Hoofdmenu

België 2014-2015

Gestart door Breda, jun 11, 2014, 23:29:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voetbalman

Dit weekend beslisten de staf en de spelers van Racing Mechelen dat ze geen enkele wedstrijd meer zullen spelen zolang ze niet volledig betaald zijn.

En ... vandaag maakt de club Bergen (Mons) bekend dat ze het faillissement hebben aangevraagd.

Wat een kerkhof, onze Belgische tweede klasse.

Pieterjan

Toevallig gisteren bij Racing Mechelen - Patro Eisden geweest. Ik dacht het kan wel eens de laatste wedstrijd zijn geweest dit seizoen in het Oscar van Beeck stadion. Zeker omdat ze op het punt stonden om te verhuizen naar de Nekar. 

HRM1880

Citaat van: Pieterjan op feb 16, 2015, 14:19:34
Toevallig gisteren bij Racing Mechelen - Patro Eisden geweest. Ik dacht het kan wel eens de laatste wedstrijd zijn geweest dit seizoen in het Oscar van Beeck stadion. Zeker omdat ze op het punt stonden om te verhuizen naar de Nekar.
Van dat laatste is helemaal niets waar. Verzonnen door een fantast. Bij de provincie (eigenaar van de Nekker) wisten ze van niets.

Pieterjan

Citaat van: HRM1880 op feb 16, 2015, 17:20:06
Van dat laatste is helemaal niets waar. Verzonnen door een fantast. Bij de provincie (eigenaar van de Nekker) wisten ze van niets.

Tot nu is nog weinig echt zeker over de hele situatie bij Racing. Vandaar dat ik dacht; laat ik nu maar gaan voordat ze straks helemaal niet meer spelen. Het stadion heeft iets nostalgisch vind ik. Hoewel het niveau matig is heb ik juist, voor een neutrale toeschouwer, wel een leuke wedstrijd gezien. 

Saltacampos

Citaat van: Pieterjan op feb 17, 2015, 09:48:57
Tot nu is nog weinig echt zeker over de hele situatie bij Racing. Vandaar dat ik dacht; laat ik nu maar gaan voordat ze straks helemaal niet meer spelen. Het stadion heeft iets nostalgisch vind ik. Hoewel het niveau matig is heb ik juist, voor een neutrale toeschouwer, wel een leuke wedstrijd gezien.
Zal gewoon Derde Klasse worden als voorheen, vermoedelijk, in het slechtste geval moeten ze misschien nog naar Vierde Klasse door het faillissement, want dat moet je een reeks dalen. Met Bergen dat uit Tweede Klasse naar waarschijnlijk ook 3de komt, wordt het gezellig druk in 3de volgend seizoen. Op termijn wordt 2de Klasse afgeschaft of een zeer kleine reeks. Er zal, zo denk ik, nog één profdivisie komen met daaronder amateurvoetbal, met promotie voor wie aan de voorwaarden voor profvoetbal kan en wil voldoen. Voor een klein land als België zal dat nog het economisch meest logische zijn, al heb ik het ook erg moeilijk met het verdwijnen van de oude traditieclubs uit de hogere afdelingen, maar als alleen geld telt, krijg je dit.
Over land and sea

syntric

Citaat van: rrcg1899 op feb 17, 2015, 11:45:14
Voor een klein land als België zal dat nog het economisch meest logische zijn, al heb ik het ook erg moeilijk met het verdwijnen van de oude traditieclubs uit de hogere afdelingen, maar als alleen geld telt, krijg je dit.

Tja de tijd is voorbij denk ik dat je als locaal clubje een seizoen kon draaien gesponsord door de locale slager of bakker, er zijn gewoon te veel clubs dus zie ik nog veeeel fusies plaatsvinden of clubs die stoppen.
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: syntric op feb 17, 2015, 12:00:55
Tja de tijd is voorbij denk ik dat je als locaal clubje een seizoen kon draaien gesponsord door de locale slager of bakker, er zijn gewoon te veel clubs dus zie ik nog veeeel fusies plaatsvinden of clubs die stoppen.
Die lokale bakkers en slagers zijn juist het probleem. Kijk eens de eindstanden terug van 15 jaar terug; http://www.rsssf.com/tablesb/belg3hist.html#5200

De enige ploegen die nog steeds op 3e klasse niveau acteren zijn de clubs uit een wat grotere plaats. De eendagsvliegen die je in dat seizoen zag zijn allen failliet gegaan of gefuseerd met een bijna failliete grotere ploeg. Langetermijndenken is onbekend in het Belgische voetbal.

headout

http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

Saltacampos

Citaat van: syntric op feb 17, 2015, 12:00:55
Tja de tijd is voorbij denk ik dat je als locaal clubje een seizoen kon draaien gesponsord door de locale slager of bakker, er zijn gewoon te veel clubs dus zie ik nog veeeel fusies plaatsvinden of clubs die stoppen.
Hangt er allemaal vanaf wat je wil doen, als je profvoetbal wil spelen, moet je gewoon in eerste klasse proberen te geraken en blijven, anders is het onleefbaar. Wil je gewoon het betere amateurvoetbal, dan volstaat de lokale steun van de middenstand misschien wel.

Probleem is dat veel clubs voor een moeilijke keuze staan, ik merk het goed bij mijn eigen club, men was van plan een licentie aan te vragen, want geen ambitie tonen om hogerop te raken, is ook niet goed voor de belangstelling en sponsoring, maar de eisen zijn gewoon onhaalbaar voor de tweede club uit de stad, waardoor 3de Klasse het hoogst haalbare blijkt, niet echt fijn voor een club met een historie van 19 seizoenen in de hoogste afdeling... Economisch gezien begrijpelijk, de voorbeelden zoals Racing Mechelen zijn legio, maar als supporter word je hier gewoon ziek van. Ik kan me steeds minder opladen om naar het stadion te gaan, want eigenlijk doet het er nauwelijks toe of de club het goed doet of niet, promotie is toch onmogelijk. Veroordeeld tot voetbal op niveau 3 en sorry, voor KAA Gent voel ik niet veel, mijn club is de Racing.
Over land and sea

hgrm

Even resumerend:

1) Bergen, Racing Mechelen, Dessel, Heist, Aalst, Antwerp en OHL zijn in meer of mindere mate onzeker voor volgend jaar. Dat kan dus zomaar zeven clubs minder zijn.
2) De derdeklassers staan niet te springen om te promoveren. Als ik het goed heb, zijn er maar 4 licenties aangevraagd.

Het zou dus zomaar kunnen dat de tweede klasse volgend jaar met 15 of nog minder ploegen gaat beginnen. Het lijkt dus een sterfhuisconstructie. Ik denk ook niet dat er in een klein land als België (maar ook Nederland) ruimte is voor twee fullprofdivisies met bijbehorende eisen aan selectie en infrastructuur. Als daar niet wat aan gedaan wordt, gaat het van kwaad tot erger en bestaat de tweede klasse over 5 jaar niet meer. Da's op zich niet zo erg, maar wel dat er dan misschien nog vijf of zes traditieclubs worden meegezogen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Voetbalman

Antwerp bereidt zich al halvelings voor op de grote terugkeer van .. Eddy Wauters. In een constructie met Patrick Decuyper zou hij terug het boegbeeld van de club moeten worden. Als je dacht dat je alles gezien had ..

3434

#146
Wauter terug (indien waar) zou enkel zijn om de eis van al die miljoenen te verminderen/vergeten. Hij is redelijk grof aan de kant gezet en wil daarom zijn centen terug.

Maar al die tralala over Bergen en anderen, Vergeet niet na de licentiecomssie is er ook nog het BAS. Elk jaar tovert deze organisatie gekke dingen uit de hoge hoed ;-)  Het isgeen  controlerend orgaan op bv procedurefouten maar ze doen heel het proces (dat de licentiecomm gedaan heeft) over. Kijk maar naar Woluwe vorig jaar ivm STVV (eindronde) en Boussu Dour het jaar daarvoor..

Heel dat BAS-gedoe is nefast voor het Belgische voetbal. Iemand hier  vond dit een gek woord, hoort ge bijna dagelijks in Vlaanderen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

HRM1880

Citaat van: Freebird op feb 17, 2015, 23:27:11
Antwerp bereidt zich al halvelings voor op de grote terugkeer van .. Eddy Wauters. In een constructie met Patrick Decuyper zou hij terug het boegbeeld van de club moeten worden. Als je dacht dat je alles gezien had ..
Kunnen we het hier niet gewoon over groundhoppen hebben? Zelden zo'n rouwmoment gehad als na het horen van bovenstaand nieuws.

voetbalfan

Alle eersteklassers hebben hun licentie voor volgend jaar aangevraagd.
In tweede klasse hebben enkel Racing Mechelen en Woluwe-Zaventem dat niet gedaan, over Bergen wordt er niet gesproken.
In 3A hebben Hamme, Deinze, Coxyde en Dender dat gedaan, in 3B zijn dat Union, Bocholt en Hasselt.

syntric

Citaat van: HRM1880 op feb 18, 2015, 18:16:18
Kunnen we het hier niet gewoon over groundhoppen hebben? Zelden zo'n rouwmoment gehad als na het horen van bovenstaand nieuws.

Is nog ver van zeker hee, er moeten nog heel wat voorwaarden vervuld worden
Groundhopper for life :-)