Hoofdmenu

Oost-Europa

Gestart door Sebastiaan_W, mrt 16, 2008, 09:46:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Citaat van: Maroboduus op mrt 02, 2009, 16:31:38
Merkwaardig genoeg heeft zich dit topic tot op heden succesvol aan mijn aandacht weten te onttrekken. Zal proberen in de toekomst ook eens een bijdrage te leveren. Die foto's van het Vassil Levski met de machtige Vitosha op de achtergrond zijn werkelijk schitterend!
Heb ooit een Bulgaarse ontmoet die iedere ochtend na het ontwaken de Vitosha vanuit haar raam kon zien. Ze begreep helemaal niets van mijn fascinatie voor die berg.

Vanuit het stadion was het erg indrukwekkend! Maar het hele sfeertje rondom die wedstrijd was indrukwekkend. Bij de spelersopkomst stond Bratislava bij wijze van spreken al met 1-0 achter, wat een heksenketel!

Maroboduus

Citaat van: witte leeuw op mrt 02, 2009, 16:38:32
Vanuit het stadion was het erg indrukwekkend! Maar het hele sfeertje rondom die wedstrijd was indrukwekkend. Bij de spelersopkomst stond Bratislava bij wijze van spreken al met 1-0 achter, wat een heksenketel!

Hoeveel toeschouwers waren er eigenlijk en had Artmedia ook supporters meegenomen?
Bulgaren gaan inderdaad niet stil in een hoekje naar een wedstrijd zitten kijken:-)

Sebastiaan_W

Citaat van: Maroboduus op mrt 02, 2009, 16:43:17
Hoeveel toeschouwers waren er eigenlijk en had Artmedia ook supporters meegenomen?
Bulgaren gaan inderdaad niet stil in een hoekje naar een wedstrijd zitten kijken:-)

Ongeveer 25.000, waarvan 15 tot 20 artmedia supporters.

Mwah bij de wedstrijd Spartak Varna - Chrenomorets Burgas was het vrij ontspannen. CSKA Sofia, Levski Sofia, Lokomotiv Plovdiv en Botev Plovdiv hebben volgens mij een gevreesde en luidruchtige aanhang.

Rinus A.

Hmm, enig idee of ze nog in een bepaalde hoedanigheid voortgaan?

Ze hadden een klein en markant legioen en een zeer interessant clubhuis. Jammer als dat allemaal naar het basketbal moet.

Maroboduus

Citaat van: Breda op mrt 06, 2009, 20:25:55
Triest bericht op VI.nl over die club uit Litouwen met dat prachtige stadion:

Zalgiris Vilnius heeft geen licentie weten te bemachtigen voor het komende seizoen in de Litouwse A Lyga. De club werd in het verleden drie keer landskampioen en speelde ooit nog in Europees verband tegen PSV.

'We hebben alles geprobeerd om deze legendarische club te redden', zegt coach Mindaugas Cepas op de website van de UEFA. 'De spelers hebben meebetaald aan de huur van het trainingscomplex en onze supporters namen de kosten van enkele vriendschappelijke uitwedstrijden voor hun rekening.'

Het mocht allemaal niet baten. Zalgiris Vilnius is geschrapt uit de A Lyga, die als gevolg daarvan komend seizoen uit slechts zeven in plaats van acht deelnemers zal bestaan.

De club uit de hoofdstad van Litouwen speelde in het seizoen 1992/93 in de eerste kwalificatieronde voor de Champions League tegen PSV. De Eindhovense club won in Vilnius met 2-0 en maakte het karwei af tijdens de met 6-0 gewonnen thuiswedstrijd.


De situatie in Litouwen is nog veel nijpender dan dit artikel deed vermoeden. Inmiddels is de A lyga seizoen 2009 van start gegaan, alleen is FK Žalgiris Vilnius niet de enige grote naam die mist. Ook Atlantas Klaipeda en FK Šilutė (nummer laatst van vorig seizoen) hebben zich vanwege financiële redenen uit de competitie terug getrokken. Opvallend is echter dat de kampioen van 2007 en runner-up van 2008, FBK Kaunas, ook niet van start is gegaan in het nieuwe A lyga-seizoen. Na de kwalificatie nog succesvol te hebben afgesloten, strandde de club dit seizoen nog in de UEFA Cup tegen Sampdoria. Voor volgend seizoen had de club zich alvast voor de UEFA Europa League gekwalificeerd. Geen idee of er een vervanger aangewezen gaat worden, want waar Žalgiris en Šilutė dit seizoen wel op het tweede niveau in de I lyga van start zijn gegaan, vind ik ook daar geen spoor van Kaunas en Klaipeda. Gezien deze foto op de officiële website van Kaunas (http://www.fbk.lt/index.php/naujienos/taurages_stadione__mustynes_tarp_vietiniu_ir_kauno_fanu_/4164) zijn ze daar niet erg blij, maar wat de reden hiervan is of wat de actuele status van de club is, ontgaat mij helaas op basis van mijn verrassend slechte Litouws.

Maroboduus

VI kwam op 10 april jl. met dit bericht:

Rode Ster Belgrado is zo goed als failliet. De winnaar van de Europa Cup I in 1991 heeft meer dan 25 miljoen euro schuld en kan het salaris van spelers en personeel niet meer betalen.

Media in Servië spreken over chaos en verval bij Rode Ster. De meeste spelers willen de club zo snel mogelijk verlaten, terwijl de Servische competitie nog niet afgelopen is.

Op dit moment staat Rode Ster derde in de competitie. Stadsgenoot en rivaal Partizan Belgrado is koploper en heeft veertien punten voorsprong op Rode Ster.

Naast het veroveren van de Europa Cup I in 1991 werd Rode Ster 24 keer landskampioen. Liefst 21 keer van het voormalig Joegoslavië, tweemaal van Servië en Montenegro en één keer van Servië.


Dergelijke berichten verschenen echter al ruim een half jaar geleden in buitenlandse media.
Op het Duitse Sport1.de lees ik zojuist dit actuele bericht betreffende deze gevallen grootmacht:

Roter-Stern-Präsident tritt zurück
Dobrivoje Tanasijevic ist als Präsident des früheren Weltpokalsiegers Roter Stern Belgrad zurückgetreten.

Der 75-Jährige reagierte damit auf die anhaltenden finanziellen Probleme des serbischen Traditionsklubs, der über 20 Millionen Euro Schulden hat und von der Pleite bedroht ist. Die Spieler sollen mittlerweile seit drei Monaten auf ihr Gehalt warten.

Die Fans des Europacupsiegers der Landesmeister von 1991 hatten zuletzt nachdrücklich Tanasijevics Rücktritt gefordert.


Bron: http://www.sport1.de/de/fussball/fus_international/newspage_97296.html

AthleticHolanda

#21
Citaat van: Maroboduus op apr 24, 2009, 18:58:28
vind ik ook daar geen spoor van Kaunas en Klaipeda.

Kaunas en Atlantas Klaipeda spelen in de II-Lyga, het derde niveau.

Hier nog wat aanvullende informatie over Zalgiris.
Om bij het begin te beginnen, de eigenaar van Zalgiris zit in de gevangenis in Moskou en de club had de laatste acht maanden geen geld (meer) om alle rekeningen te betalen. Spelers waren tot het einde van vorig seizoen niet betaald. In de aanloop naar dit seizoen kwam het bestuur niet meer op de club en waren de spelers contractloos. De manager trainde toch en organiseerde zelf enkele vriendschappelijke wedstrijden en had nog steeds een team dat goed genoeg voor de A-Lyga was. Vanzelfsprekend werd de licentie echter niet gehaald
Als reactie daarop nam de manager (Mindaugas Čepas) samen met fans en investeerders het initiatief om een 'nieuw' Zalgiris op te richten met dezelfde naam, fans, manager, staff en spelers. Daarop werd het oude bestuur wakker en deed er alles aan deze club tegen te houden, en dat lukte, want ook het nieuwe Zalgiris wist geen licentie te bemachtigen. Het nieuwe Zalgiris kreeg geen licentie omdat een overeenkomst met de Russische bank Snoras op het laatste moment afketste. Tot overmaat van ramp wisten de oude bestuurders in beroep wel een licentie voor de A-Lyga te krijgen, maar het 'oude Zalgiris' heeft geen manager, spelers, sponsors en fans meer. Deze heeft het nieuwe Zalgiris wel, maar het nieuwe Zalgiris heeft geen licentie en dus speelt er geen Zalgiris in de A-Lyga dit seizoen.

