Hoofdmenu

Die neue 3. Liga

Gestart door Maroboduus, jul 02, 2008, 17:46:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Na een reisje 30 jaar terug in de tijd, ben ik weer terug in het hedendaagse Duitsland.

Zowel wat voetbal betreft als wat betreft de rest, is Polen een belevenis. Autosnelwegen kennen ze er bijna niet; de 200 km van Cottbus in Duitsland naar Poznan kostten me 4 uur. Een tweebaansweg, veel vrachtverkeer. af en toe een tractor en afremmen tot 50 in elk dorpje. De stad zelf is al veel meer verwesterst. De grote merken van ons dringen in Polen ook al door en ze rijden er in nieuwere auo´s dan wij. Maar tussen de regels door zijn enorme verschillen in levensstandaard te zien.

De wedstrijd van Lech Poznan in de voorronde van de UEFA-Cup tegen een Azerbaidzjaans team waarvan ik de naam alweer kwijt ben, was zeker niet onaardig. 4-1 eindstand met een paar mooie goals. Het publiek was fanatiek en het hele stadion zong 90 minuten lang. Het stadion wordt momenteel omgebouwd voor het EK 2012. Achter één goal is al een nieuwe tribune verrezen, achter het andere wordt druk gebouwd. De twee lange zijden laten nog wat zien van het Communistische standaardstadion dat het voorheen was.

Vanmiddag staat CZ Jena tegen Aue op het programma en morgen is Eintracht Braunschweig - RW Erfurt aan de beurt, voordat ik me maandagochtend om 9.00 bij m´n nieuwe job mag melden (tenminste, zelfde baas, nieuwe vestiging).

Tschüss!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Oefff.... ik ben jaloers op je 2x Jena in één week......

Vorige week ben ik naar Kickers Emden tegen Wuppertaler SV geweest, verslag zal volgen.

Stadionhopper

Citaat van: hgrm op aug 02, 2008, 10:11:39
Na een reisje 30 jaar terug in de tijd, ben ik weer terug in het hedendaagse Duitsland.


Ze hebben nieuwere auto's dan bij ons en nog 30 jaar terug in de tijd? Mijn broer woont al 6 jaar in Polen (niet ver van Poznan), maar daar is bijna alles net zoals in het westen. De kleinere dorpjes zijn inderdaad nog wat achtergesteld, en de snelwegen zijn in aanbouw.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

hgrm

Ik bedoelde vooral de onroerende zaken die je tegenkomt. Tweebaans wegen, houten telegraafmasten langs de kant van de weg, huizen die al jaren geen lik verf hebben gezien, treindepots waar nog menig stoomlocomotief staat. Da's duidelijk van een andere orde dan het vervoermiddel waarmee de gemiddelde Pool zich voorbeweegt of het mobieltje dat de gemiddelde Pool bijna nonstop aan het oor heeft.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Inmiddels zit ik weer op mijn eigen IKEA-stoel achter mijn eigen PC. Gisteren was ik nog in Jena, alwaar ik staande tussen de Ultra's heb mogen zien dat een 0-2 achterstand bij rust werd omgezet in een 3-2 overwinning. Spectaculaire wedstrijd dus.

Na een fraaie tocht door de Harz en een welverdiende nachtrust in de Etap van Braunschweig stond vanmiddag de laatste wedstrijd op het programma. In een bijna uitverkocht stadion aan de Hamburger Strasse creeerde Braunschweig kans na kans. Toch wist RW Erfurt uit een counter te scoren. Tien minuten na rust maakte Eintracht Braunschweig gelijk, waarna het stadion erupteerde. Ondanks nog een rist kansen, bleef het bij 1-1, waarna de laatste 450 km naar het Gooi werden afgelegd.

Deze week ga ik foto's ordenen en stukje bij beetje alhier publiceren.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

Citaat van: hgrm op aug 03, 2008, 22:41:46
Ik bedoelde vooral de onroerende zaken die je tegenkomt. Tweebaans wegen, houten telegraafmasten langs de kant van de weg, huizen die al jaren geen lik verf hebben gezien, treindepots waar nog menig stoomlocomotief staat. Da's duidelijk van een andere orde dan het vervoermiddel waarmee de gemiddelde Pool zich voorbeweegt of het mobieltje dat de gemiddelde Pool bijna nonstop aan het oor heeft.

