Catalunya - Cap Verd

Gestart door AthleticHolanda, jan 02, 2014, 22:23:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Deel 2

Het was dus een vurig avondje in Bilbao waar ik na de wedstrijd weer de trein indook voor het korte ritje naar Zorrotza waar m'n pension zat. Er moest nog gegeten worden en daarna was ik wel toe aan m'n bed. Uitslapen was er namelijk niet bij want de volgende dag stond er amateurvoetbal op het programma. Twee wedstrijden en genoeg Kalimotxo verder kwam ik 's avonds weer terug in Bilbao waar nog heerlijk gegeten werd alvorens weer in Zorrotza te belanden. De volgende dag werd het namelijk vroeg opstaan om richting de Catalaanse hoofdstad te trekken. Er rijden twee treinen per dag van Bilbao naar Barcelona, de eerste vertrekt om half zeven, de tweede om half twee. Alleen de eerste was natuurlijk een optie. Normaal gesproken reis ik in Spanje per bus, maar omdat de reistijd amper verschilde en omdat ik vroeg was, de trein goedkoper was, koos ik deze keer voor de trein, met het ongeluk in Santiago nog in het achterhoofd. ;-)

Alles verliep volgens plan en om half zeven zat ik in de trein, klaar voor een reis die een kleine zeven uur zou gaan duren. Echter, omdat ik nog nooit dit traject per trein had bereisd hoefde ik me niet te vervelen. In het donker werden de groene Baskische heuvels al snel verruild voor het dorre Spaanse landschap. Bij de tweede stop in Miranda do Ebro was het al dor en vanaf daar werd Spanje's langste rivier, de Ebro, gevolgd. De grootste plaatsen onderweg waren Logroño en Zaragoza. Vanaf Zaragoza werd afgeweken van de koers van de Ebro en werden met Lleida en Tarragona nog twee Catalaanse plaatsen aangedaan alvorens koers naar Barcelona kon worden gezet. De telecommunicatietoren was in de verte mijn eerste herkenningspunt van deze geweldige stad. Bij het binnengaan van Barcelona gingen we ondergronds en niet veel later stond ik op station Sants. Zo rond kwart over een, de siësta stond op het punt van beginnen...

Alle sightseeing had ik enkele maanden eerder al gedaan en veel tijd had ik ook niet meer over, aangezien de wedstrijd al om 19.00 uur zou beginnen. Op de Olympische heuvel Montjuïc op het laatste moment arriveren is niet verstandig gezien de infrastructuur.
Allereerst maar eens op naar het hotel. Vlakbij Gaudí's Casa Battló werd het pension vlot gevonden maar helaas deed niemand de deur open. Daarop besloot ik maar wat te gaan eten om drie kwartier later terug te keren, maar nog steeds kreeg ik geen gehoord. Gelukkig spreek ik enkele woorden Spaans en kon ik via telefoon kenbaar maken dat ik voor de deur stond. De 16-jarige lamlendige puberzoon moest nu speciaal van de bank afkomen om voor mij de deur te openen. Ook hij sprak geen woord Engels en na hem bedankt te hebben friste ik me wat op om weer de stad in te gaan.

In tegenstelling tot het Baskische elftal, weet ik relatief weinig van het Catalaanse elftal. Toch viert het Catalaanse seperatisme momenteel hoogtijdagen vanwege het aangekondigde referendum dat in november 2014, 300 jaar na de verloren slag waarop de Catalanen bij de Castillianen gevoegd werden, plaats zal vinden. Het Catalaanse voetbalelftal is natuurlijk een propagandaproduct bij uitstek en zou deze avond ook als zodanig worden ingezet. Ondertussen heeft de Spaanse regering al meteen gereageerd dat een referendum in strijd met de grondwet is en ze het niet zullen erkennen.
Dit alles niet voordat ik even rustig de tijd nam om te relaxen op het strand. In Barcelona was het op deze voorlaatste decemberdag ook gewoon 17 graden en dus was het goed toeven op de boulevard.

In de namiddag werd per metro koers gezet richting Plaza Espanya vanwaar tevoet Montjuïc bedwongen moest worden. Gelukkig hielpen de roltrappen een handje. Het 'Olympisch Stadion van Montjuïc 'Lluis Companys'' heb ik nooit als aantrekkelijk beschouwd waardoor ik het nooit eerder bezocht. Espanyol speelde er namelijk tot halverwege 2009 in het Olympisch Stadion, maar kreeg toen het zo gewenste eigen stadion in Cornellà. Toen ik echter enkele maanden geleden snel een kijkje in het stadion nam bleek dat mijn vooroordeel totaal ongegrond was. Eigenlijk besloot ik toen al, dat wanneer Catalonië hier weer zou spelen, ik erbij wilde zijn...
Ruim een uur voor de wedstrijd wemelde het al van de lopende Esteladas, de vlag die onofficieel verboden is omdat ze staat voor Catalaanse onafhankelijkheid. Ik schat dat zo'n 90% van de toeschouwers een Estelada met zich meedroeg. Omdat ik meestal probeer om niet te veel op te vallen kocht ik ook maar een Estelada die ik vervolgens als cape de rest van de avond zou dragen. Het werkte want ik werd verschillende keren in het Spaans of Catalaans aangesproken.

Net zoals de Basken kennen de Catalanen een lange geschiedenis van wedstrijden met het nationale team. De Catalanen speelden in 1912 voor het eerst maar spelen de laatste decennia ten navolging van de Basken vaak één interland per seizoen, vaak tussen kerst en nieuwjaar. Mede door de macht van FC Barcelona en haar spelers werden echter ook enkele zomerse interlands afgewerkt tegen toptegenstanders als Brazilië en Argentinië. De Catalanen nemen het met de regeltjes echter minder nauw dan de Basken, waar de Basken strict de FIFA-regels hanteren maken de Catalanen geregeld gebruik van gastspelers. Zo kwamen o.a. Laszlo Kubala, Alfredo Di Stefano, Johan Cruijff, Johan Neeskens, Hristo Stoichkov en recentelijk Pepe Reina en Andrés Iniesta uit voor de Catalanen.

Deze keer bestond de selectie echter uit échte Catalaanse voetballers, met als blikvangers Cesc, Sergio Busquets, Bojan en Jordi Alba. O.a. Puyol, Xavi en Valdés ontbraken.
De tegenstander is voor veel mensen op het eerste oog onaansprekend, maar het is een van de teams waar ik persoonlijk in 2013 het meeste van genoten heb. De Kaapverdiërs gaven als underdog het toernooi om de Africa Cup kleur om vervolgens door Ghana in de kwartfinale te worden uitgeschakeld. Daarna liepen ze op erg zure wijze de mogelijkheid op kwalificatie voor de WK mis doordat ze een geschorste speler hadden opgesteld in de kwalificatie. Deze speler ontving zijn kaart echter in een duel dat de Kaapverdiërs reglementair wonnen omdat de tegenstander in die wedstrijd een geschorste speler opstelden. Daardoor gingen de Kaapverdiërs er vanuit dat hun schorsing niet meer zou gelden...

Enfin, ruim 20000 supporters vonden de weg naar Montjuïc voor de pot deze avond. In vergelijking met de Basken twee dagen eerder werd er nu veel meer een show van gemaakt. De Falcons de Barcelona waren present om gigantische menselijke piramides te bouwen terwijl de spelerspresentatie gepaard ging met veel geregisseerd vuurwerk. Daarentegen was er geen georganiseerde supportersgroep waardoor de sfeer op de tribunes gemoedelijk en veel minder gepassioneerd was. Desalniettemin galmde het 'In, Inde, Independència' elke paar minuten wel door het stadion. Het luidst na 17 minuten en 14 seconden, toen het stadion ook plots veranderde in een zee van Esteladas...

Op het veld openden de bezoekers brutaal de score, tot vreugde van de ongeveer vijftig Afrikaanse fans. Binnen drie minuten zetten de Catalanen echter orde op zaken. Sergio Garcia en Bojan veranderde de score in 3-1. Na rust werd er veel gewisseld waarna de uiteindelijke uitslag op 4-1 kwam te staan. Kaapverdië verliet onder een groots applaus het veld waarna de Catalanen voor het eerst sinds 2010 weer eens wisten te winnen en daarvoor beloond werden met een heuse prijsuitreiking.
De route van Montjuïc terug naar beneden was indrukwekkend vanwege het ontelbaar grote aantal Esteladas dat te zien was.

Een indrukwekkend weekend kreeg zo een indrukwekkend einde. Na nog even gebruik te hebben gemaakt van de heerlijke Catalaanse keuken vond ik het hotel weer, waar desbetreffende dame deze keer wel aanwezig was en we nog even konden lachen over onze telefonische gesprekken van deze middag.
De volgende ochtend ging de wekker weer om 05.00 uur om richting vliegveld te gaan en 's avonds in het eigen dorp het nieuwe jaar weer in te luiden.

Las fotos:























hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

geraldando

Leuk tripje zo te zien. Maar was je alleen tijdens deze reis of waren er nog meer medestanders?
Favoriete ground: Bosuilstadion

AthleticHolanda

Wat ik overigens nog vergeten ben te vermelden is dat er de laatste maanden, eigenlijk sinds het idee van het referendum serieuze vormen aan begon te nemen, er tal van kleine incidenten zijn geweest.

Zo beloten medewerkers van de Catalaanse TV op kerstavond plots een half uur te staken, precies het half uur dat de rede van de Spaanse koning zou worden uitgezonden. Die was in Catalonië dus niet te zien :-D.

Daarnaast was er in de rust een optreden van een of andere Catalaanse groep. Wat ze precies deden heb ik niet gevolgd, maar ze sloten af met 'Visca Catalunya' (leve Catalonië), waarop het hele stadion reageerde met 'Lliure' (vrij). Vervolgens gingen groepjes om mij heen verder met 'Visca la Terra' (leve het land)... 'Liure!' (vrij). Nu staat de woordencombinatie 'Terra Lliure' voor meer dan alleen de vertaling 'vrij land'...

Citaat van: geraldando op jan 02, 2014, 23:02:09
Leuk tripje zo te zien. Maar was je alleen tijdens deze reis of waren er nog meer medestanders?

Deze trip heb ik helemaal alleen gedaan :-).

voetbalfan

Stel nu dat binnen enkele jaren Catalonië net als Gibraltar onafhankelijk wordt verklaard en mee mag doen aan de voorronden voor EK's en WK's wat gaan spelers als Iniësta, Xavi, Fabregas, Alba, Busquets, Reina, etc. dan doen? Hebt u daar enige informatie over.

Cyclebob

Kiezen... Speelde destijds ook in Joegoslavië...
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

spons

Citaat van: voetbalfan op jan 20, 2014, 21:50:27
Stel nu dat binnen enkele jaren Catalonië net als Gibraltar onafhankelijk wordt verklaard en mee mag doen aan de voorronden voor EK's en WK's wat gaan spelers als Iniësta, Xavi, Fabregas, Alba, Busquets, Reina, etc. dan doen? Hebt u daar enige informatie over.

Dat gaat nooit gebeuren. De situatie van Gibraltar is ook absoluut niet te vergelijken met die van Catalonië
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Niels1977

Citaat van: voetbalfan op jan 20, 2014, 21:50:27
Stel nu dat binnen enkele jaren Catalonië net als Gibraltar onafhankelijk wordt verklaard en mee mag doen aan de voorronden voor EK's en WK's wat gaan spelers als Iniësta, Xavi, Fabregas, Alba, Busquets, Reina, etc. dan doen? Hebt u daar enige informatie over.

Je suggereert dat Gibraltar onafhankelijk is verklaard van Spanje, maar dat klopt niet. Gibraltar is sinds 1704 in handen van Groot-Brittannië en is dus niet onafhankelijk. Ten tweede als het onafhankelijk zou willen worden dan worden ze dat dus van Groot-Brittannië en niet van Spanje. Hun deelname wat betreft voetbal is jarenlang tegen gehouden door Spanje, omdat zij vinden dat Gibraltar van hun is. Gibraltar is overigens niet het enige niet onafhankelijke land in Europa, ook de Faeroer eilanden zijn officieel niet onafhankelijk, die horen nog steeds bij Denemarken. De status van Gibraltar is dus compleet anders dan die van Catalunya. "Kolonie van Engeland - autonome regio van Spanje.

voetbalfan

Ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt met die onafhankelijk van Gibraltar maar mijn vraag is vrij simpel: wat doen zulke spelers indien Catelonië onafhankelijk gaat voetballen, hebben deze spelers daar uitspraken over gedaan, etc.
Excuses voor de onduidelijkheid.

spons

Citaat van: voetbalfan op jan 21, 2014, 10:37:43
Ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt met die onafhankelijk van Gibraltar maar mijn vraag is vrij simpel: wat doen zulke spelers indien Catelonië onafhankelijk gaat voetballen, hebben deze spelers daar uitspraken over gedaan, etc.
Excuses voor de onduidelijkheid.

Deze spelers zijn eerder uit gevoetbald dan dat Catalonië onafhankelijk is
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

AthleticHolanda

spons, waarom ben je daar zo zeker van?

Citaat van: voetbalfan op jan 21, 2014, 10:37:43
Ik heb me een beetje verkeerd uitgedrukt met die onafhankelijk van Gibraltar maar mijn vraag is vrij simpel: wat doen zulke spelers indien Catelonië onafhankelijk gaat voetballen, hebben deze spelers daar uitspraken over gedaan, etc.
Excuses voor de onduidelijkheid.

Er zijn verschillende Catalaanse voetballers die openlijk hebben geuit nooit voor Spanje en alleen voor Catalonië te willen voetballen. Net zoals enkele Baskische spelers. Niet geheel toevallig zijn dit niet de beste spelers en veelal zelfs spelers die nooit geselecteerd zouden worden voor Spanje, of om het beter te zeggen, geen spelers waar Spanje niet omheen zou kunnen. Oleguer was erg uitgesproken in het verleden, onlangs rond de wedstrijd waar dit topic over gaat sprak Oriol Riera vergelijkbare woorden uit. Iniesta en Reina zijn geen Catalanen en zouden vermoedelijk altijd voor Spanje kiezen, spelers als Xavi, Cesc, Alba en Busquets hebben zich daar voor zover ik weet nooit openlijk over uitgesproken. Vooral ook om problemen te voorkomen.
Grote Baskische spelers zoals Guerrero en Etxeberria hebben altijd openlijk gezegd als speler het hoogste na te streven en daarom ook voor Spanje te spelen maar een 'eigen' Baskisch team altijd te prefereren.

Saltacampos

Niet alle Catalanen zijn nationalisten, ook al hoor je hen het meeste en zeker in de regio Barcelona (waar een groot deel van de Catalaanse bevolking leeft) is men eerder pro-Spanje dan voor onafhankelijkheid (er is dan ook massale migratie vanuit andere Spaanse regio's naar daar geweest in de jaren vijftig en zestig).

Voor het Catalaanse voetbal lijkt onafhankelijkheid niet echt een pluspunt (om van het Baskische nog te zwijgen), de nationale ploeg zou misschien nog lukken (een soort Denemarken als je naar het aantal inwoners kijkt), maar de competitie ? Zie je FC Barcelona al daar in aantreden ? Behalve Espanyol geen enkele club van enig niveau. Ik denk niet dat de Messi's en Iniesta's (die overigens geen Catalaan is, maar uit de provincie Albacete afkomstig is) dan zouden willen blijven. Het zou de dood van FC Barcelona als grote Europese club betekenen.
Over land and sea

voetbalfan

Citaat van: AthleticHolanda op jan 21, 2014, 13:43:22
spons, waarom ben je daar zo zeker van?

Er zijn verschillende Catalaanse voetballers die openlijk hebben geuit nooit voor Spanje en alleen voor Catalonië te willen voetballen. Net zoals enkele Baskische spelers. Niet geheel toevallig zijn dit niet de beste spelers en veelal zelfs spelers die nooit geselecteerd zouden worden voor Spanje, of om het beter te zeggen, geen spelers waar Spanje niet omheen zou kunnen. Oleguer was erg uitgesproken in het verleden, onlangs rond de wedstrijd waar dit topic over gaat sprak Oriol Riera vergelijkbare woorden uit. Iniesta en Reina zijn geen Catalanen en zouden vermoedelijk altijd voor Spanje kiezen, spelers als Xavi, Cesc, Alba en Busquets hebben zich daar voor zover ik weet nooit openlijk over uitgesproken. Vooral ook om problemen te voorkomen.
Grote Baskische spelers zoals Guerrero en Etxeberria hebben altijd openlijk gezegd als speler het hoogste na te streven en daarom ook voor Spanje te spelen maar een 'eigen' Baskisch team altijd te prefereren.


Bedankt!
Dit was het antwoord dat ik zocht.

AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op jan 21, 2014, 15:51:30
Niet alle Catalanen zijn nationalisten, ook al hoor je hen het meeste en zeker in de regio Barcelona (waar een groot deel van de Catalaanse bevolking leeft) is men eerder pro-Spanje dan voor onafhankelijkheid (er is dan ook massale migratie vanuit andere Spaanse regio's naar daar geweest in de jaren vijftig en zestig).

Je geeft eigenlijk zelf ook meteen al de verklaring. De Catalanen zijn wel degelijk voor onafhankelijkheid, de Castilianen die in Catalonië wonen zijn logischerwijs pro-Castilië, omdat ze daar nu eenmaal vandaan komen of hun roots hebben.
Feit is dat de inwoners van Catalonië democratisch voor deze regering hebben gekozen en van tevoren van de speerpunten van deze partijen afwisten. Een meerderheid koos dus voor Mas, die nu zijn plannen doorvoert / beloftes nakomt en zich sterk maakt voor een referendum.

Citaat van: rrcg1899 op jan 21, 2014, 15:51:30
Voor het Catalaanse voetbal lijkt onafhankelijkheid niet echt een pluspunt (om van het Baskische nog te zwijgen), de nationale ploeg zou misschien nog lukken (een soort Denemarken als je naar het aantal inwoners kijkt), maar de competitie ? Zie je FC Barcelona al daar in aantreden ? Behalve Espanyol geen enkele club van enig niveau. Ik denk niet dat de Messi's en Iniesta's (die overigens geen Catalaan is, maar uit de provincie Albacete afkomstig is) dan zouden willen blijven. Het zou de dood van FC Barcelona als grote Europese club betekenen.

Ik ben er van overtuigd dat zowel Catalonië als Baskenland met hun sterkste elf weinig moeite zullen hebben om zich te kwalificeren voor eindrondes. Vergelijken met een inwoneraantal vind ik onzin, kijk alleen al naar de infrastructuur en de jeugdopleiding van Barça (en Athletic in Baskenland) en dan zouden alleen de steden Barcelona en Bilbao zich bij wijze van spreken nog kunnen plaatsen voor eindrondes.

Maar waar haal je vandaan dat bij eventuele onafhankelijkheid Barcelona en Espanyol uit de RFEF zouden stappen? Zowel de RFEF als de Catalaanse clubs zullen de situatie op dat gebied het liefst onveranderd laten, dus waarom dat dan veranderen?

HRM1880

Citaat van: AthleticHolanda op jan 21, 2014, 16:22:33
Je geeft eigenlijk zelf ook meteen al de verklaring. De Catalanen zijn wel degelijk voor onafhankelijkheid, de Castilianen die in Catalonië wonen zijn logischerwijs pro-Castilië, omdat ze daar nu eenmaal vandaan komen of hun roots hebben.
Feit is dat de inwoners van Catalonië democratisch voor deze regering hebben gekozen en van tevoren van de speerpunten van deze partijen afwisten. Een meerderheid koos dus voor Mas, die nu zijn plannen doorvoert / beloftes nakomt en zich sterk maakt voor een referendum.

Ik ben er van overtuigd dat zowel Catalonië als Baskenland met hun sterkste elf weinig moeite zullen hebben om zich te kwalificeren voor eindrondes. Vergelijken met een inwoneraantal vind ik onzin, kijk alleen al naar de infrastructuur en de jeugdopleiding van Barça (en Athletic in Baskenland) en dan zouden alleen de steden Barcelona en Bilbao zich bij wijze van spreken nog kunnen plaatsen voor eindrondes.

Maar waar haal je vandaan dat bij eventuele onafhankelijkheid Barcelona en Espanyol uit de RFEF zouden stappen? Zowel de RFEF als de Catalaanse clubs zullen de situatie op dat gebied het liefst onveranderd laten, dus waarom dat dan veranderen?
Dat laatste zou wel heel hypocriet zijn natuurlijk.