Hoofdmenu

Hugo in België

Gestart door Hugo, mrt 23, 2008, 17:43:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hugo

#30
13-12-2008
Racing Genk 1 – Sporting Charleroi 0
Fenix Stadion, Toeschouwers; 21.340


De niet zo geslaagde tifo

Nadat ik besloten had om s'middags naar Wuppertal - RW Erfurt te gaan was het nog zoeken naar een leuke avondwedstrijd in België. In eerste instantie had ik Tubeke - Bergen op het oog. Echter de andere kant van C&U zou met de Watergatehopper naar Racing Genk - Sporting Charleroi. De meeste hoppers zijn weinig positief over Racing Genk. "Sfeerloos" en "troosteloze bende" waren opmerkingen die ik te horen kreeg. Echter de paar keer dat ik de Limburgers op verplaatsing zag waren ze aanwezig met een respectabele groep fans en de support was ook oka. Verder mag België blij zijn dat er clubs zijn die meer dan 20.000 toeschouwers trekken. Nu waren we in 2004 al eens in het Fenix Stadion geweest. Dat was een wedstrijd in de Intertoto tegen Borussia Dortmund. Toen stonden we in het bezoekersvak, dus dit was een goede gelegenheid om eens tussen het thuispubliek te gaan zitten of staan. Tubeke bewaren voor een andere keer.


Spelers groeten publiek, met Charleroi in rose


adhd kinderen

Vanuit Wuppertal was het volgens de routeplanner nog een uur en 40 minuten rijden naar Genk. Ik vertrok iets na 16:00 uur uit Wuppertal en met in Genk de aftrap om 20:00 had ik ruim de tijd. Ik reed op mijn gemakje via Düsseldorf en Aken naar Genk. In Genk stond het stadion goed aangegeven en om 18:00 uur precies parkeerde ik mijn auto, op een 10 minuten lopen van het stadion. Pimmetje en de Watergatehopper vond ik in het Thema  cafe. Hier was het bijpraten, indrinken, foto's kieken en de calorieën op peil brengen. Qua  functionaliteit scoort het Fenix Stadion en omgeving hoog. Buiten erg veel standjes met eten en drinken. Binnen op de omloop achter de tribunes idem en voldoende sanitair. De omloop raakte ook niet overbevolkt in de pauze. Overigens heeft het Fenix Stadion om sponsortechnische redenen tijdelijk de naam Cristal Arena gekregen. Cristal Alken is een Limburgs bier wat uiteraard ook in het stadion geschonken wordt.

De Watergatehopper had via www.ticketingonline.be mooie kaarten voor ons geregeld in de hoek maar hij was vergeten om de doelpunten te bestellen. Dat kan je namelijk aanvinken bij je bestelling. Wat Racing Genk ook probeerde de bal ging er niet in. Rond de pauze luwde de aanvalsgolven even maar verder was het eenrichtingsverkeer richting het doek van Charleroi. Charleroi wat in een dubieus rose tenue speelde beperkte zich tot verdedigen. Ik had mij al verzoend met mijn eerste 0-0 sinds augustus maar vlak voor tijd viel dan toch het doelpunt. Een terechte overwinning voor Racing Genk wat zo bovenin de 1e Klasse blijft meedraaien. Het was overigens best wel koud in Genk, dan is zitten niet de beste optie. Koude tenen gedurende de 2e helft.


