Hoofdmenu

De Langeleegte

Gestart door Hielke, sep 06, 2009, 00:11:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hielke

Ik vind het van een fascinerend soort zelfkennis getuigen om je stadion De Braak of De Langeleegte te noemen. Er worden al genoeg zaken in het voetbal mooier gemaakt dan ze in werkelijkheid zijn. Je bereikt De Langeleegte via de aangelegen Korteleegte. Ergens tussen Groningen en de door god en alle mensen verlaten vlakte rond de Duitse grens. Daar ligt Veendam. De Langeleegte.

Het regent. Een koude wind snijdt over de tribunes, soms komen er druppels mee. Het knusse, authentieke stadion herbergt achter het doel een uitvak zoals een uitvak hoort te zijn. Bevolkt door tien supporters van Helmond Sport. De camerapaal die voor ons staat is gericht op de hoek van het stadion. Daar is geen tribune, laat staan publiek.

Het is een doelpuntrijke speelronde in de Eerste Divisie. Behalve aan De Langeleegte. In de rust zoeken we verkleumd de catering op. Het is opgehouden met zachtjes regenen en een fatsoenlijke doelpoging hebben we nog niet gezien. Er is verontwaardiging af te lezen van sommige gezichten. De koffie is op. Drieduizendeenenvijftig toeschouwers, daar had men geen rekening mee gehouden.

Na de koffieloze pauze volgt een al even inhoudsloze tweede helft. De grensrechter maakt een fout en krijgt allerlei verwensingen naar zijn hoofd. Onder meer een verbeten 'Pipo!'. Veendams voor hoerenjong. Het scorebord zegt negentig. Precies op het moment dat iedereen verwacht dat het niet meer gaat gebeuren, gebeurt het toch nog.

De scheidsrechter fluit af. 'Hè, hè,' hoor ik om mij heen. Zeg dat wel. In de gutsende regen verlaten we Veendam. De lichtmasten verworden tot stipjes en verdwijnen uit het zicht.

De Langeleegte, zonder koffie en zonder doelpunten.












3434

Mooi verslag en die laatste foto vind ik ook top. Je ziet een man zuchtend de tribune verlaten, "goed dat het voorbij is".  Mooi.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Han

Ik schreef dit ooit en misbruik jouw topic als platform voor ontboezeming:


De afstand Zwolle-Veendam roept beelden op van het begin-en eindpunt van de Transsiberische Expres. Moskou- Wladiwostok. Eigenlijk scheelt het ook niet eens zoveel. Tussen Zwolle en Veendam is een asfaltlint getrokken met onderbroken witte strepen om het aankomende verkeer te scheiden van het afvallende verkeer. Het is een geknoopte sjerp die door Overijssel via Drenthe en Friesland verbindt met Groningen. Op de knooppunten liggen tientallen provinciale pleisterplaatsjes uit de Bosatlas waar je van 80 kilomer per uur moet terugschakelen naar 50 kilometer per uur.

Die plaatsjes kun je dromen want je hebt goed opgelet tijdens aardrijkskundeles. De eerste provincie die je leerde ken je nu nóg uit je hoofd. Maastricht-Eijsden-Vaals-Gulpen-Valkenburg-Meerssen-Kerkrade-Rolduc-Heerlen-Hoensbroek-Geleen-Lutterade-Sittard-Maasbracht-Wessem-Weert-Nederweert-Roermond-Tegelen-Venlo-Venraaij-Gennep- Mook. Dat kon je klassikaal feilloos opdreunen.

Tijdens aardrijkskundeles wordt de Langstraat geafficheerd als het epicentrum van leerlooijeren en schoenenindustrie. In Aarle-Rixtel gieten ze klokken, in Leerdam blazen ze glas, in Purmerend bevindt zich de grootste schapenmarkt en langs de Rijn staan steenbakkerijen.

Veendam is héél ver. Het is een veenkolonie en daar wonen alleen maar arme mensen. Het is een lintdorp. In Veendam woon je niet want het roept beelden op van kolchozen en sovchozen. Aardrijkskundeles in Nederland.

In Veendam is niemand geboren. Het is namelijk eindpunt van deportatie. Een asylum, de voorloper van de Goelag-archipel. Veendam is het schrikbeeld van aardrijkskundeles. Je wordt er naartoe verbannen om veen te steken in je woont in een kolonie. Er wordt louter uitgebakken spek gegeten met zompig brood.

Het is 1968. Mijn vader is een katholieke middenstander, eigenaar van een parfumeriezaak, lid van de pretentieuze St Vincentiusvereniging én bezitter van de eerste Vauxhall Victor in Zwolle. Het is een trendsettende auto met een lederen voorbank uit één stuk met kenteken EV-85-04. Na jaren trouwe dienst wordt de Vauxhall Victor ingeruild voor een Toyota Celica. Kenteken 62-67-ES. Blauwe plaat met witte letters.

Auto's moeten ingereden worden. Ik werp een blik op de ranglijst van de 2de Divisie A. Seizoen 1967-1968. We hebben het dan onder andere over SC Drenthe, SC Gooiland, NOAD, ZFC, Hermes DVS, Baronie, EDO, Zwolsche Boys, Limburgia.

Veendam. De auto moet ingereden worden. Veendam uit. Het is 1967 en de auto moet ingereden worden. Om 16.00 uur gaat op dinsdagmiddag de parfumeriewinkel dicht. 'Wegens omstandigheden gesloten'. Dinsdagavond en PEC speelt uit tegen Veendam.

Als je uit speelt tegen Veendam speel je ook echt úit. Er komt geen eind aan. De wedstrijd begint om 20.00 uur plaatselijke tijd. Veendam bevindt zich in een andere tijdzone.

Na een eindeloze reis doemen van héél verre vier lichtmasten op in 1967. Horizonmagneten. Ik ben een jongetje en transfixed door horizonmagneten die een veenkolonie in lichterlaaie zetten. De provincie Groningen uit de Bosatlas wordt aangelicht door horizonmagneten.

Ik weet de uitslag niet meer. Ik zie vanuit de inmiddels lang en breed ingereden Toyota Celica kenteken 62-67-ES , beelden van een langgerekt dorp, gedrapeerd aan een kanaal. Veendam. Nog twaalf kilometer naar Veendam terwijl je de verkeersbordaanduiding aan de stadsgrens al bent gepasseerd. Veendam. Het stadshart klopt langs een kanaal dat als aorta dient en aan de bypass ligt De Langeleegte. De boezem van Veendam. 1967.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hielke

Prachtig stuk. Leuk dat het 42 jaar na dato nog even actueel is.

Gert

Citaat van: Hielke op sep 06, 2009, 00:11:49
Het knusse, authentieke stadion herbergt achter het doel een uitvak zoals een uitvak hoort te zijn. Bevolkt door tien supporters van Helmond Sport.

Die mensen horen van hun club een seizoenkaart voor het leven te krijgen.

spons

Citaat van: Gert op sep 07, 2009, 23:13:15
Die mensen horen van hun club een seizoenkaart voor het leven te krijgen.

waarom ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Stadionhopper

Citaat van: Gert op sep 07, 2009, 23:13:15
Die mensen horen van hun club een seizoenkaart voor het leven te krijgen.

Iedereen doet alsof Veendam iets mythisch is. Het is een aardig stadion, de reis erheen is als een reis naar ieder stadion. Ik kan ook vertellen om op een doodnormale woensdagmiddag vanuit Limburg naar Kickers Emden te reizen om 's nachts om 02:30 uur weer thuis te komen en om 5:00 weer op moest om te werken.

Neem dan de Adelaarshorst, dat smaakt en ruikt nog naar nostalgie (al ben ik er na de renovering niet meer geweest).
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Citaat van: Stadionhopper op sep 07, 2009, 23:56:14
Iedereen doet alsof Veendam iets mythisch is.
Iedereen? Is dat zo? Vertel.

Veendam is onder andere vanwege haar decentrale ligging en de naam van de ground een metafoor voor voetbalromantiek. So close and yet so far.


CiteerHet is een aardig stadion, de reis erheen is als een reis naar ieder stadion. Ik kan ook vertellen om op een doodnormale woensdagmiddag vanuit Limburg naar Kickers Emden te reizen om 's nachts om 02:30 uur weer thuis te komen en om 5:00 weer op moest om te werken.
Ja en? Toen ik in Maastricht woonde reisde ik tweewekelijks af naar Zwolle voor thuiswedstrijden van PEC. Big deal.

Ik rij 1600 kilometer vv voor een potje in Alexandrië. Piece of cake.

Wat probeer je nou te ontkrachten of te ontzenuwen of te bevestigen?

CiteerNeem dan de Adelaarshorst, dat smaakt en ruikt nog naar nostalgie (al ben ik er na de renovering niet meer geweest).
Ja en?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Stadionhopper

Citaat van: Han op sep 08, 2009, 01:19:32
Iedereen? Is dat zo? Vertel.

