The Unofficial Football World Championships

Gestart door Maroboduus, nov 20, 2008, 00:47:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maroboduus

Voor sommigen hier zal het een begrip zijn, voor de meesten waarschijnlijk niet. Ik heb het over "The Unofficial Football World Championships", of kortweg UFWC. De UFWC is een onschuldig tijdverdrijf waar een mooi verhaal van een groep voetbalgekke mensen achter zit. Ik kan een ieder aanraden de officiƫle site eens te bekijken om daar meer te weten te komen over de geschiedenis en historie van deze leuke competitie (http://www.ufwc.co.uk/). Kortweg komt het er op neer dat men de eerste interland in 1872 tussen Engeland en Schotland als basis neemt, ervan uitgaande dat daar de eerste wereldtitel op het spel stond, simpelweg omdat er geen andere landen bestonden die er een nationaal elftal op na hielden. Die wedstrijd eindigde in 0-0 en een jaar later gingen beide landen op herhaling. Ditmaal won Engeland en veroverde zodoende de eerste wereldtitel. Vanaf dat moment telt iedere kwalificatie- en/of vriendschappelijke wedstrijd voor deze officieuze wereldtitel mee. Veel landen konden de titel in het verleden gedurende kortere of langere tijd voor zich claimen, de recordhouders zijn echter de Schotten. Wikipedia beweert overigens dat de UFWC gebaseerd is op een idee van een groep Schotse fans die toen Schotland in 1967 de toenmalige wereldkampioen Engeland als eerste natie wist te verslaan, zichzelf tot de officieuze wereldkampioen kroonden.
Over de geschiedenis van deze titel is inmiddels zelfs een boek uitgebracht.

Hoe het ook zij; ik volg de website met enige regelmaat en kwam er vanavond ineens achter dat Nederland na de zege op Zweden de nieuwe officieuze wereldkampioen is. Ik ben benieuwd hoe lang ze die titel vast kunnen houden.