de 2de provinciale, in 1998 het kampioenschap van eerste provinciale en in 2001 dat van de 4de klasse C zodat Bocholt een derde klasse club werd en daar zijn ze niet meer weg te slaan lijkt het. Al 8 seizoenen houden ze het vol, meestal keurig in de middenmoot.

Ik had weinig voorbereidingen getroffen voor de reis en zette bij Visé maar eens de routeplanner aan, deze had een korte route dwars door Luik in gedachte maar liet mij het halverwege alleen opknappen. Ik reed maar enigszins de goede richting op en plots kwam er weer een stem. Ik had een afslag gemist en moest wat omrijden zodat ik iets te laat aankwam. De reis door de Ardennen is schitterend en bij het sportcomplex hing een dorpse sfeer. De 600 aanwezigen maakten best wat herrie en Bocholt had zelfs een trom en bijbehorende mafketel meegenomen. Voor 8 euro mocht ik binnen. Het stadionnetje was ook dorps, een kleine overdekte lange zijde en een oude kantine. Spelers moesten in de rust in de rivier hun blaas legen.

Van Hamoir ken ik geen enkele speler. Bocholt had echter twee bekende namen op het formulier. Dimitri de Conde speelde van 1993 tot 2005 in de eerste klasse en speelde daarna 2 jaar bij KVSK United in tweede klasse. Jochen Janssen, toch ook pas 32 jaar oud, is nog veel bekender en maakte ooit furore bij Westerlo. Nadat zijn contract bij RKC afliep voegde hij zich afgelopen jaar bij KVSK United en werd clubtopscorer. KVV Bocholt is geen arme club lijkt het.

De wedstrijd was een typische clash tussen vlaams en Waals voetbal. De technisch betere Walen nemen de bal aan, maken een beweging en kijken dan eens om richting medespelers. De Vlamingen proberen Nederlandser te voetballen. Maar alles op die heerlijk Belgische snelheid met veel fysiek. Bocholt maakte de eerste goal na zo'n 20 minuten. Jochen Jansen kreeg een nieuw ingebracht corner voor zijn voeten en schoof de bal eenvoudig langs de keeper. Vlak voor rust deed de spits van Hamoir datzelfde kunstje.
Bocholt was beter en had de beste kansen maar na rust werd het vastgezet door de Walen en waren zij het die druk uitoefenden op het doel. Jansen viel geblesseerd uit en dat was een flinke aderlating voor de Vlamingen hoewel zijn vervanger per ongeluk de bal voor zijn voeten vond en 1-2 maakte. Hamoir zette nog meer aan en maakte 10 minuten voor tijd verdient gelijk en was in de slotfase nog enkele malen erg dicht bij de winnende maar het eindigde 2-2.

Volgende week is alles op zaterdag behalve Rupel-Boom en daar ben ik al geweest. Het wordt dus nog even wachten voordat ik Tongeren, Turnhout, RC Mechelen, Dessel, Hoogstraten of Cappellen ga bezoeken.


De tribune


De schitterende setting in de Ardennen


Kantinezijde




Het is spannend in 3B!


De Waalse en Belgische vlag


Bocholt feest na 1-2




georgesv

de max :-) !!
alleen jammer dat de kantine redelijk 'modern' is , lijkt me

HJanneman

Als ik die ranglijst zie, vind ik het anders nog aardig 'authentiek', laten we maar zeggen, alleen is de viltstift waar de uitslagen mee opgeschreven worden aardig modern, maar daar kan Joost meer over vertellen.
Die vlaggen bovenop de kantine zijn bovendien bijna even mooi verkleurd als de bladeren van de bomen op de mooie, heuvelachtige achtergrond van het stadion.
Leuk verslag(ben jaloers op je locatie, je kan echt 60 km alle kanten op of er is wel iets te smullen op stadiongebied!)!

Joost

De kantine was toch al flink wat jaartjes oud. De tegels waren roestig en de leidingen op de toiletten hadden ook hun langste tijd gehad.

Zo'n bord met de uitslagen vind je in iedere kantine in Nederland of Belgie. De maker van deze had er duidelijk meer tijd aan besteedt met al die geplastificeerde kaartjes in de clubkleuren. Ernaast hing ook een zelfde bordje met de uitslagen van de andere clubs uit de gemeente in de lagere klassen.

Mij locatie is voor Belgie inderdaad vrij ideaal al scheelt een autootje toch ook wel heel erg. Hamoir heeft ook een stationnetje maar een enkele reis daarmee is ruim 2 en een half uur.

hgrm

Om je oneerlijke concurrentievoordeel weg te nemen, eis ik dat je met de trein gaat. Dan doe je er tenminste even lang over als de gemiddelde Randstedeling. En zoals je weet, hoort de Randstad de maat aller dingen te zijn in Nederland.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op okt 20, 2008, 10:22:29
Om je oneerlijke concurrentievoordeel weg te nemen, eis ik dat je met de trein gaat. Dan doe je er tenminste even lang over als de gemiddelde Randstedeling. En zoals je weet, hoort de Randstad de maat aller dingen te zijn in Nederland.
Op mijn voormalige middelbare school waar ik nog wekelijks kom om te badmintonnen zoeken ze nog wel een leraar wiskunde en natuurkunde. Voor de waarde van elk willekeurig pand in 't Gooi kun je daarnaast een schitterend pand kopen in de Heuvelland. Ik zie derhalve geen enkel bezwaar voor jou om het concurrentievoordeel teniet te doen en te verhuizen naar het mooiste stukje Nederland.

Overigens ben je van harte welkom me te vergezellen naar Andennes-Seilles v RFC Huy komende zondag. Andennes ligt slechts op een steenworp afstand van  Huy en hopelijk neemt de koploper wat fans mee.

Joost

Aywaille, wie kent 't niet. Een bijna 12,000 zielen tellend stadje met drie kernen zo'n 25 kilometer ten zuiden van de stad Luik. Gelegen in het dal van de rivier de Ambleve.

De plaatselijke voetbalvereniging schreef vorig jaar geschiedenis door in de tweede maal in haar bestaan de stap te maken naar de 4de klasse. Die eerste keer was al een tijdje geleden, zo'n 64 jaar. Destijds degradeerde de club weer gelijk terug naar de provinciale klasses met 15 puntjes en een mooi doelsaldo van 53 voor en 153 tegen. Die 34 wedstrijden zullen voor de neutrale toeschouwer ongetwijfeld veel spektakel hebben opgeleverd.

De nieuwe campagne van de blauw-zwarte Matricule 1979 verloopt een stuk voorspoediger. Met 12 punten uit 7 duels bezetten ze de 3e plaats in het klassement. Tegenstander vandaag is RFC Seresien. Een club dat zowel naam als stadion overnam van het RFC Seraing dat in 1996 als toenmalig eerste klasse op papier fuseerde met Standard maar in feite ophield te bestaan. Dit huidige Seresien is Matricule 23 dat werd opgericht als RFC Bressoux. Deze club degradeerde afgelopen seizoen uit 2e klasse en is vast van plan dat ongedaan te maken.

De reis verloopt voorspoedig en na een minuut of 55 staan we voor het 'Stade de la Porallee'. Helaas ging authentiek complexje maar een nieuwer terrein aan het einde van een weggetje dat je ook langs de GB Superstore en Hubo leidt. De rotsen en bomen vergoeden toch veel.

De hoeveelheid toeschouwers valt niet tegen, zo'n 650 mensen hebben besloten langs de lijn van dit schitterende herfstweer te genieten. Wat de spelers op de mat leggen is gelukkig net zo mooi als het weer. Seresien begint als beste aan de partij maar Aywaille weet na een kwartier als eerste te scoren, deze wordt echter afgekeurd wegens buitenspel. Snel wordt de bal weer naar voren gestampt en de spits gaat over het been. Penalty. Deze wordt echter onzuiver geschoten en de keeper kan redden. Een minuut of tien later weet Aywaille eindelijk weer eens onder de druk vandaan te komen en krijgen ook zij een penalty. Deze gaat er wel in en het staat 1-0.

Vijf minuten na de rust wordt een opkomende middenvelder van Seresien gehaakt, weer een penalty. De keeper zit er weer aan maar hij gaat er wel in. 1-1. We zijn nauwelijks weer bezig of een van de Aywaille spelers wordt gehaakt in het strafschopgebied. De scheidsrechter heeft wederom geen keus en fluit voor de vierde keer naar de stip. 2-1.

Seresien heeft nog altijd een overwicht en weet een kwartier voor het einde eindelijk te scoren, 2-2. Gelijk het sein voor de bezoekers om nog een versnelling hoger te schakelen. Aywaille komt er totaal niet meer uit en dankt paal, lat, keeper en grensrechter dat het uiteindelijk geen 2-3 wordt.










3434

Op één dag na een jaar geleden sinds dat anders verslag.


On topic: geweldige verplaatsingen. In 4de heb je er ook veel in deze aard. In Huy, Hannuit, Griviginée en Bas-Oha ben ik vorig jaar geweest met mijn club. Dit seizoen ben ik benieuwd naar Spa (hoofdtribune) en Faymonville Turkania (een stad die bij de Turken hoort, de Turkse vlag in hun wapenschild en bijnaam 'de Turken' ,... etc). Iemand die er meer over weet?

-Joost wat vind jij de mooiste verplaatsing in de Ardennen?
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

HGRM heeft een verslagje gemaakt over Turkania!

Als ik moet kiezen tussen Verviers, Spa, Hamoir en Aywaille dan is Hamoir 't leukste qua omgeving. Spa dan wel weer qua tribune.

3434

Inderdaad nu zie ik het, had er zelfs al in gereageerd. Ik steek de schuld van mijn vergeetachtigheid op de overwinningsroes tegen Union La Calamine hehe.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11