Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Bier und Bratwurst

Heb net ook nog gekeken. Boeiende reportage.  Waar een wil is is een weg!! Mooie slogan van RC Mechelen die er passend bij aansluit.
Het ene stadion is het andere niet!

HRM1880

Is 100% zeker Beerschot. Duidelijk Antwerps accent en nadien voorzitter Patrick Vanoppen.

Trouwens voor de rest een non-reportage waar enkel open deuren ingetrapt worden. Ook opvallend dat ze enkel bij clubs langs gingen waarvan algemeen geweten is dat ze de laatste maanden/jaren financiële problemen hebben. Dat ze daar dan zo'n hype rond moeten starten snap ik niet, vond hun reportage over omkoping veel sterker.

wekke

Citaat van: HRM1880 op dec 08, 2012, 22:02:35
Is 100% zeker Beerschot. Duidelijk Antwerps accent en nadien voorzitter Patrick Vanoppen.

Trouwens voor de rest een non-reportage waar enkel open deuren ingetrapt worden. Ook opvallend dat ze enkel bij clubs langs gingen waarvan algemeen geweten is dat ze de laatste maanden/jaren financiële problemen hebben. Dat ze daar dan zo'n hype rond moeten starten snap ik niet, vond hun reportage over omkoping veel sterker.

De reportage over omkoping sloeg dan ook in als een bom he. Al is er met heel veel info uit die reportage gewoonweg niets gedaan en werd enkel Lierse aan de schandpaal genageld.

Deze reportage over zwart geld heb ik niet bekeken, gewoonweg omdat het niets nieuws is. Veel clubs zouden gewoonweg niet meer bestaan zonder het zwart geld circuit. In de weekendeditie van Gazet van Antwerpen lieten ze enkele voorzitters aan het woord die wel clubs kende die het deden, maar zelf niets met zwart geld te maken zouden hebben. Hypocriet tot en met. Zeker als je ziet dat de voorzitter van Sint-Niklaas daar tussen staat....

Ach, het is hier een fenomeen dat zich uitstrekt tot en met 4e provinciale. Zelfs in het liefhebbersvoetbal zijn er clubs die goede spelers lokken met zwart geld.

HRM1880

Citaat van: wekke op dec 09, 2012, 10:01:06
De reportage over omkoping sloeg dan ook in als een bom he. Al is er met heel veel info uit die reportage gewoonweg niets gedaan en werd enkel Lierse aan de schandpaal genageld.

Deze reportage over zwart geld heb ik niet bekeken, gewoonweg omdat het niets nieuws is. Veel clubs zouden gewoonweg niet meer bestaan zonder het zwart geld circuit. In de weekendeditie van Gazet van Antwerpen lieten ze enkele voorzitters aan het woord die wel clubs kende die het deden, maar zelf niets met zwart geld te maken zouden hebben. Hypocriet tot en met. Zeker als je ziet dat de voorzitter van Sint-Niklaas daar tussen staat....

Ach, het is hier een fenomeen dat zich uitstrekt tot en met 4e provinciale. Zelfs in het liefhebbersvoetbal zijn er clubs die goede spelers lokken met zwart geld.
Inderdaad, en vrees dat ze nu wederom dezelfde hypocriete fout zullen maken waardoor ze enkel de ploegen uit de reportage zullen straffen.

Mar

Citaat van: HRM1880 op dec 09, 2012, 11:12:20
Inderdaad, en vrees dat ze nu wederom dezelfde hypocriete fout zullen maken waardoor ze enkel de ploegen uit de reportage zullen straffen.

Het is duidelijk geweten dat er meer zwart dan wit geld omgaat in het belgisch voetbal (Provinciaal, nationaal, zaalvoetbal). Ik ken zelfs ploegen, die nog niet eens provinciaal voetbal spelen maar bedrijfsbond waar ze premies betalen van +50€ om maar te komen voetballen... . Maar ik vind het zeer laag van panorama/koppen dat ze het hebben over een 'onbekende reportage' terwijl duidelijk mensen herkenbaar zijn. Ik ken iemand persoonlijk, die hierbij betrokken is en je mag gerust zijn, hoe veel telefoontjes hij heeft gehad is abnormaal. Het is ook een reportage bekeken langs één richting. Als je op bezoek gaat bij een club, die met de rug tegen de muur staat en geen enkele uitweg meer ziet op financieel gebied (Veldwezelt), dan gaat een club al eerder dingen doen wat niet mag.

Wat wel opmerkelijk is, van de 7 clubs hebben ze wel de 2 enigste clubs van de maaskant genomen...


hgrm

Eens met Breda. Don't shoot the messenger.

Wat me  wel opvalt is dat het voetbal zelfreinigend vermogen schijnt te missen.

In Nederland hebben we al diverse zwart-geld-affaires gehad, maar toch gebeurt het keer op keer. In Nederland zijn diverse clubs failliet gegaan door -simpel gezegd- meer geld uit te geven dan er binnenkomt. In Nederland zijn al diverse clubs zwaar in de problemen gekomen doordat ze op één geldschieter draaiden die op een gegeven moment wegviel.

Blijkbaar is men in het voetbal zo opportunistisch dat waarschuwingen zoals deze in de wind worden geslagen onder het motto 'dat gebeurt ons niet' of 'als we in de Eredivisie spelen/de Champions League halen/een grote sponsor vinden zijn we zo uit der problemen'.

Ik zou er voorstander van zijn als de Bond de zaken nog strakker controleert zodat alle geldstromen die in het profvoetbal (en liefst ook in de top van het amateurvoetbal) bekend zijn en zodat clubs er niet meer mee weg komen om een niet-sluitende of een onrealistische begroting te hebben.
En er mag ook wel eens uitgezocht worden hoe een speler die bij een topklasser een mini-contractje heeft en door de weeks in de bouw werkt, het voor elkaar krijgt een dikke BMW te rijden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

wekke

Citaat van: Breda op dec 09, 2012, 13:42:16
Ik snap het voorbehoud van veel mensen tegen de reportage wel, maar ik ben het er niet mee eens.

Dat er mensen zijn herkend, is tragisch en had niet moeten gebeuren.

Er gaat zwart geld om in het Belgische voetbal en de verdienste van deze reportage is dat dit nu bewezen is - althans, dat is bewezen dat het niet moeilijk is om clubs van hoog tot laag te engageren in het witwassen van crimineel geld.

De taak van een (onderzoeks)journalist is om zaken boven tafel te krijgen, niet om clubs in leven te houden of in bescherming te nemen, laat staan zaken in de doofpot te stoppen.

Het lijkt me nu de taak van het voetbal - de clubs, de spelers, de managers - om een grondige vorm van zelfreiniging door te voeren, want dat die nodig is, is evident.

Het gaat niet aan nu de makers van een reportage de schuld te geven van het boven tafel halen van een onaangename waarheid.

Bwa, niemand zal de reportagemakers vies bekijken omdat ze iets hebben aangetoond dat grotendeels geaccepteerd is in ons vaderlandse voetbal. Ik hekel me ook al jaren aan de grote sommen geld die omgaan in het nationale en provinciale voetbal alsook in het liefhebbersvoetbal, zaalvoetbal en jeugdvoetbal. Toch betwijfel ik of het bovenbrengen van deze alom bekende fenomeen ook zal leiden tot het zuiveren van ons voetbal.

Ook het voorstel van de KBVB om nu ook de vierde en derdeklassers onder de licentieloep te nemen, is geen oplossing. Het is gewoon een goed voorbeeld van hoe je het probleem verschuift. Spelers met het potentieel om bij een tweede klasser te voetballen, spelen nu soms in derde klasse en zeer vaak in vierde klasse. Het inbrengen van een dergelijke licentie zou er gewoon voor zorgen dat die spelers voor de provinciale reeksen zullen kiezen.

Als je dan toch absoluut het zwart geld probleem wil aanpakken, dan moet je in de onderste regionen beginnen, nl. het provinciale voetbal en jeugdvoetbal. Infiltreer in clubs en je zal binnen de kortste keer genoeg effectieve bewijzen hebben, vooral in het jeugdvoetbal. Enerzijds heb je daar de provinciale clubs die de nationale jeugdreeksen afstruinen om spelertjes vanaf hun 16e te lokken met zwart geld. Anderzijds heb je 1e klassers, KRC Genk is daar het beste voorbeeld van, dat talentjes bij andere teams weglokt met mooie bedragen om bij hen te tekenen.

Het is aan de bond om samen met de bevoegde instanties binnen de overheid met een duidelijk statement en onderzoek te komen. Als ze genoeg bewijzen hebben, dan moeten ze maar overgaan tot het vervolgen van betrokkenen en de desbetreffende clubs onmiddellijk schrappen.


3434

KVV Heusden-Zolder (2de prov.) gaat de boeken bijna zeker neerleggen. Dit seizoen werden alle 15 wedstrijden van de heenronde verloren. De laatste wedstrijd tegen de leider waren er 19 betalende bezoekers aldus de voorzitter.  (+- 20 000 euro dringende schulden).

Twee jaar geleden speelde de club nog in 4de nationale. Wij konden er toen kampioen spelen maar dit gebeurde niet (0-0). Na Veldwezelt weer een Limburgse club uit ons kampioenenjaar die de boeken neerlegt. Als ik de foto's nu bekijk lijkt het al 10 jaar geleden, ik mis die tijd (400 à 500 patrofans aanwezig).





RIP KVVHZ
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: 3434 op dec 21, 2012, 20:55:19
KVV Heusden-Zolder (2de prov.) gaat de boeken bijna zeker neerleggen. Dit seizoen werden alle 15 wedstrijden van de heenronde verloren. De laatste wedstrijd tegen de leider waren er 19 betalende bezoekers aldus de voorzitter.  (+- 20 000 euro dringende schulden).
Geen heel grote verrassing eerlijk gezegd.

wekke

http://www.kvturnhout.be/cms/index.php/601-kv-turnhout-wil-trachten-in-derde-te-blijven

Daar de Egyptische competitie nog steeds stil ligt, stalt Wadi Degla al zijn spelers in België. 6 spelers vervoegden de kern van Lierse terwijl 14! Spelers en de trainersstaff naar KV Turnhout verhuizen. Van de huidige Turnhoutse kern mogen er 5-6 spelers blijven. Al de anderen mogen beschikken. Vandaag mogen de huidige spelers nog aantreden tegen Wetteren, vanaf volgend weekend zijn de Egyptenaren speelgerechtigd. RIP KV Turnhout!

Joost

Ik vind het wel een mooie stunt.

wekke

Citaat van: Joost op jan 05, 2013, 12:23:57
Ik vind het wel een mooie stunt.

Ik vind dit het jammere einde van een club...

headout

Bizar. Als er straks ook nog eens hele vreemde uitslagen uit de hoge hoed gaan komen.....
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

cafebac

Inderdaad bizar. Anderzijds deden Beckham en Henry wel eens hetzelfde terwijl hun competitie stillag.

2 Februari Geel Meerhout vs. Turnhout wordt dan wel een leuke. Vorig jaar liepen daar al gasten in kamelenpakken en arabierenpakken rond en hadden ze het uitvak vol mestkorrels gestort. Benieuwd waar ze nu mee komen.

wekke

Citaat van: cafebac op jan 06, 2013, 08:42:49
Inderdaad bizar. Anderzijds deden Beckham en Henry wel eens hetzelfde terwijl hun competitie stillag.

2 Februari Geel Meerhout vs. Turnhout wordt dan wel een leuke. Vorig jaar liepen daar al gasten in kamelenpakken en arabierenpakken rond en hadden ze het uitvak vol mestkorrels gestort. Benieuwd waar ze nu mee komen.

Die mestkorrels waren verschrikkelijk. Ik stond toen in dat uitvak en de geur was niet te harden. Ik betwijfel wel of er nog Turnhout supporters zullen overblijven na dit debacle.