Belgische voetbalstadions volgens capaciteit - Wikipedia

Gestart door Bart B, apr 03, 2018, 23:45:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart B

Ik ben de lijst van wikipedia van Belgische voetbalstadions aan het updaten volgens capaciteit, aan de hand van verwijzingen naar clubwebsites en krantenartikelen.
En NIET met verwijzingen naar allerlei sites over stadions die duidelijk betrouwbaarheid missen en alles klakkeloos van elkaar overnemen.

Van de volgende stadions mis ik nog de verificatie van capaciteit:

Stade de Buraufosse - Luik - RFC Tilleur
Stade Charles Tondreau - Bergen - RA Quévy-Mons
Gemeentelijk Parkstadion - Boom - Rupel Boom
Stade communal - Jette - BX Brussels, RSD Jette
Burgemeester Van de Wielestadion - Deinze - SK Deinze
Gemeentestadion - Schaarbeek - Crossing Schaerbeek
Stedelijk sportstadion Jules Matthijs - Zottegem - KSV Sottegem
Stade Robert Urbain - Boussu-Bois - Francs Borain
Gemeentelijk Stadion - Hamme - Vigor Wuitens Hamme
Louis Van Roeystadion - Rijkevorsel - Zwarte Leeuw
Puyenbekestadion - Sint-Niklaas - SKB Sint Niklaas
Stade de la Cité de l'Oie - Wezet - FC United Richelle
Gemeentelijk Sportcentrum - Ingelmunster - KFC Mandel United
Julien Bergéstadion - Tienen - KVK Tienen
Burgemeester Thienpontstadion - Oudenaarde - KSV Oudenaarde
Stade Communal de Bielmont - Verviers - ?
Sint-Jannekestadion - Herentals - VC Herentals
Fernand Schuermanstadion - Temse - KSV Temse
Breeven - Bornem - KSV Bornem
Fallonstadion - Sint-Lambrechts-Woluwe - Léopold FC
Complexe Sportif de Huy - Huy - RFC Huy
Stadsparkstadion - Turnhout - KFC Turnhout
Mijnstadion - Beringen - ?

watergatehopper

🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Bart B

Als ik de capaciteit van de stadions vergelijk met hetgeen ik op clubwebsites vind, staan er veel fouten tussen.

watergatehopper


Ah ok. Tja dan wordt het bellen/ mailen naar de desbetreffende clubs denk ik.
In België wijzigt het ook nog wel eens gezien veiligheid en verbouwingen etc.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Nort

Het lijkt me erg lastig, zo niet onmogelijk, om de exacte capaciteit te bepalen. Staantribunes zoals die van Tilleur, of Mons zijn (deels) afgekeurd voor  publiek en wordt het natte vingerwerk hoeveel erop mogen/kunnen.

watergatehopper

Citaat van: Nort op apr 05, 2018, 15:51:01
Het lijkt me erg lastig, zo niet onmogelijk, om de exacte capaciteit te bepalen. Staantribunes zoals die van Tilleur, of Mons zijn (deels) afgekeurd voor  publiek en wordt het natte vingerwerk hoeveel erop mogen/kunnen.

Het lijkt me toch dat er toestemming gegeven wordt door een instantie hoeveel publiek er toegelaten mag worden. We leven in west europa niet in zuid amerika ;)
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Nort

Citaat van: watergatehopper op apr 05, 2018, 16:01:27
Het lijkt me toch dat er toestemming gegeven wordt door een instantie hoeveel publiek er toegelaten mag worden. We leven in west europa niet in zuid amerika ;)
Ook bij een club die niet meer dan 200 toeschouwers trekt? Het zal ooit opgemaakt zijn, maar ik neem aan dat de brandweer niet elk jaar langskomt en een rapport op maakt.

watergatehopper

Citaat van: Nort op apr 05, 2018, 16:13:48
Ook bij een club die niet meer dan 200 toeschouwers trekt? Het zal ooit opgemaakt zijn, maar ik neem aan dat de brandweer niet elk jaar langskomt en een rapport op maakt.

nee dat denk ik ook niet maar is dit jaarlijks nodig dan? Interessante materie dit
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Nort

Citaat van: watergatehopper op apr 05, 2018, 16:15:53
nee dat denk ik ook niet maar is dit jaarlijks nodig dan? Interessante materie dit
Ik kan me best voorstellen dat er tribunes zijn die 10 jaar geleden wel aan de veiligheidsnormen voldeden, maar nu niet meer. Echter doordat de club is afgezakt is het ook niet meer een issue, aangezien de tribunes toch niet gebruikt worden.

watergatehopper

Citaat van: Nort op apr 05, 2018, 16:37:35
Ik kan me best voorstellen dat er tribunes zijn die 10 jaar geleden wel aan de veiligheidsnormen voldeden, maar nu niet meer. Echter doordat de club is afgezakt is het ook niet meer een issue, aangezien de tribunes toch niet gebruikt worden.

Dat klinkt logisch echter.... Joost tipte bijvoorbeeld voor aankomende zaterdag O. Charleroi - RWDM. Zouden ze het risico nemen bij Charleroi als er veel toeloop is in de hoop dat er niets gebeurd dan? Bij een bekerwedstrijd wordt er nog gewisseld met uit en thuis of desnoods een neutraal terrein maar bovengenoemd voorbeeld is competitie.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Joost

Citaat van: watergatehopper op apr 05, 2018, 16:01:27
Het lijkt me toch dat er toestemming gegeven wordt door een instantie hoeveel publiek er toegelaten mag worden. We leven in west europa niet in zuid amerika ;)

Iedere vereniging in Belgie moet iedere drie jaar een keuring van de terreinen ondergaan. Maar dat heeft alleen betrekking op het veld en de kleedkamers.

Pas als er een licentie wordt aangevraagd (lees= vanaf 1e amateur en hoger) zijn er eisen met betrekking tot tribunes. De club moet namelijk kunnen overleggen dat er een veiligheidscapaciteit is van 1500 / 4000 / 8000 plaatsen. Dat is ook van toepassing op bekerduels.

Vanaf 2e amateur en lager is het dus nooit noodzakelijk om je tribunes te laten keuren voor de bond. Wel kan het zo zijn dat de eigenaar van de tribunes (meestal de gemeente) kan beslissen dat een tribune niet meer veilig is. Zo gebeurde bijvoorbeeld bij het Josephatpark in Schaerbeek.

Wat de capaciteit van bijvoorbeeld Zwarte Leeuw is, is gewoon niet bekend op dit moment. De club heeft nog nooit een veiligheidscapaciteit hoeven aan te leveren. De afgelopen decennia is er ook geen enkel moment geweest dat er enigszins sprake van zou zijn dat een tribune vol zou zijn.

watergatehopper

Ok. Dus vanaf 2e amateur is het qua publieke belangstelling altijd <1.500? En wat dan als er in de voorbereiding een topploeg op bezoek komt? #devilsadvocate
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Jef400


Pieros

Citaat van: Joost op apr 05, 2018, 16:48:50
Wat de capaciteit van bijvoorbeeld Zwarte Leeuw is, is gewoon niet bekend op dit moment. De club heeft nog nooit een veiligheidscapaciteit hoeven aan te leveren. De afgelopen decennia is er ook geen enkel moment geweest dat er enigszins sprake van zou zijn dat een tribune vol zou zijn.

Het is alweer een decennia ervoor, maar ik ben in 2005 naar Zwarte Leeuw - AA Gent geweest voor de beker, 1/16de finale.
Ik kan me herinneren dat het goed vol zat met een toeschouwersaantal van 3.000. Maar met veel staanplaatsen is het gemakkelijk om het nog voller te maken, ff opschuiven.