Hoofdmenu

NK Rijeka

Gestart door Joost, aug 03, 2013, 21:04:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Het is misschien een van de bekendste stadions onder groundhoppers; het Kantrida van NK Rijeka, gelegen aan het water in de voornaamste havenstad van Kroatie. Bij vakantie in Istrie stond dit stadion dus op de eerste plaats, enorme mazzel was er ook na dat het voor NK Rijeka de belangrijkste wedstrijd van het seizoen was, thuis tegen GNK Dinamo.

NK Rijeka was in de vroegere Joegoslavische competitie niet meer dan een vaste middenmotor en is dat ook na de opsplitsing van het land gebleven. Wel won de club tweemaal de Joegoslavische beker en tweemaal de Kroatische. Ook is het een redelijk vaste waarde in de Europa League.

Maar dat stadion, dat is wat Rijeka bijzonder maakt. De tribunes an sich stellen weinig voor, ik durf zelfs te beweren dat Kaalheide imponerende was dan deze collectie. Het is de unieke ligging dat het fantastisch maakt.

We hadden al vroeg op de dag de oversteek dwars door Istrie gemaakt om in Rijeka uit te komen. Bij het stadion stond toen al politie te wachten en zat er 1 iemand kaartjes te verkopen, het ging erg goed met de kaartverkoop vertelde hij. Overigens viel de kennis van het Engels en Duits ons in Kroatie erg op. Iedereen onder de dertig spreekt prima Engels, ouder spreken ze allemaal Duits.
Omdat Rijeka zelf weinig bijzonders is reden we na het halen van de kaartjes door naar een nationaal park.

De wedstrijd begon om 19u en rond half 4 waren we weer terug bij het stadion. Daar werden net de  afzettingen weggehaald en konden we naast het stadion parkeren. Hemelsbreed stond de auto anderhalve meter van de tribune maar die lag wel een meter of 70 lager.

We hadden tickets voor het vak aan de lange zijde. Daarvoor was samen met het vak achter het doel van de harde kern 1 ingang. Het duurde dus even voor we binnen waren. Het was wel gezellig in het gedrang en we raakten aan de praat met een paar lokale jongens. Ze kenden Roda uit Kerkrade zeker. Daar kunnen ze in Engeland wel iets van leren.

Met de zee en bergen op de achtergrond en lawaai van links en rechts liep het stadion vol en begon de wedstrijd. Daarover kan ik heel kort zijn, amusementsfactor een 3. Dinamo had een betere eerste, Rijeka een betere tweede helft. Zelfs de vliegende tackles waren na een kwartier afgelopen.

Naast het veld gebeurde er des te meer. Er was veel politie op de been, dat zinde de fans van Rijeka niet. Er werd veel vuurwerk afgestoken aan beide kanten en vanuit Rijeka zijde werd er nog een poort geforceerd. Dat boeide meer dan de wedstrijd zelf.

Kroatie is een schitterend vakantieland en ik kan het echt iedereen aanraden. Accommodatie in Istrie is qua prijs van het zelfde niveau als in Italie maar uitstapjes en eten en drinken kosten de helft. Het landschap is er haast als Toscane maar de afstanden zijn kleiner. En met NK Rijeka in de buurt en een competitie die half juli begint kan het niet mis.
























Bossche Bol

Mooie foto's en wat een schitterende locatie voor een stadion!
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Bier und Bratwurst

#2
geweldig mooie foto's. Het is inderdaad geweldig daar!! Ik heb e gezien onlangs tegen Dynamo 2 . Ben je ook nog bij Oriënt geweest?
Maar het landschap van de Toscane is toch echt wel anders Joost,en echt niet te vergelijken. Beide zijn fantastisch maar kijken geenszins op elkaar.
Het ene stadion is het andere niet!

LUFC

Prachtig. Wat een geluk dat je deze pot kon meemaken ook. Wil volgend jaar Kroatië aandoen tijdens een interrail reis door de Balkan, Rijeka zal ik zeker niet overslaan dan. Wat een stadion.

AthleticHolanda

Geweldig! Enorme mazzel dat je uitgerekend die pot kon zien, dat is toch een stuk leuker dan tegen een meer onbeduidende tegenstander. BBB mag de stadions weer in zie ik? Dat is ook wel een meevaller!

Erg mooie foto's!

LUFC

Citaat van: AthleticHolanda op aug 06, 2013, 13:55:28
Geweldig! Enorme mazzel dat je uitgerekend die pot kon zien, dat is toch een stuk leuker dan tegen een meer onbeduidende tegenstander. BBB mag de stadions weer in zie ik? Dat is ook wel een meevaller!

Erg mooie foto's!
Is alleen met uitwedstrijden dacht ik. Thuis zijn ze vorige week nog van het vak gehaald tijdens de voorronde CL.

spons

Citaat van: LUFC op aug 04, 2013, 12:42:15
Prachtig. Wat een geluk dat je deze pot kon meemaken ook. Wil volgend jaar Kroatië aandoen tijdens een interrail reis door de Balkan, Rijeka zal ik zeker niet overslaan dan. Wat een stadion.

Echt een fantastisch stadion, staat al een paar jaar op mijn verlanglijstje.

Als ze donderdag de 4e voorronde Euro League halen ( ze hebben de thuiswedstrijd tegen Zilina met 2-1 gewonnen ) misschien wel tegen Feyenoord
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

LUFC

Citaat van: spons op aug 06, 2013, 17:04:18
Echt een fantastisch stadion, staat al een paar jaar op mijn verlanglijstje.

Als ze donderdag de 4e voorronde Euro League halen ( ze hebben de thuiswedstrijd tegen Zilina met 2-1 gewonnen ) misschien wel tegen Feyenoord
Dat zou het meeste ideale zijn inderdaad. Vrijdag de loting voor de play-offs ronde.