Hoofdmenu

Die neue 3. Liga

Gestart door Maroboduus, jul 02, 2008, 17:46:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RKSVW

Overigens ben ik het ook met je argument eens dat als de door jou genoemde clubs 2e liga mogen spelen Fortuna dat ook mag maar ik vind ook dat een aantal clubs daar inderdaad ook niets te zoeken hebben. Borussia is inderdaad geen Ruhrpott maar heeft daar wel concurrentie van want het ligt wel allemaal vlakbij en er zijn nu al zoveel hele grote stadions in de regio dat het steeds moeilijker word ze vol te krijgen.
Hoor ik daar iemand Parkstad Limburg zeggen? Sorry maar ik maak even de vergelijking naar het zuiden van Limburg waar 3 clubs met problemen zitten met te grote stadions (mijn excuses alvast) en dat alleen maar omdat er zo nodig een nieuw stadionm moest komen waar het oude nog voldeed. Ik heb jarenlang rondgelopen op Kaalheide en de sfeer was daar altijd perfect. Die sfeer is een stuk minder nu.
Hetzelfde bij Borussia; je moet met me eens zijn dat de sfeer in Bökelberg beter was dan nu in het Stadion im Borussia-Park.
De Kull (ja inderdaad de Koel) bruisde altijd!
Maar terug naar het topic: de 3e liga is nu nog even een liga van clubs die in de 4e liga horen en clubs die in de 2e horen maar dat zal over een aantal jaren wel weer normaal worden. Offenbach zal uiteindelijk ook wel weer onderin de 2e liga mee gaan draaien net als Union Berlin en Fortuna Düsseldorf met clubs als Fürth, FSV Frankfurt, Osnabrück enzovoort terwijl Rot Weiss Ahlen , FC Ingolstadt ,Rot-Weiß Oberhausen en SV Wehen Wiesbaden weer terug naar de 3e afzakken.
----------------
Now playing: Queens Of The Stone Age - Make It Wit Chu
via FoxyTunes

Maroboduus

Citaat van: Hugo op dec 09, 2008, 16:02:45
Dat Fortuna Düsseldorf een gehypye club is is mij wat ontgaan. Hoe beleef jij dat?

Ik wilde nog even terugkomen op de bovenstaande vraag, maar zie dat dit topic in de tussentijd ietwat is ontspoord. Dat is erg jammer en ik hoop dat we dan ook weer terug kunnen naar de kern.

Ik vind je vraag erg goed, vooral ook omdat je je afvraagt hoe ik dat beleef. Het woord hypen/gehypt is "in aller Munde", het wordt te pas en te onpas gebruikt en zegt inderdaad vaak iets over de belevingswereld van de persoon die het gebruikt. Misschien heb ik in dit geval inderdaad ten onrechte het woord hype gebruikt. Waar het mij vooral om gaat is dat Fortuna Düsseldorf naar mijn mening ten onrechte tot een cultclub wordt verheven en niet alleen in de media, maar ook hier op het forum. Fortuna heeft een roemrijke historie, speelde een EC II-finale, heeft vrij veel supporters voor een club in de 3. Liga en speelt in een voor de 3. Liga indrukwekkend stadion. Toch interesseerde zich jarenlang niemand voor de club. In Düsseldorf is van oudsher de publieke interesse in American Football en IJshockey veel groter. In de tijd dat Düsseldorf in het oude Rheinstadion in de Bundesliga speelde, kwam er met uitzondering van de matchen tegen FC Bayern geen hond kijken. Als ze de 10.000 toeschouwers haalden was het al feest. Daarna speelden ze jarenlang in de 2. Bundesliga en in oude Regionalliga en trokken daar amper 4.000 man. Pas toen de club eindelijk en noodgedwongen terugging naar haar roots, het Paul-Janes-Stadion, het voetbal een algehele boom beleefde en de DEG(IJshockey) en Düsseldorf Rheinfire(American Football) aan lager wal raakten en de Toten Hosen zich er actief mee gingen bemoeien, groeiden plots de toeschouwersaantallen. Waar jarenlang het Paul-Janes had volstaan, bleek het stadion juist op het moment dat ze er weer speelden veel te klein. En puur omdat de bestuurders van de hoofdstad van Nordrhein-Westfalen in hun wetloop met o.a. grotere broer Köln het voor absoluut noodzakelijk achtten dat de stad over een stadion zou beschikken waarin een WK voetbal of de Olympische Spelen gehouden kunnen worden, herrees een dergelijk overdreven tempel die sindsdien wel een paar maal bij concerten van Madonna was uitverkocht, maar nooit vol zit als Fortuna Düsseldorf er speelt.
Natuurlijk is de naam van de club klinkender dan die van Koblenz, Augsburg of Ingolstadt, maar kunnen die clubs er iets aan toen dan de beleidsbepalers er in het jonge verleden er niet zo'n klerezooi van hebben gemaakt als bij bijvoorbeeld Fortuna Düsseldorf?

Wat mij betreft behoeft ook helemaal geen welles-nietes-discussie te worden gevoerd over Fortuna Düsseldorf en Union Berlin. Over die laatste club wil ik alleen nog even kwijt dat die club wel degelijk een bizar verleden heeft en dat de club het vandaag de dag nog altijd zonder enige steun (en dan doel ik vooral op financiële steun) uit de politiek moet stellen. Zag een tijdje geleden een documentaire over "Hartz-IV-empfänger" en mensen die in de WW zitten die hun overvloed aan vrije tijd besteedden om de Alte Försterei op te knappen. Zonder die mensen zou de club niet verder kunnen bestaan.

Als iemand dus van mening is dat een bepaalde club gehypt is, kan dit ten eerste een wat ongelukkige woordkeuze betreffen en betekend dat ten tweede niet dat als men het daar niet mee eens is, een andere club ineens gehypt is om zodoende een welles-nietes-discussie op gang te brengen.

Joost

Ik moest erg aan je post denken toen er vandaag 50.000 toeschouwers waren bij Fortuna Dusseldorf.

Sebastiaan_W

Ik vraag me af of het weleens in een ander land is voorgekomen dat er in de 3e divisie een uitverkocht huis is met 51.000 toeschouwers.

TeeZee

Citaat van: witte leeuw op mei 24, 2009, 08:06:52
Ik vraag me af of het weleens in een ander land is voorgekomen dat er in de 3e divisie een uitverkocht huis is met 51.000 toeschouwers.
In Engeland in ieder geval net niet: http://www.groundhopping.nl/index.php?topic=721.0 (zie alinea over Boxing Day Massacre), bovendien is het daar een heel oud record.