Veiligheid in het Groundhopland ...

Gestart door Denniz1974, nov 27, 2008, 21:04:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Denniz1974

Groundhoppers vinden het prachtig om in andere landen naar een wedstrijd tegaan, andere culturen, andere gewoonte, alles anders. Hoe ervaar jij je eigen veiligheid als je in een vreemd land naar het voetbal gaat ?
Zou je bijvoorbeeld juist niet naar een bepaalde stad of land gaan omdat het daar onrustig is ?


Zelf betrap ik me er op dat ik toch met zeer gemengde gevoelens ontwikkelingen in andere landen in de gaten hou; mijn wens om een keer in een bepaald land te hoppen heeft toch wel de lijden van het gevoel van veiligheid wat ik ervaar.

Stadionhopper

Tja, eigenlijk overal waar je bent kan wat gebeuren kijk maar naar de aanslagen in Madrid en Londen van de afgelopen jaren. Maar is dat een reden om niet naar deze gebieden te gaan?

Van de zomer ging ik met de nachttrein naar Warschau, Kiev en Krakau, een dag voor vertrek is er een treinongeluk gebeurd met de nachttrein van Krakau naar Praag waarbij 14 doden vielen. Was voor mij geen reden om mijn reis te cancellen.

Toen ik in Oekraine was, was de strijd tussen Georgie en Rusland het hevigst. De mensen in de Oekraine waren ervan overtuigd dat zij na Georgie het volgende slachtoffer zouden zijn van Rusland.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

TeeZee

Ondanks de aanslagen in Londen van een paar jaar geleden heb ik nooit enige twijfel gehad om niet de metro in te stappen. Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in welk land dan ooit, dat lijkt me ook niet onlogisch omdat de landen waar ik geweest ben op geen enkele manier onveiliger zijn dan Nederland zelf. Ik denk zelfs dat het volgebouwde Nederland met haar nauwe infrastructuut relatief kwetsbaarder is dan diverse andere West-Europese landen. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren meermaals aankondigingen van tegen mijzelf gericht fysiek geweld mogen ontvangen als ik me in Engeland zou vertonen, dat heb ik maar met enige verachting naast me neer gelegd. Wat moet je anders?


Pieros

Citaat van: TeeZee op nov 28, 2008, 08:16:54
heb ik de afgelopen jaren meermaals aankondigingen van tegen mijzelf gericht fysiek geweld mogen ontvangen als ik me in Engeland zou vertonen, dat heb ik maar met enige verachting naast me neer gelegd. Wat moet je anders?

Hier sta ik van te kijken.

Ici c est Paris

Citaat van: Pieros op nov 28, 2008, 08:38:52
Hier sta ik van te kijken.
Citaat van: TeeZee op nov 28, 2008, 08:16:54
Ondanks de aanslagen in Londen van een paar jaar geleden heb ik nooit enige twijfel gehad om niet de metro in te stappen. Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld in welk land dan ooit, dat lijkt me ook niet onlogisch omdat de landen waar ik geweest ben op geen enkele manier onveiliger zijn dan Nederland zelf. Ik denk zelfs dat het volgebouwde Nederland met haar nauwe infrastructuut relatief kwetsbaarder is dan diverse andere West-Europese landen. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren meermaals aankondigingen van tegen mijzelf gericht fysiek geweld mogen ontvangen als ik me in Engeland zou vertonen, dat heb ik maar met enige verachting naast me neer gelegd. Wat moet je anders?



Idem, knap triest. Wat had jij dan fout gedaan in de ogen van die gasten?

Houseman

Ergens niet heen gaan vanwege veiligheidsredenen heeft dan vooral te maken met de situatie in het land zelf. Dan denk ik aan Afganistan, Irak, Israël. Dat zijn landen waar ik absoluut niet heen wil. Dat heeft niets te maken met veiligheid rond het voetbal zelf. Tegen alle verwachting in was Galatasaray - Fenerbahce (ja ik zal er nog vaak over beginnen ;-)) één van de gezelligste ontmoetingen met fans van de club. Wel zullen er in Zuid-Amerika, bijvoorbeeld in Buenos Aires en Rio, bepaalde wijken en clubs zijn waar je beter niet naar het voetbal kan gaan, maar dat is voorlopig toch nog niet aan de orde.

Hielke

Ongeveer een maand vóór de terreuraanslagen in Londen bezocht ik Tottenham Hotspur - Aston Villa. Dan komt het erg dichtbij en schrik je wellicht nóg meer bij het zien van dergelijke gruwelbeelden.

Maar, de kans dat je op de kruising op de hoek te pletter wordt gereden lijkt me groter dan de kans slachtoffer te worden van onveiligheid in een bepaald land. Wat mij betreft is er, op enkele uitzonderingen na, geen reden een bepaald land links te laten liggen vanwege de veiligheidssituatie. Zeker niet als het gaat om een Europees land.

Pieros

Wij waren net ff na de aanslagen in Londen op 11 september. Dat heeft even door mijn hoofd geflitst, maar ging er al snel weer uit. Je moet er niet te lang bij stil staan, heeft toch geen zin. Of je moet echt naar de gevaarlijke gebieden willen, die Houseman ook al aangaf.

Maroboduus

Eerlijk gezegd begrijp ik dit topic niet zo goed. Heeft de auteur teveel naar CNN en het NOS-Journaal zitten kijken? Heeft de alsmaar voortdurende hersenspoeling van de internationale media dan toch haar sporen bij dezen en genen achter gelaten? Ik vind het verontrustend. Buiten de landen die Houseman noemt is er naar mijn mening ook geen enkele reden tot onrust...alleen de gedachte al vind ik ietwat absurd.

Om de terreuraanslagen in London maar even als voorbeeld te nemen; die dagen waren er waarschijnlijk tussen de 7,5 en 8 miljoen mensen in de stad en misschien nog wel meer. Uiteindelijk komen er - ik weet de getallen niet eens meer - iets van 30 mensen om het leven. Dat is natuurlijk erg spijtig, maar de kans dat je in de Postcodeloterij wint is dus aanmerkelijk groter dan dat je bij een dergelijke aanslag het leven laat. Om maar te zwijgen over het aantal mensen dat in de weken vóór en na de aanslagen de stad bezocht.

In de eerste band van "Das Abenteuer Groundhopping", waar ik elders in dit forum al eens over repte, staat een stuk van een Duitse hopper die een match van Glentoran in East Belfast bezoekt. De man doet het gedurende het hele verhaal in zijn broek. Zo durft hij in de extreem protestantse wijk geen foto's van murals te maken en besluit hij uiteindelijk zijn rugzak te verstoppen omdat hij bang is anders overvallen te worden. Indien dit verhaal zich 30 jaar geleden afgespeeld zou hebben, zou ik het misschien nog ergens een beetje kunnen begrijpen, maar anno nu of anno 10 jaar geleden is het volslagen absurd. Ik ben in ongeveer dezelfde tijdsspanne bij Glentoran geweest en kan dus stellen dat het verhaal in dat bewuste boek in de verste verte niets met de realiteit te maken heeft. Sterker nog, toen we bij een Paddy Powers navraag deden over de precieze ligging van het stadion, besloot één van de aanwezige gokkers ons er persoonlijk met de auto naartoe te rijden. Een dergelijke gastvrijheid kun je in Nederland of Duitsland echt wel vergeten.
Ik denk dat je het meeste vooral zelf moet ervaren en je niet moet laten lijden door (grotendeels broodje aap) verhalen in de media.

Om nog een mooi voorbeeld te noemen. In 2002 bezocht ik samen met een Bulgaarse vriendin de derby tussen CSKA en Sofia. Op basis van mijn niet bepaald Bulgaarse uiterlijk en het feit dat ik de taal niet machtig ben en ik dus moest vertrouwen op een vrouw, werd ons door vele Bulgaren afgeraden om deze wedstrijd te bezoeken. Ik besloot deze goed bedoelde adviezen naast me neer te leggen en hoewel er in het stadion meer "gekken" zaten dan "normale" mensen en het in Bulgarije ook vrij normaal schijnt te zijn om met een getatoeërde swastika op je borstkas naar het stadion te gaan, heb ik mij geen moment onveilig gevoeld. Sterker nog, ik heb enorm zitten genieten van de observaties van deze totaal andere cultuur.

TeeZee

Citaat van: Maroboduus op nov 28, 2008, 15:55:07
Eerlijk gezegd begrijp ik dit topic niet zo goed. Heeft de auteur teveel naar CNN en het NOS-Journaal zitten kijken? Heeft de alsmaar voortdurende hersenspoeling van de internationale media dan toch haar sporen bij dezen en genen achter gelaten? Ik vind het verontrustend.
Dat is wel wat hard, de topicopener is vader. Ik denk dat je dan toch meer nadenkt over zaken en voorzichtiger wordt. Mijnsinziens logisch. Bovendien zit er een verschil tussen je veilig voelen en veilig zijn.

Han

Citaat van: Maroboduus op nov 28, 2008, 15:55:07Om de terreuraanslagen in London maar even als voorbeeld te nemen; die dagen waren er waarschijnlijk tussen de 7,5 en 8 miljoen mensen in de stad en misschien nog wel meer. Uiteindelijk komen er - ik weet de getallen niet eens meer - iets van 30 mensen om het leven. Dat is natuurlijk erg spijtig, maar de kans dat je in de Postcodeloterij wint is dus aanmerkelijk groter dan dat je bij een dergelijke aanslag het leven laat. Om maar te zwijgen over het aantal mensen dat in de weken vóór en na de aanslagen de stad bezocht.
Die kans is in beide gevallen even groot, namelijk 50%. Je wint wél of níet de Postcodeloterij en je komt wél of níet om bij een aanslag.

Oók on-topic: ik kan me niet herinneren me ooit te hebben laten leiden door onveiligheidsgevoelens rond voetbal. Zo zou ik in Cairo een lopend Fitna-doelwit zijn geweest en had ik er rond de Deense cartoon-ophef op gebedsdagen beter niet rond kunnen lopen. Ik kan toch niet anders dan dat volledig aan mijn laars lappen.

Ik heb het idee dat mensen doorgaans zélf onveiligheid aantrekken door onaangepast gedrag te vertonen. Een geestverwant die zonodig met een vuurrode Liverpool shawl meende te moeten koketteren voorafgaand aan de stadsderby Bristol Rovers vs Bristol City meende tóch immuniteit te mogen claimen 'omdat ze er begrip voor moesten tonen'.





Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Denniz1974

Citaat van: TeeZee op nov 28, 2008, 19:22:21
Dat is wel wat hard, de topicopener is vader. Ik denk dat je dan toch meer nadenkt over zaken en voorzichtiger wordt. Mijnsinziens logisch. Bovendien zit er een verschil tussen je veilig voelen en veilig zijn.

i.v.m. werkzaamheden nu pas ee reactie van mij; de topicopener:

Ik zal wat verduidelijking geven over wat ik precies bedoel.

Als ik het heb over veiligheid als gedachtegoed bij een groundhop, dan heb ik het hier niet over supportersgeweld. Dat is iets waar je toch de vinger niet op de zere plek gelegd krijgt, al zijn er natuurlijk genoeg wedstrijden waarbij de kans op ongeregeldheden wel groter is dan normaal.

Veiligheidsproblemen die een reden kunnen zijn om een groundhop niet te doen zijn bijvoorbeeld opstanden, oorlogen en niet in de laatste plaats de terreurdreiging. De kans dat ik in m'n auto op de A15 door een terrorist wordt opgeblazen is vele malen kleiner dan dat dit gebeurt als ik in een vliegtuig, Kanaaltunneltrein of boot zit/lig/loop. Ik wil het niet bestempelen als een persoonlijke angst, maar wel als een voorzichtigheid, iets waar ik beter over nadenk alvorens een groundhop te plannen.

Ik hoop dat het zo ietsje duidelijker is wat ik bedoel met het opstarten van deze discussie.


(PS: TeeZee moet ik helemaal gelijk geven dat het vaderschap mij zeer zeker een stukje voorzichtiger heeft gemaakt)

spons

de mens lijdt het meest door het lijden dat men vreest....

hiermee is volgens mij alles wel gezegd, zou zelf op dit moment ook niet naar Irak of Afghanistan gaan om veiligheidsredenen en niet naar Israel en Verenigde Staten om politieke redenen maar voor de rest zie ik voor de rest van de wereld geen onoverkomelijke bezwaren.

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

TeeZee

Citaat van: Pieros op nov 28, 2008, 08:38:52
Hier sta ik van te kijken.
Ik kijk nergens meer van op. Alles kan zomaar op het internet, zo lijkt het.

Citaat van: HanIk heb het idee dat mensen doorgaans zélf onveiligheid aantrekken door onaangepast gedrag te vertonen. Een geestverwant die zonodig met een vuurrode Liverpool shawl meende te moeten koketteren voorafgaand aan de stadsderby Bristol Rovers vs Bristol City meende tóch immuniteit te mogen claimen 'omdat ze er begrip voor moesten tonen'.
Ik neem aan dat de Bristol City supporters het niet zo erg vonden? Er schiet me ineens een anecdote te binnen over jou, een Liverpooltas en away support van Everton dat jouw favoriete terrace chant aanheft.

AthleticHolanda

Het mag misschien raar klinken, maar op dit moment ben ik wel wat huiverig om alleen in Oost-Europa te gaan hoppen met het OV, het trekt me al heel lang maar vooralsnog wacht ik er even mee...
Het is vooral omdat ik onbekend ben met de cultuur en de taal i.p.v. dat het er waarschijnlijk echt onveiliger is.

Alhoewel de grotere steden (Praag, Warschau, Budapest etc.) volgens mij allemaal al 'verwesterd' zijn...

Over andere continenten denk ik voorlopig niet eens na...

Voor terrorisme heb ik totaal geen angst, lijkt me ook nergens voor nodig.

Citaat van: spons op nov 29, 2008, 16:04:08
en niet naar Israel en Verenigde Staten om politieke redenen

Ook niet Bnei Sakhnin aanmoedigen in het uitvak bij Beitar Jerusalem? :-D.