Hoofdmenu

België 2014-2015

Gestart door Breda, jun 11, 2014, 23:29:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: watergatehopper op apr 09, 2015, 08:49:48
Waarom vragen sommige derde klassers een licentie aan voor tweede klasse terwijl ze geen uitzicht hebben op promotie? Of zijn die licenties ervoor om in derde aan te mogen treden?
Historie leert dat de stap van derde naar tweede door steeds minder clubs wil worden genomen door de behoorlijk strenge licentie eisen. Aangezien er per klasse 4 clubs in aanmerking komen voor promotie (1 rechtstreeks, 3 plaatsen zich voor de eindronde) op 18 clubs is de kans dat je er wel bij zit behoorlijk groot. Dender bijvoorbeeld zal echt niet heel hoog gaan eindigen maar is wel een van de clubs die een licentie aanvroeg. Ze hebben die nog niet gekregen maar wanneer ze die in beroep wel krijgen dan is een plekje in tweede klasse wel haast gegarandeerd. De recente historie toont ook aan dat de sportieve stap van drie naar twee heel groot is, wat Dender dan in vredesnaam wil bereiken in tweede klasse is mij een raadsel, misschien dat Jona daar meer van weet.

Joost

Ik heb geprobeerd om met mijn beste Frans en wat andere bronnen nog iets van de uitspraken voor de Franstalige clubs te maken.

Bij zowel Seraing als Tubeke vind de commissie de continuiteit niet gegarandeerd. In beide gevallen valt er wel wat voor te zeggen maar ga ik er wel vanuit dat de twee in beroep een licentie krijgen. Bij alle andere clubs waren er bonnetje niet compleet, daar valt dus moeilijk wat voor te zeggen.

watergatehopper

Citaat van: Joost op apr 09, 2015, 09:13:43
Historie leert dat de stap van derde naar tweede door steeds minder clubs wil worden genomen door de behoorlijk strenge licentie eisen. Aangezien er per klasse 4 clubs in aanmerking komen voor promotie (1 rechtstreeks, 3 plaatsen zich voor de eindronde) op 18 clubs is de kans dat je er wel bij zit behoorlijk groot. Dender bijvoorbeeld zal echt niet heel hoog gaan eindigen maar is wel een van de clubs die een licentie aanvroeg. Ze hebben die nog niet gekregen maar wanneer ze die in beroep wel krijgen dan is een plekje in tweede klasse wel haast gegarandeerd. De recente historie toont ook aan dat de sportieve stap van drie naar twee heel groot is, wat Dender dan in vredesnaam wil bereiken in tweede klasse is mij een raadsel, misschien dat Jona daar meer van weet.

Ok duidelijk. Bedankt voor je toelichting. Ik ben nog nooit bij Dender geweest en heb dit wel eens overwogen toen ze nog tweede klasse speelden. Wellicht volgend jaar een goede aanleiding om te gaan dan. Ik zal mijn telraam meenemen.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

jona93

Citaat van: Joost op apr 09, 2015, 09:13:43
Historie leert dat de stap van derde naar tweede door steeds minder clubs wil worden genomen door de behoorlijk strenge licentie eisen. Aangezien er per klasse 4 clubs in aanmerking komen voor promotie (1 rechtstreeks, 3 plaatsen zich voor de eindronde) op 18 clubs is de kans dat je er wel bij zit behoorlijk groot. Dender bijvoorbeeld zal echt niet heel hoog gaan eindigen maar is wel een van de clubs die een licentie aanvroeg. Ze hebben die nog niet gekregen maar wanneer ze die in beroep wel krijgen dan is een plekje in tweede klasse wel haast gegarandeerd. De recente historie toont ook aan dat de sportieve stap van drie naar twee heel groot is, wat Dender dan in vredesnaam wil bereiken in tweede klasse is mij een raadsel, misschien dat Jona daar meer van weet.
2e klasse is waar we thuis horen vinden we zeker nu met de hervorming in 2e klasse die er dreigt aan te komen is het nu de moment voor naar 2e te gaan. Qua inkomsten is het ook een opsteker alvast €500.000 aan tv geld dat je zou verdienen
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

HRM1880

Citaat van: jona93 op apr 09, 2015, 16:40:57
2e klasse is waar we thuis horen vinden we zeker nu met de hervorming in 2e klasse die er dreigt aan te komen is het nu de moment voor naar 2e te gaan. Qua inkomsten is het ook een opsteker alvast €500.000 aan tv geld dat je zou verdienen
Naar mijn mening zijn er in derde en vierde genoeg ploegen die meer thuishoren in tweede dan Dender.

jona93

Citaat van: HRM1880 op apr 09, 2015, 17:06:06
Naar mijn mening zijn er in derde en vierde genoeg ploegen die meer thuishoren in tweede dan Dender.
Moet jij me eens uitleggen waarom
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

voetbalfan

Citaat van: jona93 op apr 09, 2015, 22:07:25
Moet jij me eens uitleggen waarom

Omdat Dender een club is met een beperkte aanhang, een tamelijk klein en zielloos stadion en dat is voor sommige genoeg om te oordelen dat zo'n clubs niet in tweede klasse horen.
Ook op sportief vlak heeft Dender helemaal niets te zoeken in tweede.

Joost

Thuishoren is een nogal vaag begrip. Een team met een aanhang zoals Antwerp, STVV of Beerschot is meer voorkomender in Eerste Klasse dan op een lager niveau. Dat geldt zelfs voor bijvoorbeeld FC Luik.

Maar sportieve prestaties zijn altijd leidend en daarin zijn genoemde teams en Dender momenteel niet goed genoeg.

3434

Daarnaast zou promoveren als 13de ook schandalig zijn. Maar oke, die kans zou niemand laten liggen, maar toch..

Weet iemand de concrete datum dat 3de en 4de klasse beslist over de hervorming? Ze kunnen dit namelijk nog tegenhouden. Volgens mij gaat er niet zoveel veranderen. Puur op licentievoorwaarden zullen ze het aantal clubs terugdringen lijkt me.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: 3434 op apr 11, 2015, 19:12:01
Daarnaast zou promoveren als 13de ook schandalig zijn. Maar oke, die kans zou niemand laten liggen, maar toch..

Weet iemand de concrete datum dat 3de en 4de klasse beslist over de hervorming? Ze kunnen dit namelijk nog tegenhouden. Volgens mij gaat er niet zoveel veranderen. Puur op licentievoorwaarden zullen ze het aantal clubs terugdringen lijkt me.

Misschien gaan ze dat doen op de algemene vergadering van de beide niveau's? Die zijn ergens in juni normaal dacht ik.

Ik vind de hele hervorming overigens in zijn algemeenheid geen heel slecht idee maar de uitwerking is momenteel een beetje suf. 16 clubs in Eerste en 8 in Tweede. Dat kunnen ze veel beter regelen. Neem bijvoorbeeld 12 clubs in Eerste en 12 in Tweede. Na een hele competitie met 22 speeldagen kun je dan de competities splitsen met drie keer 8 die nog een keer een hele competitie spelen. Dan heb je voor iedere club 36 competitieduels en dat is een normaal aantal.

Voor het volgende seizoen plaatsen zich de top 8 voor Eerste Klasse plus de top 3 uit de 2e groep en de nummer 4 van de 2e groep mag nog tegen de beste van groep 3 spelen voor die laatste plaats. Vanuit de zwakste groep degraderen er 2 en speelt een 3e eindronde met de periodekampioenen uit Derde. Zoals nu dus ook is.

Een dergelijke indeling maakt ook Tweede Klasse nog interessant denk ik. Toepassend op de huidige stand zou je dan uitkomen op Moeskroen, Lierse, Beveren-Waasland, Cercle, STVV, Lommel, Eupen, Seraing, Leuven, Virton, Aalst en Bergen in Tweede Klasse. Dat lijkt mij een competitieve en voor de betrokken clubs ook interessante klasse.

Plus; voor de clubs die in Derde Klasse spelen zou die klasse ook meer een uitdaging zijn en ook moeilijker te bereiken. Je maakt de Derde Klasse dus sterker in de breedte en maakt het tevens interessante om er uit te promoveren.

HRM1880

Citaat van: jona93 op apr 09, 2015, 22:07:25
Moet jij me eens uitleggen waarom
Ik wil het jou niet aandoen dat ze nog eens van tweede naar eerste zouden promoveren en je gaat moeten kiezen tussen Club Brugge en Dender.

Joost

Om te beginnen eerst wat licentienieuws.
De vijf tweede klassers zijn allen in beroep gegaan bij het BAS. Van de derde klassers deden alleen Hasselt en Dender dat. Bocholt geeft aan dat ze eerst wil wachten hoe de nieuwe competities eruit gaan zien en zich dan wil richten op een plekje in de hoogste amateurklasse. Waarom vraag je in eerste instantie dan wel een licentie aan?

Verder zijn de Profliga, Cercle en Lierse in beroep gegaan tegen de licentie die Moeskroen gekregen heeft. In de begrote cijfers van de Walen is slecht een spelersbudget van 1.6 miljoen opgenomen. Veel te weinig volgens de overige drie partijen.

Het sportieve deel dan;

Eerste Klasse
Cercle sloeg terug bij Lierse en won het 2e duel. De Bruggelingen hebben 6 punten, Lierse 3. Nog 3 duels te gaan.

Tweede Klasse
Van kampioensstress geen sprake dit weekend bij STVV. Roeselare mocht de lange terugreis aanvangen met een 3-0 nederlaag. Lommel bleef echter in het spoor en won de op papier moeilijke uitwedstrijd bij Antwerp met 0-2.

Komend weekend hebben beide een lastig affiche. Lommel ontvangt Eupen en STVV gaat naar Geel.

Eupen behaalde de nacompetitie. Zelf won het en omdat Seraing verloor is de ploeg niet meer in te halen.

Derde Klasse A
Coxyde gaat strompelend richting het einde van de competitie. De nederlaag tegen Rupel-Boom was alweer de 4e in 7 duels en brengt Deinze op slechts 4 punten. Nog drie speelrondes te gaan waarvan het in de laatste Coxyde v Deinze is.

Een ruime zege brengt Izegem over Zele naar de herkansingsplaats. Dat is ook goed nieuws voor (de opkoper van het stamnummer van) Ath. Die wonnen bij Gullegem en hebben een marge van 4 punten nu.

Derde Klasse B
Sprimont liep 2 puntjes in op Cappellen doordat die ploeg slechts met 1-1 gelijkspeelde in Hasselt. De marge bedraagt nog altijd 7 punten dus komend weekend kan de beslissing vallen.

Voor de promotie is dat ook mogelijk. Nu Bocholt niet in beroep gaat is de strijd tussen Union en Hasselt overgebleven en ook daar is de marge 7 punten. Gelet op de duels van komend weekend verwacht ik niet dat de champagne al gaat knallen in Brussel maar mis zal het niet meer gaan.

Diegem speelde gelijk en brengt daarmee het gat naar Vise en Verviers naar 5 punten. Die 2 blijven in gevecht te bepalen wie er nog mag herkansen. Ik geeft Verviers daarin de meeste kans al zal het onderlinge duel op de laatste speeldag hoogstwaarschijnlijk de doorslag geven.

Vierde Klasse A
Ingelmunster en Harelbeke waren waarschijnlijk al met hun hoofd bij de derby want ze wonnen allebei niet. Dat heeft direct tot gevolg dat ze Petegem en Sint Niklaas moeten laten gaan. Die wonnen immers wel en hebben een klein gaatje bovenaan.

Onderin een mooie dag voor Wetteren-Kwatrecht want zij waren de enigen die wonnen. Handhaving is heel belangrijk voor de ploeg want volgend seizoen gaat ze een fusie aan met Standaard Wetteren. Racing-Standaard Wetteren heet de nieuwe ploeg en die gaat spelen met het stamnummer van Wetteren-Kwatrecht.

Vierde Klasse B
Tempo Overijse maakte geen fout en won, Francs Borains deed dat ook waardoor het gat 5 punten blijft.

Aan de onderkant won Leopold FC zodat de onderste 4 geisoleerder raken. Voor Binche is herkansing 7 punten weg, Assesse en RC Schaerbeek staan op 4 punten van Solrezienne.

Vierde Klasse C
Een stuntje in de 3e periode lijkt er niet in te zitten en dat is goed nieuws voor de ploegen die strijden om plek 3 en 4 in de reguliere eindrangschikking. Daar vinden we nu Hades en de City Pirates. Beide op 48 punten, 4 voor de achtervolgers.

De degradanten zijn zo goed als zeker want Bree wist weer niet te winnen. Zij hebben 7 punten achterstand op Vosselaar en lijken dus Witgoor en Herentals te vergezellen richting de provinciale reeksen. Vosselaar haalde dan wel een mooi puntje tegen Beerschot-Wilrijk, de 6 op 27 is echter te weinig om de opmars van Leopoldsburg te weerstaan. Vosselaar heeft nu 4 punten achterstand en zal zich waarschijnlijk via de herkansing moeten handhaven.

Vierde Klasse D
Solieres heeft zich de laatste weken opgewerkt naar plek 2 en lijkt zo goed als zeker van een plaats in de eindronde. Of naast Waremme ook de nummer 4 daaraan gaat meedoen hangt af van FC Liege. Zij hebben in de 3e periode 18 punten, Solieres 17 en outsider Arlon 16.

Tamines was onderin de enige ploeg die een puntje haalde. Daarmee stijgen zij naar de 12e en veilige plaats.

Provincialen:
Antwerpen: Lille liep met een gelijkspel 1 puntje uit en heeft er met nog 2 duels te gaan 5 meer dan GR Katelijne. Doordat er al 2 Antwerpse 4e klasser zijn gedegradeerd zullen minstens de onderste 4 degraderen uit 1e provinciaal. Dat wordt een enorm slagveld.
Brabant: Stockel verloor wederom waardoor Betekom haar voorsprong tot 6 punten ziet groeien.
Limburg:Lutlommel, Vlijtingen en Jeuk zijn al zeker van de eindronde. Komende zondag is de laatste speelronde en zullen 5 teams strijden om dat laatste ticket. Herk de Stad heeft de beste papieren en is zeker bij winst.
Oost-Vlaanderen: Dikkelvenne kon tegen de enige overgebleven concurrent Ninove de titel binnenslepen maar verzaakte. De voorsprong is nog maar 3 punten
West-Vlaanderen: Slechts 0-0 speelde Adinkerke bij Oostnieuwkerke. In eigen huis kan volgende week de titel worden binnengesleept op de laatste speeldag, Wingene volgt op 1 punt.
Henegouwen: Genly-Quevy speelde gelijk waarmee de achterstand op Olympique Charleroi opliep tot 7 punten. Nog 4 duels te gaan
Namen: Ook Nismes speelde gelijk en zag de koploper uitlopen. Dat is Loyers dat 4 punten meer heeft met nog 3 duels te gaan
Luik: Het blijft ongemeen spannend bovenin. Alle 4 de kandidaten wonnen hun duel afgelopen weekend. DC de Cointe en Lensois staan op 61 punten, Richelle en Verlaine volgen op 1 punt. Nog twee rondes.
Luxemburg: Nog 4 rondes te gaan en ondanks het puntverlies lijkt er voor Longlier weinig aan de hand. 6 punten meer en een duel minder.




cafebac

Olympic is al kampioen Joost, die spelen maar 32 wedstrijden totaal ;)
Goed dat die komend jaar weer Nationale gaan spelen.

Joost

Citaat van: cafebac op apr 14, 2015, 17:37:03
Olympic is al kampioen Joost, die spelen maar 32 wedstrijden totaal ;)
Goed dat die komend jaar weer Nationale gaan spelen.
inderdaad! Dank voor de verbetering.

jona93

Citaat van: Joost op apr 14, 2015, 19:02:04
inderdaad! Dank voor de verbetering.
In 1e klasse is de licentie van Moeskroen weer ingetrokken Cercle en Lierse hadden verzet aangetekend tegen de toewijzing aan Moeskroen
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12