Fenix Stadion


Aanhang Charleroi

Dan moet ik natuurlijk ook wat zeggen over de sfeer. Vlak voor de aftrap een maar half geslaagde tifo achter het doel. Het bestond uit een doek met tekst en het publiek hield wat kartonnetjes de lucht in. Op de staantribune achter het doel stond tijdens de wedstrijd een groepje adhd kinderen heel fanatiek Ultra te zijn. Compleet met megafoon en vlaggen. Ze werden gedurende de 2e helft wat uitgedaagd door een groepje van de oude garde, erg vaag. Verder gebeurde er qua sfeer niet heel veel. Echter het laatste kwartier werd de rest van het stadion ook wakker. Er werd meer gezongen en fanatieker meegeleefd. En kwam er uiteindelijk toch nog een best wel redelijke sfeer. Geen top maar ik heb het ook wel eens minder meegemaakt in België. Wel minder was de meneer die achter ons zat. Hij had zijn blaasinstrument inclusief statief meegenomen en liet wat deuntjes horen. Het ging allemaal erg langzaam en het klonk behoorlijk treurig. Ik kreeg visioenen van de Waalsdorpervlakte op 4 mei. Dan nog de fans aan de overkant in het bezoekersvak. De aanhang van Charleroi heeft een betere reputatie dan die van Racing Genk. Maar dat werd niet waargemaakt. Er waren voor Belgische begrippen erg weinig fans mee, namelijk een 60 man (schatting). Die we logischerwijs niet gehoord hebben. Wel waren ze druk met een spandoekje, het zal wel weer een protestje zijn tegen iets.


Onze achterbuurman

Dat was dus mijn 2e bezoekje aan het Fenix Stadion tijdens een wedstrijd. Een topper op sfeergebied is het niet maar mijn ervaring is niet zo negatief als die van anderen. Ik vind het geen straf om er een wedstrijd mee te maken. Maar ik zal er niet zo snel weer eens een wedstrijd gaan zien, al was de hotdog met zuurkool erg lekker. Na afloop vergrepen wij ons nog aan een vette hap en liepen op ons gemakje terug naar de auto. Redelijk vlot kon ik weg en al snel zat ik weer op de E314 richting Nederland.   

georgesv

leuk om lezen en zien.
genk is DE famiieclub in belgie, en bij thuiswedstrijden merk je dat ook. paar jaar terug werd hun sfeer zwaar gehyped in de media, maar iedere neutrale bezoeker noemde hun stadion al gauw het sfeernix-stadion ipv phenixstadion.
op verplaatsing zijn ze beter. altijd een deftige groep mee en meer sfeer.

Joost

Citaat van: georgesv op dec 16, 2008, 23:38:55
leuk om lezen en zien.
genk is DE famiieclub in belgie, en bij thuiswedstrijden merk je dat ook. paar jaar terug werd hun sfeer zwaar gehyped in de media, maar iedere neutrale bezoeker noemde hun stadion al gauw het sfeernix-stadion ipv phenixstadion.
op verplaatsing zijn ze beter. altijd een deftige groep mee en meer sfeer.

Van collega's die een seizoenkaart op Genk hebben heb ik begrepen dat de club bewust dat familie imago heeft gecreeerd en dat een jaar of tien geleden de sfeer fanatieker en grover was.

AthleticHolanda

Leuke dubbel, Wuppertal en Genk!

Gaat watergatehopper nog ooit iets aan de website doen of is er inmiddels een andere, of gewoon geen meer? Iemand die dat weet?

Hugo

Citaat van: AthleticHolanda op dec 17, 2008, 14:46:39
Gaat watergatehopper nog ooit iets aan de website doen of is er inmiddels een andere, of gewoon geen meer? Iemand die dat weet?

Is in Genk besproken. Hou het maar op gewoon geen meer.

AthleticHolanda

Citaat van: Hugo op dec 17, 2008, 14:50:33
Is in Genk besproken. Hou het maar op gewoon geen meer.

Jammer!


Hugo

In aanvulling op het verslag nog enkele foto's van een leeg Fenix Stadion uit 2001.


De tribune van het bijveld.


Staantribune nog zonder de 2e ring.


Tribune tegenover hoofdtribune.


Business seats.



Hugo

#38
Genk, Noordlaan

We blijven nog even in Genk voor wat plaatjes van het stadion aan de Noordlaan.

KFC Winterslag werd opgericht in 1923 en kreeg stamnummer 322 van de voetbalbond. Bijnaam van de ploeg in rood en zwart was "de Vieze Mannen". Veel spelers werkten in de mijnen en kwamen regelmatig met vieze gezichten op het veld. Succesperiodes voor Winterslag warem de jaren '70 en '80. De ploeg was een vaste waarde in de 1e Klasse en tijdens het seizoen 1981/1982 speelde Winterslag zelfs in de UEFA beker. Het schakelde achtereenvolgens Bryne FK uit Noorwegen en Arsenal uit. In de 3e ronde was Dundee United te sterk.


Het speelde aan de Noordlaan. Over de geschiedenis van het stadion kan ik maar weinig vinden op het net. Het stadion aan de Noordlaan werd tot 1988 gebruikt door KFC Winterslag. In dat jaar fuseerde Winterslag met Waterschei tot Racing Genk. De fusieclub ging spelen in het André Dumontstadion van Waterschei. Het stadion aan de Noordlaan werd nog een paar jaar gebruikt door de reserven en jeugdploegen van Racing Genk. Toen ook deze verhuisden naar Waterschei raakte het stadion in verval. Toen ik het stadion bezocht in 2003 waren de lichtmasten al verwijderd. In het voorjaar van 2004 is het stadion gesloopt.







georgesv

pfiew op die foto's ben ik echt echt echt jaloers.
ik was er toen nog niet zo mee bezig, en ben er nooit geweest in die periode.

schitterend stadion en dito foto's

Hugo

27-12-2008
Eupen 0 – Antwerp 0
Am Kehrweg, Toeschouwers; 1.500


Bladerend door het Belgische programma zag ik dat er op 3e kerstdag een compleet programma was in de Belgische 2e Klasse. Er was een wedstrijd die er direct uitsprong en wel Eupen - Antwerp. Nu is Eupen niet de meest aansprekende Belgische club. Het stadion is op foto's klein en standaard. En de 8 Ultra's hebben niet veel indruk op mij gemaakt toen ik ze in 2005 tegenkwam voorafgaand aan Zulte Waregem - Eupen. Toch was Eupen een club die ik graag nog eens wou bezoeken. Waarschijnlijk omdat het de hoogstspelende Duitstalige club van Belgie is, dat is iets wat Eupen tot een opmerkelijke club maakt.

De avond voor de wedstrijd kreeg ik van een "Nacoholic" de vraag of ie mee mocht liften naar Eupen. Die dus opgepikt op het station van Venlo, iets verderop in Limburg stapte Joost in en toen waren we in een half uurtje in Eupen. Stadion werd makkelijk gevonden en vlakbij stadion was nog een plekje voor de auto vrij. Het liep al tegen 19:30 uur en met de afrap van 20:00 uur in gedachten besloot de Nacoholic alvast een plekje op de tribune te gaan zoeken. Joost en ik gingen in "Bistro Lighthouse" nog wat drinken. Hier zat Hoevenen Lion met aanhang. Onder het genot van een glaasje cola hebben we de laatste roddels in groundhoppersland en de meest recente plannen voor tripjes besproken. Vlak voor achten ging Hoeven Lion rechtsaf naar het bezoekersvak en wij linksaf naar de hoofdingang.


De tribune van de legedarische Ultras Eupen


Hoofdtribune

Vooraf vroeg ik mij nadrukkelijk af hoe "Duits" de club Eupen en haar omgeving zou zijn. Het is wel wat vreemd om in België te zijn en dan overal de Duitse taal te zien, waarbij het Frans duidelijk de 2e taal is. Het stadionnetje maakt in eerste instantie een Belgische indruk. Een bescheiden hoofdtribune maar wel uitgevoerd met luxe plaatsen achter glas en daarachter nog een royale kantine. Aan de overige 3 kanten bijna identieke overdekte staantribunes van een 50 meter lengte. Volgens Joost "gekocht bij de IKEA voor stadions". Echter als je wat langer rondloopt "Am Kehrweg" dan vallen toch wat zaken op die "Duits" genoemd kunnen worden. Het is namelijk allemaal erg "ordentlich". Het stadion is keurig afgewerkt en nergens ligt rommel op af achter de tribunes. Ook zien de tribunes er keurig onderhouden uit. Overal staan bordjes dat je vooral niet mag eten of drinken op de tribunes. De aanwezige ordners zijn serieus bezig want de controle hierop is streng. Ik weet niet of je de hotdog met zuurkool "Duits" mag noemen, lekker zijn ze wel, jammer dat er geen ander voedsel wordt verkocht. Als afsluiter van deze opsomming waren er veel mensen met sjaals of mutsen van Duitse clubs maar dat waren misschien wel Duitse fans die zich vervelen in verband met de Duitse winterstop. Conclusie is dat je toch echt in België bent maar de Duitse invloeden duidelijk aanwezig zijn.

Zoals eerder geschreven zijn de tribunes van "Kehrweg" standaard. Toch zijn er diverse leuke details te zien en dan met name aan de kant van de hoofdtribune. Zo staat er direct naast de ingang een monument voor de gevallenen uit de 2e Wereldoorlog. Vanuit de kantine heb je een mooi uizicht over de omgeving. Ook loopt het veld duidelijk af en de verhoging aan weerszijden van de hoofdtribune bestaat grotendeels uit natuursteen wat een leuk accent geeft. Wij gingen op de staantribune lange zijde staan, deze was redelijk gevuld. Staande tussen de mensen was het best uit te houden Het was namelijk labellokoud in Eupen. Een paar graden onder nul en een schrale wind. Fijn weer om voetbal te kijken. 


Kunstzinnig plaatje


Er staan 4 prima lichtmasten in Eupen

Na 18 wedstrijden met een doelpunt zag ik weer eens wedstrijd zonder doelpunt. En dat was duidelijk onze eigen schuld want na 5 minuten wisten wij al heel zeker dat er doelpunten gingen vallen. Antwerp begon namelijk sterk en kreeg al snel kansen tegen een zeer matig Eupen. Echter de tweede helft was voor Eupen. De hekkensluiter van de 2e Klasse nam het heft in handen en kreeg zowaar ook nog wat kansen. Het mocht allemaal niet baten want het bleef dus 0-0. De aanhang van Antwerp was verbaal duidelijk aanwezig al werden ze gedurende de tweede helft wat stiller. Logisch gezien het matige spel van hun favorieten. Na afloop nog een poging gedaan om de mascotte, een panda, te fotograferen. Hij had blijkbaar een slecht humeur want hij liep weg. Koud, matig voetbal en een 0-0, maar alles bijelkaar was het toch een leuke avond in Eupen. 


Aanhang Antwerp


Als afsluiter een hek

Het aantal toeschouwers is een schatting. De scan van het toegangskaartje zal ik komende week maken.

AthleticHolanda

Leuk verslag weer, wanneer komen ze eigenlijk op C&U?

hoevenen lion

Wou net hetzelfde posten AthleticHolanda.
Hopelijk heb jullie het toch naar jullie zin gehad. Uit Antwerp kant was dit een zeer slechte zaak maar ik zelf ben wel tevreden met het punt gezien de omstandigheden van gisteren.

Hugo

Citaat van: AthleticHolanda op dec 28, 2008, 20:19:44
Leuk verslag weer, wanneer komen ze eigenlijk op C&U?

Ik heb de website lopen op ons adsl abonnement van planet. Een tijdje geleden is planet veranderd in kpn en sindsdien lukt het uploaden niet meer. Blijkbaar is dat adres ook veranderd maar waarin is mij niet duidelijk. Wellicht een wat vaag verhaal maar hopenlijk begrijpen jullie het.

Stadionhopper

Citaat van: Breda op dec 28, 2008, 21:07:58
Tja... Er waren drie Duitse groundhoppers (uit omgeving Trier) bij de wedstrijd aanwezig.

Er waren meerdere groundhoppers aanwezig, was zelf ook bij deze wedstrijd. Er was een compleet groepje met hoppers uit Duitsland waar ik stond. Zelf heb ik contact gelegd met nog andere groundhoppers, Soke2 (heeft een website) en een zwitserse groundhopper was er ook nog. Deze waren gisteren bij Lierse - Hamme geweest en gingen vanavond nog ijshockey in Antwerpen kijken.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper