Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

ALenstra en 2 gasten bekijken dit topic.

Rick

Ik ben samen met vrienden begin van deze maand naar Liverpool geweest om mijn groundhop-seizoen af te trappen. De eerste wedstrijd die we bezochten was het oefenduel tussen Everton en Valencia, die in 2-3 eindigde. Valencia was duidelijk de betere ploeg, maar dat kwam ook – wellicht voornamelijk - doordat Everton de indruk gaf er weinig zin in te hebben. Aangezien het een vriendschappelijk duel was kon de sfeer hooguit matig genoemd worden, maar gelukkig maakte Goodison Park zelf veel goed.

Het tweede duel was Leeds United tegen Stoke City. 's Ochtends de trein van Liverpool naar Leeds gepakt, zodat we daar voor de wedstrijd nog een biertje konden drinken op een zonnig terrasje. Vrijwel elke drinklocatie die we tegenkwamen vanaf het station naar stadion zat gezellig vol met supporters, wat een goede voorbode bleek voor de sfeer in het stadion. Leeds was de betere ploeg en versloeg Stoke met 3-1. De sfeer op de tribune was prima met veel gezang.

De derde en laatste wedstrijd van de trip was Liverpool's laatste oefenwedstrijd voor de aftrap van de Premier League, waarin ze speelden tegen Torino. In tegenstelling tot hun blauwe stadsgenoot, leek Liverpool wel zin te hebben in het oefenduel en wist de eerste helft goed voetbal op de mat te leggen. Torino – dat ook enkele honderden supporters mee had gebracht – wist aanvankelijk wel goed tegenstand te bieden, maar moest – na een matige tweede helft van beide – met 3-1 buigen. Anfield viel me qua stadion niet tegen, maar omdat het publiek vooral uit dagjesmensen leek te bestaan (wederom, logisch bij een oefenduel) was de sfeer niet indrukwekkend.

Aanvankelijk zou het bij deze wedstrijden blijven, maar toen de (verkoop) informatie over AS Trencin – Feyenoord bekend werd begon het toch te kriebelen. Samen met een vriend besloten dat we vrijwel direct na terugkomst in Nederland de auto zouden pakken naar Slowakije. Een blik op Soccerway leerde dat, als we er een paar dagen aan vast zouden plakken, we er een leuke trip door Oostenrijk terug van konden maken met de wedstrijden SKU Amstetten tegen SV Lafnitz (2. Liga Oostenrijk), Red Bull Salzburg tegen Austria Wien en Rapid Wien tegen Wolfsberger AC.

Aangezien we woensdags om 20.00 terugkwamen en de wedstrijd donderdag al om 19.00 gespeeld zou worden moesten we aan een stuk doorrijden. Uiteindelijk heeft de heenreis naar Slowakije mede door files/werkzaamheden ongeveer 16 uur gekost. Iets meer dan twee uur voor de wedstrijd reden we Zilina binnen, waar Trencin door verbouwing van het eigen stadion zijn thuiswedstrijden afwerkte. Waar ik een grauwe provinciestad had verwacht bleek het een gezellig stadje met een leuk centrum te zijn. Over de wedstrijd kan ik kort zijn; 4-0, Feyenoord voor lul.

De volgende dag gingen we op weg naar Wels, onze verblijfplaats in Oostenrijk. Onderweg pakten we de wedstrijd van Amstetten tegen Lafnitz mee. Beide ploegen komen voor het eerst uit op het tweede niveau dankzij de uitbreiding van 10 naar 16 clubs. Het niveau was wat er van te voren verwacht mag worden van het tweede niveau van Oostenrijk; erg matig. Toch waren er bijna 900 man op komen dagen om hun ploeg te steunen. Het werd uiteindelijk 1-1.

Vanuit Wels werd weer een dag later koerst gezet naar Salzburg, om het plaatselijke monster tegen de traditieclub uit Wenen te bekijken. We zaten – vooral om financiële motieven - op de korte zijde waar ook de ultra's van Salzburg zich bevonden. Veel (dezelfde) liedjes gehoord en vlaggengezwaai gezien onder aanvoering van de capo's, maar qua sfeer stelde het eigenlijk niet veel voor. Het overgrote gedeelte van het publiek leek uit dagjesmensen te bestaan, zelfs in het vak van de ultra's. Het stadion is voor competitiewedstrijden duidelijk te groot voor Salzburg, daar op een vak na de gehele bovenste ring gesloten bleef. Op het veld was de thuisploeg overduidelijk beter en Austria mag zich gelukkig prijzen dat het slechts bij 2-0 bleef.

De laatste wedstrijd van de trip was Rapid Wien tegen RZ Pellets WAC, oftewel Wolfsberger AC. De wedstrijd die we zagen, een bloedeloze 0-0, gaat zonder twijfel in de top-5 van slechtste wedstrijden die ik ooit bezocht. Het stadion vond ik echter wel wat hebben; veel clubkleuren aanwezig en mooie graffiti aan de binnenkant. Daarnaast doet een gehele korte zijde geheel bestaande uit staanplaatsen het ook goed. Ook hier stonden we aan de zijde van de ultra's, maar in tegenstelling tot Salzburg waren ze hier een stuk fanatieker. Maarliefst 6 capo's stonden voor het vak zichzelf belangrijk te voelen en vonden het zelfs nodig het publiek erop attent te maken wanneer ze moesten beginnen met het uitfluiten van de tegenstander. Heerlijk hypocriet dat de 'hoofdcapo' tijdens de wedstrijd boos werd op wat kritisch publiek na de zoveelste Rapid-flater, en begon te roepen dat ze positief moesten steunen, om vervolgens na de wedstrijd datzelfde publiek op te roepen de eigen spelers uit te jouwen voor de wanprestatie. Ultracultuur; niets voor mij.

De publiekswissel

Hierbij een verslag van mijn eerste wedstrijd van het seizoen:

HET HART EN DE HOED VAN DE BALKAN
https://bit.ly/2KPNcrv
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Olav

Vorig jaar trapte ik het seizoen af met een aantal wedstrijden in Polen en Slowakije en dat beviel me zo goed dat ik dit jaar hetzelfde besloot te doen. De competities beginnen daar iets eerder en ook de temperaturen zitten vaak goed mee rond augustus. Ook dit jaar kijk ik er met een goed gevoel op terug, ik heb weer mooie dingen mogen zien. Maar hoe vaker je reist voor voetbal, hoe meer je erachter komt wat je wel en niet leuk vaker zal doen.

Zo denk ik dat dit de laatste keer is dat ik vier en een half uur in de trein ga zitten voor een minder aansprekelijke wedstrijd. We waren in Poznan terwijl Lech zonder publiek moest spelen. De enige optie was de trein naar Gdynia voor Arka. Ik gaf het de voordeel van de twijfel, maar ik denk niet dat ik dit nog zo snel zou doen voor een wedstrijd die niet heel erg interessant is.

Op maandag zaten we drie uur heen en terug in de trein naar Szczecin, maar dit was te doen aangezien we ook nog een hele dag in de stad hadden. Daarbij stond Pogon Szczecin al op het programma en was het niet een last-minute plan B. Ik snap na deze reis ook weinig van Duitsers die het vooral doen om 'zoveel wedstrijden in zo min mogelijk tijd'.

Dit was ook één van de redenen dat ik vrijdag Zaglebie Sosnowiec - Pogon liet schieten. Ik verkoos een rustig dagje in Slowakije boven de wedstrijd. Zo kon ik op mijn gemak nog wat zien van de stad en had ik alle tijd om me te vermaken, zonder dat ik weer de hele dag moest reizen. Voor mij is het niet een kwestie van alles moeten zien, ik ga vooral heen waar ik echt heen wil. Misschien een slechte keuze geweest aangezien Zaglebie Sosnowiec gaat verbouwen, maar het gaat er voor mij om dat er nog wel plezier in zit.

Ik had in het weekend gelukkig nog twee wedstrijden gepland en kwam niets te kort. Dit waren iets kortere reizen, beiden zo'n twee uur met het openbaar vervoer. Maar ook deze reizen combineerde ik met een bezoek aan de stad; zo haal ik voor mijn gevoel het maximale eruit. De complete voetbalbeleving is voor mij (waar mogelijk) een dag in de stad, redelijk vroeg in het stadion en eventueel later uit het stadion pas weggaan. Ik zou ook niet zo snel eerder weggaan bij een wedstrijd, zodat ik een dubbel kan pakken op diezelfde dag.

Grappig incident wat ik meemaakte in het weekend bij Nitra was dat ik mijn Nederlandse vlag niet mocht ophangen. Een steward vertelde mij letterlijk: 'if the police sees this, they will take it and you go to prison'. Later kwam hij nogmaals naar mij toe om te zeggen dat dit simpelweg de wet was. Hij kon er gelukkig zelf ook om lachen. Overigens had het wel een leuk verhaal voor later geweest: er zullen niet veel mensen kunnen zeggen dat ze in de gevangenis hebben gezeten omdat ze een Nederlandse vlag ophingen in een Slowaaks stadion. ;)

Op de laatste dag voordat de vlucht naar Nederland stond gepland, stond Cracovia op het programma. Alhoewel, ik wist al dat het lastig werd om te redden. Gelukkig had ik hier niet heel erg naar uitgekeken, want de bus vanuit Slowakije had dusdanig vertraging dat ik de aftrap niet redde. Zoals vaker in Polen. Het had erger gekund, omdat ik Cracovia al eens had bezocht en achteraf zag dat het 0-0 was geworden.

Ik heb hele leuke wedstrijden gezien, maar bij mijn volgende reis zal ik meer rekening moeten houden met flexibiliteit in het reizen. Dan zal de perfecte trip nog volgen.

De wedstrijden waar ik het meest naar uit keek waren Pogon Szczecin en Spartak Trnava. Later bleken dat ook de mooiste ervaringen te zijn! De wedstrijden die ik heb gezien:
Arka Gdynia - Jagiellonia Bialystok
Pogon Szczecin - Piast Gliwice
Spartak Trnava - Legia Warschau
Slovan Bratislava - Balzan
Ruzomberok - MSK Zilina
FC Nitra - DAC Dunajska Streda

Deze heb ik al eerder gedeeld, voor verslagen mbt de wedstrijden verwijs ik je naar de links!

Nik

Citaat van: Rick op aug 15, 2018, 13:23:16
Ik ben samen met vrienden begin van deze maand naar Liverpool geweest.................

Tof Rick, een mooi begin van het seizoen!
Ik hoop zelf dat ik dit seizoen (eindelijk) Elland Road bezoek, met een leuke combi in de buurt.

Bier und Bratwurst

Grappig incident wat ik meemaakte in het weekend bij Nitra was dat ik mijn Nederlandse vlag niet mocht ophangen


Waarom moet je dan de Nederlandse vlag ophangen?
Het ene stadion is het andere niet!

De Nor

Citaat van: Bier und Bratwurst op aug 15, 2018, 23:35:37
Grappig incident wat ik meemaakte in het weekend bij Nitra was dat ik mijn Nederlandse vlag niet mocht ophangen


Waarom moet je dan de Nederlandse vlag ophangen?
Die geldingsdrang snap ik ooit nooit zo, veel Duitsers hebben ook die neiging.

Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf weten.

Nort

Leuk verslag Olav! Het Pogon stadion is wel echt een gaaf stadion, daar moet ik toch eens een keer naar toe.

Al ben ik het wel eens met de reacties over de vlag. Ik vind het zelfs respectloos als een toerist zijn eigen vlag wilt ophangen, laat dit lekker over aan supporters van de club.

hgrm

Citaat van: Olav
Dit was ook één van de redenen dat ik vrijdag Zaglebie Sosnowiec - Pogon liet schieten. Ik verkoos een rustig dagje in Slowakije boven de wedstrijd. Zo kon ik op mijn gemak nog wat zien van de stad en had ik alle tijd om me te vermaken, zonder dat ik weer de hele dag moest reizen. Voor mij is het niet een kwestie van alles moeten zien, ik ga vooral heen waar ik echt heen wil. Misschien een slechte keuze geweest aangezien Zaglebie Sosnowiec gaat verbouwen, maar het gaat er voor mij om dat er nog wel plezier in zit.

En juist terwijl Sosnowiec zo'n prachtige gare oosteuropese bak heeft....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Citaat van: Jef400 op aug 15, 2018, 12:53:19
Wat ik lees gaan ze het verbouwen naar de geldende eisen van het Duitse profvoetbal. Meer weer weet ik er ook niet van, zit door de medezeggenschap op school niet heel dicht meer op het voetbal tegenwoordig.

Voor de 3.Liga hoeft er niet zo gek veel te gebeuren (achterstallig onderhoud, veiligheidszaken rond het uitvak, dat soort dingen). De club wil echter zo snel als maar kan naar de 2.Bundesliga en daar zijn de eisen qua businessruimten e.d. zwaarder, terwijl er nog steeds kans is dat onoverdekte tribunes (staan en zitten) verboden gaan worden.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Olav

Citaat van: Bier und Bratwurst op aug 15, 2018, 23:35:37
Grappig incident wat ik meemaakte in het weekend bij Nitra was dat ik mijn Nederlandse vlag niet mocht ophangen


Waarom moet je dan de Nederlandse vlag ophangen?

Vind het zelf ook leuk om toeristen uit niet-standaardlanden te spotten. Zo is dat ook andersom bij sommigen. Ook brengt het je in contact met locals.
Bij Spartak Trnava kreeg ik een aantal positieve reacties over het feit dat ik uit Nederland kom (terwijl ik daar de vlag niet meehad). Maar snap dat anderen er niets mee hebben; ieder zijn ding. Respectloos vind ik het niet, aangezien ik ook juichte voor Nitra, dus het is puur positiviteit.

Olav

Citaat van: hgrm op aug 16, 2018, 10:19:30
En juist terwijl Sosnowiec zo'n prachtige gare oosteuropese bak heeft....

Ja zeker waar! Het was ook flink twijfelen. Soms maak je de verkeerde keuzes.. ;) wie weet ben ik volgend jaar nog op tijd, anders helaas.

Joost

Bijna 10 jaar geleden toog ik op een donderdagavond naar Namen in de tijd dat de 2e klasse nog eens uit 19 clubs bestond. Er werd die dag ingehaald tussen UR Namur en KMSK Deinze. Hoewel er maar 278 toeschouwers waren was er toch een scheiding van uit en thuistribune. We waren laat, kozen de eerste ingang en kwamen per ongeluk in het uitvakje met 50 Deinze supporters terecht. Die avond heb ik een beetje een zwak voor de oranje-zwarte ploeg gekregen, mede ook door wat ongein van de Naamse stewards. Het Burgemeester vd Wielestadion stond daarom al lang op het wensenlijst, zeker aangezien het er op beelden best leuk uitzag.

Vandaag was het dan zover want het affiche tegen reeksgenoot RFC Liege zag er interessanter uit dan Virton v Meux, de andere optie van de dag.

Het stadionnetje was zoals ik voor ogen had, precies goed voor een club van dat niveau. De zittribune van 2015 telt 789 zitjes en verder is er een alle zijde staantribune met overkapping aan de lange zijde. Echt druk werd het niet, Luik nam 150 supporters mee, van de thuisclub telde ik er ongeveer 250, samengepakt voor de kantine op de staantribune en op de middelste stukken van de zittribune. Waarom de voorzitter graag een nieuwe tribune inclusief hotel en bowling wil bouwen snap ik niet. Hoger dan 1e amateur moet de ambitie van Deinze met dit achterland niet zijn.

De wedstrijd was eenzijdig. Deinze was een stuk sterker en liet Luik nauwelijks aan de bal. Aan de rust was het 2-0. Luik begon wat beter aan de 2e helft maar gaf zich na de 3-0 gewonnen, later kwam ook de 4-0 nog op het bord.


Nort

Voor de 3e keer in het nog prille seizoen stond een wedstrijd in Duitsland op het programma. Ditmaal voor het de DFB pokal treffen tussen Rot-Weiss Koblenz, uitkomend in de Oberliga Rheinland, en Dusseldorf. Hoofddoel was het karakteristieke stadion aan de Rijn dat normaliter door stadsgenoot TUS Koblenz gebruikt wordt.

Rot Weiss werkt haar reguliere wedstrijden af op een kunstgrasveld achter het stadion en spelen ze enkel de belangrijke wedstrijden (waar wat volk op af komt) in het stadion. Na de promotie van TUS Koblenz in 2006 kreeg het stadion een opknapbeurt. De curve werd ingewisseld voor een overdekte zittribune en ook op de lange zijde kwam een '2e ring' met zitjes. Twaalf jaar later speelt TUS in de oberliga en zijn de noodtribunes weer verdwenen, al is een curve wel blijvend afgekeurd. Getreurd zal er niet om worden, want met een gemiddelde van 1.000 toeschouwers is er plek genoeg.

Na een filevrije heenweg, was het zoeken naar een vrije parkeerplek een stuk lastiger. De politie had de wijk van het stadion voor voetbalverkeer afgesloten en moest er aan de andere kant van de Rijn geparkeerd worden. Terwijl de bejaarden genoten van een rondvaart op de rijn, trokken de jongeren richting het stadion. Daar was het al snel duidelijk dat Dusseldorf een veredelde thuiswedstrijd speelde en de thuisvakken voor z'n 50% vulden. Het uitvak puilde ook uit en uiteindelijk besloot de politie om de gesloten curve ook maar open te stellen. Al had je enkel op de bovenste rijen zicht op het speelveld, door een hoge rij reclame borden.

Met een temperatuur van z'n 28 graden en de warme zon was het prima vertoeven op de tribune. Het stadion zat goed vol, maar gelukkig niet uitverkocht zodat je nog wat bewegingsruimte had. Het uitzicht op de steile heuvels was erg fijn en datzelfde geldt eigenlijk voor het hele stadion. Ooit was het een saai standaard Duits stadion, maar als je 'jarenlang gewoon blijft, wordt je vanzelf bijzonder'...

We hoopten dat Rot Weiss in ieder geval één helft weerstand kon bieden, maar die hoop was snel over. Al binnen de minuut moest de doelman reddend optreden en na negen minuten mocht die voor het eerst de bal uit doel vissen. Dat moest die uiteindelijk vijf keer doen, al was dat vooral te danken aan Dusseldorf dat het na rust wel prima vond.

Qua sfeer probeerde ik me vooral niet te ergeren aan de ultra's (kom ik weer), al lukte dat maar moeizaam. Tot viermaal toe werd volledig onnodig en niet wedstrijd gerelateerd vuurwerk afgestoken en toen de Dusseldorf fans op de thuisvakken een liedje inzetten gingen de ultra's er door heen zingen.

Koning Kriel

Voor prima vertoeven vond ik 28 graden en in de volle zon toch net te warm, het zweet droop van me af terwijl ik stil stond. Gelukkig zat de zon het grootste deel van de tweede helft achter een lichtmast waardoor we nog enigzins schaduw hadden. De wedstrijd was erg matig maar gezien het mooie decor en het prima gezelschap tijdens de trip was de trip zeker de moeite waard.

Verder belangrijk bij Duits voetbal:
Bratwurst: een goed gekruide en goed gebakken worst op een redelijk broodje, zowel de ketchup als de mosterd (persoonlijk gebruik ik ze altijd beide) waren van goede kwaliteit 7/10
Bier: Bij het stadion alleen alchoholvrij, dit was ook duidelijk te proeven bij de eerste slok (voor de eerste slok hadden we het nog niet door 1/10

De publiekswissel

Hoe het was op de Bosuil afgelopen zondag en wat achtergrond informatie over de herkomst van de rivaliteit tussen Antwerp FC en Club Brugge.

https://bit.ly/2w0dimQ
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/