Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cyclebob

Er was afgelopen weekend in 4A een interessante pot zoals die allen in België voorkomt: Couillet - Peruwelz, oftewel La Louvière - Mouscron, beide hebben een ploeg van tientallen kilometers verder overgenomen na faillisement.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Niels_Zitterd

Bron: tweedeklasse.be

Degradatieregel reeds afgevoerd

De nieuwe degradatieregel die clubs op basis van de resultaten van de jongste drie seizoenen uit eerste klasse laten zakken, wordt niet ingevoerd. De Nationale Studiecommissie van de voetbalbond zal de reglementswijziging morgen niet goedkeuren.

Er was de jongste weken veel kritiek op de manier waarop clubs vanaf volgend seizoen uit de hoogste afdeling zouden zakken. In het compromis dat werd gesmeed tussen de G4, de vier grote clubs Anderlecht, Club Brugge, Gent en Genk, en zeven kleinere eersteklassers was beslist dat niet langer noodzakelijk nummer 15 en 16 uit de hoogste afdeling degraderen. Op aangeven van Lokeren-voorzitter Roger Lambrecht werd een ingewikkelde formule uitgewerkt om clubs te laten degraderen op basis van de resultaten van de laatste drie seizoenen. Een compromis waarmee, op Lokeren na, geen enkele club gelukkig was maar noodzakelijk om een competitie met 16 clubs en play-offs te behouden. Dat was de wens van de G4.

Morgen moet de Nationale Studiecommissie van de voetbalbond die reglementswijziging goedkeuren. Het staat nu al vast dat dat niet zal gebeuren. Er zijn namelijk twee mogelijkheden:

1) als men het een materie van het betaald voetbal - eerste en tweede klasse - beschouwt, dienen eerste en tweede klasse afzonderlijk te stemmen. Beide afdelingen hebben echter een vetorecht. Aangezien tweede klasse zelfs al topadvocaat Walter Van Steenbrugge onder de arm nam om de nieuwe regel aan te vechten, is het zeker dat tweede klasse dit nooit zal goedkeuren.

2) als men het als een materie van de Pro League - de verzameling van eersteklassers - alleen beschouwt, dan is er een reglementswijziging nodig. Dan moeten alle liga's van het Belgische voetbal, van provinciale tot eerste klasse, de nieuwe degradatieregel goedkeuren. Ook dat is onmogelijk, gezien zelfs de meeste eersteklassers er ronduit tegen zijn.

De soap gaat dus onverminderd verder. Het seizoen loopt stilaan op zijn einde en er is nog steeds geen enkel scenario voor volgend seizoen.

Joost

Citaat van: Breda op mrt 11, 2011, 13:09:04
Dat is goed nieuws; het leek me al een ronduit criminele handelwijze van de zijde van de profliga. Je denkt soms dat de macht van het geld écht alles bepaalt, maar in dit geval is er dus nog enige plaats voor rechtvaardigheid. Hiermee staat natuurlijk het gehele compromis dat de eersteklassers hadden gesmeed, weer op losse schroeven.

Je zou toch denken dat de bestuurders van de profliga wel hadden gedacht aan die studiecommissie.

Als ze over twee weken nog steeds niets hebben moeten ze het maar heel eenvoudighouden, gewoon 16 ploegen en die tweemaal tegen elkaar laten spelen.

hgrm

Het beste lijkt me om de eerste klasse af te schaffen, alle ploegen te laten degraderen naar de 2e klasse en voor de tweedeklassers die daardoor extra moeten degraderen, een nieuwe klasse tussen de huidige tweede en derde klasse te maken.....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

3434

Het lijken de regeringsonderhandelingen wel. Ik hoop dat die degradatieregel nu definitief geschrapt is. Die was nog erger dan de, eveneens idiote,  play-offs.

Het wordt trouwens tijd dat ik eens bij Lyra passeer zo te horen, iets dat me met Patro nooit gelukt is.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

3434

Spelers die voetballen met t-shirts tegen de play-offs. Enkel in België hehe.
http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/Jupiler_Pro_League/110312_PO_spelers_protest
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Hugo

Citaat van: Breda op mrt 13, 2011, 01:35:51
(Weet even niet in welk topic het te plaatsen)

Wie zich na het zien van de beelden van Charleroi-Standard nog steeds achter populaire spandoeken als 'Tegen alle stadionverboden' en 'Stadionverbot = Atmosphäre Tod' schaart, kan (laat ik mij voorzichtig uitdrukken) niet op mijn begrip rekenen.

Ik erger me kapot aan spandoeken met de bovenstaande inhoud (of woorden van gelijke strekking). De laatste twee thuiswedstrijden van NAC zag ik ze ook. Blijkbaar was het verbouwen van één van de tribunes van Schoonenberg bedoeld als sfeerverhogend.

Tsja, Ultra's zijn zelf één van de ergste uitwassen van het moderne voetbal. En zijn die stadionverboten naar aanleiding van Telstar nu werkelijk ingetrokken?

hgrm

Het probleem met stadionverboden is dat er vaak weinig aan ten grondslag ligt. Een club of de KNVB mag ze willekeurig uitdelen zonder dat er bewezen hoeft te zijn dat de betreffende persoon iets onoorbaars heeft gedaan. Het op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn  is vaak al genoeg.

Ik vind het begrijpelijk dat er tegen die willekeur wordt geageerd en ik denk dat het fenomeen stadionverbod ook een stuk meer geaccepteerd zal worden als er een normaal proces met normale bewijsvoering aan vooraf zou zijn gegaan.

Natuurlijk hebben clubs het volste recht om toe te laten of te weigeren wie ze willen in hun stadion, maar voor de geloofwaardigheid zou het een stuk beter als zijn als alleen degenen van wie bewezen kan worden (volgens de standaards van het strafrecht) dat ze wat uitgevreten hebben, een stadionverbod zouden krijgen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

3434

Groot gelijk Breda i.v.m. het punt over alle stadionverboden. Veel mensen verdienen het gewoon. Waar ik wel zenuwen van krijg is een SV voor je middelvinger op te steken. Dit kan je z'n 3 à 4 maanden opleveren.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

HRM1880

Citaat van: 3434 op mrt 14, 2011, 14:14:51
Groot gelijk Breda i.v.m. het punt over alle stadionverboden. Veel mensen verdienen het gewoon. Waar ik wel zenuwen van krijg is een SV voor je middelvinger op te steken. Dit kan je z'n 3 à 4 maanden opleveren.
Dat is het probleem, met hun wet 21bis kunnen ze je zelfs een sv aansmeren voor wuiven of nog meer ridicule redenen.

3434

Voor alle duidelijkhheid, die middelvinger was in het algemeen (bijvoorbeeld naar de scheids of keeper). Naar de politie is terecht hoor Breda, heb me verkeerd uitgedrukt ;-)

Zoals een scheldwoord richting scheids anders is dan face-to-face met een agent.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

Het probleem is dat er nogal wat stadionverboden worden uitgedeeld voor onbenulligheden*. De simpele ziel denk daarom dat alle stadionverboden voor onbenulligheden worden uitgedeeld, wat de acties verklaart.

Als het duidelijk wordt dat je echt wat moet uitvreten om een stadionverbod te krijgen, maar dat je dan ook echt de sjaak bent, zal de acceptatie en daardoor de preventieve werking sprongsgewijs toenemen.



*ja, ik vind het opsteken van een middelvinger naar een agent een onbenulligheid. Wel een domme onbenulligheid die ook wel bestraft dient te worden, maar dan wel met een boete van 2 tientjes en niet met een stadionverbod.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: hgrm op mrt 14, 2011, 00:15:47
Het probleem met stadionverboden is dat er vaak weinig aan ten grondslag ligt. Een club of de KNVB mag ze willekeurig uitdelen zonder dat er bewezen hoeft te zijn dat de betreffende persoon iets onoorbaars heeft gedaan. Het op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn  is vaak al genoeg.

Ik vind het begrijpelijk dat er tegen die willekeur wordt geageerd en ik denk dat het fenomeen stadionverbod ook een stuk meer geaccepteerd zal worden als er een normaal proces met normale bewijsvoering aan vooraf zou zijn gegaan.

Natuurlijk hebben clubs het volste recht om toe te laten of te weigeren wie ze willen in hun stadion, maar voor de geloofwaardigheid zou het een stuk beter als zijn als alleen degenen van wie bewezen kan worden (volgens de standaards van het strafrecht) dat ze wat uitgevreten hebben, een stadionverbod zouden krijgen.

Helemaal mee eens. Normaal gesproken is het zo dat je verdachte bent tot de rechter hierover oordeelt en je eventueel een straf oplegt. Alleen als je voetbalsupporter bent draaien we het om, dan krijg je eerst een straf en vervolgens gaan we wel eens kijken of een rechter beoordeelt of dat terecht is of niet. SCHANDE !!!!
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

spons

Citaat van: Breda op mrt 14, 2011, 18:00:47
Ik blijf nog steeds het standpunt huldigen dat in een stadion dezelfde regels dienen te gelden als in de rest van de maatschappij. Kan geen enkel valide argument bedenken waarom zaken die elders als een misdraging worden gezien, binnen de stadionmuren ineens geaccepteerd zouden moeten worden.

Helemaal mee eens maar dan ook dezelfde straffen en dezelfde strafprocedures
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Peenvogel

Citaat van: Breda op mrt 14, 2011, 18:00:47
Dan zijn we het eens en dat is in dit verband redelijk bijzonder.

Overigens weet ik niet of de acceptatie zal toenemen. Ik heb altijd de indruk dat de heren in de harde kern vinden dat zij in het stadion koning zijn en dus bepalen wat mag (in casu: alles), inclusief bier o.i.d. op het veld gooien, weerzinwekkende liedjes zingen en als dat zo uitkomt een tribune verbouwen.

Ik blijf nog steeds het standpunt huldigen dat in een stadion dezelfde regels dienen te gelden als in de rest van de maatschappij. Kan geen enkel valide argument bedenken waarom zaken die elders als een misdraging worden gezien, binnen de stadionmuren ineens geaccepteerd zouden moeten worden.

Als je wildplast bij De Kuip op een doordeweekse dag en ze snappen je krijg je een boete. Doe je dat op een wedstrijddag krijg je een boete + stadionverbod. En er zijn meer van dat soort voorbeelden. Ik ben het met je eens dat je je niet moet misdragen zowel in het dagelijkse leven als op zondag maar verschillende strafmaten slaan natuurlijk nergens op.