Veendam is onder andere vanwege haar decentrale ligging en de naam van de ground een metafoor voor voetbalromantiek. So close and yet so far.

Ja en? Toen ik in Maastricht woonde reisde ik tweewekelijks af naar Zwolle voor thuiswedstrijden van PEC. Big deal.

Ik rij 1600 kilometer vv voor een potje in Alexandrië. Piece of cake.

Wat probeer je nou te ontkrachten of te ontzenuwen of te bevestigen?
Ja en?

Het hele topic gaat over de mystiek van De Langeleegte en de reacties die daarop volgen.

Het verhaal van Emden was slechts een voorbeeld. Groningen of Cambuur zijn voor de meeste Nederlanders nog verder weg dan Veendam.

Er valt niets te ontkrachten, ontzenuwen of te bevestigen.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Rinus A.

Geen zorgen, hopper, ik vind geen ene fuck aan de trip naar Veendam.

Gert

Citaat van: spons op sep 07, 2009, 23:18:30
waarom ?

Omdat dat echte clubtrouw is. Los van de Langeleegte, maar als je als fan van godbetert Helmond Sport na al die jaren zonder aansprekend resultaat bereid bent een uurtje of 8 te reizen op een doordeweekse avond om met 10 man in een uitvak te staan dan ben je een trouwe. Dan verdien je een pluim, ja.

Joost

Citaat van: Gert op sep 09, 2009, 18:50:16
Omdat dat echte clubtrouw is. Los van de Langeleegte, maar als je als fan van godbetert Helmond Sport na al die jaren zonder aansprekend resultaat bereid bent een uurtje of 8 te reizen op een doordeweekse avond om met 10 man in een uitvak te staan dan ben je een trouwe. Dan verdien je een pluim, ja.

Periodetitels, nacompetitie, halve finale beker 1997.


King Nothing

Ik ben blij als mijn club uit tegen Veendam speelt. Gewoon, thuis warm eten en om 18.30 in de supportersbus stappen en dan gewoon om 19.15 uur in Veendam staan. Heerlijk :-)

Over dat verre reizen gesproken, Emmen speelde in een ver verleden (jaar of 5 terug) voor de KNVB Beker uit tegen FC Eindhoven. Dat was op een druilerige dinsdag in oktober. Ik, mijn zus en twee goede vrienden van mij waren de enige 4 Emmensupporters tussen de 700 Eindhovenaren. De chauffeur van de spelersbus van FC Emmen voegde zich bij ons in het uitvak. De woensdag erna stonden we zowaar in 't Wereldje van de Voetbal International. Het was opgevallen dat er 5 Emmenaren waren die maar liefst 9 spandoeken hadden opgehangen en die bewaakt werden door 6 agenten en 8 stewards. Emmen speelde met een b-keus (toen we dat nog konden...) en verloor met 3-1 ofzo. De wedstrijd was bagger, maar de reis en de gezelligheid in het uitvak maakten de 90 minuten meer dan goed.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Sebastiaan_W

Citaat van: Joost op sep 09, 2009, 18:56:31
Periodetitels, nacompetitie, halve finale beker 1997.



Joost je vergeet even dat clubs als de eredivisie een grotere achterban hebben(uitzonderingen daargelaten) en dat supporters van clubs uit de eerste divisie aardig wat moeten opofferen om hun club aan het werk te zien op een vrijdagavond. Denk er maar eens aan dat de meeste mensen werken en/of naar school moeten.

De clubs in de eredivisie spelen meestal op zaterdag of zondag en dan is het over het algemeen toch een stuk eenvoudiger om uitwedstrijden te bezoeken. Maar ja de commercie wil de vrijdagavond als speelavond en die brengen meer in het laatje dan de supporters.

Stadionhopper

Citaat van: witte leeuw op sep 10, 2009, 08:40:14
Joost je vergeet even dat clubs als de eredivisie een grotere achterban hebben(uitzonderingen daargelaten) en dat supporters van clubs uit de eerste divisie aardig wat moeten opofferen om hun club aan het werk te zien op een vrijdagavond. Denk er maar eens aan dat de meeste mensen werken en/of naar school moeten.

De clubs in de eredivisie spelen meestal op zaterdag of zondag en dan is het over het algemeen toch een stuk eenvoudiger om uitwedstrijden te bezoeken. Maar ja de commercie wil de vrijdagavond als speelavond en die brengen meer in het laatje dan de supporters.

Ik denk dat Joost antwoord gaf op de opmerking dat Helmond Sport al jaren geen aansprekend resultaat heeft behaald.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper