Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: wekke op nov 25, 2010, 11:33:59
En wij denken dan weer dat Westerlo, Cercle en GB haalbare kaarten zijn ;-)
Die kant ligt volledig open. Geen topclubs, maar 4 clubs die aan elkaar gewaagd zijn.

Ik denk dat Westerlo favoriet is uit het bovenste stuk. AA Gent uit het onderste maar Standard kan gekke dingen doen.

wekke

Citaat van: Joost op nov 25, 2010, 11:39:48
Ik denk dat Westerlo favoriet is uit het bovenste stuk. AA Gent uit het onderste maar Standard kan gekke dingen doen.

Als ik dan toch clubs in de favoriete rol moet duwen dan zet ik als finale Cercle-KVM.
Cercle Brugge speelt zeer goed voetbal dit seizoen en staat defensief beter dan Westerlo. Westerlo vind ik nogal wisselvallig dit seizoen. GB en Lierse zijn natuurlijk de underdogs. Beide clubs zijn zwaar op de sukkel. Al moet ik wel zeggen dat het voetbal van Lierse al enkele weken stijgt qua niveau. Maar zowel wij als de ratten hebben dezelfde problemen: geen knokkersmentaliteit, geen vertrouwen, defensieve klungelaars en aanvallers die zelfs voor een leeg doel niet weten hoe te scoren.

In de andere kant zet ik dan KVM. Gewoon een voorgevoel dat de kakkers het weer uitstekend gaan doen in de beker.

Hopelijk géén finale Lierse-KVM!

georgesv

Mijn gevoel zegt: Westerlo is een onderschatte ploeg, die halen het zonder grote moeite van Lierse, dat nu nog een beetje in een dalletje zit, maar tegen einde seizoen zich wel makkelijk zal redden. 
Cercle voetbalt vol vertrouwen en wint makkelijk van GBA.
Cercle -Westerlo dat kan alle kanten uit denk 'k,  al denk 'k dat Cercle dat wint.

Gent -Woluwe is duidelijk :-)
Mechelen-Standard, is moeilijk te voorspellen, veel zal afhangen van de vorm van het moment. + Mechelen speelt terugmatch thuis, Ik zie Mechelen de halve finale halen.
Gent-Mechelen: moeilijk te voorspellen. Ik denk dat de heenmatch Gent eerst thuis moet, dat is een nadeel. Maar Gent heeft meer kwalitiet in huis, dus is toch favoriet.
conclusie: Gent-Cercle AGAIN :-)

3434

Citaat van: wekke op nov 25, 2010, 13:16:31

Hopelijk géén finale Lierse-KVM!

Dit zou ik nu net een toffe affiche vinden. Toch een hoop beleving en spanning tussen deze ploegen. Of is het omdat je niet wil verliezen van hun? Finale halen lijkt me toch altijd mooi.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

voetbalfan

Als Westerlo de finale haalt zal het een ware volksverhuizing worden. Persoonlijk denk ik weer een Cercle-Gent finale hoewel Westerlo - Gent/Standard ook mooi zou zijn vanwege het europese voetbal.
Wie er ook in de finale staat, ik zal erbij zijn!

wekke

Citaat van: 3434 op nov 25, 2010, 15:25:35
Dit zou ik nu net een toffe affiche vinden. Toch een hoop beleving en spanning tussen deze ploegen. Of is het omdat je niet wil verliezen van hun? Finale halen lijkt me toch altijd mooi.

Rellen voor, tijdens en na de match zijn gegarandeerd bij die wedstrijd. En inderdaad, verliezen van hen heeft er ook mee te maken. Ik heb geen zin om jaren te moeten aanhoren dat we de finale van de KV verloren hebben.

3434

Rellen kan in principe in de competitie ook. Maar buiten dat, een nieuwe vraag: liever geen finale dan een finale tegen KV?
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

wekke

Citaat van: 3434 op nov 25, 2010, 18:48:46
Rellen kan in principe in de competitie ook. Maar buiten dat, een nieuwe vraag: liever geen finale dan een finale tegen KV?

Een finale mag je natuurlijk nooit laten liggen, tegen wie dan ook. Het is een beetje een raar gevoel. De wedstrijden tegen KV zijn voor mij (en gans Lierse) dé matchen van het jaar. Op het Lisp wordt al weken gesproken over 5 december. De beladen sfeer naast het veld en knokkersmentaliteit op het terrein. Heerlijk vind ik het.
Maar ik heb zo een naar gevoel bij de gedachte van een bekerfinale tegen de kakkers. Zie ik niet goedkomen zowel op als naast het veld.

3434

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik kan het vergelijken met bekerfinale racing genk - patro eisden (ervan uitgaan dat we in 2de nationale spelen). Geweldig om de finale te halen, maar dan verliezen tegen aarstvijand nr 1. Dubbel gevoel. Ook voor hun zou het dan 10x beter voelen om de beker tegen ons te winnen dan tegen pakweg Cercle, Westel of een andere -voor hun- neutrale ploeg.

Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Pagina 598 van Een/Canvas tekst. Das toch altijd genieten.

Alle wedstrijden in de Vrij Onafhankelijke Kempische Liefhebbers Voetbalverbond en die van de Verenigign van Voetballende Vriendenclubs zijn afgelast.

3434

De kleintjes zullen nooit maar dan ook nooit winnen. Als het nu Anderlecht en Brugge tegen de kleintjes + Standard, Gent en Genk was. Dan was de balans misschien nog wat in evenwicht. Maar nu no way. Niet vergeten dat een aantal mensen die dit moeten beslissen deel uitmaken van Anderlecht. Plee-offs= meer matchen, meer geld, meer alles, minder passie.

Ik zou het geweldig vinden om 18 clubs te hebben. Hoe het nu is heeft alleen de kampioen uit 2de een beloning. De 2de verliest vrijwel altijd de eindronde tegen de voorlaatste eerste nationaler.

Beter zou zijn laatste 2 degraderen naar 2de en de eerste 2 stijgen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

wekke

Citaat van: Joost op dec 02, 2010, 16:14:20
Pagina 598 van Een/Canvas tekst. Das toch altijd genieten.

Alle wedstrijden in de Vrij Onafhankelijke Kempische Liefhebbers Voetbalverbond en die van de Verenigign van Voetballende Vriendenclubs zijn afgelast.

Lang leve de Liefhebbers Voetbal Liga :-) Kwestie van onze competitie effe te promoten.

Citaat van: 3434 op dec 02, 2010, 22:54:47
De kleintjes zullen nooit maar dan ook nooit winnen. Als het nu Anderlecht en Brugge tegen de kleintjes + Standard, Gent en Genk was. Dan was de balans misschien nog wat in evenwicht. Maar nu no way. Niet vergeten dat een aantal mensen die dit moeten beslissen deel uitmaken van Anderlecht. Plee-offs= meer matchen, meer geld, meer alles, minder passie.

Ik zou het geweldig vinden om 18 clubs te hebben. Hoe het nu is heeft alleen de kampioen uit 2de een beloning. De 2de verliest vrijwel altijd de eindronde tegen de voorlaatste eerste nationaler.

Beter zou zijn laatste 2 degraderen naar 2de en de eerste 2 stijgen.

Inderdaad, de kleintjes winnen dat nooit. Op Wijnants van Westerlo na, heeft niemand van die kleine clubs ook maar iets te zeggen bij de bond en profliga.

Zelf ben ik wel voorstander van Hein Vanhaezebroeck zijn voorstel om te gaan naar een competitie met 20 clubs waarvan de laatste drie naar tweede degraderen. Maar dan vind ik dat ze de drie stijgers moeten beschermen. In plaats van van die nieuwkomers een boel onhaalbare dingen te eisen (veldverwarming, meer zitplaatsen,...) zoals nu met Eupen, zouden ze hen beter 1 of 2 seizoenen respijt geven. Al te vaak gaan clubs kapot na 1-2 jaartjes eerste klasse voetbal.


3434

Dat van die respijt geven.. Oke het geeft hun wat ademruimte. Maar clubs die nog niet aan 4000 toeschouwers geraken horen eigenlijk niet in 1ste. Maar oke als ze zich sportief kunnen redden en in de problemen komen qua infrastructuur heb je wel een punt.

Op toeschouwersgebied is Westerlo ook op het randje maar daar gaat het sportief vrijwel altijd geweldig naar hun budget.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

wekke

Citaat van: 3434 op dec 02, 2010, 23:33:22
Dat van die respijt geven.. Oke het geeft hun wat ademruimte. Maar clubs die nog niet aan 4000 toeschouwers geraken horen eigenlijk niet in 1ste. Maar oke als ze zich sportief kunnen redden en in de problemen komen qua infrastructuur heb je wel een punt.

Op toeschouwersgebied is Westerlo ook op het randje maar daar gaat het sportief vrijwel altijd geweldig naar hun budget.

Wie promoveert, hoort in eerste klasse thuis. Oké, ik heb ook liever clubs zoals Antwerp en Eendracht Aalst in eerste nationale puur omdat zij een grote aanhang hebben. Maar een club zoals Tubize verdiende absoluut die promotie naar eerste klasse. Nu zitten ze daar met een boel schulden en een dure tribune die niet meer nodig is. Daar moeten ze dringend iets aan doen.

Westerlo is inderdaad een zeer goed voorbeeld van een goed geleide club. Met een klein budget halen ze een maximum aan resultaat. Maar ik ben er zeker van dat als Westerlo in zijn promotiejaar dezelfde eisen van de licentiecommisie had gekregen zoals Eupen dit seizoen, het al lang in 4e provinciale had gezeten. Zulke clubs moeten langzaam aan groeien en niet onmiddelijk in de schulden stoppen.

hgrm

Citaat van: 3434 op dec 02, 2010, 23:33:22
Dat van die respijt geven.. Oke het geeft hun wat ademruimte. Maar clubs die nog niet aan 4000 toeschouwers geraken horen eigenlijk niet in 1ste. Maar oke als ze zich sportief kunnen redden en in de problemen komen qua infrastructuur heb je wel een punt.

Op toeschouwersgebied is Westerlo ook op het randje maar daar gaat het sportief vrijwel altijd geweldig naar hun budget.

De onderliggende vraag is natuurlijk: hoe komt het dat er zo weinig toeschouwers komen. Het lijkt wel alsof de toeschouwersaantallen in België vrijwel onveranderd zijn gebleven.
In Nederland waren de toeschouwersaantallen in de jaren 80 niet beter dan in Nederland; toen trokken Ajax en Feyenoord gemiddeld ook niet meer dan 10 à 15 duizend toeschouwers en zater er bij clubs als Sparta, Roda, Utrecht, NEC etc. ook maar enkele duizenden op de tribune.

Hoe anders is de situatie nu: de meeste clubs zitten geregeld tegen uitverkocht aan en het gemiddelde is zeker drie keer zo hoog geworden. Of je met het type toeschouwer dat er bij gekomen is, nu zo blij moet zijn, is een tweede, maar het zorgt er wel voor dat Nederland nog enigszins de aansluiting houdt met het buitenland.

Ik denk dat er een aantal oorzaken aan te wijzen zijn voor deze toename van toeschouwersaantallen:

1) Grotendeels verdwijnen van het voetbalgeweld

2) Positieve beeldvorming door Europese successen (1988, 1995, 2002)

3) Comfortverbetering door nieuwe stadions (hoe jammer WIJ dat ook vinden)

4) Goed mediabeleid: voldoende coverage op publieke omroep (met enkele uitzonderingsjaren)

5) Beleid gericht op het aanborenn van nieuwe doelgroepen door ontwikkeling van complete 'producten'



De vraag is nu waar België de boot gemist heeft. Punt 1 geldt net zo goed voor België, denk ik, op punt 2 heb je weinig invloed. Op de overige punten heeft België dus waarschijnlijk te weinig gedaan. En daarbij: de nationale hobby, fuseren, zorgt er ook voor dat veel publiek weg blijft.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen