Republic of Ireland and The North

Gestart door Maroboduus, aug 07, 2008, 14:55:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maroboduus

United Park, Drogheda
26-03-2007 Drogheda United FC - Glentoran FC 2-0 (Setanta Sports Cup) - 1.500 toeschouwers





Maroboduus

Flancare Park, Longford
25-08-2007 Longford Town FC - St. Patrick's Athletic FC 2-1 (eircom League of Ireland - Premier Division) - ca. 750 toeschouwers





AthleticHolanda

Bedankt voor de Croke Park info Maroboduus, heb zelf al stiekem zitten kijken op het schema en had eigenlijk de wedstrijden tegen Georgië (11-2-09) of nog liever Bulgarije (28-3-2009), want dan is er ook weer competitie.
Maar dat zal nog een hele klus worden dan...

Nog een vraagje, als je bijvoorbeeld Longford bezoekt, reis je dan per auto of per bus?
Reis zelf liever per bus of trein in Ierland, die twee keer dat ik er was ook nog gedaan, maar sommige grounds lijken dan haast onbereikbaar, sowieso zonder overnachting, dan denk ik aan bv. Athlone, Finn Harps (Ballybofey), Monaghan, Longford etc. Of zit ik er dan naast?

Als ik je foto's zie krijg ik eigenlijk heimwee om weer te gaan, heb je ook Galway bezocht?

Nette away-support van Glens in Drogheda btw.

spons

Citaat van: witte leeuw op aug 08, 2008, 09:17:40
Ik ben 1x in Ierland geweest en dit was onder andere samen met Spons. We hebben toen de laatste wedstrijd op Lansdowne Road bezocht, voordat het gesloopt werd. Dit was de oefenwedstrijd tussen Ierland en Nederland op 16 augustus 2006. Hieronder een fotoverslag.


Lansdowne Road in zicht.


was het nou echt nodig om mijn kale achterhoofd erop te zetten witte leeuw ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Maroboduus

CiteerBedankt voor de Croke Park info Maroboduus, heb zelf al stiekem zitten kijken op het schema en had eigenlijk de wedstrijden tegen Georgië (11-2-09) of nog liever Bulgarije (28-3-2009), want dan is er ook weer competitie.
Maar dat zal nog een hele klus worden dan...

Goed, Georgië zou eigenlijk mogelijk moeten zijn. Eventueel kun je het altijd in het uitvak proberen. In tegenstelling tot de Litouwers, Letten, Polen en Slowaken, wonen er in Dublin nog altijd niet superveel Bulgaren en Georgiërs.

CiteerNog een vraagje, als je bijvoorbeeld Longford bezoekt, reis je dan per auto of per bus?
Reis zelf liever per bus of trein in Ierland, die twee keer dat ik er was ook nog gedaan, maar sommige grounds lijken dan haast onbereikbaar, sowieso zonder overnachting, dan denk ik aan bv. Athlone, Finn Harps (Ballybofey), Monaghan, Longford etc. Of zit ik er dan naast?

Ik heb in het verleden een paar keer een auto gehuurd, vooral omdat zich dat met meerdere mensen ook absoluut renteerd. Maar ook de bus is een goede optie in Ierland. Van bovengemoende steden zijn Athlone, Longford en Monaghan bijvoorbeeld vanuit Dublin goed op één dag te doen, mits het een middagwedstrijd betreft natuurlijk. De trein is alleen aan te raden op het traject Dublin-Belfast, die verbinding is zelfs fantastisch; snel, confortabel en niet duur als je op dezelfde dag weer terug rijdt. De dienstregeling van alle busverbindingen in Ierland is trouwens terug te vinden op http://www.buseireann.ie/ - een erg handige site, waar je alvast op voorhand kunt plannen.

CiteerAls ik je foto's zie krijg ik eigenlijk heimwee om weer te gaan, heb je ook Galway bezocht?

Galway heb ik helaas nog niet bezocht. Ook Sligo Rovers en Finn Harps moet ik nog....die laatste twee zouden ooit in een mooi weekend samen gepakt kunnen worden.

CiteerNette away-support van Glens in Drogheda btw.
Verbaasde mij inderdaad ook. Die wedstrijd was ondanks de slechts 1.500 aanwezige toeschouwers zelfs uitverkocht. Midden in de eerste helft gingen ineens de poorten dicht en werd er omgeroepen dat er voor deze wedstrijd niet meer mensen binnen zouden worden gelaten - op dat moment stonden er nog behoorlijk wat mensen voor de gates te wachten.

Sebastiaan_W

Citaat van: spons op aug 18, 2008, 19:55:15
Citaat van: witte leeuw op aug 08, 2008, 09:17:40
Ik ben 1x in Ierland geweest en dit was onder andere samen met Spons. We hebben toen de laatste wedstrijd op Lansdowne Road bezocht, voordat het gesloopt werd. Dit was de oefenwedstrijd tussen Ierland en Nederland op 16 augustus 2006. Hieronder een fotoverslag.


Lansdowne Road in zicht.


was het nou echt nodig om mijn kale achterhoofd erop te zetten witte leeuw ?

Daar was de foto om gemaakt! Die tribune op de achtergrond is bijzaak...

TeeZee

Ondanks dat voetbal een kleine sport is in Ierland (ze hebben er meer met hurling), zijn de stadions + omgeving erg de moeite waard. Ik ben zelf alleen op Tolka Park geweest en heb het oude Lansdowne Road van buiten gezien, maar o.a. de foto's van hgrm's trip naar Ierland waren mouthwatering.

KB

In November 2006 ben ik met een vriendengroep ook naar Ierland geweest, 14 man sterk waren we en de organisatoren van deze jaarlijkse trip hadden een wedstrijd van Shelbourne FC uitgezocht en wel tegen Drogheda United FC. Ook was er een wedstrijd ingepland van de Coca Cola International Rules, een soort van Gaelic Football tussen Ierland en Australië, dit uiteraard in een uitverkocht Croke Park en hadden de laatste 8 kaarten van Ierland via ticketmaster kunnen bemachtigen, de overige 6 kaarten werden op de zwarte markt gekocht voor een spotprijsje.
We hadden voor dat weekendje een hotel(lees herberg) geboekt in harte Dublin op loopafstand van de Temple Bar waar we een avond van tevoren al vele Aussies tegen kwamen. Natuurlijk begaven we ons in de kroegen aan het heerlijke plaatselijke bier, namelijk de Guinness.

Maar goed, even terug naar het begin. Op vrijdagmorgen waren we vertrokken richting Charleroi airport om daar met Ryan Air naar Dublin te vliegen, dat gebeurde in krap 1,5 uur. In Dublin aangekomen hebben we de bus gepakt en op zoek naar de herberg, Litton Lane, dat was uit onderzoek het goedkoopste verblijf dat in Dublin te krijgen was. In het hotel hebben we onze kamers opgezocht en zijn toen maar eens een kleine wandeling door Dublin gaan maken, waarbij we direct gingen kijken voor kaarten voor Croke Park. Omdat we nog niet veel gegeten hadden besloten we in een straatje verder om de hoek bij de plaatselijke Dönertent een hapje te gaan eten, dit in combinatie met o.a. rijst en friet. Met de buik goed gevuld was het dus tijd om naar Tolka Park te gaan, het stadion waar Shelbourne FC zijn wedstrijden speelt.

Aangekomen bij het stadion eerst 15 euro moeten dokken, maar helaas is het meteen doorlopen en je kreeg er geen kaartje bij, jammer aangezien ik graag de kaartjes bewaar vanwaar ik geweest ben. In een ijskoud Tolka Park kreeg je voetbal te zien van een niet bijster hoog niveau, het was eerder een dagje meelopen bij het slachthuis. De uitslag was uiteindelijk 3-4 voor de gasten en we waren blij dat we koers konden zetten richting een warmer oord, de kroeg dus waar we getrakteerd werden op livemuziek van een schone dame.

De zaterdag hadden we in de planning om een rondreis te maken door de provincie Wicklow, zo zijn we o.a. in Glendalough, Lake of Guinness en nog veel mooie plaatsjes geweest een tocht die het geld meer dan waard was. Aangezien we nergens konden eten die dag hebben het moeten uithouden met enkele blikken Tuborg tot een uur of vijf. Daarna was het weer zoals vanouds feesten in de kroeg, wat moet je anders op de avond. Deze avond mochten we kennis maken met de Ierse dans die veel weg had van tapdansen i.c.m. wederom livemuziek, deze avond troffen we o.a. supporters van Manchester United, Wisla Krakow en nog wat andere clubs. Helaas sluiten de kroegen hier al om 12.00 uur en de entree in nachtclubs waren best prijzig, dus kozen we voor de optie om vroeg het bed in te gaan.

Zondagmiddag stond dus de Coca Cola International Rules op het programma en we gingen te voet naar het stadion, aangezien in Dublin veel op loopafstand ligt, op grote afstand van Croke Park zag je al veel standjes waar je vlaggen en sjaals kon kopen. Naast het stadion besloten we nog even een kroeg te bezoeken voordat we de tribunes gingen betreden. Binnen gekomen zagen we dat er al een wedstrijd Hurling bezig was die al ver was afgelopen. Voordat de wedstrijd tussen Ierland en Australie kon beginnen was er nog een hele ceremonie vooraf met fanfare, strijdliederen en uiteindelijk dus de volksliederen een indrukwekkende gebeurtenis. Australië won uiteindelijk soeverein de wedstrijd en mochten de beker mee naar huis nemen. Ik koos ervoor om heel vroeg naar de hotelkamer te gaan gezien ik die dag getroffen werd door ziekte. De dag erna gingen we toch naar huis en zo kwam er een einde aan mooie Ierland trip, bij deze ook nog wat foto's.

























RKSVW

De Hurling wedstrijd die je beschrijft is geen hurling maar de jaarlijkse interland tussen Schotland en Ierland.
In Schotland speelt men Shinty wat op hurling lijkt maar het niveau is lager dan het Ierse.
Daarom speelt Ierland altijd met een team van vooral spelers uit de zwakkere graafschappen en dit jaar won Schotland de interland dus eens.
Toch leuk dat je wel naar de international rules series bent geweest ook al was de wedstrijd in 2006 in Croke Park alles behalve een aanbeveling. Het was een slachting en mede dankzij die wedstrijd is er een jaar geen international rules geweest.
Dit jaar was de serie weer terug met aangepaste regels en Ierland heeft beide test down under gewonnen.
In 2009 gaat er waarschijnlijk weer op Semple en Croker gespeeld worden.


----------------
Now playing: Kaskade - be still
via FoxyTunes

KB

Citaat van: RKSVW op dec 18, 2008, 20:58:29
De Hurling wedstrijd die je beschrijft is geen hurling maar de jaarlijkse interland tussen Schotland en Ierland.
In Schotland speelt men Shinty wat op hurling lijkt maar het niveau is lager dan het Ierse.
Daarom speelt Ierland altijd met een team van vooral spelers uit de zwakkere graafschappen en dit jaar won Schotland de interland dus eens.
Toch leuk dat je wel naar de international rules series bent geweest ook al was de wedstrijd in 2006 in Croke Park alles behalve een aanbeveling. Het was een slachting en mede dankzij die wedstrijd is er een jaar geen international rules geweest.
Dit jaar was de serie weer terug met aangepaste regels en Ierland heeft beide test down under gewonnen.
In 2009 gaat er waarschijnlijk weer op Semple en Croker gespeeld worden.


----------------
Now playing: Kaskade - be still
via FoxyTunes

Dank voor de informatie, ik ben niet zo bekend met die sporten, maar jij woont in Ierland???

Die International Rules in 2006 dat was inderdaad een slachting, wat een knokpartijen op het veld, wij stonden als groep met onze bek open van verbazing en op zich was het toch best vermakelijk om zoiets mee te maken. Wij dachten in eerste instantie dat het normaal was en dat dat erbij hoorde, maar toen we de krant de dag erna in de handen hadden spraken ze inderdaad van grote schaamte. Bovendien leuk om zo een wedstrijd in een uitverkocht Croke Park mee te maken.

RKSVW

Ik woon helaas niet meer in Ierland maar in Duitsland.
Ierland blijft wel mijn lievelingsland maar de economische situatie is zo dat er buiten Dublin geen droog brood te verdienen valt waar de kosten voor levensonderhoud blijven stijgen. Ik kan in Duitsland met hetzelfde loon veel beter leven helaas. De Duitsers moet ik er dan bij nemen.
De Ierse sporten en het rugby blijf ik natuurlijk gewoon volgen. Heb eeb paar locale pubs hier en ken zolangzamerhand de hele locale Ierse gemeenschap.
Overigens als ik iemand verbeter met betrekking tot Ierland is dat niet belerend bedoeld maar puur ter verbetering van de algehele informatie.
De wedstrijd die je gezien hebt was inderdaad extreem grof. Zowel Gaelic Football als Australian Rules Football zijn geen mietjessporten en als hybrid sport doet International rules er nog een stapje bovenop maar in de eerste 10 minuten van de series in 2006 sloegen de Aussies bewust de beste Ierse spelers naar de grond. De week ervoor in Galway hadden de kanga's hetzelfde al geflikt en aangezien de series in 2005 ook al extreem gewelddadig waren besloot men eerst goed over de regels na te denken voor men weer spelers hier aan bloot zou stellen. AFL is natuurlijk een professionele sport waarin veel geld betaald wordt terwijl GAA Amateur is en blijft. Dat zegt niets over de professionaliteit van de spelers of over het niveau (GAA kan men gerust zelfs een hoger niveau noemen) maar het is natuurlijk wat anders voor een politieagent die maandags weer moet werken om tegen de grond geslagen te worden dan voor een AFL speler die sowieso nog 2 maanden rust heeft voor het nieuwe seizoen begint.
Nieuwe regels voor 2008 waren dan ook:
- een maximum van 10 wissels (14 bij slechte weeromstandigheden) per kwart
- slechts 4 opeenvolgende hand passes toegestaan, hierna moet de bal geschopt worden. Ook solo-ing is niet meer toegestaan.
- algehele speeltijd terug gebracht van 80 naar 72 minuten (18 per kwart)
- goalie mag de bal niet naar zichzelf schoppen tijdens de kick-out maar de bal moet minstens de 45" lijn over.
- schorsingen kunnen doorwerken tot in de GAA en AFL wedstrijden als de Match Review Panel dat nodig acht (dit is dus vooral een zware straf voor de AFL spelers die zo ook salaris mislopen) (Voor GAA spelers kan dit dus betekenen dat ze de eerste championship wedstrijd missen wat hun graafschap erg verzwakken kan)
- een slinging tackle (iemand in volle vaart zo tackelen dat deze door zijn eigen momentum vliegen gaat) levert automatisch een rode kaart op voor beide wedstrijden en zoals hierboven vermeldt eventueel ook voor AFL en GAA wedstrijden
- een frontaal block met gevaar voor hoofd- of nekletsel levert een automatische rode kaart op voor beide wedstrijden en zoals hierboven vermeldt eventueel ook voor AFL en GAA wedstrijden
- tackles met 1 hand leveren een vrije trap op
- een onafhankelijke scheidsrechter kan spelers alsnog boeken vanaf de tribunes. ieder team mag 2 onafhankelijke scheidsrechters op de tribunes plaatsen. Deze zijn dus geen lid van de GAA of de AFL.
- gele kaarten resulteren in een 10 minuten sin-bin

Overigens het toeschouwers aantal voor de 2e wedstrijd in 2006 (die jij dus gezien hebt in Croke Park) was de best bezochte Internationale wedstrijd ooit voor alle sporten in Ierland met 83.127 bezoekers. Aleen vroegere All Ireland finals op Jones' Road werden beter bezocht maar dat was voor er veiligheidsmaatregelen bestonden.
Nog een leuk detail: Brendan Fevola van de mannen uit Oz werd voor de 2e wedstrijd naar huis gestuurd nadat hij een barman had geslagen in een Ierse pub.
2 spelers van het Ierse panel verdienen hun dagelijkse boord in de AFL: Tadhg Kennelly en Colm Begley. Helaas komt het vaak voor dat AFL-scouts goede spelers uit de GAA weg kapen. Meestal zijn dat spelers uit de sterkere graafschappen die net niet de selectie voor de eerste XV halen zoals Aisake Ó hAilpín, Setanta Ó hAilpín, Brian Stynes, Jim Stynes, Tadhg Kennelly of spelers die met hun eigen graafschap waarschijnlijk nooit een medaille gaan halen zoals Colm Begley, Martin Clarke, Cathal Corr, Stuart Magee, Brendan Murphy, Thomas Smith, Sean Wight. Overigens speelt familie van Brian en Jim Stynes nu bij de Ballyboden St.Enda's met goede kans een plaatsje te veroveren in de Dublin XV. Tadhg Kennelly is een van de Kerry spelers met een uitzonderlijk talent maar de pech dat Kerry op midfield al zo veel goede spelers heeft dat hij heeft besloten naar Oz uit te wijken. Seán Óg Ó hAilpín is overigens de enige speler ooit die zowel in de Internatioal Rules heeft gespeeld en in de Hurling/Shinty international en dat op dezelfde dag. Hij staat ook in het Guinness book of recors als de enige speler in welke sporten ook die 2 interlands op dezelfde dag speelde (in 2 verschillende sporten dus ook nog). Hij is de oudere broer van Aisake Ó hAilpín en Setanta Ó hAilpín en de enige van de 3 die in Ierland is gebleven om te sporten. Hij speelt nuhurling voor Cork en wordt gezien als een der beste backs aller tijden.



----------------
Now playing: Ophthalamia - Agonys Silent Paradise/Enter The Darkest Thoughts Of The Chosen
via FoxyTunes

RKSVW

Het nationale rugby- en voetbalstadion, Lansdowne Road, wordt op dit moment verbouwd door de IRFU en de FAI.
Begin 2010 moet het klaar gaan zijn en misschien dat ze deze deadline nu eens wel gaan halen want hij is al 16x naar achter geschoven doordat de FAI geen geld heeft voor een stadion.
Ondertussen heeft de FAI 15.000 10-jaartickets verkocht en hoopt zo voldoende geld te hebben voor de bouw. Een aanbod van de IRFU om zich uit te laten kopen heeft de Dail Eireann verworpen omdat het Ierse nationale voetbalelftal dan geen thuisbasis meer zou hebben.
Hier wat foto's van hoe ver het nu staat met de bouw.
















Lansdowne Road is een straat in de wijk Ballsbridge in de Ierse hoofdstad Dublin. Het straatbeeld wordt bepaald door vele, vaak Victoriaanse huizen van rode baksteen. Er bevindt zich hier ook een DART-station.
De grootste bekendheid dankt Lansdowne Road echter aan het gelijknamige stadion, waar Ierland zijn internationale rugby- en voetbalwedstrijden speelt. In het gebouw is de Irish Rugby Football Union gevestigd en het fungeert als thuisbasis van de rugbyclubs Wanderers en Lansdowne en het districtsteam van Leinster.
Ook wordt Lansdowne Road gebruikt voor grote muziekconcerten waar o.a. U2 , The Corrs , Oasis , The Eagles in hebben gespeeld voor ruim 50.000 mensen.
Inmiddels zijn de plannen voor modernisering van het stadion goedgekeurd. Het moest in 2008 worden opgeleverd, maar dit wordt dus 2010. Tijdens de verbouwing wijkt de rugbybond uit naar Croke Park.


On Thursday, 22 March, 2007, An Bord Pleanala gave us the go-ahead for the redevelopment of Lansdowne Road Stadium into a new 50,000 capacity all-seater stadium. This was the culmination of 2.5 years hard work by the Lansdowne Road Stadium Development Company (LRSDC), a joint venture between the IRFU and the FAI.

LRSDC was originally set up in September 2004 by the then Minister for Arts, Sport and Tourism, Minister John O'Donoghue. The company's remit was to be responsible for the construction and management of the proposed new stadium.

Planning permission for the stadium was first granted by Dublin City Council in July 2006 and An Bord Pleanala's decision in March 2007 confirmed the planning permission.
Work on the site began almost immediately with the old stadium being demolished over a four month period. Work is now well underway on the construction of the new stadium which has a proposed completion date of early 2010.


AthleticHolanda

http://www.rte.ie/sport/soccer/2009/1107/derrycity.html

Derry City is uit de league gegooid terwijl Cork City nog maar moet afwachten of ze komend seizoen worden toegelaten...

Bohemians is kampioen geworden voor Shamrock Rovers en Cork City.

UCD werd kampioen van de 1st division en promoveert, Shelbourne eindigde tweede en verloren de playoff van Sporting Fingal. Shelbourne mist dus weer promotie terwijl Sporting Fingal dat deze avond kan veilig stellen tegen Bray.

De reserves van Shamrock Rovers wonnen het A Championship (3e niveau) maar omdat reserves niet naar de league kunnen promoveren gaat deze plaats naar Salthill Devon, dat nu na Galway United en Mervue United de derde ploeg uit Galway in de league kan worden. Aangezien Mervue en Salthill allebei geen fatsoenlijke accomodatie hebben zouden ze alle drie op Terryland Park moeten gaan spelen maar daar wordt nog over getwist.

Kildare County trekt zich terug uit de league.

Stadionhopper

Hieronder enkele foto's van het Aviva Stadium te Dublin. (Lansdowne Road).
De foto's zijn genomen 4 dagen voor de officiele opening van het stadion.





Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

TeeZee

Eigenlijk best indrukwekkend!

Overigens heeft Duncan Adams zijn FGG uitgebreid met de PL van Noord-Ierland: http://www.nipremgrounds.co.uk/