Delfia Hollandia Combinatie - Quick Haag, zondagamateurs

Gestart door TeeZee, okt 05, 2009, 18:59:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

DHC, de Delfia Hollandia Combinatie, is een oude club met een verleden in het betaalde voetbal. In de jaren 50 en 60 speelde de club voornamelijk in de eerste en tweede divisie. Het was een roerige tijd waarin de club uiteindelijk fuseerde met Xerxes uit Rotterdam, om in 1968 alsnog weggesaneerd te worden. De club won helemaal niks, al stonden de Delftenaren in 1962 wel in de finale van de KNVB-beker. Ze verloren die wedstrijd met 1-0 van Sparta. Na het betaalde tijdperk bleef de club wel haar wedstrijdjes spelen in de amateurcompetities. Zelfstandig, net als Xerxes. In de jaren 80 wist DHC zelfs tweemaal kampioen te worden van de zondagamateurs, in 1983 en 1985. Anno 2009 speelt de club in de eerste klasse B, district west II. De bekendste oud-spelers van de club zijn Willem van Hanegem, Eddy Treytel en Hans Dorjee. Dit waren echter wel spelers die oorspronkelijk voor Xerxes uitkwamen.

Afgelopen zomer was ik er al eens langs gereden met hgrm, de Brasserskade. Dit is de plek waar DHC al decennia lang haar thuiswedstrijden afwerkt. Destijds lukte het niet om het stadion binnen te komen, maar via enkele doorkijkjes in struiken werd duidelijk dat dit stadion een klassieker is. Het grootste gedeelte bestaat uit een grote betonnen ring met staanplaatsen met langs een van de lange zijdes een grote overdekte aan de achterkant rond aflopende tribune met houten bankjes. Lopende over de staantribunes was duidelijk te zien dat er her en der ook daar ooit houten bankjes bevestigd hebben moeten zijn. Ooit konden hier 18000 mensen in.

DHC is voor mij heel dichtbij. Niet dat het heel makkelijk bereikbaar was in het afgelopen weekend, want de A13 was in één richting afgesloten. Iets dat El Hamdaoui van AZ niet geweten schijnt te hebben en daardoor te laat aanwezig was voor de wedstrijd, waarna trainer Koeman hem op de tribune posteerde. Rond 13:15 was hgrm bij mij en al snel reden we binnendoor over de fijne N470 richting Delft. Onderwijl genoten we van de wisecracks van Twentespeler Theo Janssen op de radio, die vond dat Twente gewonnen had omdat ze meer doelpunten wisten te maken. Met weinig moeite werd de auto geparkeerd en liepen we het laatste stukje.

Kaartjes voor de wedstrijd bleken 4 euro te kosten. Ondanks dit lage bedrag was het niet druk. Ik schat dat er 200 à 300 man waren en het zou me ook niet eens verbazen als ik hier nog te hoog geschat heb ook. Het publiek bestond vooral uit ouderen van dagen, maar toch ook wel wat jeugd. De sfeer was dan ook gemoedelijk en ik voelde me veel meer op m'n gemak dan tussen het campingpubliek dat ik tegenkwam bij Lisse. Volgens hgrm is dat het grote verschil tussen zaterdag- en zondagamateurvoetbal: het publiek. Wel was volgens hem de sfeer gemiddeld beter bij de zaterdagse clubs.

We settelden ons op de overdekte tribune, om uit de wind te blijven. Helaas hadden we mede-forumlid Breda niet bij ons om aantekeningen te maken, dus moesten we zelf goed opletten. Dat mislukte al meteen. Het eerste doelpunt miste ik omdat ik een commentaarhokje naast ons op de tribune wilde fotograferen. De twee volgende doelpunten zag ik wel en toen waren er nog maar 9 minuten gespeeld. De bezoekers uit Den Haag hadden een bliksemstart en de verdediging (in het bijzonder de keeper) van DHC zag er niet goed uit. De rest van de eerste helft was niet echt vermakelijk, al was er een overtreding op een speler van DHC die hun trainer deed schreeuwen dat "ze zo toch niet konden voetballen!" Leuk was dat alle spelers en coaches goed hoorbaar waren.

In de tweede helft deed de thuisploeg wat terug via Leo Koswal (jaja, de oud-prof van o.a. Emmen, Vitesse en Dordrecht), maar Quick Haag reageerde al vrij snel met de 1-4. De wedstrijd was wel gespeeld, totdat de 2-4 viel. Zes doelpunten, maar toch vonden we het ergens maar een gezapige wedstrijd tot dan toe. Ik weet dat dat klinkt als de mannetjes van de muppetshow op dat balkon, maar het was niet echt bijzonder. Hgrm vond dat er nog een penalty zou moeten komen en ik miste een rode kaart.

In de slotfase van het spel ging het helemaal los. De penalty kwam. De rode kaart ook. DHC gaf zoveel druk dat Quick wel moest bezwijken. In de 44e minuut van de tweede helft viel dan ook de 4-4. Zelden toon ik emotie tijdens een voetbalwedstrijd, maar als vanzelf sprong ik in de lucht en juichte voor "mijn" DHC. Daarna kregen beide ploegen nog kansen op de winnende, maar die bleef uit. Twee keer eerder zag ik acht goals in een wedstrijd, nog nooit zag ik een ploeg terugkomen van zo'n grote achterstand. En zo eindigde een gezapige wedstrijd in eentje waar ik nog jaren tot vervelens aan toe zal verhalen tegen wie het maar wil horen (en trouwens ook aan wie het niet wil horen). Het was mijn eerste bezoek aan een voetbalwedstrijd dit jaar en waarschijnlijk meteen een van de leukste. Het kan verkeren.

TeeZee


Een betonnen ring met staanplaatsen.


Het publiek had veel levenservaring.


De overdekte zittribune.


Nog meer staanplaatsen.


Trap aan de buitenkant.


De overdekte zittribune van buitenaf.


De penalty die de 3-4 betekende. Hgrm gaat hier zo zijn foto plaatsen die 0,2 seconde eerder genomen werd.

AthleticHolanda

Prachtig stadion, al lang hoop ik dat ze eens promoveren naar de Hoofdklasse (vorig jaar waren ze er dichtbij) of zich kwalificeren voor de beker. Een bezoek aan zo'n gemiddeld Eerste Klasse wedstrijd trekt me niet echt, al is het voor het stadion alleen al wel de moeite.

Citaat van: TeeZee op okt 05, 2009, 18:59:55Volgens hgrm is dat het grote verschil tussen zaterdag- en zondagamateurvoetbal: het publiek. Wel was volgens hem de sfeer gemiddeld beter bij de zaterdagse clubs.

Heb altijd het idee dat de zondagclubs de prachtige (oude) stadion hebben, en de zaterdagclubs het publiek. Moet je eens voorstellen dat dit het stadion van bv. Spakenburg zou zijn, dan staat er nog eens wat volk.

Bossche Bol

Ajax speelde begin jaren '80 eens voor de KNVB Beker bij DHC. Geloof dat er toen een kleine 20.000 zaten.

Moet echt nog eens naar dat stadion toe. En dan tel ik hem mee, ook al speelt er een 1e klasser.
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Joost

Ik ben er ooit speciaal voor naar Delft gegaan met de trein. Staat erg hoog op het lijstje, als ze er bekeren wil ik er graag bij zijn. Tevens op dat lijstje, Olympisch Stadion, Hargastadion, Olympisch Stadion en Oldenzaal

spons

Citaat van: Bossche Bol op okt 05, 2009, 19:56:43
Ajax speelde begin jaren '80 eens voor de KNVB Beker bij DHC. Geloof dat er toen een kleine 20.000 zaten.

Moet echt nog eens naar dat stadion toe. En dan tel ik hem mee, ook al speelt er een 1e klasser.

Ik ben die bekerwedstrijd tegen Ajax geweest ( meen in het seizoen 1981 / 82 maar dat zoui ik na moeten kijken ).

Het was met 18.000 toeschouwers compleet uitverkocht, denk niet dat dat daar ooit nog gaat gebeuren
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Citaat van: spons op okt 06, 2009, 09:06:58
Ik ben die bekerwedstrijd tegen Ajax geweest ( meen in het seizoen 1981 / 82 maar dat zoui ik na moeten kijken ).

Het was met 18.000 toeschouwers compleet uitverkocht, denk niet dat dat daar ooit nog gaat gebeuren


31-10-1981

TeeZee

DHC is uiteindelijk als derde geëindigd in de eerste klasse 1B van het district West II. Volgens mij is dat niet genoeg voor promotie naar de hoofdklasse?

Peenvogel

Ik ben er wel eens met een oefenwedstrijd van Feyenoord geweest. Ergens in de jaren '90. Toen was het ook vrij vol.

hgrm

Citaat van: TeeZee op mei 20, 2010, 10:12:08
DHC is uiteindelijk als derde geëindigd in de eerste klasse 1B van het district West II. Volgens mij is dat niet genoeg voor promotie naar de hoofdklasse?

Met de versterkte promotie naar de hoofdklasse (ivm de topklasse) is het wel voldoende. Ze blijven door te promoveren dus op niveau 4 van de piramide.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Ok, dus een soort pseudopromotie. DHC is een club die ik nog wel vaker wil bezoeken.