De Nederlandse Inglis

Gestart door TeeZee, jan 02, 2008, 22:14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Han op okt 14, 2014, 21:54:45
Wie was in Kerkrade de betaaldvoetbal-club op 'Juliana Sportpark' aan de Heerlenersteenweg?
Dat was Juliana in de korte periode van de NBVB. Daarna niemand.

ðe waan

#76
Citaat van: Han op okt 14, 2014, 21:54:45
Enschedese Boys speelde onder andere op 'Deppenbroek'. In de inhoudsopgave wordt gewag gemaakt van  'Volkspark'. 

Ik ben toevallig voor een project in wording ook de complexen van de verschillende clubs aan het natrekken geweest en bij Enschedese Boys heb ik het volgende genoteerd:

Citeer1912-1956 Volkspark (capaciteit: 15.000), 1922-1956 Deppenbroek (overige teams) 1956-1972 Gerrit Jan van Heekpark (capaciteit: 10.000), 1972-1974 Sportpark Diekman, vanaf 1974 Wesselerbrink Zuid (capaciteit: 1.500)

Kortom: het eerste team speelde op het Volkspark, de overige teams in Deppenbroek. Dat zal ongetwijfeld met (het ontbreken van) de benodigde faciliteiten te maken hebben gehad.

Han

Citaat van: Joost op okt 15, 2014, 08:53:59
Dat was Juliana in de korte periode van de NBVB. Daarna niemand.

Die gevolgtrekking zou ik niet hebben weten te boetseren aan de hand van bronnen die ik raadpleeg, zoals zoals rsssf. Het mankeert me dan kennelijk aan goed kunnen interpreteren. Ik zou gedacht hebben dat Rapid JC daar dan gespeeld zou kunnen hebben. Voor mij blijft het een schemergebied, dat fusie-mijnenveld in Zuid-Limburg.


Waar is te vinden en te zien, aan de hand van een ranglijst of wedstrijdprogramma  dat Juliana een NBVB-club was?

Over een aantal weken hoop ik het boek op schoot te mogen hebben. Dat zal ongetwijfeld bij  gaan dragen tot ook andere ophelderingen.

Bedankt voor je moeite!

Citaat van: ðe waan op okt 15, 2014, 13:25:46
Ik ben toevallig voor een project in wording ook de complexen van de verschillende clubs aan het natrekken geweest en bij Enschedese Boys heb ik het volgende genoteerd:

Kortom: het eerste team speelde op het Volkspark, de overige teams in Deppenbroek. Dat zal ongetwijfeld met (het ontbreken van) de benodigde faciliteiten te maken hebben gehad.

Bedankt ook hier voor het helpen ontwarren van een Gordiaanse knoop!
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Citaat van: Han op okt 15, 2014, 18:30:42
Die gevolgtrekking zou ik niet hebben weten te boetseren aan de hand van bronnen die ik raadpleeg, zoals zoals rsssf. Het mankeert me dan kennelijk aan goed kunnen interpreteren. Ik zou gedacht hebben dat Rapid JC daar dan gespeeld zou kunnen hebben. Voor mij blijft het een schemergebied, dat fusie-mijnenveld in Zuid-Limburg.


Waar is te vinden en te zien, aan de hand van een ranglijst of wedstrijdprogramma  dat Juliana een NBVB-club was?
Ik zal het beter verwoorden.

Na het oprichten van de NBVB werd Juliana uit Kaalheide gegooid door de gemeente. De club ging daarom haar competitieduels spelen op het oude terrein aan de Heerlenersteenweg. Dat ware de duels in de korte, niet afgemaakte competitie van de KNVB.

Rapid '54 werd de nieuwe huurder van Kaalheide en later ook Rapid JC.

Han

Citaat van: Joost op okt 16, 2014, 09:29:47
Ik zal het beter verwoorden.

Na het oprichten van de NBVB werd Juliana uit Kaalheide gegooid door de gemeente. De club ging daarom haar competitieduels spelen op het oude terrein aan de Heerlenersteenweg. Dat ware de duels in de korte, niet afgemaakte competitie van de KNVB.

Rapid '54 werd de nieuwe huurder van Kaalheide en later ook Rapid JC.

Voor mij nog steeds een volstrekt volkomen onbegrijpelijke formulering. Ik kan niet eens uitleggen wat ik er niet aan snap. Je zult ongetwijfeld gelijk hebben maar ik vind er geen enkele onderbouwing voor op welke websites/archieven dan ook en het staat volledig haaks op mijn interpretatie van wiki/rsssf/et cetera. Niet te rijmen.


CiteerNa het oprichten van de NBVB werd Juliana uit Kaalheide gegooid door de gemeente.

Dat betekent dat Juliana voor het moment van de oprichting van de NBVB nooit een NBVB club kan zijn geweest maar een andere status moet hebben gehad. Welke?

Of werd Juliana na de oprichting van de NBVB er juist lid van? Van welke bond was Juliana dan lid voordat de NBVB werd opgericht?

Ik kan nog meer fantasierijke interpretaties bedenken naar aanleiding van je formulering maar die ga ik ons beiden gemakshalve onthouden.


CiteerDe club ging daarom haar competitieduels spelen op het oude terrein aan de Heerlenersteenweg. Dat ware de duels in de korte, niet afgemaakte competitie van de KNVB.

Dat betekent dat na de oprichting van de NBVB  het door de gemeente van Kaalheide verwijderde KNVB-lid Juliana verhuisde naar de Heerlenersteenweg en de ondertussen reeds opgestarte KNVB competitie waar Juliana aan delnam werd gekruist door de oprichting van de NBVB en Juliana verhuisde om verder te gaan in een competitie die uiteindelijk onderbroken zou worden.

In welke competitie en in welke afdeling en in welke bond en wanneer speelde Juliana op Kaalheide VOORDAT de NBVB werd opgericht?


Ik heb er alle begrip voor als je je pogingen staakt. In dat geval zou ik hyperlinks waarderen die onverbiddelijk, feitelijk en onomstotelijk onderstrepen wat jij stelt.


http://www.rsssf.com/tablesn/ned55.html


The KNVB competition started on September 4, 1954, and the NBVB competition
on September 11, 1954. 
In November the two federations decided to merge.  Both competitions were
abandoned and combined for a restart.  The KNVB remained the organising
federation.
Before the restart a few mergers had to take place.
-Profclub Utrecht and Elinkwijk merged into Elinkwijk
-Rapid '54 and Juliana merged into Rapid J.C.

????????????????????????????


http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_landskampioenschap_voetbal_1954/55#Afgebroken_competities

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Han, je maakt het veel te ingewikkeld haha

Juliana is nooit en te nimmer een NBVB club geweest. Alleen was de oprichting van NBVB en de daaraan gekoppelde oprichting van Rapid '54 aanleiding om Juliana te verbannen van Kaalheide.

Juliana speelde haar duels onder de KNVB vlag. Dat deed ze aan de Heerlenersteenweg.
Toen de gemeente Sportpark Kaalheide opende verhuisde het eerste team van Juliana daarheen.
Na de oprichting van de NBVB en Rapid '54 werd Juliana wegens een huurachterstand door de gemeente uit Kaalheide gegooid.
Tijdens de kortstondige periode dat de NBVB en KNVB naast elkaar speelden werden de duels van Juliana gespeeld aan de Heerlenersteenweg, Rapid '54 speelde op Kaalheide.
Na de fusie van de bonden en de clubs nam Rapid JC haar intrek in Sportpark Kaalheide.

Han

Citaat van: Joost op okt 16, 2014, 17:52:52
Han, je maakt het veel te ingewikkeld haha

Juliana is nooit en te nimmer een NBVB club geweest. Alleen was de oprichting van NBVB en de daaraan gekoppelde oprichting van Rapid '54 aanleiding om Juliana te verbannen van Kaalheide.

Juliana speelde haar duels onder de KNVB vlag. Dat deed ze aan de Heerlenersteenweg.
Toen de gemeente Sportpark Kaalheide opende verhuisde het eerste team van Juliana daarheen.
Na de oprichting van de NBVB en Rapid '54 werd Juliana wegens een huurachterstand door de gemeente uit Kaalheide gegooid.
Tijdens de kortstondige periode dat de NBVB en KNVB naast elkaar speelden werden de duels van Juliana gespeeld aan de Heerlenersteenweg, Rapid '54 speelde op Kaalheide.
Na de fusie van de bonden en de clubs nam Rapid JC haar intrek in Sportpark Kaalheide.

Ik reken dit antwoord goed, Joost. Bedankt voor het etaleren van je incasseringsvermogen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Tijdens het samenstellen van het topic Old Skool ben ik door oplettende lezers her en der gecorrigeerd en heb ik het, na omissies en verkeerde interpretaties, het ook deels zelf gerectificeerd na in het bezit te zijn gekomen van de inhoudsopgave van het boek Stadioncomplex.

Ik heb besloten om Old Skool nu als 'kladbloc' te gebruiken en probeer met Those Were The Days een betere documentatie na te streven.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Onlangs heb ik na een uiterst onbaatzuchtige handreiking van een mede-member het boek in handen gekregen.

Ik was zeer teleurgesteld vanwege het (beschikbare) (gestelde) beeld/illustratiemateriaal. Jammer dat er in Nederland kennelijk nooit beter fotografisch gedocumenteerd is of eenvoudigweg niet gepubliceerd of niet voorhanden.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Han,

Ik denk dat je oordeel iets te hard is.

Enerzijds denk ik dat het een keuze is van de uitgever en/of auteur om het boek zo te illustreren. Kan ik me in vinden. Het is al een dikke pil en als grotere/meer illustraties ten koste zouden zijn gegaan van de tekst zou ik dat ook jammer hebben gevonden.

Anderzijds denk ik dat veel oude foto's die in stadions of van stadions zijn gemaakt uit krantenarchieven komen. Als daar geen negatieven van zijn, heb je alleen de afdrukken in kranten als bron. En die zijn waarschijnlijk niet geschikt om (groot) af te drukken.

Mensen zoals jij en ik die haast dwangmatig een verzameling stadionfoto's aanleggen zijn (en waren zeker toen) dun gezaaid.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op nov 28, 2014, 15:59:19
Han,

Ik denk dat je oordeel iets te hard is.

Enerzijds denk ik dat het een keuze is van de uitgever en/of auteur om het boek zo te illustreren. Kan ik me in vinden. Het is al een dikke pil en als grotere/meer illustraties ten koste zouden zijn gegaan van de tekst zou ik dat ook jammer hebben gevonden.

Anderzijds denk ik dat veel oude foto's die in stadions of van stadions zijn gemaakt uit krantenarchieven komen. Als daar geen negatieven van zijn, heb je alleen de afdrukken in kranten als bron. En die zijn waarschijnlijk niet geschikt om (groot) af te drukken.

Mensen zoals jij en ik die haast dwangmatig een verzameling stadionfoto's aanleggen zijn (en waren zeker toen) dun gezaaid.

Je onderstreept daarmee mijn veronderstelling dat de auteur kennelijk gehandicapt is/was in zijn keuze.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed