German Bombers on Tour 2001-2015

Gestart door Hugo, feb 26, 2009, 20:52:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bossche Bol

Ik ben in november naar de wedstrijd VfR Neuss-1. FC Mönchengladbach (0-9) geweest.
Enkele dagen later trok men het 1e team terug uit de Landesliga Niederrhein. Achteraf gezien is dat dus de laatste officiële wedstrijd die in het stadion is gespeeld.
Vond die oude eretribune wel aardig.

Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Hugo

#31
29 april 2011
Vfb Oldenburg 1  - 2 Kickers Emden
Marschweg, Zuschauer; 1.291

Het gebied tussen de provincie Groningen en Hamburg is kaal, saai en dunbevolkt. Er zijn in die regio dan ook maar weinig leuke voetbalclubs te vinden. Natuurlijk is er de grootmacht Werder Bremen maar daarna is het lange tijd stil. Pas in de Oberliga kom je weer wat clubs tegen. Zo zijn daar Kickers Emden, Wilhelmshaven, Meppen en Vfb Oldenburg. In de jaren '90 speelden zowel Oldenburg als Meppen een aantal jaren in de 2.Bundesliga, daarna ging het bij beide clubs sportief bergafwaarts. Van het genoemde kwartet clubs had ik enkel Oldenburg nog nooit thuis zien spelen, vreemd want het is de meest aansprekende club. Ik aasde al een paar jaar op de derby tegen Meppen want dat is met voorsprong de meest aansprekende affiche in Oldenburg. Steeds kwam er wat tussen en ook dit seizoen leek het niet te lukken want de wedstrijd stond geprogrammeerd voor zondag 5 december. En die dag zou ik een dubbel doen in België. Maar door het slechte weer werd de wedstrijd in Oldenburg afgelast en zo kwam er in januari een herkansing voor mij. Maar ook dat mocht niet zo zijn want de wedstrijd werd wederom afgelast. Derde kans was op een dinsdag in mei, maar dat trekt de planning thuis niet. Gelukkig kwam koploper Kickers Emden op een vrijdagavond langs, misschien ook wel leuk.

Het stadion aan de Marschweg werd geopend in 1951.  Vfb Oldenburg speelt er pas sinds 1991 haar thuiswedstrijden. Daarvoor speelde het in het legendarische "Stadion Donnerschwee". Dat was een compact stadionnetje in het noorden van Oldenburg. Volgens de overlevering kon het echt spoken op de Donnerschwee. De oudere supporters spreken dan ook nog met weemoed over de "Hölle des nordens". Door financiële problemen was de club in 1990 gedwongen het stadion te verkopen aan de gemeente. In juni 1991 volgde de laatste wedstrijd en verhuisde de club naar het gemeentelijk stadion Marschweg in het zuiden van de stad. Het lukte de gemeente niet om voor het oude terrein een nieuwe bestemming te vinden. Het stadion werd niet meer onderhouden en langzamerhand kon de natuur het overnemen. In mei 2003 bezochten wij deze mooie voetbalruïne. De hoofdtribune was al verdwenen maar de vorm van het stadion was nog duidelijk te herkennen. Ook de doelen, een lichtmast en de stenen omheining waren nog aanwezig.



Voetbalruïne Donnerschwee.


Tegen Schalke '04 in 1975. (http://www.asco-filmclub.de)


Luchtfoto uit 1960.

Het Marschweg is een typische gemeentelijk stadion met de bekende ingrediënten; overdekte hoofdtribune, atletiekbaan en onoverdekte staantribunes. Heel gelukkig zijn de voetballers er dan ook niet. Er zijn al een paar jaar plannen voor een nieuw stadion, wat dan een 'echt' voetbalstadion moet worden. Het zou een capaciteit krijgen van 15.000 toeschouwers en in de buurt van het oude Donnerschwee gebouwd worden. Voorlopige naam is 'Hölle 2.0" maar door ontbrekende financieen gebeurt er voorlopig niks op dat vlak. Een renovatie van het Marschweg is ook een optie. 

Hieronder twee schitterende links met foto's en de geschiedenis van het Stadion Donnerschwee.
http://www.area97.de/stadion/holle-des-nordens/
http://www.altoldenburg.de/stadtteile/donnerschwee/vfb-stadion/index.html

Door de vrijdagmiddagdrukte viel het niet mee om op tijd in Oldenburg te zijn voor de aftrap van 18:30 uur. Voor Vfb Oldenburg stond er niks meer op het spel en dat was te merken aan de publieke belangstelling, die was erg matig. Op het veld gebeurde ook niet veel. Dus het werd genieten van het voorjaarszonnetje met een bakje koffie. Diep in de tweede helft, na de 1-2, kwam er wat meer beleving in. Het Marschweg is een redelijk stadion voor de Oberliga. Een nette hoofdtribune en aan twee kanten onoverdekt staan. Achter één van doelen is er slechts een graswal. Wel verouderd dus de plannen voor een nieuw stadion zijn logisch. Triviaal feitje is dat vanaf de Autobahn 28 het stadion zichtbaar is en andersom ook.











Hugo


Ik ben afgelopen zondag nog even wezen kijken bij het stadion in Solingen. Het groen neemt daar langzamerhand het stadion over en het wordt waarschijnlijk nog dit jaar gesloopt.

Sebastiaan_W

Erg zonde dat het stadion zal verdwijnen. Dus we hebben daar de laatste wedstrijd van het vlaggenschip gezien?

Hugo

Citaat van: witte leeuw op aug 02, 2012, 09:18:58
Erg zonde dat het stadion zal verdwijnen. Dus we hebben daar de laatste wedstrijd van het vlaggenschip gezien?

Daar begint het wel steeds meer naar uit te zien :-(

Hugo

20 augustus 2012
RW Essen 0  - 1 Union Berlin
Stadion an der Hafenstrasse, Zuschauer; 12.500



Toegang tot het nieuwe stadion is vertrouwd.


Gevel van de hoofdtribune.


Spelersbus uit Berlijn.


Hoofdtribune van de andere kant.


Oud en nieuw samen.

AthleticHolanda

Jammer van dat sponsorlogo op de hoofdtribune, ziet er verder niet slecht uit. Zat je bij Union?

Hugo

Citaat van: AthleticHolanda op aug 26, 2012, 13:52:14
Jammer van dat sponsorlogo op de hoofdtribune, ziet er verder niet slecht uit. Zat je bij Union?

Ja, de thuisvakken waren vrij snel uitverkocht. Maar een mailtje naar Berlijn leerde dat de kassa voor bezoekersvak gewoon open was (net als vorig jaar). Ik heb sympatie voor beide ploegen dus waar ik stond (zat) maakte me weinig uit. Enkel het bezoekersvak is nu nog staan. Ik verwacht dat de 4e tribune, die nu in aanbouw is, volledig staan voor het thuispubliek gaat worden.

Hugo

3 november 2012
Darmstadt 98 1 - 0 Kickers Offenbach
Böllenfalltor, Zuschauer; 9.600

Van alle Duitse profclubs was het stadion van Darmstadt 98 het enige nog echt interessante stadion waar ik nog nooit een wedstrijd had gezien. Dus dit seizoen moest het maar eens gebeuren. Toen begin juli het programma van de 3.Liga bekend werd gemaakt was de Hessenderby tussen Darmstadt 98 en Kickers Offenbach de eerste wedstrijd die ik opzocht.

De heenreis was grotendeels routine; Pimmetje oppikken bij de Mac in het foute dorp, Sebas stond bij de Shell in Almelo en daarna was via allerlei Autobahnen naar Darmstadt. Wij waren vooraf getipt dat de Sonderzug met de Offenbacher iets voor 12:00 uur zou aankomen op Bahnhof Darmstadt Süd. Zo'n aankomst is vaak een heel spektakel met overspannen politie en hyperactieve voetbalsupporters. Maar de Polizei had alle toegangswegen vakkundig afgesloten en het plan werd geskipt.



Rouwmomentje in Duitsland.


Bier of Cappuccino?

Rondom het stadion was maar bitter weinig te beleven. Er was wel een benzinestation, in Duitsland een populaire verzamelplek voor voetbalfans en dus ook in Darmstadt. Het leek ons dat de groep Offenbachers daar moest passeren en uiteindelijk hebben we een uur doorgebracht bij het benzinestation. De conclusie was dat de benaming "Paradijs" niet overdreven zou zijn, waar moet ik beginnen?
- Het stortregende maar wij stonden overdekt.
- Er mocht niet gerookt worden
- De aanwezige politie rookte wel.
- Het stonk verschrikkelijk op de toiletten.
- Sebas ergerde zich aan de ordinaire kledingstijl van sommig vrouwen.
- De schappen stonden vol alcoholische dranken.
- Alle rariteiten uit Darmstadt had zich er verzameld.
- Er werden geen alcoholische dranken verkocht.
- De verhouding man:vrouw bij de Duitse politie is 4:1.
- Buiten werd wel evenementenbier verkocht.
- Dat bier werd uitgeschonken in kartonnen koffiebekers.
- Na een uur hadden we nog niemand uit Offenbach gezien.
Dat laatste was het teken om toch maar eens richting stadion te gaan.



Ook de lichtmasten zijn Old Skool.


Ruimte genoeg in het stadion.

Het was een redelijke derby maar ook niet meer dan dat. Het viel wat tegen qua beleving en belangstelling. Ik doe het niet vaak maar de Ultras van Darmstadt krijgen een pluspunt. Dit voor hun niet standaard reportoire aan liedjes. Offenbach was met veel (2.000 man) maar we hoorden ze maar niet. Wel de bekende gebaartjes en rookbommetjes. Uiteindelijk was het een leuk dagje weg. Het Old Skool stadion vergoed natuurlijk heel veel. Ik ben benieuwd hoe lang het nog in de huidige vorm blijft staan.



Gegengerade.


Tifoooooooo.

Volgens Pimmetje was het zijn pechdag, waar moet ik beginnen?
- Zijn auto staat onbeheerd in het foute dorp.
- Tijdens de 2e helft onoverdekt staan in de stortregen.
- Uitgegleden in de drek.
- Het enige doelpunt gemist.
- Het fototoestel had kuren
- De bratwurst was aangebrand.

Tot zover de berichtgeving uit Darmstadt. Volgende bestemming in Duitsland is Hansa Rostock tegen St.Pauli, Waldhof Mannheim - Kaiserslautern of een andere tegenvallende derby.





Rook bij de Offenbachers.

AthleticHolanda

Vond je het echt zo tegenvallend? Ik heb me toch prima vermaakt, qua beleving vond ik het niet tegenvallen, het toeschouwersaantal wel maar dat lijkt me logisch gezien het weer. Vond het wel fijn wat ruimte te hebben.

Hugo

Citaat van: AthleticHolanda op nov 04, 2012, 22:48:05
Vond je het echt zo tegenvallend? Ik heb me toch prima vermaakt, qua beleving vond ik het niet tegenvallen, het toeschouwersaantal wel maar dat lijkt me logisch gezien het weer. Vond het wel fijn wat ruimte te hebben.

Nou wij hebben ons ook wel vermaakt hoor. Maar ja, qua beleving vond ik het wat lauwtjes.

Hugo

25 mei 2013
Anker Wismar 4 - 2 LFC Berlin 1892
Kurt Bürger Stadion, Zuschauer; 125








AthleticHolanda

Leuk Hugo! Waar ben je nog meer geweest, zal vast niet alleen Wismar geweest zijn?

Speciale reden voor deze trip, of gewoon zomaar?

Hugo

Citaat van: AthleticHolanda op jun 02, 2013, 22:17:32
Leuk Hugo! Waar ben je nog meer geweest, zal vast niet alleen Wismar geweest zijn?

Speciale reden voor deze trip, of gewoon zomaar?

Op zondag ben ik naar Pogon Szczecin geweest.

Geen reden als aankomende verbouwing/sluiting van stadions, als je dat tenminste bedoelt. De lezersreis van Tom Bodde naar Polen bracht mij eigenlijk op idee/spoor van Pogon. Uiteindelijk haalde Tom het niet in Szczecin i.v.m. autopech bij Poznan.

AthleticHolanda

Citaat van: Hugo op jun 03, 2013, 09:52:52
Op zondag ben ik naar Pogon Szczecin geweest.

Geen reden als aankomende verbouwing/sluiting van stadions, als je dat tenminste bedoelt. De lezersreis van Tom Bodde naar Polen bracht mij eigenlijk op idee/spoor van Pogon. Uiteindelijk haalde Tom het niet in Szczecin i.v.m. autopech bij Poznan.

Aj dat is wel zuur.

Netjes, even op en neer voor het stadion van Pogon, ben alvast weer benieuwd naar de foto's!