Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: Hugo op sep 10, 2019, 10:30:54
Mijn ervaring is dat hoe meer centraal mensen werken/wonen hoe meer er over de afstanden geklaagd wordt.

Dat, en als je jaren in de tweede, derde en vierde klasse hebt gespeeld in 's Graveland, Ankeveen, Nederhorst den Berg, Naarden, Laren, Blaricum, Hilversum en als je pech had een keer Houten of Nieuwegein, dan is Alverna of Be Quick ook wel echt ver weg....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rob1977_PSV

Gisteren bij VfL Bochum-SG Dynamo Dresden geweest en dat was 90 minuten lang vuurwerk op het veld.
Blijft toch ook een mooie competitie, de 2e Bundesliga. Niet altijd even goed voetbal, maar na 80 minuten leek vrijwel iedereen last van kramp te hebben.

Dynamo had een vol vakkie mee genomen, ik schat 1.200 man, maar er was ook een vak leeg als buffervak. Stadion was met 16.859 man leuk gevuld, op het oog leek het nog wel iets voller te zitten aangezien de capaciteit krap 28.000 betreft.
Eerste helft verliep zonder al te veel doelkansen, maar die kwamen wel in het tweede bedrijf, met vier goals en een sloot aan gele kaarten eindigde dit duel vol strijd in 2-2.

De Dynamo fans lieten zich 90 minuten lang VOL horen en buiten het stadion was er veel geklaag richting de aanhang van Bochum dat de thuissupport een "Witze" was. Kon ik me wel enigszins in vinden, want tot de 2-2 was het aan de overkant van ons vrij tan.

Een zeer geslaagde trip gehad, op krap anderhalf uur rijden van Eindhoven. Wil je een keer naar Bochum, kies een duel tegen HSV of Dynamo uit en je zult je niet vervelen!
Altijd in voor een mooie Europese trip met PSV of een ordinaire groundhop ergens in het wilde weg!

bagger010

#5507
7 september 2019:

Van 24 augustus tot 8 september was ik met mijn vriendin in Spanje. In twee weken reden wij van de noord-oost kust, waar wij twee jaar hebben gewerkt en elkaar hebben ontmoet, via de Pyreneeën naar Baskenland. Weken voor onze trip hield ik in de gaten of het nieuwe speelschema van La Liga mij gunstig gezind was. Toen het programma eindelijk bekend werd, kon ik mijn geluk niet op. In de twee dagen dat wij Pamplona bezochten, trad de plaatselijke trots Osasuna aan tegen het grote FC Barcelona. Mijn teleurstelling was dan ook ontiegelijk groot toen ik er niet in slaagde om twee kaarten voor deze kraker wist te bemachtigen. Dat Osasuna Barcelona in een kolkend El Sardar op 2-2 wist te houden, verzachtte de pijn absoluut niet.

Deze teleurstelling brengt mij naar 7 september, het eind van onze vakantie. Na een paar heerlijke dagen in San Sebastian kwam onze vakantie tot een einde in Bilbao. De teleurstelling van 31 augustus was ik nog steeds niet helemaal te boven en met het naderen van het einde van de vakantie, werd de kans op een eerste Spaanse vink alsmaar kleiner. Ons laatste weekend in Spanje viel samen met een interlandperiode, dus de kans om Atletic te bezoeken was niet aanwezig. Tegen beter weten in raadpleegde ik de groundhop app en tot mijn verbazing bood hij me de keuze uit vier wedstrijden in de Tercera division.

Ik had nog niet eerder van deze divisie gehoord, gelukkig wist Wikipedia mij te vertellen dat dit het vierde niveau van Spanje betrof, waar ongelooflijk veel clubs verdeeld in regionen aan deelnemen. Een van deze ploegen is Sestao River Club, gelegen in het gelijknamige plaatsje Sestao wat met de metro vanuit Bilbao is te bereiken. Qua afstand was dit veruit de meest interessante keuze, nu moest ik mijn vriendin nog zo gek zien te krijgen om met mij te gaan. Na een dagje musea en een heerlijke lunch durfde ik anderhalf uur voor aanvang van de wedstrijd het aan om haar voor te stellen onze romantische vakantie af te sluiten in een aftands voetbalstadion in een voorstadje van Bilbao. Toen zij met mij instemde werd ik op slag nog een beetje verliefder.

Mochten wij ooit terugkeren naar Bilbao, zal ik zeker niet nalaten om Sestao River Club te bezoeken. Las Llanas Municipal is een ouderwetse parel, met twee kleine terraces aan de korte zijde, een grote overdekte staantribune aan een van de lange zijdes en een wat moderne hoofdtribune. Van de metro naar het stadion is het zo'n 5 minuutjes lopen en in de buurt zijn verschillende kroegjes waar supporters van de plaatselijke trots een biertje en een pincho nuttigen. De sfeer om het stadion is gemoedelijk en je ziet vaders met zoontjes (die nog te jong zijn om voor het grote Athletic te kiezen) in kledij van de plaatselijke trots naar het stadion lopen. Ik had niet verwacht dat de groen-zwarte clubkleuren zo prominent aanwezig zouden zijn op een wedstrijddag. Sestao heeft geen grote supportersschare, maar zo te zien wel een erg loyale.

Mijn vriendin en ik namen plaats op de modernere zittribune. Zo kon ik de mooie, oude tribunes in alle rust aanschouwen. Achter de overdekte staantribune aan de overkant, piekte de top van een oud kathedraaltje uit. De ondergaande zon maakte het beeld des te romantischer. O ja, er werd ook nog gevoetbald. Sestao trad aan tegen JD Somorrostro (wie kent ze niet). Sestao had het het eerste half uur nog lastig, maar na een knap ingeschoten vrije trap kreeg het de volledige grip op de wedstrijd en gaf deze niet meer uit handen. Nog voor rust verdubbelde Sestao na een knappe aanval de voorsprong en vlak na rust bekroonde de rechtsback zijn alleraardigste wedstrijd met een doelpunt.

Daarna waren er nog wel kansjes, maar vielen er geen doelpunten meer. Ik kon er niet om malen. Ik had een prima wedstrijd gezien in een sprookjesachtig decor. Mijn eerste Spaanse vink was mooier dan ik ooit had durven dromen...

FCT1980

There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Saltacampos

Mooi! De echte schoonheid ligt vaak bij de clubs in lagere afdelingen.
Je hebt echt niet zo veel gemist met Osasuna en Athletic, tenzij je houdt van clubs waar de harde kern de rest van de supporters opzadelt met een imago van mensen die openlijk terrorisme steunen.
Over land and sea

Koning Kriel

Aan het begin van het seizoen had ik de Dundee derby als hoogste op mijn verlanglijstje staan. Bij het uitkomen van de Schotse fixtures ging ik dan ook als eerste op zoek naar deze wedstrijden. Nadat ik ze langs het programma van Willem II had gelegd bleek dat 3 van de 4 wedstrijden tegelijk waren met een thuiswedstrijd tegen een van de top 3 ploegen in Nederland, de vierde Dundee derby valt tussen Kerst en Oudjaar. Niet echt ideaal dus. Uiteindelijk koos ik er voor om samen met Nort eind augustus naar Schotland te gaan, ik moest daarvoor wel Willem II - Feyenoord missen maar dat bleek achteraf helemaal niet erg. De eerste Dundee derby van het seizoen (op Tannadice Park) was namelijk naar de vrijdagavond verplaatst waardoor een mooi weekend zeker mogelijk zou zijn. Uiteindelijk zijn we ook nog met Schotse vrienden naar Livingston - St Mirren (in het uitvak) geweest, hebben we een avond gestapt met diezelfde vrienden in Glasgow en hebben we de Old firm in de pub gekeken omdat kaarten voor die pot echt onvindbaar waren.

Terug naar de vrijdag, ergens in de middag kwamen we aan in Dundee en nadat we ingecheckt waren hebben we een pub opgezocht. Ons was een United pub aangeraden en toen we daar om een uur of 4 aankwamen stond het al afgeladen vol. De kelen werden gesmeerd en er werd alvast gezongen. Vooral het lied over Dundee FC manager James McPake die in een Dundee derby een carrière beëindigende blessure had opgelopen was erg populair. Dit nummer heb ik in het stadion overigens niet gehoord, waarschijnlijk wordt je uit het stadion gesmeten als je dat zingt. Na een paar pints was het tijd om naar het stadion te gaan, we hadden namelijk hospitality tickets en als ware Nederlanders moet er dan wel geprofiteerd worden van het gratis eten en het gratis drankje. Via Dens park (voor de onwetende onder ons, de stadions in Dundee liggen op kruipafstand van elkaar) liepen we richting Tannadice Park. We nuttigde nog wat biertjes aten ons buikje vol en toen was het tijd voor de wedstrijd.

De wedstrijd was stijf uitverkocht en Dundee FC had een lange zijde gekregen waardoor de verhouding in het stadion ongeveer 25-75 was, ideaal voor de sfeer. Ik hoop wanneer ik neutraal ben altijd dat de uitploeg als eerste scoort omdat je het uitvak dan zo lekker hoort juichen. Dat gebeurde nu ook en het uitvak ontplofte werkelijk. Na 20 seconden besloot de grensrechter (onterecht overigens) om alsnog voor buitenspel te vlaggen, dit tot grote vreugde van de rest van het stadion. Niet veel later kwam United op 1-0 en nu was het dolle vreugde op de thuisvakken. Dundee FC wist zich terug te knokken tot 1-1 maar daarna vloog alles bij United erin. Bij rust stond het 4-1 en net na rust werd de 5-1 binnen geschoten. Dolle vreugde en ik had verwacht dat er nu volop gezongen zou worden. Dundee FC scoorde echter de 5-2 en er kroop een onverklaarbare angst in de ploeg en de supporters. Hoewel de 5-2 tussenstand anders doet vermoeden had United niet echt een overwicht en schijnbaar was iedereen bang dat ze het nog weg zouden geven. Pas na de laatste goal, de 6-2, kwam het stadion weer helemaal los.

Al met al plaats ik deze wedstrijd heel hoog op mijn lijstje. Gelijk met grote wedstrijden als AS Roma - Lazio Roma en Internazionale - AC Milan. Natuurlijk hadden we geluk met de score en is een avondwedstrijd altijd iets mooiers maar dit was echt een ervaring om niet meer te vergeten. Ik kan iedereen de Dundee derby dan ook aanraden.

p.s. na het weekend ben ik meteen op vakantie gegaan vandaar nu pas een verslagje.

Koning Kriel

Oja en dan vergeet ik nog te zeggen dat Tannadice Park ook echt een prachtig stadion is met vier verschillende tribunes. Ook tegen een wat mindere tegenstander zeker een bezoekje waard.

syntric

Citaat van: Koning Kriel op sep 17, 2019, 12:16:23
Oja en dan vergeet ik nog te zeggen dat Tannadice Park ook echt een prachtig stadion is met vier verschillende tribunes. Ook tegen een wat mindere tegenstander zeker een bezoekje waard.

Vorig seizoen ook op Dundee Utd geweest, mijn tweede bezoek na meer dan 30 jaar (toen een Europese match). Heerlijk stadion en ook leuke stad en mensen. Binnenkort Celtic en ook het andere Dundee ga ik zeker nog eens doen.
Groundhopper for life :-)

AthleticHolanda

#5513
Citaat van: bagger010 op sep 16, 2019, 21:23:20
Mijn eerste Spaanse vink was mooier dan ik ooit had durven dromen...

Je hebt er dan ook een prachtige club voor uitgekozen. Buiten dat iedereen in de periferie van Bilbao, en eigenlijk heel Bizkaia, Athletic ondersteunt, zijn Sestao en Barakaldo wel een beetje een ander verhaal. Dankzij de florerende zware (staal)industrie (zoals we die hier een beetje kennen vanuit Wallonië/Luik) heeft de voorganger van Sestao River, Sestao Sport, jarenlang op het Spaanse 2e niveau gespeeld. De derbys met Barakaldo waren even berucht als befaamd. Met de ondergang van de fabrieken gingen echter ook de clubs ten onder. Sestao ging halverwege de jaren 90 failliet, begon weer onderdaan de ladder maar reikte nooit meer tot de Segunda, de Segunda B lijkt tegenwoodig de max te zijn.
Barakaldo speelt helaas in een nieuw modern stadion terwijl Sestao nog steeds op haar oude terrein speelt, het mooiste vind ik nog de pelota hal die half in de staantribune is gebouwd.

Ben je ook nog naar de oudste zweefbrug ter wereld geweest? Die ligt een stukje verderop in Portugalete en verbindt de beide kanten van de rivier.

Citaat van: Saltacampos op sep 17, 2019, 11:56:10
Je hebt echt niet zo veel gemist met Osasuna en Athletic, tenzij je houdt van clubs waar de harde kern de rest van de supporters opzadelt met een imago van mensen die openlijk terrorisme steunen.

Omdat onze forumcastiliaan weer roept zonder onderbouwing voel ik me toch verplicht om enige nuance aan te brengen.

Allereerst is het echt bijzonder jammer dat je bij Osasuna niet binnen bent gekomen en ik zou het zeker nog eens proberen mocht je ooit in de gelegenheid komen. Heb je het ook op de zwarte markt geprobeerd?
De club met de mooiste naam uit het Iberische voetbal staat bekend om haar fanatieke publiek en El Sadar is met haar steile tribunes een vesting waar geen enkele club graag te gast is. Tegen Barcelona zal de sfeer dan ook ongetwijfeld weer ongekend zijn geweest, als altijd onder aanvoering van de fameuze Indar Gorri.
Tijdens mijn bezoek was Valencia met haar pro-Castiliaans-nationalistische ultras te gast en ik heb zelden zo'n intense rivaliteit op de tribunes meegemaakt. Datzelfde geldt overigens voor mijn bezoek aan Depor waar diezelfde pro-Castiliaans-nationalistische Valenciaanse ultras te gast waren. Buiten Castilië en bepaalde randregio's zijn supportersgroepen met deze opvattingen dan ook bijzonder gehaat.

Daar waar ik erg benieuwd ben naar de manieren waarop de Herri Hermaila Inigo Cabacas en de Indar Gorri openlijk terrorisme steunen, heulen deze groepen, waaronder het inmiddels van de tribunes verdwenen Ultras Sur (Real Madrid), maar ook bijvoorbeeld de nog immer actieve moordenaars van de Frente Atlético (Atlético Madrid) met fascisme, xenofobie en racisme zoals bijvoorbeeld hier en hier te zien is.

Zowel de HHIC en Indar Gorri zijn een afspiegeling van de regionale maatschappij in fanatieke vorm. Zij ondersteunen openlijk afscheiding van volk in de filmpjes hierboven maar terroristische vlaggen of teksten heb ik in de stadions en daarbuiten nog nooit waargenomen.

FCT1980

Bedankt voor de uitleg AH.
Geroep zonder onderbouwing over dit soort onderwerpen vind ik kwalijk.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

bagger010

Citaat van: AthleticHolanda op sep 17, 2019, 19:18:50
Heb je het ook op de zwarte markt geprobeerd?

Geprobeerd niet, toen ik rond El Sardar liep werden al vrij snel kaarten aangeboden door een zwarthandelaar. Hij probeerde vrij wild en ietwat wanhopig om mij drie uur voor de pot de kaarten te verkopen. Ik kreeg een raar onderbuik gevoel en iets in mij zei dat ik genept werd, waarop ik besloot het niet te doen. Nog steeds heb ik het idee dat ik toen een goede keuze heb gemaakt.

Wel tof dat jij ook Sestao hebt bezocht! Van de hangbrug wist ik niet af, mijn bezoek aan Sestao is echt beperkt gebleven tot Las Llanas en zijn omgeving.

DanielsenAxedal

#5516
Heel leuk verhaal Bagger010!
Waren er geen tickets bij Viagogo ofzo? Als zich zo'n duel zou voordoen, vinden de meesten het niet heel erg wat meer te betalen. Ook al is het soms gekscherend bij die site. Een kaartje is een kaartje.
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

Jef400

Ja joh, laten we even een commerciële doorverkoop partij promoten.

Nort

Citaat van: Jef400 op sep 18, 2019, 09:26:11
Ja joh, laten we even een commerciële doorverkoop partij promoten.
Een ieder maakt voor zichzelf de afweging hoeveel geld (en moeite) het ze waard is om een wedstrijd te zien. Ben blij dat er zulke bedrijven bestaan, als je wanhopig naar een wedstrijd wilt en vooraf de zekerheid wil hebben dat je ook daadwerkelijk binnen komt.

Jef400

Het probleem is dat je die zekerheid niet hebt. Al zien de clubs code's op internet staan worden de kaarten gewoon geblokkeerd.