Bombing Moon, Belfast 4/5 mei 1941

Gestart door Nort, mei 03, 2016, 22:33:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

Afgelopen zaterdag werd The Oval in Belfast bezocht. Gezien de tijd te krap was om het centrum te bezoeken, besloot ik ruim op tijd naar het stadion te gaan. Met nog 1,5 uur tot aan de aftrap, had ik dus tijd genoeg om een rondje in het stadion te maken. Eén ding viel mij op en dat was een oud vierkant gebouwtje op de heuvel van het stadion.

Ondanks de aandacht van deze supportersbladen/hoppers voor The Oval had ik echter nog niets gehoord/gelezen over dit gebouw. Omdat ik toch voldoende tijd had, besloot ik het van dichterbij te bekijken. Eenmaal daar bleek het gebouwtje een oude bunker te zijn. Daarop was een plaqaat gemonteerd met een korte uitleg over het hoe en waarom. De bunker bleek een schutter huis uit de tweede wereldoorlog te zijn en mijn interesse was gewekt.

Dit huisje bleek een lange achtergrond te hebben.

In de clubshop werd wat navraag gedaan en viel ik met de neus in de boter. In de nacht van 4 op 5 mei (deze week) is het precies 75 jaar geleden dat Belfast en The Oval werden gebombardeerd. Deze week staat Glentoran daar uitgebreid bij stil en hebben in de vorm van een 'special programme' de gebeurtenissen van die avond gebonden. Hierbij een kleine reconstructie.

Bombing Moon
Terug naar 1939, Groot Brittannië raakt in oorlog met Nazi Duitsland. Waar het Europese vasteland wordt overmeesterd en bezet door Hitler, proberen de Nazi´s met nachtelijke bombardementen de Britten over de knieën te krijgen. In alle heil worden Britse steden voorzien van luchtafweer systemen.

Zo ook in Belfast, al is de prioriteit niet hoog. Belfast ligt ver af van de Duitse bezette gebieden waardoor de kans op een luchtaanval miniem is, althans dat was de lezing van de overheid. Voor het zekere werden een tiental schutter huizen gebouwd, die werden uitgerust met lichte kanonnen. In een zoektocht naar strategische posities, kwamen ze bij The Oval uit.

The Oval is tegen een heuvel aangebouwd en bovenop die heuvel had men een perfect uitzicht over heel Belfast. Glentoran zag commerciële mogelijkheden en vroeg £1, - per maand ter compensatie. De overheid dacht echter eerder aan £1, - per jaar. Wat de onderhandelingen hebben gebracht wordt niet beschreven, maar het schutter huis werd eind 1940 wel gebouwd.

Foto genomen van voor de verwoesting. Het schutter huisje is rood omcirkeld.

Wat de autoriteiten echter niet wisten, was dat er maanden eerder al een Duits spionage vliegtuig over Belfast was gevlogen om de stad in kaart te brengen. Behalve de havens werden ook diverse andere strategische doelen aangemerkt. Zo ook het olie depot van de haven. Al maken de Nazi's daarbij een cruciale fout. Ze zien The Oval voor olie depot aan, dat in werkelijkheid een paar honderd meter noordelijker ligt.

Hier is duidelijk te zien dat het olie depot een paar honderd meter Noordelijker ligt. Het schutter huisje heb ik weer rood omcirkelt.

De nacht der verwoesting
Op zondag 4 mei 1941, stijgen vanuit Frankrijk 205 vliegtuigen van de Duitse Luftwaffe op met als doel: Belfast plat bombarderen. Onder perfecte weersomstandigheden verschijnen de vliegtuigen een aantal uur later aan de hemel. In mum van tijd staat Belfast in lichte laaien, waarbij ook The Oval wordt 'uitgeschakeld'.

Diverse bommen treffen het stadion en er blijft nagenoeg niets van over. De tribunes, kleedkamers en andere ruimtes worden met de grond gelijk gemaakt. Het enige wat bespaard blijft is het schutter huisje, waarin de wachters het bombardement angstig meemaken.

The day after likt Belfast haar wonden, er zijn meer dan 1.000 doden te betreuren en een nog groter aantal raakt dakloos. Ook voor Glentoran blijft het niet zonder gevolgen. Hun stadion is niet alleen onbespeelbaar geworden, maar ook alle materialen zoals tenues en bekers zijn vernietigd. Er volgt zelfs een stemming of de Glentoran niet beter opgeheven kan worden. In die stemming wordt het 2-2, waarna de voorzitter de doorslaggevende stem heeft. Hij stemt voor het behoud van Glentoran en de lange weg naar herstel wordt ingezet.

Diverse clubs zijn bereid om Glentoran te helpen, zo schenkt Crusaders wedstrijd shirts en stelt Distillery hun terrein beschikbaar. Ook wordt er begonnen met de wederopbouw van het stadion en uiteindelijk keert Glentoran in 1949 terug naar The Oval. Die ziet er nagenoeg hetzelfde uit als voor het bombardement, maar nog wel zonder hoofdtribune. Vanwege een te kort aan geld en staal werd de hoofdtribune pas in 1953 gebouwd.

Foto genomen in 1949 vanaf de heuvel. Hier is duidelijk te zien dat de hoofdtribune (links) nog gebouwd moet worden.

Sindsdien is er nauwelijks iets aan het stadion veranderd. Op de overdekte staantribune zijn stoeltjes geplaatst, zijn er lichtmasten geplaatst en hebben ze wellicht her en der een blik verf gebruikt, maar dat is het dan ook wel. Ook het schutter huis is onaangetast gebleven en staat nog steeds op dezelfde plek als tijdens de verwoestende avond van 4 mei 1941.Het schutter huis staat dan ook centraal tijdens de herdenking van aankomende woensdag.

Vergelijk deze foto, met de 2e foto en dan zie je dat er nauwelijks iets is veranderd.

Vanuit het schutter huisje heb je dit uitzicht op The Oval

Voor degenen die interesse hebben in de 'special programme' het moet £5,- Pond kosten en is te verkrijgen via Glentoran.

De voorkant van het special programme

Jeje

Interessant verhaal, bedankt voor het delen!

Joost


De publiekswissel

Toevallig dat je dit weekend daar was ook. Mij is het huisje niet opgevallen en dat kwam omdat het donker was en de Guinnes vooraf rijkelijk vloeide. ;-)

Het evenement wordt georganiseerd door de Glentoran Community Trust. Die hebben ook opnames gemaakt voor een filmpje etc. Voor meer informatie en foto's:

https://www.facebook.com/glentoran.communitytrust/
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Nort

Bedankt voor de complimenten en voor de toevoeging, Publiekswissel.

De Nor

Mooi uiteengezet.

Wij hebben een paar weken geleden voor een wedstrijd daar een rondleiding gehad, waarbij dat verhaal ook door de clubsecretaris werd verteld. Dat huisje, de havenkranen, alle kerken, de heuvels, de terraces... Alles bij elkaar is The Oval echt een genot.

In het volgende nummer wordt de Belfast Blitz trouwens ook bezongen:

https://www.youtube.com/watch?v=qp4faVZxLsA