De Eredivisie 2008/2009

Gestart door TeeZee, jul 18, 2008, 18:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Citaat van: Maroboduus op sep 12, 2008, 01:00:07
Is het niet eerder de schuld van de KNVB die als nagenoeg enige voetbalbond de start van de voetbalcompetitie zo knullig heeft gepland? De internationale kalender stond namelijk al veel langer vast dan die van de Eredivisie. Ik snap dan ook werkelijk niet waarom men in alle ons omringende landen vroeger is begonnen, zodat de competitie in elk geval serieus op gang is getrokken alvorens er interlands gespeeld moeten worden en dat dit in Nederland weer niet kan. In mijn ogen is het mismanagement van de KNVB. Het kan natuurlijk zijn dat ik enkele zaken niet helemaal mee heb gekregen vanuit Duitsland, maar naar mijn mening kun je de FIFA in dit geval niets verwijten.

De reden dat de competitie dit jaar een stuk later begon dan normaal, heeft met de deelname van de Olympische spelen te maken. De KNVB wilde dat de Nederlandse clubs zo min mogelijk last hadden van het missen van spelers voor de Olympische Spelen. Dit zal toch ook wel in samenspraak met de clubs zijn gebeurd.

In Duitsland begon de competitie wel zoals normaal en daar stonden 3 clubs(HSV, Werder en Schalke) vlak voor de start van de competitie op hun achterste poten. Dus tsja.... wat is nu wijsheid.

Dat de Olympische spelen wel of niet van toegevoegde waarde is voor de voetbalkalender is weer een andere discussie.

TeeZee

Zeg Legioen, Denniz1974, Spons en anderen, ik noemde de naam "Jorien". Komt daar nou echt geen reactie op?

spons

Citaat van: TeeZee op sep 12, 2008, 15:15:43
Zeg Legioen, Denniz1974, Spons en anderen, ik noemde de naam "Jorien". Komt daar nou echt geen reactie op?

elk woord dat aan Jorien besteed wordt is er eigenlijk eentje teveel, Johan Derksen slaat de plank volledig mis maar ik zal het volgende keer nog wel een keertje uitgebreid uitleggen
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Denniz1974

Ach, over Jorien is genoeg gezegd lijkt mij. Dankzij hem bestaat de club nog, maar aan de andere kant is hij wel verantwoordelijk geweest voor de financiele ellende waar Feyenoord nadien in terecht is gekomen. Die financiele ellende wordt nu geleidelijk opgelost, maar de gevolgen zijn dan weer wel dat er op het veld niet voldoende kwaliteit beschikbaar komt. Gevolg daar weer van is dat we bij Feyenoord nu al niet meer van een overgangsjaar (2002-2003) spreken, maar van een overgangs decennium ...

TeeZee

PSV mist Hiddink. Chelsea mist Mourinho. Ajax mist Van Gaal. Henry mist Arsenal. Feyenoord mist Van den Herik.

Feyenoord mist Van den Herik, wiens naam steeds vaker echoot door het ovaaltje aan de Maas. Deze week staat er een groot artikel in de Sportweek. Van den Herik redde de club, was het boegbeeld en was het prototype van een doelgerichte leider. Misschien was hij dictatoriaal, maar in een tijd dat iedereen denkt een relevante mening te hebben is democratie geen serieuze optie.

Van den Herik zou Feyenoord tegen woekerrentes geld geleend hebben. Die beschuldigingen weerlegde hij, maar op het moment dat hij dat deed luisterde er al niemand meer. Laat me uitleggen hoe groepsdynamiek werkt. Eerst moet er onvrede zijn bij een klein aantal mensen, onvrede die vrijwel altijd opborrelt in combinatie met de aanwezigheid van een groot ego. Vervolgens trekt iemand van die groep zijn muil open en fulmineert enkele straffe populistische teksten. De rest van de slaafse volgers worden opgehitst en uiteindelijk wordt de persoonlijke waarheid van iemand de algemene waarheid. Het kenmerk van groepsdynamiek is dat de meesten uit zo'n groep niet eens doorhebben hoe ze als onwetende schapen zijn meegesleept in een lawine van willekeurige en onfeitelijke onwaarheden. Hun gevoel is volledig oprecht, maar ook volledig het gevolg van je laten meeslepen.

Ik denk hierbij ook aan de actie "geef Ajax zijn gezicht terug". Toen het huidige logo werd ingevoerd hoorde je bijna niemand, de Amsterdammers wonnen namelijk alles dus er was geen onvrede. Nadat de prestaties afnamen riep er ineens iemand dat het oude logo moest terugkeren, het symbool van het verleden, het symbool van de successen. Hop, alles en iedereen erachteraan. Zelfs de kinderen die het oude logo niet eens meegemaakt hadden.

Terug naar de echte hoofdstad van Nederland. Van den Herik moet gerehabiliteerd worden, of op z'n minst de kans krijgen om aan een luisterend en kritisch nadekend gevolg zijn verhaal te doen. De ophitsers en de slaafste schapen moeten maar even genegeerd worden. Intussen wacht Van den Herik heel rustig dat moment af, je hoort eigenlijk nooit meer wat van hem. Ik bewonder dat ergens wel, gezien de hysterische wijze waarop hij met pek en veren verwijderd is na een sterk staaltje volksmennerij.

Ok, over de competitie zelf. Leuk dat Ron Jans bovenaan staat met FC Groningen. Han zal dat ook leuk vinden, als mede-Zwollenaar.

Han

Citaat van: TeeZee op okt 02, 2008, 12:41:28Leuk dat Ron Jans bovenaan staat met FC Groningen. Han zal dat ook leuk vinden, als mede-Zwollenaar.
Na schooltijd werd er op een trapveldje naast het Thomas a accent grave Kempis Lyceum in Zwolle driftig gevoetbald. Daarin mengde zich altijd een ventje van een nabijgelegen 'Nutsschool; een klein mannetje dat iedereen zijn hielen liet zien. Dat was Ron Jans.

Zélf was ik bij het 'poten' voor de teamkeuze altijd als laatste aan de beurt en werd veroordeeld tot keepen tussen twee hoopjes tassen.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

Atteveld is ontslagen. Goede beslissing.

Pieros

Citaat van: Joost op okt 07, 2008, 11:03:08
Atteveld is ontslagen. Goede beslissing.

Wie moet er volgens jou nu komen?

Joost


TeeZee

Is er nog een andere onderbouwing voor het "terechte" ontslag dan de matige seizoensstart? Waarom Joop Gall (wel een typische jaren-80 naam, altijd leuk als je in die periode kind was).

Ici c est Paris

Is Foeke Booy niks voor jullie?

Joost

Citaat van: TeeZee op okt 07, 2008, 11:47:59
Is er nog een andere onderbouwing voor het "terechte" ontslag dan de matige seizoensstart? Waarom Joop Gall (wel een typische jaren-80 naam, altijd leuk als je in die periode kind was).

De onderbouwing is verrassend simpel, gebrek aan resultaat en dan niet alleen in de eerste vijf wedstrijden dit seizoen. Atteveld kwam aan het roer in de winterstop van het seizoen 2006-2007 dat laatste half jaar presteerde het team prima. In de beker werd de kwartfinale gehaald waarin verloren werd van RKC maar daar is een nederlaag logisch. In dat half jaar werd voor de competitie alleen verloren van RKC uit, das logisch, en thuis tegen FC Groningen 0-1 (overigens scoorde Roda bij 0-0 een glaszuiver doelpunt waar was de arbitrage ontgaan dat de bal over de lijn was). Roda eindigde 1 punt achter Groningen als 6de en verloor in de play-offs van FC Utrecht en met name Michel Vorm.
Seizoen 2007-2008 begon ook uitstekend. Met aanvallend voetbal stond de ploeg bij de eerste 6. Na de fameuze zege bij PSV (2-4) bleek de aanvallende tactiek niet meer te werken. Sparta liet zien hoe je de ploeg eruit counterde en dat trucje werd overgenomen door alle volgende tegenstanders. Het zelfvertrouwen van de ploeg zakte tot een dieptepunt en er werd nog slechts drie keer gewonnen, thuis van Ajax, VVV en FC Twente. Hierdoor zakte de ploeg naar plaats 9. Dit werd nog gemaskeerd door het halen van de bekerfinale. Het spel was echter dramatisch slecht en verbetering kwam er ook dit seizoen niet. Daarnaast boterde het ook niet meer tussen de spelers en de trainer en waren ze zijn trainingsmethoden moe. Een ontslag was onvermijdelijk.

TeeZee

Achterafpolitiek dus, zonder dat er ooit sprake is geweest van enige visie. Dat is overigens inherent aan de voetballerij (en veel bedrijven daarbuiten, maar dat ter zijde). Je zag hetzelfde bij AZ, die hadden zelfs een nog veel langere en slechtere periode dan Roda JC. Van Gaal rot op, schreeuwden de aanhang en de media. Dit seizoen begon niet veel beter. Nu heeft AZ 4x op rij gewonnen en veel gescoord en is AZ titelkandidaat. Merk op dat ik "goed voetbal" nergens noem. De uiterst subjectieve uitdrukking "goed voetbal" wordt namelijk alleen gebruikt als het gepaard gaat met veel doelpunten, of als excuus voor Ajax/Oranje om na een zoveelste afgang toch stiekem de betere te zijn geweest.

Joost

Citaat van: TeeZee op okt 07, 2008, 12:48:29
Achterafpolitiek dus, zonder dat er ooit sprake is geweest van enige visie. Dat is overigens inherent aan de voetballerij (en veel bedrijven daarbuiten, maar dat ter zijde). Je zag hetzelfde bij AZ, die hadden zelfs een nog veel langere en slechtere periode dan Roda JC. Van Gaal rot op, schreeuwden de aanhang en de media. Dit seizoen begon niet veel beter. Nu heeft AZ 4x op rij gewonnen en veel gescoord en is AZ titelkandidaat. Merk op dat ik "goed voetbal" nergens noem. De uiterst subjectieve uitdrukking "goed voetbal" wordt namelijk alleen gebruikt als het gepaard gaat met veel doelpunten, of als excuus voor Ajax/Oranje om na een zoveelste afgang toch stiekem de betere te zijn geweest.
Er zit wel degelijk visie achter. Atteveld kreeg de kans, greep die en helaas voor mijn glipte het uit zijn vingers. Na een slecht einde was er dit seizoen geen verbetering en dan kun je beter afscheid nemen

Joop Gall laat met Veendam prima voetbal zien en heeft genoeg ervaring opgedaan om de stap naar de Eredivisie te maken. Daarnaast presteerd ook hij met een mager budget prima.

Houseman