Promotie/Degradatie België 2024/2025

Gestart door Saltacampos, jun 07, 2024, 14:34:15

Vorige topic - Volgende topic

Saltacampos

Citaat van: Joost op mei 05, 2025, 11:18:43Waarom mag de B ploeg van Rochefort meedoen aan de eindronde?
Ik neem aan omdat de A-ploeg in 1 Amateur zit ? Geen idee hoe al die toestanden in elkaar zitten.
Over land and sea

Joost

Citaat van: Saltacampos op mei 07, 2025, 16:29:30Ik neem aan omdat de A-ploeg in 1 Amateur zit ? Geen idee hoe al die toestanden in elkaar zitten.
Ik dacht dat beloften van ploegen in 1A en 1B enkel in 1e, 2e of 3e amateur mochten spelen en de beloften/b ploegen van de andere clubs hooguit in 1e provinciaal.

Joost

Gaat Union dan eindelijk kampioen worden?
De voorsprong op Club Brugge is 1 punt. Zaterdag speelt Union bij Antwerp, een week later thuis tegen Gent.
De wedstrijd tegen Antwerp lijkt doorslaggevend te worden want Gent is zo matig in PO1 dat Union zich daar waarschijnlijk niet in zal verslikken.

Union en Club gaan wel sowieso al de Champions League in voor België. Genk is redelijk zeker van plek 3 en Europa League. Anderlecht zal zich voor de voorronde Europa League plaatsen. Antwerp speelt dan tegen de winnaar van PO2 om een plek in de Conference League. De winnaar van PO2 staat al vast, dat is Charleroi.

PO3 kende een toch wel verrassende afloop. STVV begon de dag met een punt voorsprong op Cercle, de Limburgse kwamen echter niet verder dan 2-2 bij Kortrijk, die stand stond na 37 minuten al op het bord. Cercle stond bij de pauze 0-1 voor bij Beerschot maar dat was 10 minuten na rust al 3-1 achter. De nederlaag van Cercle betekende dat het resultaat van STVV niet meer van belang was. Cercle naar de play-off.

Daarin treft het Patro dat stand hield tegen Lokeren-Temse na de 1-2 vorige week. Lokeren-Temse kwam vroeg voor maar nog voor rust maakte Patro gelijk. Na rust een rode kaart voor Patro en opstootjes op veld en tribune maar gescoord werd er niet meer.

Diegem en Zelzate wonnen in de eindronde 2e amateur en gaan spelen voor een plekje in 1e amateur.
Rotselaar en Wetteren wonnen in de eindronde 3e amateur, zij spelen volgende week voor ene plek in 2e amateur.

De Interprovinciale eindronde bracht twee finales;
Huldenberg - Wambeek-Ternat
Boezinge – Fenixx

Opvallend; 3 Brabantse clubs.
De twee winnaars promoveren, de verliezers mogen nog spelen voor een promotieplaats.

De U23 van Standard won in Doornik maar dat mocht niet baten, Binche pakte thuis tegen Union Namur het benodigde puntje en bleef Standard U23 en Doornik voor, zij zakken naar 2e amateur.

In de eindrondefinale van 2e amateur won Meux na penalty's van Onhaye en Habay-la-Neuve met 0-1 in Verviers.
Tilffois en Flenu wonnen de finale van de eindronde 3e amateur.

maikelll043

Binche zakt vrijwillig naar 2e Amateur, daardoor blijft SL16 FC (Standard de Liege U23) in 1e Amateur.

Joost

Citaat van: maikelll043 op mei 16, 2025, 07:40:47Binche zakt vrijwillig naar 2e Amateur, daardoor blijft SL16 FC (Standard de Liege U23) in 1e Amateur.

Niet helemaal vrijwillig, Binche had geen licentie gekregen voor D1. Ik heb dat hier ook fout vermeld.

Joost

In de gestemde teksten van de Hoge Raad van mei staat het punt omtrent de competitiehervorming nog als doorgeschoven. de Pro League moest nog een akkoord vinden met ACFF.

Maar dat akkoord is er nu blijkbaar wel en dus gaan de teksten op 16 juni opnieuw gestemd worden. Daarbij is het zeer waarschijnlijk dat Jong Genk op 30 juni sportief zakt maar op 1 juli wordt opgevist om aan het quotum van 4 beloftenploegen in 1B te komen. Zodoende zal 1e Amateur in Vlaanderen maar 15 ploegen hebben.

Wat een ongekende bende.

Saltacampos

Ik vraag me oprecht af wie of wat dit in naam van de amateurclubs kan goedkeuren. Dit in ruil voor 200.000 euro voor het amateurvoetbal waarvan niet duidelijk is waar het naartoe gaat. Elke amateurclub een nieuwe bal ?
Over land and sea

Saltacampos

Na 51 jaar komt de naam Daring terug in het Belgische voetbal, ook het stamnummer twee wordt gereactiveerd:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250606_91971861
Twee jaar geleden was Racing White, dat in 1973 met Daring fuseerde tot RWDM, al opnieuw opgericht.
Een wat vreemde constructie, maar als nostalgische voetbalfan en rabiaat tegenstander van fusies (en B-ploegen), heb ik er uiteindelijk wel vrede mee.
Over land and sea

syntric

Citaat van: Saltacampos op jun 06, 2025, 10:18:00Na 51 jaar komt de naam Daring terug in het Belgische voetbal, ook het stamnummer twee wordt gereactiveerd:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250606_91971861
Twee jaar geleden was Racing White, dat in 1973 met Daring fuseerde tot RWDM, al opnieuw opgericht.
Een wat vreemde constructie, maar als nostalgische voetbalfan en rabiaat tegenstander van fusies (en B-ploegen), heb ik er uiteindelijk wel vrede mee.
Als ik de reacties zowat lees hierover van RWDM fans zijn de meeste er geen voorstander van. Voetbalsupporters zijn natuurlijk notoir conservatief, maar denk dat de meeste te oud zijn om Daring nog meegemaakt te hebben, vandaar misschien.
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: syntric op jun 06, 2025, 12:04:46Als ik de reacties zowat lees hierover van RWDM fans zijn de meeste er geen voorstander van. Voetbalsupporters zijn natuurlijk notoir conservatief, maar denk dat de meeste te oud zijn om Daring nog meegemaakt te hebben, vandaar misschien.

Het is vooral omdat de RWDM-supportersschare meer een beweging is dan per se die club. Zoals je dat ook bij Beerschot ziet. Het oorspronkelijke Beerschot en RWDM bestaan niet meer maar de supportersbewegingen hebben de nieuwe entiteiten omarmt. Zeker bij RWDM duurde het even voordat de naam uiteindelijk weer terugkeerde want onder da naam FC Brussels zat er geen kip in het Machtens.

Saltacampos

Citaat van: syntric op jun 06, 2025, 12:04:46Als ik de reacties zowat lees hierover van RWDM fans zijn de meeste er geen voorstander van. Voetbalsupporters zijn natuurlijk notoir conservatief, maar denk dat de meeste te oud zijn om Daring nog meegemaakt te hebben, vandaar misschien.
Zou heel goed kunnen, ik heb Daring ook zo goed als niet gekend, geboren eind 72, dus ja.
Zo'n beslissingen zouden ook beter eerst met de supporters worden besproken, maar daar hebben die bestuurders geen zin in, die doen liever wat ze zelf willen.
Door zijn intussen lange geschiedenis en de moeilijke jaren 2000 waarin de club zijn identiteit kwijtraakte, is het merk RWDM dieper in het hart van de fans gaan zitten waarschijnlijk.
In 1973 waren aan beide stadhuizen (Molenbeek en Woluwe) nog protesten van supporters tegen de fusie.
Over land and sea

Saltacampos

Citaat van: Joost op jun 06, 2025, 12:24:33Het is vooral omdat de RWDM-supportersschare meer een beweging is dan per se die club. Zoals je dat ook bij Beerschot ziet. Het oorspronkelijke Beerschot en RWDM bestaan niet meer maar de supportersbewegingen hebben de nieuwe entiteiten omarmt. Zeker bij RWDM duurde het even voordat de naam uiteindelijk weer terugkeerde want onder da naam FC Brussels zat er geen kip in het Machtens.
Klopt, identiteit en associatie zijn gevoelsmatige fenomenen, moeilijk te duiden soms. Het hangt er ook vanaf wat je "de club" noemt, de juridische entiteit of de achterban. In het geval van Beerschot (en ook in andere gevallen van koehandel met stamnummers) is de juridische entiteit weg, maar de achterban is dezelfde (of voelt zich als jongere supporter historisch verbonden met de oorspronkelijke club). Als je naar een wedstrijd van Beerschot gaat, voel je de sterke band van de supporters met alles waar die club voor staat, ook al is het juridisch gezien misschien niet meer dezelfde.

Om even naar mijn eigen stad terug te komen, bij de overname van Racing door KAA Gent is de supporters ook niets gevraagd. Ik ben er zeker van dat de meeste Racingers liever op lager niveau hadden verder gespeeld als onafhankelijke club dan gekoloniseerd te worden door de blauwen zoals nu. Het toenmalige bestuur heeft onder druk van de profclub (en het stadsbestuur) ivm het stadion deze vreselijke constructie aanvaard.
Over land and sea

syntric

Hmja als mijn club (Antwerp) morgen zou ophouden te bestaan, zou ik vermoedelijk wel naar een opvolger gaan kijken, maar ik zou het nooit als dezelfde club beschouwen. Daar heb ik het wat moeilijk mee dat dit vaak wel lijkt te gebeuren. En sinds een tijd kan je de oude stamnummer ook gewoon terug verwerven - wat ze nu bij Daring ook weer gaan doen - wat dat gevoel enkel nog maar bevestigd, maar ik blijf het vreemd vinden. En Beerschot vind ik een heel slecht voorbeeld, je kan gerust stellen dat ze twee clubs kapot hebben gemaakt, die hen nota bene een levenslijn hebben geworpen. In het begin waren er nog verwijzingen in naam en kleuren naar die clubs, maar (voorspelbaar) werd dat na een tijd volledig genegeerd. Allesbehalve fraai vind ik.

syntric

Jong Racing Genk wordt "opgevist" en ingedeeld in de Challenger League 1B, een reeks die dus 17 ploegen zal tellen. Daardoor zal KVV Zelzate als verliezend finalist van de eindronde in 2e amateurs stijgen naar de VV-reeks 1e amateurs.

Rotselaar (3e B) stijgt dan naar de 2e amateurs, Jong KV Mechelen gaat van 2e B naar 2e A, en Boezinge zal als verliezend finalist in de interprovinciale eindronde naar de afdeling 3e amateurs A stijgen, waardoor Elewijt naar de 3e VV-B-reeks verhuist. In 1e provinciale West-Vlaanderen wordt Boezinge dan vervangen door Aalbeke Sport A.