Voetbaljaar 2007: Vis van Makaay

Gestart door Mikki, jan 01, 2008, 15:10:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mikki

Een column:


CiteerVOETBALJAAR 2007: VIS VAN MAKAAY

Het was halverwege september toen de tweede speelronde van de KNVB-beker op het programma stond. Het lot had ASWH gekoppeld aan zondaghoofdklasser De Treffers. Dat werd dus een leuk reisje en gelukkig was het woensdag. Als je in het onderwijs werkt, heb je dan namelijk een kortere werkdag. Zodoende konden wij 's middags al vertrekken. Om drie uur reed het uitgedunde gezelschap van drie heren, waar het normaal toch wel zes zijn, de A15 op. We hadden dit tijdstip gekozen om de files voor te zijn. Dat lukte prima. Een voorspoedige rit bracht ons in Groesbeek.

Groesbeek. Voetbalmaf dorp. Talloze clubs, waarvan twee op het hoogste zondagamateurniveau. Bijna Duitsland, dat ook. De ANWB-routeplanner raadde zelfs aan om kort door Duitsland te rijden, maar onze NavMan dacht daar anders over. Over de brug rijdend zagen we de al licht schemerende skyline van Nijmegen. Herinneringen aan een concert van Britney Spears, bezocht door een destijds nog onwetende en puberende metalliefhebber in onze auto, bonnen wegens fout parkeren en een al dan niet per ongeluk door een hoerenstraat voerende wandeling kwamen voorbij. We passeerden later, door berg en dal rijdend, ook de Heilig Land Stichting. Ooit een volledig mislukte locatie voor de eerste schoolreis in de historie van de reformatorische basisschool, die begin jaren tachtig meende door het woord "heilig" veilig te zitten. Jammer, want het was zo katholiek als de paus en de kinderen van toen dragen de beelden van de talloze heiligenbeelden vast nog op het netvlies. Oh ja, de liefhebber van cultuur zag er ook nog het bordje "Afrika Museum".

Wij hadden er geen oog voor, wij gingen naar Groesbeek. Eerst even het sportpark zoeken en dan het centrum in. Rond vijf uur hadden we de auto geparkeerd. Drie man sterk wandelde het dorpje in, op zoek naar het restaurant dat we op internet al hadden gevonden. De eerste tegenvaller van de middag was een feit, want dat was dicht. Niet getreurd, dan maar even in een café wat drinken en een bittergarnituurtje bestellen. Op weg naar een kroegje op een hoek zagen we de viszaak. Vishandel Makaay. Onze chauffeur van die dag is een echte visliefhebber, zowel qua vangen als qua eten. Dus konden we daar niet omheen. Wij gingen naar binnen.

Mijn voetbalcomputer draaide toen al op volle toeren. Erik Makaay is keeper van De Treffers, dat wist ik al. Er werd een link gelegd naar een serie reportages in Voetbal International over broers van profvoetballers. Had ik daarin niet ook Makaay zien staan voor een viszaak? Ja, bleek al snel. De verkoper, een dertiger, had hetzelfde zwarte haar en had ook trekjes van de nieuwbakken Feyenoord-spookspits. Ringetje in het oor, dit was de stoerdere variant. Daarom is hij nu natuurlijk, na een kort avontuur bij VVV, doelman van De Treffers. Net iets minder serieus, ben je dan geneigd te denken.

Het was hem, onmiskenbaar. Ik herinnerde me ook een tekstje op een website, waarin Makaay aangaf soms wel eens moe te worden van het in de schaduw staan van. Gek vond hij het niet. Logisch, want broer Roy is kampioen geworden in de toplanden Spanje en Duitsland, heeft Oranje gehaald, werd topscorer in eerder genoemde landen, scoorde in de Champions League, haalde ooit de gouden schoen binnen. Dat spreekt natuurlijk meer tot de verbeelding dan keepen bij de nummer één op de zondagranglijst aller tijden. Maar toch, als in een samenvatting van een bekerduel van twee minuten vier keer wordt gezegd dat je "de broer van" bent.... Ik kan het me ergens voorstellen.

Omdat slechts de chauffeur trek had in vis, liepen de metalliefhebber en ik vast naar het café. Opgetogen kwam onze medereiziger later terug. Makaay had gevraagd of wij voor het voetbal kwamen. Leuk toch, dat je overal in Nederland aan het accent kunt horen of iemand een streekbewoner is of niet. Hij had ons accent gehoord en wist genoeg. "Mij eerst nog even moe maken... Slim!" Hij had het glimlachend gezegd, om er aan toe te voegen dat zijn ploeg toch ging winnen, want ze wilden tegen zijn broer loten. Uiteindelijk had hij een gratis portie kibbeling weggegeven, met de woorden: "Dit is dan het enige dat ik vanavond aan jullie weggeef." Een uur of vier later bleek de waarheid van die woorden. De Treffers won dikverdiend en wij hebben Erik Makaay nog geluk gewenst.

Terugdenkend is het voor mij één van de leukste voetbalmomenten van 2007. Waarom? Omdat het alles bevat wat de hoofdklasse voor mij zo leuk maakt. De ongedwongen sportieve sfeer waarin je nog een praatje met je rivalen kunt maken. Maar ook, iemand die gewoon, voor een wedstrijd in de KNVB-beker, nog tot zes uur werkt. Die dan om half acht alweer de warming-up begint. Het maakt de stunt van Kozakken Boys, dat diezelfde avond een verlenging afdwong tegen de duurbetaalde profs van Ajax, extra mooi. Het is een soort liefde voor de sport die de heren drijft, hoewel er tegenwoordig ook heus wel geld mee te verdienen is. Daar wilde ik die avond echter even niet aan denken. Ik had plezier om die visboer in het doel. Helaas hebben ze Feyenoord niet geloot en maakte hij in de derde ronde tegen NEC een paar fouten. Hoeveel keer ze hem "de broer van" hebben genoemd weet ik niet. Maakt ook niet uit, voor mij was Roy Makaay die avond in september even de broer van Erik.

TeeZee

Als ik dit stuk lees word ik blij, want ik word vermaakt.

Ik glimlach bij
CiteerOh ja, de liefhebber van cultuur zag er ook nog het bordje "Afrika Museum".

Maar ik word tegelijkertijd ook niet blij, want ik besef maar weer eens dat ik niet kan schrijven. Althans, niet op dat niveau.

Leuk. Prachtige conclusie ook, in het bijzonder de laatste zin.

hgrm

Zeker, leuk stukje.

De Groesbeekse derby staat hoog op mijn lijstje. Gelukkig (voor mij althans) werd de laatste editie afgelast, want dat was net het weekend dat ik in Hamburg zat. 20 januari is de wedstrijd opnieuw vastgesteld.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Pieros

Citaat van: hgrm op jan 01, 2008, 20:46:30
Zeker, leuk stukje.

De Groesbeekse derby staat hoog op mijn lijstje. Gelukkig (voor mij althans) werd de laatste editie afgelast, want dat was net het weekend dat ik in Hamburg zat. 20 januari is de wedstrijd opnieuw vastgesteld.

Ondanks dat ik al een paar keer bij de Treffers ben geweest, heb ik de derby nog niet meegemaakt. 20 januari ga ik ook niet redden -> NEC - Ajax gaat dan voor.

hgrm

Da's balen. Stevige concurrentie. Tegenvallende attendance in Groesbeek.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Ik moest aan dit stuk denken toen SV Deurne het opnam tegen Feyenoord.

Quick Boys de eerste amateurclub in bijna 20 jaar die de kwartfinales weet te bereiken. De laatste amateurclub die dat deed was Vlissingen, toen nog met Peter van Vossen.

Ik vind voetbal op dit niveau eigenlijk leuker dan de Champions League.

Mikki

En tegen Quick Boys speelden wij ook gewoon 1-1 en hadden moeten winnen. ;)

Han

Il las deze column elders en wat word ik toch aangenaam verrast door het slotakkoord. Oók verheffend dat dit type voetbalbeleving bestaat naast het triviale transfer window gebrul terwijl het raam dicht zit.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed