Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hgrm

In navolging van het België-topic nu een beeldverslag van mijn strooptocht langs de Duitse velden.

De eerste wedstrijd die ik bezocht, was Borussia Mönchengladbach-Werder Bremen in maart 2002, samen met Albion. Er werd toen nog op de Bökelberg gespeeld, een echt voetbalstadion met ontzettend steile terracing.






Hierna was het een tijdje rustig. Pas in het seizoen 2003-2004 trok ik de grens naar het oosten weer over, dit keer naar Aken voor de wedstrijd Alemannia Aachen-Burghausen. De sfeer was indrukwekkend, de wedstrijd niet. Burghausen won met 0-1.





Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Na Aken kreeg ik de smaak echt te pakken. Het volgende doel was Dortmund, waar 83000 toeschouwers zagen hoe Stuttgart met 0-2 won. Hoewel het stadion qua design niet spectaculair is, is het gigantische formaat van het Westfalenstadion indrukwekkend.




Rot-Weiss Essen pendelt al jaren op en neer tussen Regionalliga en tweede Bundesliga. Toch trekt de club veel publiek. Zeker tegen een tegenstander als St. Pauli.






Preussen Münster trekt gewoonlijk niet meer dan een paar duizend toeschouwers voor de thuiswedstrijden in de Regionalliga. De laatste wedstrijd van het seizoen zat het stadion echter vol. Wattenscheid kwam op bezoek, voor een rechtstreeks duel om lijfsbehoud. Wattenscheid had aan een gelijkspel genoeg, Münster moest winnen. En deed dat, met 1-0 in een meer spannende dan goede wedstrijd.



Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

De eerste wedstrijd die ik bezocht in Duitsland was de wedstrijd tussen Fortuna Düsseldorf en Wuppertaler SV. Volgens mij was het maart 2005. Ik bezocht deze wedstrijd o.a. met Rinus A.(met hem bezocht ik ook mijn 1ste wedstrijd in Engeland).

Op de volgende link zijn wat foto's te zien van deze wedstrijd:
http://www.telstarfans.nl/Fotos/fotos/Buitenlandse%20tripjes/dusseldorf.html

Inmiddels heb ik in de volgende stadions een wedstrijd gezien:
LTU Arena - Fortuna Düsseldorf(2x)
Paul Janes Stadion - Fortuna Düsseldorf
Georg Melches Stadion - Rot Weiss Essen(3x)
Osnatel Arena - VfL Osnabrück(3x)
Schüco Arena - Arminia Bielefeld
Embdena Stadion - BSV Kickers Emden
Arena auf Schalke - Schalke 04
MSV Arena - MSV Duisburg
Wersestadion - LR Ahlen(2x)
Südstadion - Fortuna Köln (wedstrijd Köln II, 2x)
Stadion an der Gellertstrasse - Chemnitzer FC
Stadion der Freundschaft - Energie Cottbus
Olympiastadion - Herta BSC
An de Alte Försterei - Union Berlin
Ernst Abbe Sportsfeld - Carl Zeiss Jena
Rheinstadion - Rot Weiss Oberhausen
Stadion Am Schloss - Westfalia Herne
Preussen Stadion - Preussen Münster
Rührstadion - VfL Bochum
Grenzlandstadion - Borussia Mönchengladbach II
Lohrheidestadion - SG Wattenscheid 09
Stadion Am Zoo - Wuppertaler SV
Uhlenkrug - Schwarz Weiss Essen
Tivoli - Alemannia Aachen

Ik zal zo nu en dan wat foto's plaatsen van de wedstrijden die ik bezocht heb in Duitsland. Helaas heb ik niet  bij alle wedstrijden foto's gemaakt.

Na het bezoeken van verscheidene wedstrijden in Duitsland heb ik een zeer groot zwak gekregen voor de träditionsverein Carl Zeiss Jena. In het seizoen 05/06 wist Jena voor de 2de keer op rij te promoveren en deze maal naar de 2. Bundesliga. Sindsdien heb ik geen wedstrijd meer van ze gezien, omdat de speeldagen vrijdag, zondag of maandag zijn. Op dit moment bivakkeren ze op de laatste plaats en ziet het er naar uit dat ze volgend seizoen in de nieuw te vormen 3. Liga uit zullen komen. Volgens mij word de vaste speeldag van deze divisie de zaterdag.

Sebastiaan_W

De mooiste trip die ik gemaakt heb was toch wel de trip in mei 2006 naar de voormalige DDR. Op uitnodiging van een ex-teamgenoot, van mijn voormalige amateurvereniging(deze jongen komt oorspronkelijk uit Cottbus en woonde bij mij in de buurt), besloten een vriend van mij en ik om met hem een weekje naar de voormalige DDR te gaan en aldaar een paar wedstrijden te bezoeken.

De eerste wedstrijd die we bezochten was de degradatiewedstrijd tussen Chemnitzer FC(het voormalige FC Karl-Marx-Stadt) en Wattenscheid 09. Aan het einde van het seizoen degradeerden beide clubs uiteindelijk naar de Oberligen.









Na een nachtje slapen in een goedkoop en net pension, reisden we de volgende dag met de trein via Leipzig naar Cottbus. Hier zouden we 's avonds één van de Ostderbies bezoeken. Op het programma stond de wedstrijd tussen Energie Cottbus - Dynamo Dresden. Voor beide teams stond er wat op het spel. Cottbus kon de punten goed gebruiken voor promotie naar de Bundesliga en Dresden had de punten hard nodig in de strijd tegen degradatie. Helaas werd het een saaie 0-0, maar de sfeer eromheen was prachtig! Aan het einde van het seizoen promoveerde Cottbus alsnog en Dynamo Dresden maakte de gang naar de Regionalliga Nord.









Na een paar dagen door Berlijn bekeken te hebben stond op de zaterdag de wedstrijd tussen Herta BSC en Hamburger SV in het Olympisch Stadion voor ons op het programma. Vooraf vonden we dit alledrie de minst boeiende en ook het vooruitzicht van bezoek aan een stadion met een atletiekbaan maakte het minder mooi. Maar na de wedstrijd toch laaiend enthousiast, ondanks de atletiekbaan is het een prachtig stadion en de wedstrijd was één van de mooiste die ik ooit heb meegemaakt.









Als laatst stond op het programma de derby tussen Union Berlin en SV Babelsberg 03. Het was de wedstrijd tussen de nummer 1 en 2 in de Oberliga NOFV-Nord. Alleen de nummer 1 zou de promotie maken naar de Regionalliga Nord. Als Union Berlin deze wedstrijd zou winnen, dan waren ze al officieus kampioen en wat verwacht werd gebeurde ook. Union Berlin won deze wedstrijd in het prachtige stadion an der Alte Försterei.

















Sebastiaan_W

#4
Van de meeste wedstrijden die ik in Duitsland heb bezocht heb ik helaas geen foto's. In tegenstelling tot de laatste maanden had ik in het verleden geen behoefte om foto's te maken bij de wedstrijden en stadions die ik bezocht. Het is meer iets van de laatste maanden bij mij.

20/05/06 Carl Zeiss Jena - Fortuna Düsseldorf 2-3 (Ernst Abbe Sportsfeld, ts.: 12.127)
Mijn 17e wedstrijd die ik in Duitsland bezocht was het duel tussen Carl Zeiss Jena en Fortuna Düsseldorf. Bij mijn bezoek aan 1. FC Köln II - Carl Zeiss Jena werden we door enkele Jena supporters uitgenodigt om deze wedstrijd te bezoeken. Het was namelijk goed mogelijk dat Jena in deze wedstrijd promotie naar de 2. Bundesliga kon bewerkstelligen. De heen wedstrijd had ik ook bezocht(gespeeld in het Paul Janes Stadion, omdat er een concert in de LTU-Arena was) en werd gewonnen door Düsseldorf. Ook deze terug wedstrijd werd gewonnen door Düsseldorf, maar ondanks het verlies promoveerde Jena toch na deze wedstrijd, omdat de concurrentie ook punten morstte. Helaas alleen wat foto's van voor de wedstrijd, omdat ik zo snugger was om mijn batterij van mijn camera niet op te laden. Dus helaas geen foto's van de pitch-invasion en het feest na afloop. Stadion zelf was niet veel bijzonder, maar de sfeer voor, tijdens en na de wedstrijd was geweldig! Ook het uitzicht vanaf de hoofdtribune over het landschap achter het stadion is prachtig.










Sebastiaan_W

27/05/06 Rot-Weiss Oberhausen - Carl Zeiss Jena 1-0 (Rheinstadion, ts. 2.143)

De week erna met nog een tiental Nederlanders naar Rot-Weiss Oberhausen tegen Carl Zeiss Jena. Jena was de week ervoor al zeker van promotie naar de 2. Bundesliga en Oberhausen was reeds gedegradeerd naar de Oberligen en zou in het seizoen 06/07 uitkomen in de Oberliga Nordrhein. Dat de kaarten al geschud waren was wel te merken aan dit competitieduel op de laatste speeldag. Erg slechte wedstrijd, waarin Oberhausen uiteindelijk won. Rheinstadion is een typisch Duitse bak met een sintelbaan eromheen.








Sebastiaan_W

19/08/06 Osnabrück en Münster
Met 3 vrienden reisde ik af naar Duitsland om een 'dubbel' te doen. Allereerst bezochten we de competitiewedstrijd in de Regionalliga Nord tussen VfL Osnabrück en Dynamo Dresden. Het was mijn 2de bezoek aan het Osnatel Arena(seizoen ervoor naar de bekerthriller tegen Greuther Fürth) en later in het seizoen 06/07 ben ik ook nog naar de competitiewedstrijd tegen 1. FC Magdeburg geweest. Het Osnatel Arena is een leuk knus stadion te midden in een woonwijk. Beide clubs trekken veel publiek en op deze wedstrijd uit de Duitse 3e divisie kwamen 12.500 toeschouwers af. Osnabrück won het duel met 3-1.









Vlak voor tijd verlieten we het duel om op tijd in Münster te zijn voor de wedstrijd tussen Preussen Münster en Sportfreunde Oestrich-Iserlohn. Favoriet Münster(seizoen ervoor gedegradeerd uit de Regionalliga) ging deze wedstrijd met 3-1 onderuit tegen promovendus Iserlohn. Hier nog wat foto's.










Sebastiaan_W

26/080/06 VfL Bochum - Energie Cottbus
Een week later met de Duitse teamgenoot naar Bochum voor de Bundesligawedstrijd van de plaatselijke VfL tegen promovendus Energie Cottbus. Energie ging er met een gestolen 0-1 overwinning vanuit het Rührstadion vandaar, maar dat mocht de pret niet drukken in het uitvak. Ondanks dat ik in het uitvak stond is VfL Bochum één van de leukste clubs waar ik ben geweest in Duitsland. Erg leuk compact stadion met een heerlijke entourage.











Na deze wedstrijd nog naar België gereden voor de bekerwedstrijd AS Eupen - KVSK United, maar hier zal ik wat foto's in het België topic plaatsen.

Sebastiaan_W

09/09/06 Westfalia Herne - Erzgebirge Aue 1-2 n.v. (Stadion am Schloss, ts.: 7.000)
In de lager ligen in Duitsland zijn nog enkele prachtige plaatjes van stadion. Het stadion am Schloss van Westfalia Herne is er daar één van. Deze club komt uit in de Oberliga Westfalen en trekt gemiddeld 500 toeschouwers per wedstrijd(behalve tegen bv. Preussen Münster, dan ligt het toeschouwersaantal een stuk hoger). Nu moest Westfalia Herne voor de DFB-pokal tegen Erzgebirge Aue en was het een uitgelezen mogelijkheid om het stadion te bezoeken en er viel ook wat volk te verwachten. Samen met o.a. Rinus A. bezocht ik deze wedstrijd en er waren 7.000 toeschouwers op afgekomen. Herne moest in de verlenging haar meerdere erkennen in 2. Bundesligaclub Aue. Echt een ouderwets Duits stadion. Hier wat foto's.












Sebastiaan_W

Ander voorbeeld van zo'n stadion is Uhlenkrug, het stadion van Schwarz Weiss Essen. Samen met de webmaster van Cheese & Union bezocht ik de wedstrijd Schwarz Weiss Essen tegen Rot-Weiss Oberhausen. Oberhausen was 2 jaar achter elkaar gedegradeerd en kwam zodoende uit in de Oberligen. Als ze deze wedstrijd winnend af zouden sluiten, dan zouden ze officeus kampioen zijn en in de volgende wedstrijden bij een gelijkspel weer verzekerd zijn van promotie naar de Regionalliga. Wat ook gebeurde. Hier wat foto's van Uhlenkrug.








Sebastiaan_W

280/07/07 Rot Weiss Essen - Rot Weiss Oberhausen 1-4 (Georg Melches Stadion, ts.: 15.500)
Voor de 3e maal bezocht ik het Georg Melches Stadion(eerder 2x in het seizoen 05/06 oefenwedstrijd tegen het Schotse Hibernian en een competitiewedstrijd tegen VfL Osnabrück). Het stadion bestaat uit 3 tribunes, allen overdekt en de tribune aan één van de lange zijde is een zittribune, de andere 2 zijn volledige staantribunes. RW Essen heeft een zeer trouwe achterban, want in de Regionalliga trekt het gemiddeld 11.000 toesschouwers en op deze derby waren er 15.500 afgekomen.

Het was de 1e speeldag in de Regionalliga Nord en op het programma stond de derby tussen RW Essen en RW Oberhausen. Beide waren nieuwkomers in deze klasse. Essen was gedegradeerd vanuit de 2. Bundesliga en Oberhausen gepromoveerd vanuit de Oberliga Nordrhein. Essen was de gedoodverfde favoriet voor deze wedstrijd, maar ging kansloos onderuit met 1-4 in een prachtige derby.














Sebastiaan_W

De laatste wedstrijd die ik tot nog toe bezocht was de 2. Bundesligawedstrijd tussen Alemannia Aachen en Kickers Offenbach op Tivoli. Ik liep al een tijd met de gedachte om dit stadion eens te bezoeken en nu Alemannia bezig is met een nieuw stadion was het nu een mooi moment om deze wedstrijd te bezoeken.









Dit is de laatste wedstrijd die ik tot nog toe heb bezocht in Duitsland. Er zijn nog wel een groot aantal stadions(oa Hallescher, Zwickau, Oldenburg, Offenbach, Siegen etc.) in Duitsland waar ik naartoe zou willen, maar we zien wel hoe dat allemaal loopt.

TeeZee

Wann ist Der Letzte Tag auf Tivoli? Ik vind dat een erg aantrekkelijk stadion en zou het nog net op tijd een keer willen bezoeken (alhoewel dat met mijn werktijden waarschijnlijk een utopie zal zijn).

In november j.l. was ik in Langen, nabij Frankfurt. Met het treintje vanaf Frankfurt Hbf kwam ik ook lang een stadion met van die grote betonnen floodlights (ronde vorm). Prachtig! Het mooie van Duitse stadions vind ik dat ze ergens heel herkenbaar Duits zijn, soms zelfs Oost-Europees aandoen.

hgrm

Over Tivoli zal Joost meer kunnen vertellen, maar volgens mij moeten ze nog beginnen met de bouw van het nieuwe stadion, dus dan zal het nog wel even duren.

Het stadion waar je in Frankfurt/M langs bent gekomen, is waarschijnlijk het stadion van FSV Frankfurt, de tweede club van de stad. Ze doen het goed, dus volgend jaar waarschijnlijk wel 3. Liga Spielstätte.

Helaas is men in Duitsland erg laat met vaststellen welke wedstrijden er op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag gezet worden, maar als er meer duidelijk is, kan ik gaan plannen voor een trip in de meivakantie. Het streven is voetbal in vier landen (D, F, Lux, B), dus dan zit je automatisch al in wat Duitsers het Zuidwesten noemen: Rheinland-Pfalz, Baden, Hessen, Saarland. In die hoek staat FSV Frankfurt ook wel op het verlanglijstje.

Andere clubs die ik graag een keer wil aandoen, zijn onder andere:

Offenbach
Freiburg
Union Berlin
Braunschweig
1860 München 2 of desnoods Bayern 2, als het maar aan de Grünewalder Strasse is
Saarbrücken
Neunkirchen
Karlsruhe
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Citaat van: Tom Bodde op apr 11, 2008, 22:02:49
.....Fortuna Düsseldorf en Rot Weiss Essen in het lelijkste stadion aller tijden, de LTU Arena, kreeg ik het...

Ik snap dat jij als BMG-fan geen fan bent van Düsseldorf maar waarom is de LTU het lelijkste? Ik vind de buitenkant juist erg orgineel (wat ook geldt voor de Arroganz Arena) en dus veel mooier dan bijvoorbeeld het Borussia Park. De binnenkant is minder orgineel maar dat is ook van toepassing op de nieuwe stadions van Frankfurt, Hannover etc.