Hoofdmenu

Derby topic

Gestart door Jeje, okt 05, 2015, 21:06:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Wrexham - Chester (Engeland - Wales)



hgrm

"Belangrijk" is natuurlijk een erg subjectief begrip. Ik zou eerder verschillende soorten derbies als invalshoek nemen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan:

*Interland derbies (Derby der Lage Landen, Engeland-Schotland etc.)

*Derbies tussen clubs van verschillende sociale lagen (RW Essen tegen SW Essen, Sparta Praag tegen Slavia Praag)

*Derbies waarbij politiek een rol speelt (Lazio tegen AS, St Pauli tegen HSV)

*Derbies waarbij geloof en/of etniciteit een rol speelt (Celtic-Rangers, Velaz Mostar - Zrinski Mostar)

*Derbies waarbij de ene club een afsplitsing is van de andere (AC - Inter, Everton - Liverpool)

*Dorpsderbies (Vogels-IJsselmeervogels, DOVO-GVVV)

*Derbies tussen clubs uit verschillende stadsdelen (Ajax - Blauw Wit, Sparta - Feyenoord, Arsenal - Spurs)

*Streekderbies (Haarlem-Telstar, Den Bosch - Oss, Ipswich-Norwich)
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FC_Emmen

Ik vind zelf de Tyne-Wear derby wel een bijzondere omdat de rivaliteit tussen die twee steden al zo oud is.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Tyne–Wear_derby#Rivalry_beyond_football)
Vind het moeilijk om verder echt een top vijf samenstellen.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

belfast

Citaat van: FC_Emmen op sep 07, 2016, 11:16:21
Ik vind zelf de Tyne-Wear derby wel een bijzondere omdat de rivaliteit tussen die twee steden al zo oud is.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Tyne–Wear_derby#Rivalry_beyond_football)
Vind het moeilijk om verder echt een top vijf samenstellen.

Hoeft geen ranglijst te zijn, maar zo maar wat specifieke/speciale derby's.
D3T=Lief

spons

Citaat van: hgrm op sep 07, 2016, 11:01:11
"Belangrijk" is natuurlijk een erg subjectief begrip. Ik zou eerder verschillende soorten derbies als invalshoek nemen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan:

*Interland derbies (Derby der Lage Landen, Engeland-Schotland etc.)

*Derbies tussen clubs van verschillende sociale lagen (RW Essen tegen SW Essen, Sparta Praag tegen Slavia Praag)

*Derbies waarbij politiek een rol speelt (Lazio tegen AS, St Pauli tegen HSV)

*Derbies waarbij geloof en/of etniciteit een rol speelt (Celtic-Rangers, Velaz Mostar - Zrinski Mostar)

*Derbies waarbij de ene club een afsplitsing is van de andere (AC - Inter, Everton - Liverpool)

*Dorpsderbies (Vogels-IJsselmeervogels, DOVO-GVVV)

*Derbies tussen clubs uit verschillende stadsdelen (Ajax - Blauw Wit, Sparta - Feyenoord, Arsenal - Spurs)

*Streekderbies (Haarlem-Telstar, Den Bosch - Oss, Ipswich-Norwich)

Vogels-IJsselmeervogels ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Koning Kriel

In het boek van Joris vd Wier staat een mooi verhaal over een derby waarbij de haat vooral kwam omdat tijdens de mijnstakingen het ene plaatsje bestond uit stakers en het andere plaatsje uit stakingbrekers, dat lijkt mij ook wel een verhaal wat mooi past in zo'n werkstuk.

Heb het meteen maar ff opgezocht het is de miners strike derby tussen Chesterfield en Mansfield

belfast

Citaat van: Koning Kriel op sep 07, 2016, 13:08:16
In het boek van Joris vd Wier staat een mooi verhaal over een derby waarbij de haat vooral kwam omdat tijdens de mijnstakingen het ene plaatsje bestond uit stakers en het andere plaatsje uit stakingbrekers, dat lijkt mij ook wel een verhaal wat mooi past in zo'n werkstuk.

Heb het meteen maar ff opgezocht het is de miners strike derby tussen Chesterfield en Mansfield

Zeker. beetje vergelijkbaar met milwall-west ham toch?
D3T=Lief

hgrm

Citaat van: spons op sep 07, 2016, 12:36:38
Vogels-IJsselmeervogels ?


ehhh.....ik bedoelde natuurlijk de Blauwen tegen Spakenburg
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FC_Emmen

Citaat van: belfast op sep 07, 2016, 11:20:06
Hoeft geen ranglijst te zijn, maar zo maar wat specifieke/speciale derby's.
Persoonlijk zou ik de volgende derbies (nog) een keer willen bezoeken:
- Tyne Wear Derby
- Old Firm
- Intercontinental Derby
- Superclásico
- Dundee Derby
- Merseyside Derby
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Koning Kriel

Citaat van: belfast op sep 07, 2016, 13:27:58
Zeker. beetje vergelijkbaar met milwall-west ham toch?

Ken daar de geschiedenis tussen Milwall en West Ham niet goed genoeg voor maar heb weleens gehoord dat dat ook door zoiets komt ja

spons

Citaat van: FC_Emmen op sep 07, 2016, 13:55:47
Persoonlijk zou ik de volgende derbies (nog) een keer willen bezoeken:
- Tyne Wear Derby
- Old Firm
- Intercontinental Derby
- Superclásico
- Dundee Derby
- Merseyside Derby

Intercontinental Derby is dat Fenerbahçe - Galatasaray ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

FC_Emmen

Jep, die bedoel ik daar mee. Lijkt mij erg bijzonder om een keer mee te maken.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

spons

Citaat van: FC_Emmen op sep 07, 2016, 14:30:30
Jep, die bedoel ik daar mee. Lijkt mij erg bijzonder om een keer mee te maken.

Niet de echte natuurlijk maar ik heb Fenerbahçe - Galatasaray een keer tegen elkaar zoen spelen "vriendschappelijk" in Mönchengladbach. Wedstrijd werd nog gestaakt omdat de scheidsrechter gewond raakte door het vuurwerk
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen