De derby's van het Verenigd Koninkrijk

Gestart door TeeZee, mei 25, 2008, 10:17:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FC_Emmen

Citaat van: Han op nov 09, 2013, 22:39:09

Kennelijk is de onweerlegbare realiteit te gevoelig om te aanvaarden. Bij gebrek aan inhoudelijkheid, incasseringsvermogen en overtuigingskracht wordt vervolgens met een defensieve spagaat de weg van de minste weerstand via de 'ignore list' bewandeld.

In het geval van FCT1980 ('supporters trekken sponsors aan') koesterde ik geen enkele rol van enige betekenis en hij heeft die laag gespannen verwachting 'cum laude' waargemaakt.
Wat is jouw definitie van supporters Han?
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Verwijderd lid

een Ignore-list ... ik zou Han er graag op zetten ...

TeeZee

Citaat van: Meester op nov 10, 2013, 09:56:56
een Ignore-list ... ik zou Han er graag op zetten ...
Wat houdt je tegen? En waarom moet dat speciaal gemeld worden?

Verwijderd lid

#48
Citaat van: TeeZee op nov 10, 2013, 10:19:34
Wat houdt je tegen? En waarom moet dat speciaal gemeld worden?

Niets houdt mij tegen en ik meldde het omdat ik daar zin in had.

edit ... inmiddels de daad bij het woord gevoegd.

Koning Kriel

Interessante discussie maar ik ga even terug naar het onderwerp van de discussie, Britse derby's.

Ik heb pas vijf wedstrijden in Engeland mogen bezoeken maar daarbij wel twee mooie derby's. Mijn eerste wedstrijd was de streekderby Newcastle - Sunderland en ook Tottenham - Arsenal heb ik bezocht. Bij beide wedstrijden proef je de haat richting de tegenstander, vooral bij de supporters maar ook echt op het veld. Van beide wedstrijden heb ik intens genoten.

Ik bezoek graag derby's omdat er altijd wat meer publiek en sfeer is. Dit jaar was ik graag bij Bristol city - Bristol rovers geweest omdat deze niet vaak meer gespeeld wordt. Burnley - Blackburn schijnt ook een geweldige pot te zijn en ook Everton - Liverpool staat nog hoog op mijn verlanglijstje. Bovenaan mijn verlanglijstje van Britse derby's staat echter Celtic - Rangers al zal het de eerstvolgende keer wel heel lastig worden om aan kaarten komen.

Cyclebob

Ik heb in 2004 Millwall - West Ham United meegemaakt, was toen dik 10 jaar niet gespeeld. Fanatieke boel.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Stadionhopper

Het is lang geleden dat ik me gemeld heb op dit forum en zag de discussie voorbijkomen.
Ik merk bij wedstrijdbezoeken het gelijk van Han, ben het niet altijd met hem eens geweest maar in zijn verhaal zie ik veel herkenningspunten.

Waarom denk je dat veel clubs (vooral eind jaren '90) veel nieuwe stadions hebben gebouwd? Dit is niet vanwege het comfortabel maken van de eigen supporter maar voor het feit dat het oude stadion geen of nauwelijks beschikking had over business seats. Dit laatstgenoemde brengt het tigvoudige op dan wat alle seizoenkaarthouders bij elkaar opbrengen. Denk maar niet dat een club wat om de Jan de supporter geeft in deze marketingtijd. Het enige wanneer de club aandacht aan de supporters geeft is als de algehele publieke opinie zich tegen de club keert, dan komt er een charme offensief zodat sponsoren zich aan de club blijven verbinden.

Sorry dat het offtopic was, wilde het gewoon even kwijt.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

wekke

Citaat van: Stadionhopper op nov 10, 2013, 21:13:26
Sorry dat het offtopic was, wilde het gewoon even kwijt.

Geen probleem. Ik kan de discussie best wel pruimen, al wordt er toch wat hard op de man (in dit geval Han) gespeeld. Ik heb het ook lastig met zijn schrijfwijze. Niet dat ik me er aan erger, maar ik moet gewoon de boel zeker twee keer lezen om sommige dingen te begrijpen. Ik ben niet van de domste, maar van sommige woorden en omschrijven wist ik het bestaan nog niet eens. Bovendien is het me soms niet duidelijk wat bij Han ironie is en wat niet. Maar eigenlijk doet dat niet terzake binnen het onderwerp van discussie.

Ik ben het trouwens wel eens met de mening dat supporters niet meer mee tellen. Het is slechts aanhangsel. Ze brengen slechts peanuts op. Ik merk bij mezelf dat ik het de laatste jaren ook moeilijker heb met de specifieke kenmerken die fanatieke supporters met zich meebrengen. Ze wanen zich eigenaar van de club puur omdat ze elk jaar een paar honderd euro neertellen. Bovendien denken ze de wijsheid in pacht te hebben over alles wat met hun club te maken heeft. Andere hekelpunten zijn onder andere het egoïsme en haantjesgedrag dat de fanatiekelingen met zich meebrengen. Dat werd vandaag nog maar eens bewezen tijdens Geel-Westerlo waarbij een bommetjesgooier ervoor zorgde dat twee tieners nog voor de aftrap naar het rode kruis moesten met oorsuizen. Of die debiel met zijn grote vlag die ervoor zorgde dat ik de laatste tien minuten van de partij nauwelijks nog iets van het veld zag. Egoïsme dus. Maar waar ik me nog het meeste aan erger is het gebrek aan rationeel denken en het feit dat die supporters geen ballen aan hun lijf hebben. Ze schreeuwen allen moord en brand om vanalles en nog wat (de dure prijzen, combi regelingen, slecht bestuur en wanbeleid,....), maar als puntje bij paaltje komt dan houden ze hun kak in en leggen ze braafjes de entreegelden neer. Ze klagen ook enkel na een reeks nederlagen, maar wonderbaarlijk zijn alle negatieve punten opeens weg na twee overwinningen.


Stadionhopper

Citaat van: wekke op nov 10, 2013, 21:35:56
Ik ben het trouwens wel eens met de mening dat supporters niet meer mee tellen. Het is slechts aanhangsel. Ze brengen slechts peanuts op. Ik merk bij mezelf dat ik het de laatste jaren ook moeilijker heb met de specifieke kenmerken die fanatieke supporters met zich meebrengen. Ze wanen zich eigenaar van de club puur omdat ze elk jaar een paar honderd euro neertellen. Bovendien denken ze de wijsheid in pacht te hebben over alles wat met hun club te maken heeft. Andere hekelpunten zijn onder andere het egoïsme en haantjesgedrag dat de fanatiekelingen met zich meebrengen. Dat werd vandaag nog maar eens bewezen tijdens Geel-Westerlo waarbij een bommetjesgooier ervoor zorgde dat twee tieners nog voor de aftrap naar het rode kruis moesten met oorsuizen. Of die debiel met zijn grote vlag die ervoor zorgde dat ik de laatste tien minuten van de partij nauwelijks nog iets van het veld zag. Egoïsme dus. Maar waar ik me nog het meeste aan erger is het gebrek aan rationeel denken en het feit dat die supporters geen ballen aan hun lijf hebben. Ze schreeuwen allen moord en brand om vanalles en nog wat (de dure prijzen, combi regelingen, slecht bestuur en wanbeleid,....), maar als puntje bij paaltje komt dan houden ze hun kak in en leggen ze braafjes de entreegelden neer. Ze klagen ook enkel na een reeks nederlagen, maar wonderbaarlijk zijn alle negatieve punten opeens weg na twee overwinningen.

Goed geformuleerd. Ik word ook moe van alle Ultra groeperingen die inderdaad het uithangbord van de club willen zijn (en als ik ze in beeld zie komen voor een camera en microfoon komt er geen zinnig woord uit). Er zijn fanatieke en minder fanatieke (die wel een groot hart voor de club hebben) die net zo veel recht hebben om in het stadion te zitten. En alle uitlatingen over against modern football en football is for you and me and not for f*cking industry ben ik inmiddels ook moe aan het worden. Blijf dan gewoon lekker thuis als je een statement wilt maken, nee want ze willen wel elke week bij hun clubje op de tribune zitten en blijven allemaal net zo hard meedoen met waar ze op tegen zijn.

Volgens mij heb heb je een nieuwe discussie aangewakkerd Wekke ;-)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Arjen

Citaat van: Stadionhopper op nov 10, 2013, 21:13:26
Denk maar niet dat een club wat om de Jan de supporter geeft in deze marketingtijd

Ik denk dat een club als FC Groningen toch liever de pak hem beet 2.000 seizoenkaarthouders die dit jaar zijn afgehaakt had binnengehouden. Dat hakt er stevig in (evenals alle business-seats die niet zijn verkocht).

Han

Citaat van: FC_Emmen op nov 10, 2013, 01:31:51
Wat is jouw definitie van supporters Han?

Ik reken elk individu tot 'supporter'  in de meest brede zin van het woord: de aanhanger, de belangstellende, de kijker, de toeschouwer, de klant, de liefhebber, de bezoeker, etc. Noem het maar een rekbaar begrip. Ik voel mij niet de aangewezen persoon om aan de contouren van de  'echte supporter' morele grenzen toe te kennen. Ik voel geen enkele behoefte om te subcategoriseren, of om te etiketteren of om te classificeren of om een pikorde aan te brengen.

Dit in tegenstelling tot mensen die zichzelf een vetleren medaille hebben opgespeld  en aan zichzelf een echtheidscertificaat hebben uitgereikt. Bij die uitreiking worden categoriën buitengesloten om de eigen gewenste definitie van 'supporter' te promoveren tot de heilige graal; er worden kwantitatieve criteria gehanteerd om er de eigen vermeende authenticiteit glans mee te willen geven.

De zichzelf  'echte supporter' noemende maakt deel uit van een angstvallig in stand gehouden en gewenste subcultuur. In die subcultuur is geen ruimte voor invaliden, gehoor- of gezichtsgehandicapten of bedlegerigen die hun favoriete club noodgedwongen alleen via livescore, radio of tv kunnen volgen. In die subcultuur dient men te voldoen aan ongeschreven en zelfopgelegde criteria.

In die subcultuur worden de kijker, liefhebber, toeschouwer, klant, bezoeker, belangstellende, aanhanger gedegradeerd tot 'passanten' omdat ze niet voldoen aan de ongeschreven kwaliteitseisen van de zogenaamde 'echte supporter'.  Men is pas 'echt' als men, het liefst doordeweeks, met negen kameraden, in de regen een uitwedstrijd bezoekt of zich daags na een nederlaag ziek meldt.

Deze en ontelbare andere vormen van bedenkelijke zelfreiniging, ongewenste zuivering en natuurlijke selectie levert de schijnwereld van  'de echte supporter' op.  De 'echte supporter' is rotsvast de overtuiging toegedaan dat zonder hem of haar, ik citeer, 'voetbal niet kan voortbestaan'.

Ik ken de volstrekt anonieme FCT1980 niet. Ik kan me als niet-frequent bezoeker van dit platform niet heugen ook maar één van zijn of haar posts te hebben gelezen. Wellicht ben ik niet actief in de topics waaraan hij of zij bijdragen levert.

In dít topic kom ik hem of haar echter tegen en heeft hij of zij zich gemanifesteerd als een metaforisch en exemplarisch voorbeeld van een bedenkelijk gedachtegoed en verwerpelijk kompas.

Hij of zij bevindt zich boven de boomgrens op een morele hoogvlakte waar de lucht zó ijl is dat hij of zij bij gebrek aan zuurstof zichzelf heeft wijsgemaakt dat hij of zij behoort tot een zeldzaam diersoort en uitstervend verschijnsel dat, ik citeer,  'sponsors' aantrekt.

Het is niet verbazingwekkend dat FCT1980 en de Meester bij gebrek aan overtuigingskracht en realitietszine met de staart tussen de benen hun toevlucht zoeken tot de negeerlijst. Ze zijn in goed gezelschap van clubs die hetzelfde dedain en de misprijzen jegens 'de echte supporter' etaleren.

Geprojecteerd op de English Premier League, in indachtig de titel van dit topic,  word ik heen en weer geslingerd door ambivalente gevoelens. Voetbal op topniveau in Engeland concentreert zich, tegen wil en dank, op het gremium geld, status en macht. Binnen dat krachtsveld is geen plaats voor de zogenaamde 'echte supporters' die zichzelf tot idool hebben uitgeroepen en zichzelf een onmisbare status hebben toegekend. Niets is minder waar. Ze staan , oh de ironie,  zélf op de negeerlijst.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: Arjen op nov 10, 2013, 22:07:49
Ik denk dat een club als FC Groningen toch liever de pak hem beet 2.000 seizoenkaarthouders die dit jaar zijn afgehaakt had binnengehouden. Dat hakt er stevig in (evenals alle business-seats die niet zijn verkocht).

Dit soort triviaal gerommel in de Nederlandse marge kan het geschetste algemene beeld in dit topic niet verbloemen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

AthleticHolanda

Han, waarom pas je je woorkeuze niet wat meer aan aan de algemene standaard van het forum? Dat levert jou waarschijnlijk meer begrip op en de rest hoeft niet alles twee of drie keer te lezen.

Han

Citaat van: Arjen op nov 10, 2013, 00:56:55
Han, wil jij een toelichting geven op de bovenstaande punten? Je stelt ze als waarheden en ik ben benieuwd naar de onderbouwing.

Ik schreef de volgende onderbouwing cq toelichting:

CiteerDe overweging voor de herintroductie van staanplaatsen is slechts een kansloos charme-offensief. Het is een doorzichtige stuiptrekking van de 'public relations machine' van clubs.

In mijn belevingswereld is dat een feitelijke en onomstotelijke kniebuiging. Het doet zich voor op gezette tijden. Ik lever mijn mening graag in voor een betere en ben gevoelig voor een overtuiging die het tegendeel geloofwaardig maakt.






Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Hugo

Citaat van: AthleticHolanda op nov 10, 2013, 22:58:37
Han, waarom pas je je woorkeuze niet wat meer aan aan de algemene standaard van het forum? Dat levert jou waarschijnlijk meer begrip op en de rest hoeft niet alles twee of drie keer te lezen.

Liever niet, er zijn al genoeg eenheidsworsten.