Chaos tussen Mark en Aa: het grote NAC-topic

Gestart door Breda, apr 16, 2011, 22:31:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cafebac

Geen spijt dat je niet tussen je eigensupporters plaats hebt genomen? Dat moet echt een gekkenhuis zijn geweest :)


AthleticHolanda

Citaat van: Breda op feb 25, 2012, 21:20:01
God zij dank: 4-0, en nog minstens tot VVV-NAC (volgende week) de definitieve crisis buiten de deur.

Ik denk oprecht dat NAC afgedroogd gaat worden in De Koel.

Hoekie_B

Ik ga het maar eens bekijken in de Koel, mooi te combineren met Aachen-Paderborn.

Verwacht overigens 'gewoon' een overwinning van ons goeie ouwe N.A.C, blijft geen feest daar in Venlo

Peenvogel

Citaat van: Breda op jan 10, 2012, 23:23:06
Het boek zal in mei verschijnen. Sjoerd Mossou is een AD-journalist, maar bovenal NAC-supporter. Alleen al om de schitterende omslagfoto zal ik t.z.t. naar de winkel rennen om me van een exemplaar te verzekeren.

Ik heb Sjoerd vorig jaar geinterviewd voor de Hand in Hand, voor een NAC-supporter een hele aardige kerel ;)

Joost

Natuurlijk heeft Sjoerd Mossou een column geschreven;

CiteerEr is iets erg merkwaardigs aan de hand met honderdjarige voetbalclubs. Of ze nou NAC heten, of Ajax, of Feyenoord, een eeuwfeest staat garant voor ellende, lijkt het wel. In het beste geval is de jarige strontverkouden - en in het slechtste geval doodziek.

Vermoedelijk is het toeval, maar misschien zit er een soort ongrijpbare, onmetelijke druk achter verscholen. Een mentale last die wij stervelingen amper kunnen bevatten, vergelijkbaar met een migraine-aanval op je verjaardag.

Ajax had in 2000 zijn schitterende retro- tenues amper aangetrokken, of het hele elftal verkrampte tot een dolend collectief, nóg meer dan in de weken daarvoor. En nooit kende Feyenoord een rampzaliger jaar dan in 2008. Alsof het gouden clubembleem in lood was gegoten.

Van NAC kun je zeggen dat het allemaal tamelijk logisch is, de huidige rampspoed, omdat die club haast onafgebroken heen en weer wordt geslingerd tussen pieken en dalen. De kans op tragiek of geluk is bij NAC ongeveer fifty-fifty.

Een kort, modern geschiedenislesje ter illustratie: NAC degradeerde in 1999, het haalde in 2003 Europees voetbal, ging kort daarna bijna failliet, eindigde in 2008 als derde - en staat nu één-na-laatste, deze keer met een schuld van elf miljoen euro. Je kunt NAC erg veel verwijten, maar niet dat het kleurloos door het leven gaat.

Ik ben bevooroordeeld, daar ben ik eerlijk in. NAC gaat mij meer dan gemiddeld aan het hart. Supporters hebben de neiging om tegenslag uit te vergroten tot onmetelijk verdriet en voorspoed juist tot intense vreugde. En precies dat is wat voetbal zo onweerstaanbaar en ongrijpbaar maakt. Sterker: daar drijft ons voetbal op.

Hugo Borst verwoordde het ooit treffend, die disbalans tussen supporterschap en droge ratio. Hij, geboren Spartaan, zei ooit: ,,Wie het voetbal wil begrijpen, hoort te weten wat het is om van een club te houden.''

Sindsdien ben ik hartstochtelijk aanhanger van die stelling. Een wijsheid die niet slechts op journalisten van toepassing is trouwens, maar veel meer nog op clubbestuurders. De manager die het sentiment van het voetbal niet begrijpt of kan bevatten, gaat onherroepelijk op zijn bek. Ook waar: hoe intenser de emotie rond een club, des te groter de kans op vergissingen.

Dat clubs als Feyenoord, FC Utrecht en NAC zelden in staat zijn tot langjarig consistent beleid, is geen toeval. Dat komt doordat vrijwel niemand er in slaagt om al die gierende emoties te bedwingen, zonder onderweg hevig te gaan schipperen. Een auto is nu eenmaal lastig te besturen als er van alle kanten tegenaan wordt geduwd.

Al een eeuw lang is NAC daar een levend voorbeeld van. Ik haat dat vaak, maar net zo vaak ontroert het me, omdat het zoveel kleur geeft aan een voetbalclub, hoe klein of onbeduidend die van een afstandje ook mag lijken.

Als eeuwfeesten ergens goed voor zijn, dan is het dat je oneindig mag zwelgen in geluk en verdriet. En dat is precies wat ik ga doen deze week, levend in de waan dat onze club de allermooiste is, al honderd jaren lang.

En uiteraard stelt 's lands beste columnist ook dit keer niet teleur.

Bossche Bol

Citaat van: Breda op sep 19, 2012, 20:31:44
Vandaag in De Stem: het NAC-elftal van de eeuw. God zij dank zijn er mensen met historisch besef aan het werk geweest:

Peter van der Merwe / Jan van Gorp, Rob Penders, Kees Kuijs / Ton Lokhoff, Frans Bouwmeester / Leo Canjels, Rat Verlegh, Pierre van Hooijdonk, Cor Kools, Addy Brouwers.

Op Rob Penders na zijn al deze spelers Oranje-international geweest.

Na ampele discussie in mijn stamrestaurant Den Boerenstamppot in hartje Breda kwamen we uit op Jo Jansen als NAC-trainer van de eeuw. Niet omdat hij zo succesvol was - integendeel, NAC degradeerde onder zijn leiding - maar hij was wel een clubman in hart en nieren, volgens velen een fantastische jeugdtrainer en onbetwistbaar een icoon in de NAC-historie.
Ik had Kees Rijvers toch ook wel in dat elftal verwacht.
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Bossche Bol

Citaat van: Breda op sep 19, 2012, 20:49:25
In de argumentatie in de krant werd uitgelegd dat Rijvers zijn hoogdagen beleefde als speler van andere clubs en slechts in het prille begin en in de late avond van zijn carrière bij NAC actief was.
19 interlands als NAC-er, na Kuijs de meeste. Daar gaan ze dan wel gemakkelijk aan voorbij.
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

Bossche Bol

Citaat van: Breda op sep 19, 2012, 20:49:25
In de argumentatie in de krant werd uitgelegd dat Rijvers zijn hoogdagen beleefde als speler van andere clubs en slechts in het prille begin en in de late avond van zijn carrière bij NAC actief was.
Als dit de argumentatie is, waarom staat Van Hooijdonk er dan wel in. Die speelde korter voor NAC en daarvan ook nog eens een jaar of drie in de Eerste-Divisie.
Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

cafebac

Gefeliciteerd met de verjaardag van je cluppie Breda!

spons

Citaat van: cafebac op sep 20, 2012, 05:17:58
Gefeliciteerd met de verjaardag van je cluppie Breda!

Ja Breda gefeliciteerd
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Verwijderd lid


Bier und Bratwurst

Van harte gefeliciteerd!!! Cadeautje heb je al !!! Haha
Het ene stadion is het andere niet!

Hugo

1 - 5 bij Roda JC, dat zijn de cijfers van een aanstaand kampioen!