Het verhaal van Kaunas en Atlantas is zo mogelijk nog meer bizar;
De bij ons allemaal wel bekende Litouwse bankeigenaar Vladimir Romanov (eigenaar Hearts) wil (meer) macht binnen de Litouwse nationale bond voor zijn vriend Ugianski die voorzitter is van belangenorganisatie voor clubs uit de A-Lyga. Denk bijvoorbeeld aan het aanmogen stellen van scheidsrechters. Omdat voorzitter Varanavičius nooit zou instemmen met dergelijke rechten voor een eigenaar van twee Litouwse voetbalclubs (inderdaad, Kaunas (officieel) en Atlantas (onofficieel)). Zo ontstond een persoonlijke vete tussen Romanov en Varanavičius waarbij Romanov de voorzitter van de bond dreigde dwars te liggen bij verkiezingen voor de UEFA en herverkiezingen voor voorzitter van de bond. Omdat dat niet werkte (Varanavičius werd gewoon gekozen) besloot Romanov het anders aan te pakken. Met Zalgiris in grote problemen (zie hierboven) en de strenge(re) licentie-eisen van de bond besloot Romanov zowel Kaunas, Atlantas en Vetra (het stadion is eigendom van Romanov's bank) terug te trekken uit de A-Lyga. Zo zou de bond een competitie moeten organiseren met slechts vier teams of de vier traditionsvereine gaan smeken om terug te komen met alle gevolgen van dien...
Toch wist Romanov zijn machtsstrijd niet te winnen, Vetra heeft zich in de media continu uitgesproken om terug te stappen uit de A-Lyga maar besloot uiteindelijk gewoon te blijven. Daarnaast werden simpelweg de licentie-eisen versoepeld door Varanavičius zodat kleine clubs ook in de A-Lyga kunnen spelen, zo was het minimale deelnemersaantal van acht tenminste gegarandeerd. De deur voor Kaunas en Atlantas werd desondanks nog op een kier gezet door de bond (een competitie mét die twee is tenslotte toch veel beter), maar Romanov bleef de bond van corruptie beschuldigen en weigerde toe te treden tot de A-Lyga. Atlantas had het desondanks graag gedaan maar de connecties met Kaunas zijn daarvoor te sterk. Zo werden Kaunas en Atlantas uit de A-Lyga en I-Lyga (georganiseerd door de bond) gezet en is het hoogst mogelijke niveau voorlopig de II-Lyga.

Hopelijk is het nu wat duidelijker :-).

Maroboduus

Erg leuk om deze informatie te lezen, hartelijk dank daarvoor!

Houseman

Wat een verhaal!

Prachtig om te lezen inderdaad.

Stadionhopper

Aangezien mijn vakantie onder andere richting Bulgarije zal gaan ben ik me vast aan het oriënteren en kwam onderstaande site tegen:

http://clubs.bul-foot.org/html/stadium/stadium/DimitarSpasov-VetrenDol.htm

Aan de linkerzijde kun je naar andere stadions klikken.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

AthleticHolanda

Citaat van: Dennis1981 op jun 15, 2009, 20:03:39
Aangezien mijn vakantie onder andere richting Bulgarije zal gaan ben ik me vast aan het oriënteren en kwam onderstaande site tegen:

http://clubs.bul-foot.org/html/stadium/stadium/DimitarSpasov-VetrenDol.htm

Aan de linkerzijde kun je naar andere stadions klikken.

Staan erg leuke stadions op!

Maar hoe ga je erachter komen waar die liggen en wanneer daar gespeeld wordt? Voor mij valt van dat cyrillisch echt niets te maken...

Sebastiaan_W

#26
Dennis, link tegen gekomen bij Groundhopping.de? Daar staat deze link sinds een paar weken ook op, mooi dat je hem hier hebt geplaatst.

Maar kom je er niet uit door de taal, klik op de buttons op de horizontale balk(is per divisie). Vervolgens zie je de clublogo's en als je die aanklikt kom je bij de stadions. Als je dan bovenin bij het internetadres kijkt zie je de naam van de club in het engels geschreven.

Ik las overigens dat je naar Zagreb, Belgrado en Sofia gaat. Van meerdere mensen gehoord dat Belgrado echt een heel erg leuke stad is. Veel plezier tijdens je trip.

Stadionhopper

Citaat van: witte leeuw op jun 16, 2009, 13:59:49
Dennis, link tegen gekomen bij Groundhopping.de? Daar staat deze link sinds een paar weken ook op, mooi dat je hem hier hebt geplaatst.

Maar kom je er niet uit door de taal, klik op de buttons op de horizontale balk(is per divisie). Vervolgens zie je de clublogo's en als je die aanklikt kom je bij de stadions. Als je dan bovenin bij het internetadres kijkt zie je de naam van de club in het engels geschreven.

Ik las overigens dat je naar Zagreb, Belgrado en Sofia gaat. Van meerdere mensen gehoord dat Belgrado echt een heel erg leuke stad is. Veel plezier tijdens je trip.

Nee ben hem niet tegengekomen op Groundhopping.de, kijk overigens nooit naar zijn links, alleen maar naar zijn wedstrijden.
Ik laat me verassen met Zagreb, Belgrado en Sofia. Helaas zijn we in Belgrado buiten het weekend om, daarentegen zijn we op vrijdag / zaterdag en zondag in Sofia. Jij bent toch al in Sofia geweest? Heb je nog tips? Is de Mt. Vitosha de moeite waard?
In ieder geval bedankt Witte Leeuw!
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Citaat van: Dennis-V op jun 21, 2009, 19:03:56

en waar is de keuze op gevallen ?

De precieze data zijn nog niet bekend maar onderstaande wedstrijden zijn wanneer ik er ben:

Bulgarije:

Славия 1913 (София) - Локомотив (Мездра)
Локомотив (София) - Спортист (Своге)
ЦСКА (София) - Берое (Стара Загора)

Kroatie:

7. RIJEKA – ZAGREB 
8. LOKOMOTIVA – VARTEKS

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper