Footballromantic

Gestart door Footballromantic, mrt 28, 2016, 20:52:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Footballromantic

Het volledige verslag van de Franken derby


Dit is de oudste burenruzie van Duitsland. De derby wordt al sinds 1904 gespeeld. De steden Fürth en Neurenberg zijn vandaag de dag tegen elkaar aangegroeid, een feit die de wedstrijd alleen maar intenser maakt. 1.FC Nürnberg is de favoriet van vandaag. de club strijdt mee in de top van het klassement en is traditioneel ook de grootste van de twee. Fürth is bijna hekkensluiter. Deze derby stond een aantal seizoen geleden nog op het programma in de 1. Bundesliga. Afijn, al vroeg in de ochtend arriveren we bij de Trolli arena (pfff). Op dat moment zijn de hekken van het stadion nog niet eens open. Het is immers pas 11.00 in de morgen, 2,5 uur voor de wedstrijd. Toch zijn de straten al bevolkt door een grote politiemacht. Wegblokkades zijn opgeworpen. De spanning is nu al voelbaar. Om half 12 komen we bij het stadion aan. Als ik een foto van een lichtmast heb gemaakt, voel ik een aantal ogen op me branden. Twee in het zwart geklede supporters komen op me af gelopen. Zo te ruiken is de PMDS al flink begonnen...









Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Footballromantic

Het volledige verslag van de trip!


Eindelijk is het dan zover, de eerste en waarschijnlijk (voor mij persoonlijk) enige Europese trip staat voor de deur. Feyenoord speelt uit tegen Shaktar Donetsk. Vanwege de bloedige burgeroorlog die er al jaren heerst, mag Shaktar niet in hun eigen stad spelen. Daarom speelt de club nu 500 km westelijker, in Charkov. Een pauperstad, maar daar houden we van. Charkov heeft 1.3 miljoen inwoners, dus een grote voetbalclub is vanzelfsprekend. Helaas voor de toch al grauwe stad ging de plaatselijk trots een aantal jaar geleden failliet. Sindsdien kent de stad geen grote successen meer, maar de hooligans van Metallist Kharkiv zijn berucht.



Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

FCT1980

Citaat van: Footballromantic op sep 28, 2017, 10:10:49
Het volledige verslag van de Franken derby


Dit is de oudste burenruzie van Duitsland. De derby wordt al sinds 1904 gespeeld. De steden Fürth en Neurenberg zijn vandaag de dag tegen elkaar aangegroeid, een feit die de wedstrijd alleen maar intenser maakt. 1.FC Nürnberg is de favoriet van vandaag. de club strijdt mee in de top van het klassement en is traditioneel ook de grootste van de twee. Fürth is bijna hekkensluiter. Deze derby stond een aantal seizoen geleden nog op het programma in de 1. Bundesliga. Afijn, al vroeg in de ochtend arriveren we bij de Trolli arena (pfff). Op dat moment zijn de hekken van het stadion nog niet eens open. Het is immers pas 11.00 in de morgen, 2,5 uur voor de wedstrijd. Toch zijn de straten al bevolkt door een grote politiemacht. Wegblokkades zijn opgeworpen. De spanning is nu al voelbaar. Om half 12 komen we bij het stadion aan. Als ik een foto van een lichtmast heb gemaakt, voel ik een aantal ogen op me branden. Twee in het zwart geklede supporters komen op me af gelopen. Zo te ruiken is de PMDS al flink begonnen...










Prachtig!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Footballromantic

Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Footballromantic

Lees hier het volledig artikel over Neptunes!

SC Neptunes Schiebroek wordt op 1 juni 1900 opgericht als RV & AV Neptunes. Vernoemd naar de Griekse god van het water en de zee, vestigt de club zich in eerste instantie in Het Park in Rotterdam. Dat is de plaats waar de Euromast vandaag de dag staat. In 1900 is het hebben van twee elftallen een voorwaarde om ingeschreven te kunnen worden bij de Rotterdamse Voetbalbond. Echter heeft de club bij de oprichting slechts 18 spelers. De oprichters besluiten om valse namen op te geven. Zodoende spelen een hoop spelers bij beide teams. In datzelfde jaar wordt besloten om in marineblauw-wit gestreepte shirts en zwarte broek te gaan spelen.







Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Cyclebob

#80
Citaat van: Footballromantic op nov 14, 2017, 16:47:22

SC Neptunes Schiebroek wordt op 1 juni 1900 opgericht als RV & AV Neptunes. Vernoemd naar de Griekse god van het water en de zee, vestigt de club zich in eerste instantie in Het Park in Rotterdam. Dat is de plaats waar de Euromast vandaag de dag staat. In 1900 is het hebben van twee elftallen een voorwaarde om ingeschreven te kunnen worden bij de Rotterdamse Voetbalbond. Echter heeft de club bij de oprichting slechts 18 spelers. De oprichters besluiten om valse namen op te geven. Zodoende spelen een hoop spelers bij beide teams. In datzelfde jaar wordt besloten om in marineblauw-wit gestreepte shirts en zwarte broek te gaan spelen.
Mooi artikel. PS: het is Neptunus (schrijffout wordt héél veel gemaakt),
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Footballromantic

Citaat van: Cyclebob op nov 14, 2017, 17:51:29
Mooi artikel. PS: het is Neptunus (schrijffout wordt héél veel gemaakt),

Dankjewel! Goed stom;)
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

hgrm

Met de fusie van Neptunus en Schiebroek werd het lot van de tribune bezegeld. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de tribune mee zou verhuizen naar het terrein van Schiebroek, waar de fusieclub gevestigd is. Dat lukte om constructietechische redenen niet.

Het oude terrein van Neptunus (voetbal) werd bij het terrein van Neptunus (honk- en softbal gevoegd); het gloednieuwe kunstgrasveld werd in tweeën gesplitst en deels vervangen door gravel zodat het voor jeugdhonk- en softbal bruikbaar werd. De tribune had daarmee zijn nut verloren; bij jeugdwedstrijden komt nauwelijks publiek (bij seniorenwedstrijden van Neptunus ook niet, overigens, ondanks het gigantische stadion dat er staat). Onderhoud is blijkbaar niet gepleegd en dan is het wachten totdat er gesloopt moet worden uit veiligheidsredenen. Een beproefde methode om iets kwijt te raken wat eigenlijk niet gesloopt mag worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Footballromantic

Citaat van: hgrm op nov 14, 2017, 22:55:39
Met de fusie van Neptunus en Schiebroek werd het lot van de tribune bezegeld. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de tribune mee zou verhuizen naar het terrein van Schiebroek, waar de fusieclub gevestigd is. Dat lukte om constructietechische redenen niet.

Het oude terrein van Neptunus (voetbal) werd bij het terrein van Neptunus (honk- en softbal gevoegd); het gloednieuwe kunstgrasveld werd in tweeën gesplitst en deels vervangen door gravel zodat het voor jeugdhonk- en softbal bruikbaar werd. De tribune had daarmee zijn nut verloren; bij jeugdwedstrijden komt nauwelijks publiek (bij seniorenwedstrijden van Neptunus ook niet, overigens, ondanks het gigantische stadion dat er staat). Onderhoud is blijkbaar niet gepleegd en dan is het wachten totdat er gesloopt moet worden uit veiligheidsredenen. Een beproefde methode om iets kwijt te raken wat eigenlijk niet gesloopt mag worden.

Heel bizar ja. De buitenkant van de tribune lijkt in prima staat. Van binnen valt hij letterlijk uit elkaar... Eeuwig zonde!
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Footballromantic

Afgelopen week ging ik, waarschijnlijk voor het laatst, langs bij Sportpark Harga. Het prachtige stukje nostalgie in Schiedam...





https://www.footballromantic.com/sportpark-harga-1
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

hgrm

Ga je speciaal tegen zonsondergang op pad voor dat mooie avondlicht of is dat toeval?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Footballromantic

Citaat van: hgrm op nov 19, 2017, 16:55:30
Ga je speciaal tegen zonsondergang op pad voor dat mooie avondlicht of is dat toeval?

Afgelopen dinsdag meteen uit bed gesprongen toen ik deze lucht zag. Wonder boven wonder zowel bij Harga als bij Neptunus dit licht gehad! Toeval dus haha
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Footballromantic

VUC Den Haag wordt in 1909 opgericht tijdens een fusie van Voorwaarts en Dulci Combinatie. 20 jaar later pakt de club haar eerste prijs door de bekerfinale te winnen van Vitesse. In 1944 wordt de club afdelingskampioen van West I. In de strijd om het algeheel landskampioensschap sneuvelt de club pas in de finale tegen de Volewijckers. De club wordt in het Olympisch stadion vernederd met 5-1. 
https://www.footballromantic.com/vuc-den-haag








Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Pieros

Mooie tribune.  Zoiets zie je niet zoveel in Nederland.  Waar staat trouwens VUC voor? Voorwaarts en Combinatie snap ik nog wel, maar de U?

Joost

#89
Citaat van: Pieros op dec 04, 2017, 19:19:34
Mooie tribune.  Zoiets zie je niet zoveel in Nederland.  Waar staat trouwens VUC voor? Voorwaarts en Combinatie snap ik nog wel, maar de U?

VUC is een fusie van Voorwaarts en Utile Dulci.

Het stukje klopt overigens niet want in de kampioenscompetitie in 1944 was er geen finale. VUC verloor wel van De Volewijckers maar zou pas later de kans op de titel verspelen.