Hoofdmenu

WK-topic

Gestart door Bossche Bol, jun 13, 2014, 00:30:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bossche Bol

Na die schandalige arbitrage vanavond vraag ik me af of ik dit WK wel wil volgen.
Laat die beker in Brazilië en stuur iedereen lekker 4 weken op vakantie.
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

wekke

Citaat van: Bossche Bol op jun 13, 2014, 00:30:39
Na die schandalige arbitrage vanavond vraag ik me af of ik dit WK wel wil volgen.
Laat die beker in Brazilië en stuur iedereen lekker 4 weken op vakantie.

Is dat dan een verschil met andere jaren? Grote clubs/landen en organisatoren krijgen altijd de arbitrage mee...

hgrm

#2
Gisteravond een matig Brazilië zien winnen van Kroatië, behoorlijk ondersteund door de arbitrage.

Wat me verder opviel was het nogal onsportieve publiek.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: hgrm op jun 13, 2014, 09:17:47
Gisteravond een matig Brazilië zien winnen van Kroatië, behoorlijk ondersteund door de arbitrage.

Wat me verder opviel was het nogal onsportieve publiek.

Normaal gesproken zou die Japanner vandaag gewoon weer naar huis kunnen maar bij die door en door corrupte FIFA weet je het natuurlijk nooit
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Het probleem is dat als een Zuid-Amerikaanse en een Europese ploeg tegen elkaar spelen (en de scheidsrechter dus van een ander continent moet komen), er maar bitter weinig keuze is wat betreft capabele arbiters die het aan kunnen om een wedstrijd van dit kaliber te fluiten.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Voetbal is niet veel anders meer dan een toneelvoorstelling. Alles is van tevoren bedacht, gescript, voorgekookt. Noem het zoals je wilt.

Het bedrijfsleven berekent van tevoren welk scenario het meeste oplevert en dat wordt er doorheen gedrukt.

En wij klapvee willen ook niet anders. Wij houden van vaste waardes als "sambavoetbal". Dus hoe erg het betonvoetbal ook is, het is tóch sambavoetbal. Neymar hebben we zelden of nooit zien spelen, maar de zorgvuldig gecreëerde hype zorgt ervoor dat we de man met de dode vogel op het hoofd een superster vinden. Want we willen ergens bij horen.

Het wk is daarom ook niet meer dan een zomers vermaak, waarbij je samen met vrienden er een gezellig avondje met lekkere hapjes van maakt. Met voetbal of competitieve sport heeft het niet veel te maken en als je daarin berust is er niks aan de hand.

Volgende week komen de fixtures uit voor de Engelse competities. Ik kijk er nu al naar uit.

Joost

Citaat van: hgrm op jun 13, 2014, 09:53:30
Het probleem is dat als een Zuid-Amerikaanse en een Europese ploeg tegen elkaar spelen (en de scheidsrechter dus van een ander continent moet komen), er maar bitter weinig keuze is wat betreft capabele arbiters die het aan kunnen om een wedstrijd van dit kaliber te fluiten.

Met een Japanner heb je dan wel nog iemand die uit een van de sterkste competities van buiten Europa en Zuid Amerika komt.
Brazilie is wel vaker wat geholpen door de arbitrage op het WK. Denk maar aan 2002 bijvoorbeeld.

Met de videobeelden op zak is het makkelijk te concluderen dat de scheidsrechter fout zat bij de strafschop. Kijk je vanuit het oogpunt van de arbiter dan valt het mijns inziens wel mee. Er is contact bij de strafschop en de speler gaat theatraal liggen. Zeker omdat het Brazilie is, het thuisland denk ik dat een arbiter eerder geneigd is daarvoor een strafschop te geven.

Zelfs met videobeelden zou het bij zulke situaties moeilijk te zeggen zijn of het een strafschop is, de spelregels zijn daarvoor bij voetbal niet strak genoeg. Videobeelden zouden best gebruikt kunnen worden zoals in het hockey maar dan alleen op specifieke vraag van scheidsrechter of spelers bij specifieke momenten. Ik denk dan aan hands of geen hands of een speler die claimt dat de bal gespeeld werd voor een tackle.

Maar de grootste slag kan geslagen worden door achteraf de toneelspelers te straffen. Er is ooit een Let volgens mij een duel geschorst voor een fopduik. Dat moet in dit geval ook gebeuren.

TeeZee

Citaat van: Joost op jun 13, 2014, 10:41:14Er is ooit een Let volgens mij een duel geschorst voor een fopduik. Dat moet in dit geval ook gebeuren.
Dat gebeurt niet, want dat kost geld. De Letten vallen buiten het verdienmodel, dus dan is het geen probleem.

HRM1880

Citaat van: hgrm op jun 13, 2014, 09:17:47
Gisteravond een matig Brazilië zien winnen van Kroatië, behoorlijk ondersteund door de arbitrage.

Wat me verder opviel was het nogal onsportieve publiek.
Onsportief publiek? Daar heb ik precies toch niet veel van gemerkt. Hoe uit zich dat dan?

hgrm

Citaat van: HRM1880 op jun 15, 2014, 14:36:08
Onsportief publiek? Daar heb ik precies toch niet veel van gemerkt. Hoe uit zich dat dan?

Ik heb er niks op tegen als je een tegenstander uitfluit als die daarvoor aanleiding heeft gegeven (zoals een zware overtreding begaan of -zoals die Costa- op een lullige manier van land of club is gewisseld).
Maar na die eigen goal begon het Braziliaanse publiek de Kroaten stelselmatig uit te fluiten als ze aan de bal kwamen terwijl er verder niks aan de hand was.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FCT1980

Doen ze met alle Europese teams als die tegen een Zuid Amerikaanse ploeg spelen viel me op.
Ach ja, beetje nationalistisch (of voor de buren) mag je wel zijn met zo'n toernooi.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

wekke

Citaat van: FCT1980 op jun 16, 2014, 10:25:45
Doen ze met alle Europese teams als die tegen een Zuid Amerikaanse ploeg spelen viel me op.
Ach ja, beetje nationalistisch (of voor de buren) mag je wel zijn met zo'n toernooi.

Dat was gisteren ook het geval met Frankrijk. Vooral bij het afroepen van de opstellingen, werden enkele Franse spelers (veelal van donkere huidskleur) geviseerd.

spons

Citaat van: FCT1980 op jun 16, 2014, 10:25:45
Doen ze met alle Europese teams als die tegen een Zuid Amerikaanse ploeg spelen viel me op.
Ach ja, beetje nationalistisch (of voor de buren) mag je wel zijn met zo'n toernooi.

Ik neem niet aan dat er Brazilianen waren die voor de Argentijnen hebben staan juichen
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

FCT1980

Geen idee. Ik moet werken vandaag dus deze wedstrijd werd me te laat.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

HRM1880

Citaat van: spons op jun 16, 2014, 13:47:59
Ik neem niet aan dat er Brazilianen waren die voor de Argentijnen hebben staan juichen
Als ik die wedstrijd zag zaten er niet bepaald veel Brazilianen in het stadion.