Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Maurice, dec 13, 2007, 14:15:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Iemand die met een zaklamp probeert een boekje te lezen in een stapelbed?

Maurice

Citaat van: Han op dec 15, 2007, 22:59:33
Citaat van: Maurice op dec 14, 2007, 10:50:03
Ik vind je foto's echt fantastisch BV! Leuk dat je er zo op uit trekt met je camera.
Zou het kunnen dat de man op de tweede foto zichzelf geblesseerd heeft?

De bewuste foto toont een huilende Ahmed Fekry, en is genomen na de laatste play-off wedstrijd tussen El Gouna FC vs Aluminium Naq Hammadi in Mei 2007. El Gouna speelde gelijk en promoveerde daardoor niet naar de Egyptische eredivisie.

Voor Ahmed Fekry, die ooit voor Ismaily de winnende treffer scoorde in een bekerfinale tegen Al Ahly, was het de laatste kans geweest om ooit weer op het hoogste platform te kunnen en mogen acteren. Met zijn doelpunten had hij El Gouna FC tot op het laatste moment in de promotie-race gehouden. Een van zo'n goals was zó cruciaal dat ik er fysiek van heb moeten huilen. Eventjes; maar toch; zó aangrijpend was het moment en de timing.

Na de thriller zeeg elke speler van El Gouna FC ter aarde naast de jubelende spelers van Aluminium Naq Hammadi; ook die juichkluwen heb ik in een roes vastgelegd. Ahmed Fekry zeeg het mooiste. De bewuste foto encapsuleert de dramatiek van een heel seizoen en ontzagwekkend persoonlijk leed.

Er overkwam mij een onstuitbaar gevoel om het vast te leggen; welhaast klinisch; terwijl ik zelf een droom in vervlieging zag gaan.


Aan Maurice: waarom ben jij blij met je foto in Voorhout?

En ik heb gewoon gelachen om de foto's. Best gek. Ik zie ze na je uitleg heel anders.

CiteerAan Maurice: waarom ben jij blij met je foto in Voorhout?

De jas en zijn hooivork. De kleuren. Het hooi waar geen einde aan lijkt te komen. De man in werkhouding.
Ik kan 't eigenlijk niet eens zo goed uitleggen, maar als ik de foto zie snap ik wat beter hoe het voelt om dergelijk werk te doen.


Maurice

Citaat van: Albion op dec 16, 2007, 22:03:57
Citaat van: Maurice op dec 16, 2007, 21:53:30Hoe gaat foto's maken zonder flits je af? Het kostte mij veel moeite toen ik nog een amateurtoestel had. Eigenlijk niet te doen zelfs, uit de hand althans.
Ik gebruik zelden flitslicht omdat het meestal alle diepte weghaalt. Sluitertijden van 1/8 s zijn nog wel vanuit de losse pols te schieten, bij nog langere sluitertijden maak ik gebruik van natuurlijke statieven als hekjes en lantaarnpalen. Ik hou van diepte in een foto en daarom negeer ik vaak een van de basisregels van hgrm: ik heb het liefst wel een obstakel tussen mij en het object.

Ik heb ook niets met flitslicht, ik gebruik bijna nooit m'n flitser. Het kunstlicht haalt vervangt de echte sfeer die een foto hoort te dragen vaak.
Je zou echt ooit een spiegelreflex moeten kopen, als je ooit nog eens wat geld over hebt. Er gaat dan echt een wereld voor je open.

Maurice

Citaat van: Albion op dec 17, 2007, 20:07:17
Iemand die met een zaklamp probeert een boekje te lezen in een stapelbed?

Ik zie drie jongens in een bus.

TeeZee

Citaat van: Maurice op dec 17, 2007, 21:15:14Je zou echt ooit een spiegelreflex moeten kopen, als je ooit nog eens wat geld over hebt. Er gaat dan echt een wereld voor je open.
Ik heb een spiegelreflex gehad (analoog) en er ging juist een wereld voor me dicht in de zin dat ik het apparaat soms het stadion niet in mocht nemen. Vandaar dat ik nu noodgedwongen een zeer compacte digicam heb. Die merken ze niet op en kan in mijn binnenzak. Maar je hebt wel gelijk, de kwaliteit van spiegelreflex is zichtbaar beter.

CiteerDe jas en zijn hooivork. De kleuren. Het hooi waar geen einde aan lijkt te komen. De man in werkhouding.
Ik kan 't eigenlijk niet eens zo goed uitleggen, maar als ik de foto zie snap ik wat beter hoe het voelt om dergelijk werk te doen.
Ik vind de grond erg mooi oplichten.

hgrm

Vanmiddag na de derby wat plaatjes geschoten van één van mijn favoriete onderwerpen: bruggen. De onderstaande foto's wil ik jullie niet onthouden.

De Hef, tot 1993 spoorbrug, nu industrieel monument




De Erasmusbrug



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Maurice

Ik ben vorige week dinsdag toegelaten tot de KABK in Den Haag. Ik ga vanaf september fotografie studeren!

Was echt een heel spannende dag, de toelatingsdag. Idols-achtige taferelen. Er worden maar weinig mensen aangenomen elk jaar, de ontlading was dus heel groot.
Voelt heel goed om nu al te weten wat ik volgend jaar ga doen. Ik ga ook samenwonen in Den Haag met m'n vriendin en zijn nu op zoek naar een huurwoning. Hoop dat dat gaat lukken!

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Gefeliciteerd Maurice. Ik ben wel benieuwd naar hoe die toelatingsdag dan precies ging. Je nam je portfolio mee, en toen? Betekent dit dat je ook de havo nu afgerond hebt?

Wonen in Den Haag, dat moet goed zijn.

Sebastiaan_W

Misschien dat één van jullie mij kan helpen. Ik ben op zoek naar een gebruiksvriendelijke digitale camera voor beginners en toch heb ik wel een paar kleine eisen. Zoals ik al eerder zei hij moet gebruiksvriendelijk zijn, makkelijk mee te nemen, ik moet er leuke/mooie foto's mee kunnen schieten bij dag en nacht en het liefst zou ik er ook nog makkelijk mee panoramafoto's mee moeten kunnen maken. Ook heb ik nogal last van rode ogen als er foto's van mij worden gemaakt, misschien kan ik dat met mijn nieuwe camera ook verhelpen.

Ik wil er vooral foto's mee maken als ik een nieuwe ground bezoek, op vakantie of als ik een dag wegga en volgend jaar bij mijn bruiloft.

Zou mooi zijn als de camera ook niet duurder is dan 350 euro, maar het liefst goedkoper als dat mogelijk is. Wie heeft er tips voor mij.

TeeZee

Voor foto's in het stadion heb je een digitale camera nodig met een lens die ook een groothoekmogelijkheid (uitzoom) heeft, anders krijg je tribunes er niet altijd in 1x op. Dat beperkt de keuze meteen al enorm, omdat de meeste digitale compact camera's beginnen met 35 mm. Je wilt maximaal 28 mm als laagste waarde. Dus let op bij de lens dat de linkerwaarde 28 of kleiner is (vaak staat het aangegeven als 28-112 mm of iets dergelijks).

Panoramafoto's bestaan uit meerdere foto's en worden op je pc met een apart programma'tje gemaakt. De camera's van Canon hebben meestal een ingebouwde optie waarmee je makkelijk foto's kunt schieten die op elkaar aansluiten, maar nog steeds vindt het aan elkaar plakken op de pc plaats. Eigenlijk heb je die optie niet nodig.

Jij hebt een camera nodig met een uitgebreid scala aan voorgeprogrammeerde opties, maar ik wil je nadrukkelijk adviseren een camera te nemen waarbij je naast het voorgeprogrammeerde ook zelf volledige controle over de camera hebt (d.w.z. je kunt ook handmatig sluitertijden en diafragma's instellen). Op termijn wil je namelijk gegarandeerd meer kunnen doen.

De camera die ik jou aanraad is:
Panasonic DMC-LX2 (28 mm uitzoomen en tot 112 mm inzoomen, rode ogen reductie, handmatig en diverse voorgeprogrammeerde opties)


TeeZee

Al een keuze kunnen maken, witte leeuw?

Maurice

#42
Dank je!

Ik moet nu alleen nog examen doen voor vier vakken. Dat moet goed komen.

Alvorens ik me voor de toelatingsdag (telefonisch) op gaf, ontving ik eerst een e-mail met instructies en opdrachten. Eén van die opdrachten was: Maak een verhalende fotoserie van ongeveer 10 foto's in zwart-wit met als thema "mijn club". Tevens moest je een interessemap maken die iets over jezelf zou vertellen. Plus het laten zien van inderdaad, je portfolio.

Voor de foto-opdracht had ik een serie gemaakt over m'n vakantiewerk op de bloemenveiling. Ik wilde daarin laten zien hoe men daar wel of geen "club" is. Ik werk met jolige idioten die graag met een gekke bek op de foto willen. Dat bemoeilijkte het maken van de serie wel. Uiteindelijk was ik wel tevreden met het resultaat.
En voor m'n interessemap had ik over al m'n fotoboeken recensies geschreven. Net als over m'n favoriete films, (foto) tentoonstellingen, televisieprogramma's, muziek en tijdschriften. Was heel leuk om te doen! Had ik ook wel willen doen als het niet voor een opdracht was.
Als aanvulling had ik een serie gemaakt over iemand met psychische problemen. Met als inspiratiebron het lied Ronnie gaat naar huis van Spinvis. Ook had ik kleine series over een wielervriend en gemeentewerkers gemaakt. Al waren ze nog niet af, liet ik ze toch zien die dag. Plus een ideeënmap, met daarin al m'n gedachtes over wat ik nog van plan was te doen.

Ik was vanwege m'n onervarenheid niet echt zeker over de toelating. Ik was nog maar 4 maanden bezig en moest concurreren met mensen die vaak al jaren actief zijn. Bij binnenkomst voelde ik me enigszins geïntimideerd door figuren die hun foto's zo groot hadden afgedrukt, dat ze amper door de deur konden. Terwijl ik, ze maar op A4 had uitgeprint (en dat eigenlijk al heel wat vond).
Groepje voor groepje werden we naar een grote zaal gebracht alwaar de beoordelingen plaatsvonden. Daar aangekomen moesten we onze spullen op een tafeltje leggen en kregen we een rondleiding. Ten tijde van de rondleiding werden onze spullen door de leraren beoordeeld. Eén van die leraren was Leo Erken! (www.leoerken.nl) Ik zie Leo Erken als een groot voorbeeld. Leo heeft jarenlang in Rusland gewerkt voor de Volkskrant. Hij heeft de misstanden daar op een geweldig confronterende wijze in beeld gebracht. En wat heel gek was, was dat hij heel los, 43 jaar en vriendelijk bleek te zijn. Ongeveer het tegenovergestelde van wat ik me had voorgesteld.

Na de rondleiding kreeg men via een blaadje de uitslag. Samen met nog één iemand, was ik de enige (van de 70) die 's middags direct naar de tweede ronde mocht. De rest mocht twee maanden later terugkomen en kreeg een aanvullende opdracht; een serie maken over de markt.
Ik was hier al zo door verrast. Had echt niet gedacht dat ik 's middags direct naar de 2e ronde mocht.

De 2e ronde was 's middags. Samen met de groep die in november de 1e ronde had doorstaan moesten we een opdracht maken. Je kreeg een supergrote foto uitgedeeld en moest omschrijven wat je daarop zag. Na 30 minuten waren we daarmee klaar en begon het grote wachten. Dat duurde echt dagen.

Na twee uur werden we teruggeroepen in de grote zaal. Spanning was om te snijden en het ging heel officieel allemaal. Voor mij was het niet meer zo spannend omdat het hoofd me daarvoor al apart had genomen om me het goede nieuws te vertellen. Ze vroeg me zelfs of ze mijn mapjes mocht houden. Ze gingen als voorbeeld dienen voor hoe je je werk dient te presenteren. Ik was echt zó blij, kon 't amper geloven. Het is de afgelopen maanden echt een droom geworden, die ik eigenlijk voor onmogelijk hield.

Ik kan echt niet wachten om te beginnen! Het zoeken naar een woning gaat nog niet echt goed. Het is moeilijk om een woning te vinden die pas in augustus beschikbaar is. Als iemand nog tips heeft zijn die welkom!

TeeZee

Je verhaal hierboven is weer een mooi voorbeeld van ongebreidelde passie waar de energie van af spat. Om heel goed te worden -in wat dan ook- is talent niet genoeg, een enorme drijfveer is onontbeerlijk. Om iets goed te kunnen, moet je het eerst heel leuk vinden. Ik ken jou verder niet zo goed, maar uit wat ik van je gelezen heb in de afgelopen jaren denk ik dat de mensen die jou beoordeeld hebben dat herkend hebben en wellicht ook zich geinspireerd voelden. Nu maar hopen dat de opleiding grotendeels aansluit bij je interesses en de leergierigheid gestimuleerd wordt.

Veel succes in ieder geval.

Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op apr 02, 2008, 20:08:24
Al een keuze kunnen maken, witte leeuw?

Nee ik heb me er nog niet in verdiept, maar ik heb daar ook nog niet de tijd voor gehad en heb er ook nog geen haast mee. Waarschijnlijk krijg ik hem (gedeeltelijk) als cadeau. Ik had eerst als bedrag gezegd rond de 350, maar de camera mag maximaal 450 tot 500 euro kosten. Dan heb ik ook wat meer keus.

Wat bedoelen ze met sluitertijden en waar moet ik daarmee op letten?