Hoofdmenu

MFC 'de Kazerne'

Gestart door AthleticHolanda, apr 26, 2012, 19:35:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Terranova

Citaat van: Joost op nov 09, 2012, 13:37:03
Dat is wel erg kort door de bocht. Fortuna trok voor de verhuizing een heel respectabel aantal toeschouwers en wist het nieuwe stadion in de Eredivisie goed te vullen. Je ziet nu nog dat als het goed gaat ze 9000 man trekken. Dan si 12500 juist een prima capaciteit.

Maar VVV. Die zijn al gezakt want ze zaten in eerste instantie nog hoger. Dat VVV momenteel niet uitverkoopt is helemaal waar, maar vergeet niet dat de meeste van die plaatsen onoverdekt staan zijn. Biedt je die supporters meer comfort dan is de kans best groot dat ze wel een seizoenkaart nemen.

Tegenwoordig heeft elke club en ook stad de ambitie om Eredivisievoetbal te spelen. Logisch, begrijpelijk etc. Echter zijn er maar 18 plekken in de Eredivisie en geen 38. Het is tegenwoordig gewoon een trend om maar op de Eredivisie te gokken in de hoop dat investeerders je club aan een nieuw stadion helpen.
Tuurlijk zal het zo zijn dat er wellicht meer supporters komen omdat je ze comfort bied, maar om welke aantallen gaat het dan ? Als ik bij VVV kijk dan zijn er in de minst aantrekkelijke wedstrijden net zoveel lege stoelen op de overdekte zittribune als op de wand met staanplaatsen.

Er is ook helemaal niets mis met een nieuw stadion bouwen, hou het dan echter wel reeel. Een club als VVV moet er altijd rekening mee houden dat ze in het nieuwe seizoen Jupiler League gaan spelen. Zou Berden dat doen denk je ?
Zou die groeipotentie van een club als VVV net zo groot zijn als bijvoorbeeld een Twente heeft gedaan de afgelopen 10 jaren ? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Bovendien trekt de nieuwe plek van het stadion in Blerick de trouwe aanhang van VVV absoluut niet. Waarom dan geen stadion met 10.000 plaatsen bouwen en dan met de mogelijkheid om uit te breiden.

En over Fortuna... die trekken alleen 9000 man als MVV op bezoek komt. Wanneer het goed gaat zoals nu dan zitten er ook nog maar 5000 man in het stadion. Zijn er voor eerstedivisie begrippen genoeg, maar niet genoeg om het stadion te vullen...

AthleticHolanda

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 14:28:40
Als ik bij VVV kijk dan zijn er in de minst aantrekkelijke wedstrijden net zoveel lege stoelen op de overdekte zittribune als op de wand met staanplaatsen.

Dat is me nog nooit opgevallen...

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 14:28:40
Zou Berden dat doen denk je ?

Ja

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 14:28:40
Zou die groeipotentie van een club als VVV net zo groot zijn als bijvoorbeeld een Twente heeft gedaan de afgelopen 10 jaren ? Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Twente met VVV vergelijken is als appels met peren vergelijken. Wanneer je VVV met bv. AZ en Heracles vergelijkt lijkt het me een stuk realistischer.

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 14:28:40
Bovendien trekt de nieuwe plek van het stadion in Blerick de trouwe aanhang van VVV absoluut niet.

Waar heb je dat vandaan? Natuurlijk speel je liever in Venlo, maar Blerick is zo ongeveer Venlo en het stadion komt minder ver van het centrum te liggen... Heb nog van niemand gehoord dat ze de locatie niet zien zitten.

Terranova

Als je een stadion met 15.000 zitplaatsen wil bouwen voor een club als VVV dan heb je gewoon alle realiteit verloren i.m.o.
Zoals ik al zei; Gokken op Eredivisie, niet meer en niet minder. Berden spiegelt VVV dan misschien ook wel aan een Heracles of AZ, maar ik vind dat gewoon niet reeel voor een club als VVV. Vooral als je de regio van de Venlonaren eens onder de loep legt. Het is niet voor niets dat zowel VVV als Fortuna in de "Roermondse vijver" zitten te vissen.
Ik kan me vergissen, wellicht dat we over een jaar of 10 deze discussie nogmaals moeten voeren ;)

En waar ik het vandaan heb dat veel mensen de nieuwe locatie niet zien zitten? Omdat ik wel wat mensen ken die seizoenskaarten hebben bij VVV, die zijn licht gematigd negatief over het algemeen.

hgrm

Een argument dat ik nog niet gelezen heb:
Het is veel goedkoper om meteen een stadion van 15000 neer te zetten (dat zal echt niet 1,5 keer zo duur zijn als een stadion van 10000) dan om later 5000 plaatsen te moeten toevoegen.

En zoals al eerder gezegd:
Clubs als Vitesse, Twente, Roda, Groningen, ADO, NEC, AZ... zijn flink in toeschouwers vooruit gegaan in toeschouwersaantallen toen ze verhuisden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 14:28:40
Tegenwoordig heeft elke club en ook stad de ambitie om Eredivisievoetbal te spelen. Logisch, begrijpelijk etc. Echter zijn er maar 18 plekken in de Eredivisie en geen 38. Het is tegenwoordig gewoon een trend om maar op de Eredivisie te gokken in de hoop dat investeerders je club aan een nieuw stadion helpen.
Tuurlijk zal het zo zijn dat er wellicht meer supporters komen omdat je ze comfort bied, maar om welke aantallen gaat het dan ? Als ik bij VVV kijk dan zijn er in de minst aantrekkelijke wedstrijden net zoveel lege stoelen op de overdekte zittribune als op de wand met staanplaatsen.

Er is ook helemaal niets mis met een nieuw stadion bouwen, hou het dan echter wel reeel. Een club als VVV moet er altijd rekening mee houden dat ze in het nieuwe seizoen Jupiler League gaan spelen. Zou Berden dat doen denk je ?
Zou die groeipotentie van een club als VVV net zo groot zijn als bijvoorbeeld een Twente heeft gedaan de afgelopen 10 jaren ? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Bovendien trekt de nieuwe plek van het stadion in Blerick de trouwe aanhang van VVV absoluut niet. Waarom dan geen stadion met 10.000 plaatsen bouwen en dan met de mogelijkheid om uit te breiden.

En over Fortuna... die trekken alleen 9000 man als MVV op bezoek komt. Wanneer het goed gaat zoals nu dan zitten er ook nog maar 5000 man in het stadion. Zijn er voor eerstedivisie begrippen genoeg, maar niet genoeg om het stadion te vullen...

In feite stel je dat Fortuna Sittard vanwege de degradatie maar twee tribunes moet afbreken.

Je onderschat ook de potentie van VVV. Na de degradatie in 1993 is er een volledige generatie (potentiele) fans verloren gegaan. Dat was juist de tijd PSV grote successen had. Berden heeft de club weer wat aanzien gegeven en wint langzaam supporters terug.



Hugo

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 15:09:15
Als je een stadion met 15.000 zitplaatsen wil bouwen voor een club als VVV dan heb je gewoon alle realiteit verloren i.m.o....

Lijkt mij niet, als je nu al 7000 trekt dan komen er in een beter stadion makkelijk 12.000 misschien nog wel meer

Hugo

Citaat van: Terranova op nov 09, 2012, 15:09:15
...En waar ik het vandaan heb dat veel mensen de nieuwe locatie niet zien zitten? Omdat ik wel wat mensen ken die seizoenskaarten hebben bij VVV, die zijn licht gematigd negatief over het algemeen.

Haha, je bedoelt "neutraal"?

Terranova

Citaat van: Hugo op nov 09, 2012, 23:08:07
Haha, je bedoelt "neutraal"?

Haha, inderdaad ja. Het heeft zo zijn voors en zijn tegens, maar de meesten blijven liever in de Koel, welliswaar ge-upgrade.
Als ik VVV supporter zou zijn dan wist ik ook nog niet of ik er blij mee moest zijn ineens naar Blerick te moeten, ondanks dat het aangrenzend is. Veranderen het bestuur dan ook even de naam in BVV a.u.b. ?

Terranova

Citaat van: hgrm op nov 09, 2012, 15:14:34
Een argument dat ik nog niet gelezen heb:
Het is veel goedkoper om meteen een stadion van 15000 neer te zetten (dat zal echt niet 1,5 keer zo duur zijn als een stadion van 10000) dan om later 5000 plaatsen te moeten toevoegen.

Klopt, maar ik vraag me nog steeds vanaf waar jullie op baseren dat ze in Venlo 15.000 toeschouwers gaan halen, op de potjes tegen Ajax en wellicht PSV na. In Limburg heb je zoveel keus op voetbalgebied. Je reist 30 KM en je zit afhankelijk van je woonplaats in Dusseldorf, Monchengladbach of Aachen. Verder nog tal van Belgische clubs in de grensstreek.
Kijk naar RODA JC. In Kerkrade ebben ze ook een stadion neergezet met 19.200 plaatsen. Stadion is in 12 jaar welgeteld 1x (!) uitverkocht geweest als ik me niet vergis.
Kijk naar een FORTUNA met hun stadion met 12.500 toeschouwers. Toen het er eenmaal was speelden ze bijna meteen weer in de 1ste divisie, om er na 10 jaar nog steeds in te bivakkeren. Want ja, ALS ze ooit nog eens Eredivisie spelen dan hebben ze wel een eredivisiewaardige bak....
VVV hetzelfde. Ik denk (puur gebaseerd op gevoel en ervaring in de regio) dat er best 10.000 mensen op een gemiddeld Eredivisiepotje zullen afkomen, maar aangezien de concurrentie in die regio groot is (PSV, Monchengladbach, NEC) en de kans altijd aanwezig is dat VVV een niveau lager gaat voetballen vraag ik me af wat ze moeten met een stadion wat meestal voor 1/3e leeg is.

We spreken elkaar over een jaar of 10 nogmaals in dit topic ;) Degene die er het dichtst bij zat krijgt een kratje bier.

Joost

Citaat van: Terranova op nov 12, 2012, 08:50:06
Klopt, maar ik vraag me nog steeds vanaf waar jullie op baseren dat ze in Venlo 15.000 toeschouwers gaan halen, op de potjes tegen Ajax en wellicht PSV na. In Limburg heb je zoveel keus op voetbalgebied. Je reist 30 KM en je zit afhankelijk van je woonplaats in Dusseldorf, Monchengladbach of Aachen. Verder nog tal van Belgische clubs in de grensstreek.
Kijk naar RODA JC. In Kerkrade ebben ze ook een stadion neergezet met 19.200 plaatsen. Stadion is in 12 jaar welgeteld 1x (!) uitverkocht geweest als ik me niet vergis.
Kijk naar een FORTUNA met hun stadion met 12.500 toeschouwers. Toen het er eenmaal was speelden ze bijna meteen weer in de 1ste divisie, om er na 10 jaar nog steeds in te bivakkeren. Want ja, ALS ze ooit nog eens Eredivisie spelen dan hebben ze wel een eredivisiewaardige bak....
VVV hetzelfde. Ik denk (puur gebaseerd op gevoel en ervaring in de regio) dat er best 10.000 mensen op een gemiddeld Eredivisiepotje zullen afkomen, maar aangezien de concurrentie in die regio groot is (PSV, Monchengladbach, NEC) en de kans altijd aanwezig is dat VVV een niveau lager gaat voetballen vraag ik me af wat ze moeten met een stadion wat meestal voor 1/3e leeg is.

We spreken elkaar over een jaar of 10 nogmaals in dit topic ;) Degene die er het dichtst bij zat krijgt een kratje bier.

Ik snap je redenatie niet zo goed. Wat is er mis met de capaciteit van de stadions van VVV en Roda? Waarom zou je een stadion bouwen waarbij je bij een beetje stijging direct nee moet verkopen aan mensen die willen komen?

Het PLS is niet 1 keer maar diverse keren uitverkocht geweest. Tweemaal tegen Ajax, 1 keer tegen Heerenveen en VVV en tegen AC Milan. Daarnaast waren er een groot aantal wedstrijden waarbij de maximumcapaciteit benaderd werd. In totaal waren er 24 keer meer dan 17500 toeschouwers. Meestal was Ajax of Feyenoord de tegenstander maar het betrof ook beslissende wedstrijden tegen bijvoorbeeld Volendam, Heracles, Heerenveen of RKC. Die vullen nauwelijk een uitvak dus je kunt er vanuitgaan dat bij die wedstrijden de thuisvakken zo goed als vol waren. Ook de nacompetitieduels tegen Cambuur en Dordrecht waren voor thuissupporters vrijwel uitverkocht. Hoe kun je met die informatie stellen dat het PLS te groot gebouwd is?

Van Fortuna Sittard heb ik niet heel veel cijfers. Wel kan ik zeggen dat de duels tegen Roda in het oude stadion tegen de 8000 man trokken. Gelet op de overige stadions waar het bezoek flink steeg na nieuwbouw is de capaciteit van 12500 helemaal niet vreemd.

Terranova

Citaat van: Joost op nov 12, 2012, 15:29:24
Ik snap je redenatie niet zo goed. Wat is er mis met de capaciteit van de stadions van VVV en Roda? Waarom zou je een stadion bouwen waarbij je bij een beetje stijging direct nee moet verkopen aan mensen die willen komen?

Het PLS is niet 1 keer maar diverse keren uitverkocht geweest. Tweemaal tegen Ajax, 1 keer tegen Heerenveen en VVV en tegen AC Milan. Daarnaast waren er een groot aantal wedstrijden waarbij de maximumcapaciteit benaderd werd. In totaal waren er 24 keer meer dan 17500 toeschouwers. Meestal was Ajax of Feyenoord de tegenstander maar het betrof ook beslissende wedstrijden tegen bijvoorbeeld Volendam, Heracles, Heerenveen of RKC. Die vullen nauwelijk een uitvak dus je kunt er vanuitgaan dat bij die wedstrijden de thuisvakken zo goed als vol waren. Ook de nacompetitieduels tegen Cambuur en Dordrecht waren voor thuissupporters vrijwel uitverkocht. Hoe kun je met die informatie stellen dat het PLS te groot gebouwd is?

Van Fortuna Sittard heb ik niet heel veel cijfers. Wel kan ik zeggen dat de duels tegen Roda in het oude stadion tegen de 8000 man trokken. Gelet op de overige stadions waar het bezoek flink steeg na nieuwbouw is de capaciteit van 12500 helemaal niet vreemd.

Even de thuiswedstrijden van Roda dit seizoen;

PEC 11.855
Willem II 12.365
FC Utrecht 12.167
VVV 12.464
Twente 13.212
ADO 11.917

Gemiddeld is het stadion dus ongeveer voor 35% onbezet. Lege plekken op TV trekken mijns inziens geen toeschouwers.
Dat het stadion dan in 12 jaar volgens Wikipedia 5x is uitverkocht (op 200 wedstrijden) kan mij er nou niet echt van overtuigen dat de capacitieit van 19.500 toeschouwers aanvaardbaar is. Als ze het stadion nou voor concerten etc. zouden hebben gebruikt en het daarbij tig keren hadden uitverkocht dan kon ik het uiteraard begrijpen, maar buiten wat voetbal is het stadion amper bezet.

Zoals ik al zei, het is allemaal gebaseerd bij clubs/gemeentes/provincies in de hoop om Eredivisie voetbal te spelen en het liefst zo hoog mogelijk. Zou RODA elk jaar top 4 spelen, tsja dan zou het kunnen dat het stadion elke wedstrijd gevuld was met 17.000+ toeschouwers, maar ja.... ALS ALS ALS.

Ik wil het nog allemaal wel eens zien. Ook bij VVV.

ALenstra

Berden gokt toch op toeschouwers uit Duitsland?

Joost

Waar had je de bezoekers willen laten die je niet had kunnen huisvesten als er maar een stadion was gebouwd van 12000 plaatsen?

hgrm

Bijna elke wedstrijd een uitverkocht huis (en daardoor op jaarbasis misschien 50000 tickets niet hebben kunnen verkopen) kost een club veel meer geld dan een stadion dat voor de normale wedstrijden iets overgedimensioneerd is maar waarbij je geen mensen hoeft weg te sturen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen