Promotie/Degradatie België 2018-2019

Gestart door Joost, feb 25, 2019, 22:32:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Komend weekend begint de finale van de Eindronde voor promotie naar 1e Amateur. Deze ronde heeft dit jaar flink invloed op alle onderliggende klassen in Vlaanderen door de numerus fixus in alle klassen.

Deelnemers: Oudenaarde, Ronse, Wijgmaal (VFV) en URSL Vise (ACFF)

Wat is de invloed:

2e Amateur VFV:
Deze klasse bestaat uit 32 clubs
Daarvan promoveren er 2 naar 1e Amateur (32-2=30)
Er degraderen er 4 naar 3e Amateur (30-4=26)
Uit 3e Amateur promoveren er 4: (26+4=30)
En tenslotte degraderen er Vlaamse ploegen uit 1e Amateur, op dit moment zijn dat er 3. (30+3=33)
Maar wint URSL Vise de eindronde dan wordt het (30+4=34)

Maar 33 of 34 ploegen is er één of twee teveel, daarom is er tussen de nummers 13 een wedstrijd gespeeld.
City Pirates verloor die wedstrijd is dus sowieso gedegradeerd (33-1=32).
Maar wint URSL Vise dan moeten beide nummers 13 (Eppegem & City Pirates) degraderen (34-2=32)

3e Amateur VFV
Er degraderen dus zeker 1 en misschien 2 ploegen meer naar 3e Amateur, dus moeten hebben ook daar de nummers 12 een extra duel gespeeld. Ternesse (provincie Antwerpen) verloor en degradeert, Oostkamp (provincie West-Vlaanderen) won de wedstrijd en zit in de wachtkamer.

In de provincie Antwerpen is al vrij lang duidelijk dat er een extra ploeg moest dalen maar in West-Vlaanderen zitten clubs nog steeds in twijfel. Deerlijk Sport (1e prov), Oudenburg (2e prov) en Ruddervoorde (3e prov) weten nog steeds niet of ze als extra ploeg moeten degraderen naar een niveau lager. Deerlijk Sport speelde haar laatste wedstrijd overigens op 13 april (!).

Wallonië

2e Amateur
Deze klasse bestaat uit 16 clubs
Daarvan promoveert er 1 naar 1e Amateur (16-1=15)
Er degraderen er 3 naar 3e Amateur (15-3=12)
Uit 3e Amateur promoveren er 3: (12+3=15)
En tenslotte degraderen er GEEN Waalse ploegen uit 1e Amateur (15+0=15)
Maar wint URSL Vise de eindronde dan wordt het (15-1=14)

Met 14 of 15 ploegen is er dus sowieso 1 en misschien 2 te weinig. Dit wordt opgelost middels de eindronde, daar promoveert er dit jaar 1 extra, en misschien dus 2.

3e Amateur
Minstens 1 en misschien 2 extra ploegen promoveren er naar 2e amateur. Om dat op te vangen promoveren er extra ploegen via de Interprovinciale Eindronde. Normaal is daar 1 plaats te verdienen, nu dus al 2 en misschien zelfs 3.

Joost

Virton wint de topper in 1e amateur met 2-0 van Deinze en krijgt daarmee een voorsprong van 3,5 punt.
Er zijn nog twee speelrondes dus Virton is hard op weg naar 1B.

Tournai verloor in eigen huis van Onhaye, Onhaye promoveert daarmee naar ACFF 2e Amateur.

Saltacampos

Citaat van: Joost op mei 15, 2019, 23:06:58
Geen fijne Avond voor onze Gentse vriend, zijn KRC verloor in de extra tijd met 1-2 van Ronse.

Zolang had Wijgmaal niet nodig bij Bocholt want daar was het na twintig minuten al 0-2 en nog voor rust werd de eindstand bereikt; 0-3.

Ronse v Wijgmaal dus al halve finale voor promotie naar 1e Amateur.
Hahaha, sympathiek om daaraan te denken.
Was verdiend hoor voor Ronse, Racing haalde gewoon onvoldoende niveau en wentelt het nu af op de ref, die weliswaar niet overtuigend was, maar minder slecht dan het Gentse elftal.
De ploeg die het meest wou winnen, won.
De dames van de spelers zullen wellicht blij zijn nu ze met manlief op vakantie kunnen gaan ipv die vervelende eindronde te moeten spelen...
Ik had nochtans nog eens de moeite gedaan om op een weekdag naar dat ellendige stadion in Oostakker te gaan.
Over land and sea

Joost

Citaat van: Saltacampos op mei 19, 2019, 12:11:58
Hahaha, sympathiek om daaraan te denken.
Was verdiend hoor voor Ronse, Racing haalde gewoon onvoldoende niveau en wentelt het nu af op de ref, die weliswaar niet overtuigend was, maar minder slecht dan het Gentse elftal.
De ploeg die het meest wou winnen, won.
De dames van de spelers zullen wellicht blij zijn nu ze met manlief op vakantie kunnen gaan ipv die vervelende eindronde te moeten spelen...
Ik had nochtans nog eens de moeite gedaan om op een weekdag naar dat ellendige stadion in Oostakker te gaan.

Komt er veel extra volk af op zo'n wedstrijd? Wel zonde dat jullie het niet gered hebben, waren anders een paar mooie verplaatsingen voor je geweest.

In de volgende ronde staat Ronse wel op achterstand, Wijgmaal won het duel in Ronse met 0-1. Oudenaarde zorgde vooralsnog voor blije gezichten in Eppegem en Oostkamp. Oudenaarde won namelijk het heenduel tegen URSL Visé met 3-2 nadat de gasten nog tweemaal op voorsprong kwamen.

Zaterdag om 18:00 zijn de returns.

Dat URSL Visé heeft overigens helemaal niets met het oude CS Visetois te maken maar is eigenlijk de ploeg van Lixhe-Lanaye, dat is het smalle eiland tussen het kanaal en de maas dat ter hoogte van Eijsden begint tot aan Visé. Een ambitieuze voorzitter wilde de club omhoog helpen en promoveerde ermee in 2014 en 15 naar 2e provinciaal. CS Vise ging die zomer failliet en URS Lixhe-Lanaye nam het stadionnetje in. We zijn inmiddels 4 jaar verder en ook de afgelopen 3 jaar promoveerde de ploeg.

Wekke kon er niet bij zijn maar zijn ploeg redde het ook niet. Lyra-Lierse verloor bij het ambitieuze Zwevezele dat daarmee promoveert. Het was wel een spektakel want naast de 2 goals vielen 3 rode kaarten. Ook Pepingen-Halle promoveerde. Houtvenne kwam nog op voorsprong maar in het laatste kwart draaide Pepingen-Halle de zaak om en won met 3-1.

In de interprovinciale eindronde is na 2 speelrondes nog weinig duidelijk. Enkel RC Lauwe is klaar na 2 nederlagen en 11 tegengoals, maar ze moeten wel nog twee keer opdraven.

In Wallonië won Onhaye de wedstrijd voor promotie naar 2e amateur van Tournai.

De Waalse Interprovinciaal kenden dit weekend de eerste ronde waarin Fizoise won van Ethe Belmont met strafschoppen.
Komend weekend de tweede ronde; Rochefortoise v Kosova Schaerbeek en Gosselies v Fizoise. De winnaars promoveren.

Tribuneklanten

Wordt er aankomende vrijdag al ergens gevoetbald? (24-05)

Saltacampos

Citaat van: Joost op mei 20, 2019, 15:17:08
Komt er veel extra volk af op zo'n wedstrijd? Wel zonde dat jullie het niet gered hebben, waren anders een paar mooie verplaatsingen voor je geweest.
Nee, dat was ongeveer even weinig als bij een gewone wedstrijd. Een paar honderd mensen dus.
Ik denk dat het enkel in 1 Amateur zou stijgen omdat je dan meer bezoekende fans hebt die meereizen (met de clubs uit de grotere plaatsen zonder directe concurrentie) en er misschien ook iets meer volk uit eigen regio zou komen, maar veel zou dat ook niet zijn. Het overaanbod voetbal op tv is moordend voor de clubs op dit niveau.
Deze club zit met een sterk verouderd supportersbestand dat daardoor elk jaar krimpt. Dit jaar werd de aloude club nog 120 jaar, ik vraag me af hoelang het nog gaat duren voor de stekker eruit getrokken wordt. In het oude stadion was er misschien mits wat sportief succes nog een revival zoals bij Union mogelijk geweest. Zij hadden vroeger hetzelfde probleem, al was hun achterban een beetje groter, maar in Oostakker gaat dat nooit gebeuren.
Van de deelnemers aan de eindronde heb ik Bocholt, Francs Borains en Visé niet bezocht, dus in dat geval zou het zeker interessant geweest zijn.
Over land and sea

wekke

Citaat van: Joost op mei 20, 2019, 15:17:08
Wekke kon er niet bij zijn maar zijn ploeg redde het ook niet. Lyra-Lierse verloor bij het ambitieuze Zwevezele dat daarmee promoveert. Het was wel een spektakel want naast de 2 goals vielen 3 rode kaarten. Ook Pepingen-Halle promoveerde. Houtvenne kwam nog op voorsprong maar in het laatste kwart draaide Pepingen-Halle de zaak om en won met 3-1.

Het was blijkbaar een terechte overwinning voor de nieuwe rijken uit Zwevezele. Weer zo een typische club dat met duizelingwekkende maandlonen gooit terwijl het geen degelijke achterban heeft.

Ach, ons eerste seizoen is meer dan geslaagd. Als je ziet dat er 800 supporters mee reisden naar Torhout dan kan je alleen maar tevreden zijn.

Joost

Citaat van: Tribuneklanten op mei 20, 2019, 16:33:30
Wordt er aankomende vrijdag al ergens gevoetbald? (24-05)

Die kans is nihil. Je kunt beter op Fupa een potje in Duitsland uitzoeken.

Tribuneklanten

Citaat van: Joost op mei 21, 2019, 08:39:43
Die kans is nihil. Je kunt beter op Fupa een potje in Duitsland uitzoeken.

Dank. Via Fupa hebben we inmiddels een kraker gevonden; TSF Bracht - Hulser SV

Saltacampos

Citaat van: wekke op mei 21, 2019, 07:49:42
Het was blijkbaar een terechte overwinning voor de nieuwe rijken uit Zwevezele. Weer zo een typische club dat met duizelingwekkende maandlonen gooit terwijl het geen degelijke achterban heeft.
Typisch West-Vlaanderen, daar zijn blijkbaar nog vrij vlot mecenassen te vinden die zwaar willen investeren in dat soort clubs.
Winkel Sport is ook zoiets.
Ik weet niet wat hun drijft, lokale eeuwige roem ?
Over land and sea

Jef400

Ben ik hier de enige die goed gaat op de naam Zwevezele? Als in Zweve(n) zele (schele)

Saltacampos

Citaat van: Jef400 op mei 21, 2019, 11:23:55
Ben ik hier de enige die goed gaat op de naam Zwevezele? Als in Zweve(n) zele (schele)
Wikipedia geeft raad:
De naam Sweveseele is waarschijnlijk afgeleid van de stam, de Sweven of Sueven die al door Julius Caesar vermeld werd. Zelfs Tacitus schreef over de Sueven in zijn werk 'Germania' uit het jaar 98: "Wat betreft de Goden vereren ze voornamelijk Mercurius (=Odin), Hercules (=Thor) en Mars (=Tyr). Een deel van de Sueven offert ook aan Isis."[1] De naam Sweveseele veranderde in 1949 officieel en definitief in Zwevezele.
Over land and sea

syntric

Citaat van: Saltacampos op mei 21, 2019, 11:19:50
Typisch West-Vlaanderen, daar zijn blijkbaar nog vrij vlot mecenassen te vinden die zwaar willen investeren in dat soort clubs.
Winkel Sport is ook zoiets.
Ik weet niet wat hun drijft, lokale eeuwige roem ?

Of gewoon mensen die sympathie hebben voor hun locale club, meer zoek ik daar niet achter. Denk niet dat ze meteen op 1A mikken :-)
Groundhopper for life :-)

hgrm

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er in België nog veel meer een zwartgeldcultuur heerst dan in Nederland en dat een voetbalclub de perfecte manier is om zwart geld weer kwijt te raken. In Nederland hebben we dat ook gehad; het is volgens mij geen toeval dat juist in vissersdorpen (waar de boven quotum gevangen vis niet wit verkocht kan worden....) enkele van de grootste "amateur"clubs zitten.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

wekke

Citaat van: syntric op mei 21, 2019, 17:24:45
Of gewoon mensen die sympathie hebben voor hun locale club, meer zoek ik daar niet achter. Denk niet dat ze meteen op 1A mikken :-)

Bedragen van €7.000 per maand zonder premies is toch echt wel van de pot gerukt :D