Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

In 1987 won KV Mechelen de EC II en ten koste van Ajax ook de  Europese Supercup. Daarna ging het bergafwaards en in 2004 gingen de Kakkers bijna failliet. In het seizoen 2004/2005, het jaar van het 100-jarig bestaan, was de derde klasse het lot van het eens zo grote KV. Toch trok Malinwa meer toeschouwers dan menig tweedeklasser. Het stadion Achter de Kazerne ademt voetbalsfeer, slechts het oerlelijke businessseats-gebouw is een dissonant.











Sint Truiden is typisch zo'n club die elk jaar onderin bungelt, zo nu en dan zelfs lijkt te steven op degradatie maar zich elke keer toch weer redt. Op Staaien was ik getuige van een prachtig 2-2 gelijkspel tegen Anderlecht. Het staat nog op mijn netvlies gegrift hoe, een minuut of 10 voor tijd, de gelijkmaker valt. In wat een eeuwigheid leek, maar niet meer dan een paar seconden geduurd kan hebben, bereikt de spits van Sint Truiden een afvallende bal en trapt hem binnen, waarna het stadion erupteert.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Staaien is een prachtbak. Vooral de overkant waar de beide fanatieke supportersgroepen in een soort kooi boven een terrace zijn neergezet doet menig wenkbrauw fronsen. Dan die oude zittribune met koepeldak en die ontzettend saaie gigantische zittribune waar ik maar 1 vraag over had. Waarom hebben ze daar gezien de grootte en de nog beschikbare ruimte geen business seats ingebouwd.

hgrm

Geen idee waarom...Behalve misschien dat ik businessseats niet bij STVV vind passen.
In je eerste bericht schrijf je dat je RFCL hoopt te gaan zien op Buraufosse. Is het een gerucht dat ze in tweede klasse op Buraufosse gaan spelen, of is daar al iets officieels over bekend. Ik meen me te herinneren dat Buraufossse in het verleden juist was afgekeurd voor tweede klasse en dat RFCL daarom naar Pairay (Boverie) was uitgeweken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Standard heeft Joost al uit de doeken gedaan en bovendien kan 'mijn' wedstrijd Standard-Cercle Brugge niet tippen aan de Rouches tegen Paarswit. De volgende wedstrijd die ik laat zien is Union tegen Eendracht Aalst. Union is een gevallen grootheid. In de jaren dertig reeg de ploeg uit St Gilles de kampioenschappen aaneen. 60 wedstrijden achter elkaar werden gewonnen, nog steeds een wereldrecord voor ploegen in de hoogste divisie. Zuur was wel dat juist aartsrivaal Daring de reeks beëindigde. Tegenwoordig speelt Union in de tweede klasse, na jaren in derde en zelfs vierde te hebben gespeeld.
Eendracht Aalst was ten tijde van mijn bezoek -na de nodige financiële problemen aan een vrije val bezig. Aan het einde van het seizoen 2004/2005 degradeerden de Ajuinen naar derde, een jaar later zelfs naar vierde. Inmiddels is Aalst weer terug in de derde klasse en zelfs hard opweg naar de tweede klasse.











Toen ik Lierse bezocht voor de wedstrijd tegen Genk (07-05-2005) kon ik niet bevroeden dat dit één van de meest besproken wedstrijden van het seizoen 2005/2006 zou worden. Genk won makkelijk met 0-5, maar Lierse speelde een week later de bekerfinale. Kwestie van sparen, dacht men. Totdat het verhaal van gokchinees Ye de kop opstak. De wedstrijd was waarschijnlijk verkocht en Lierse en het hele Belgische voetbal wankelde. Het Lispstadion is een mengeling van nieuw en oud. Een heerlijke plaats om voetbal te kijken, dat meer verdient dan wegkwijnen in de tweede klasse.






Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op feb 11, 2008, 17:05:36
Geen idee waarom...Behalve misschien dat ik businessseats niet bij STVV vind passen.
In je eerste bericht schrijf je dat je RFCL hoopt te gaan zien op Buraufosse. Is het een gerucht dat ze in tweede klasse op Buraufosse gaan spelen, of is daar al iets officieels over bekend. Ik meen me te herinneren dat Buraufossse in het verleden juist was afgekeurd voor tweede klasse en dat RFCL daarom naar Pairay (Boverie) was uitgeweken.

Daarover nog niets concreets, het blijven Belgen hé. Mijn informatie kwam van een RFC Liege fan. In november werd er gesproken over Bureaufosse, Seraing of Tongeren. Na met eigen ogen de terracing van Union te hebben mogen zien kan ik me niet voorstellen dat de Bureaufosse niet aan de eisen voldoet.

hgrm

Uit mijn prille jeugd herinner ik me dat Racing Mechelen op de Nederlandse teletekst stond als hekkensluiter in eerste klasse. Inmiddels is Racing afgezakt naar derde klasse. Het stadion van Racing weerspiegelt nog wel de grootsheid van het verleden.






Ook Zwarte Leeuw uit Rijkevorsel, vlak onder Breda, heeft zijn glorietijd gekend. De ploeg speelde enige tijd in de tweede klasse. Toen ik de club bezocht, speelde men inmiddels in vierde. Als subtopper was promotie naar derde nog een reële optie, ondanks het 5-2 verlies tegen Veltwezelt. Vorig seizoen sloeg het noodlot toe: in plaats van promotie naar derde, was degradatie naar eerste provinciale het lot van Zwarte Leeuw.





Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Beerschot is een grote naam in het Belgische voetbal. De tweede club uit Antwerpen redde het echter niet en moest gewongen fuseren met Germinal Ekeren, waar Tahamata in zijn nadagen speelde. De club streek neer op het Kiel, de oude thuishaven van Beerschot, waar in 1924 ook de olymische spelen werden gehouden. Helaas is het stadion getransformeerd in een eenheidsbak.




Racing Gent staat nadrukkelijk in de schaduw van AA Gent. Toch is de club bijzonder: het charmante Emanuel Hielstadion is het oudste nog in gebruik zijnde in België. De dagen voor het stadionnetje in Gentbrugge zijn geteld: binnenkort verhuist de club naar Oostakker.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Pieros

@ Joost, je bent Antwerp - KV Mechelen vergeten.

Ik zal binnenkort ff in mijn "archief" kijken of ik nog wat leuke foto's heb die ik in dit topic kan plaatsen.

Joost

Citaat van: Fish op feb 14, 2008, 22:09:57
@ Joost, je bent Antwerp - KV Mechelen vergeten.

Ik zal binnenkort ff in mijn "archief" kijken of ik nog wat leuke foto's heb die ik in dit topic kan plaatsen.

Ook daarvan heb ik helaas geen foto's, net als van de bekerwedstrijd KV Mechelen - AA Gent in het vorige jaar waar ik mijn camera gesloopt heb op weg naar het stadion. Ik heb nog wat foto's staan van een andere keer KVM en Brussel maar mijn vriendin gaat eventjes voor.

hgrm

Olympique Charleroi is de tweede club van de Karelsstad. Toen ik de club bezocht, speelde men nog in derde klasse, maar was de weg naar promotie ingezet. Aanvankelijk werd het stadion afgekeurd voor tweedeklassevoetbal, maar, naar ik begrepen heb, is Olympique weer terug in het prachtige Stade de Neuville.






Een dag later stond een bezoek aan Lyra op het progamma, de tweede club uit Lier. Vooral de oude (jaren 20, uitbreiding jaren 30) tribune is de moeite waard, al zal het niet lang meer duren voordat Lyra verhuist naar een nieuw onderkomen.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

R. Uccle Leopold FC is ontstaan uit drie clubs die al dateren uit het begin van de vorige eeuw: Uccle Sport, Léopold Club en CS La Forestoise, stuk voor stuk clubs van naam. Het huidige Uccle Léo speelt in een tot op de draad versleten stadion, waarvan de tribune (althans: de overblijfselen) dateert uit 1936.






Berchem probeert al jaren tevergeefs weg te komen uit de vierde klasse, waar het door financieel wanbeleid is beland. Vooralsnog moet het eerder vrezen voor degradatie naar provinciale. Het stadion verdient absoluut meer...



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Inmiddels zijn we in het lopende seizoen aangekomen. Op de terugweg van de rugby-wedstrijd Zuid Afrika-Tonga (WK in Lens), was het Stade Canonnier van Excelsior Mouscron een logische tussenstop. Het stadion is niet bijzonder, maar de sfeer was OK en de wedstrijd was aardig.




De volgende dag stond Eendracht Aalst op het programma. Door financiële moelijkheden is de club diep weggezakt. Het herstel is ingezet en vorig jaar werd Eendracht kampioen in vierde klasse. Dit jaar doet men mee voor promotie naar tweede.






's Avonds werd Genk-Anderlecht gespeeld. Kaartjes vormden geen probleem, dus mijn weekendje Begië kreeg een verlenging.


Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

FC Brussels mag dan onderaan staan, de opvolger van RWDM krijgt tegen Anderlecht het stadion wel vol. En dan is het Edmond Machtensstadion aan de Daringstraat (refererend aan één van de voorgangers van RWDM) een heerlijke plek om voetbal te kijken, zeker als het ook nog eens een zeer aantrekkelijke wedstrijd is, die in een 2-4 overwinning voor Anderlecht eindigt.






Mijn rondreis door België kwam tot een voorlopig einde in Beveren, in het Freethielstadion. Een prachtige Engels-aandoende bak waar de fans je de oren doof zingen.




Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Een aantal club van waar ik geweest ben zijn al foto's geplaatst, dus ik zal me beperken tot de stadions van waar nog geen foto's van staan in dit topic.

Jos van Wellenstadion, Kon. Capellen(25/05/06 Capellen - Olympic Charleroi eindronde 3e klasse)











Vigor Wuiten Stadion, VG Hamme(25/05/06 VG Hamme - KVSK United, eindronde 2e klasse)









Stedelijk Sport Stadion, KVSK United(280506 KVSK United - Lierse SK, eindronde 2e klasse)












Stadion am Kehrweg, AS Eupen(26/08/06 AS Eupen - KVSK United, Beker van België 4e ronde)

foutje..... verkeerde tegenstander op het bord










De Ultras van Eupen




Jules Otten Stadion, AA Gent(28/09/06 Zulte Waregem - Lokomotiv Moskou 2e ronde UEFA-cup)











 

Joost

De kogel is door de kerk, FC Liège speelt komend seizoen op Bureaufosse. Mits ze kampioen worden uiteraard. Er was nog sprake van geweest om tweede klasse te spelen in Ans en uit te wijken voor de risiciowedstrijden maar dat plan is gelukkig van tafel.

En Avant Liègois!