Ooit in Belgie geweest? :-)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Ik kwam min of meer pardoes in dit topic terecht omdat ik wilde lezen welke voormalige grootmachten en Teutoonse household names waren afgedaald; en dan stuit ik geheel onverwachts op alleraardigste sfeertekeningen van Hgrm die wat mij betreft elders op dit forum een prominentere en minder ondergesneeuwd podium zouden hebben verdiend.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Sebastiaan_W

Persoonlijk vind ik dit één van mooiste competities ter wereld, misschien wel de mooiste net als haar voorganger de Regionalliga Nord.

Prachtige träditionsvereine als Carl Zeiss Jena, Union Berlin, Eintracht Braunschweig, Dynamo Dresden en Fortuna Düsseldorf komen in deze klasse uit.

Daarbij was de Regionalliga de laatste jaren zowel bovenin als onderin ongekend spannend en was er pas op de laatste of éénnalaatste speeldag duidelijk welke clubs er zouden promoveren en degraderen.

Ook in de lagere klassen komen bekende namen terug als Rot Weiss Essen, Holstein Kiel, VfB Lübeck, Westfalia Herne, Preussen Münster, TeBe Berlin, 1. FC Magdeburg, Fortuna Köln, SG Wattenscheid etc.

Ik geloof zelfs dat Fortuna Köln de lijstaanvoerder is van de all-time 2. Bundesliga.

Maroboduus

Citaat van: Han op aug 06, 2008, 23:12:54
Ik kwam min of meer pardoes in dit topic terecht omdat ik wilde lezen welke voormalige grootmachten en Teutoonse household names waren afgedaald; en dan stuit ik geheel onverwachts op alleraardigste sfeertekeningen van Hgrm die wat mij betreft elders op dit forum een prominentere en minder ondergesneeuwd podium zouden hebben verdiend.

Probeer je hiermee te zeggen dat hgrm zijn berichten onder 'Groot-Brittannië' had moeten posten? Helaas liet de geografie hem geen andere keus...

CiteerIk geloof zelfs dat Fortuna Köln de lijstaanvoerder is van de all-time 2. Bundesliga.

Jep, dat klopt...daar gaat de club ook nog altijd graag prat op.

Voor de liefhebbers - hier een link naar de "eeuwige" ranglijst van de 2. Bundesliga. Staan veel mooie clubs tussen.
http://www.fussballdaten.de/zweiteliga/ewigetabelle/

Sebastiaan_W

Fortuna Köln is ook aardig weggezakt en dan hebben ze nog geluk dat ze komend seizoen in de NRW-liga uit mogen komen, omdat VfL Leverkusen geen licentie kreeg.

Heeft Fortuna Köln nog een beetje een achterban?

Staan zeker aardige namen tussen, een club als Union Solingen die zit nog zelfs een divisie onder de NRW Liga tesamen met KFC Uerdingen.

Maroboduus

Voor zover ik weet heeft Fortuna Köln nog wel een beetje achterban...of weer beter gezegd, want het is duidelijk minder geweest. Het is natuurlijk een wonder dat de club überhaupt nog bestaat na alles wat er de afgelopen jaren is gebeurd. Misschien dat er in de nabije toekomst nog een hype om de club gaat ontstaan vanwege het DeinFussballClub verhaal, zie daarvoor het topic:

http://www.groundhoppersnet.nl/index.php?topic=334.0

Solingen is inderdaad ook een prachtige club, met een alleraardigst stadion. Wattenscheid mag in dit rijtje overigens ook niet ontbreken. En als we het dan toch over gevallen grootmachten hebben; in de Oberliga Südwest zitten er ook nog wel wat met FC 08 Homburg/Saar, Borussia Neunkirchen en natuurlijk 1. FC Saarbrücken. Een divisie lager speelt in die contreien ook nog FSV Salmrohr, ook ooit 2. Bundesliga.

HJanneman

AUS!!!!!!!! Spitzenreiter, Spitzenreiter, hey, hey!!!
Prachtig: de laatste regel van het live verslag van minuut tot minuut van de wedstrijd Werder Bremen 2 - BSV Kickers Emden in tekst op de website van BSV Kickers Emden.
Waarschijnlijk de club met de laagste begroting van de competitie, maar na 6 speelrondes staan ze 'gewoon' 2 punten los en zijn ze nog altijd ongeslagen.

Stadionhopper

Citaat van: HJanneman op sep 14, 2008, 13:50:54
AUS!!!!!!!! Spitzenreiter, Spitzenreiter, hey, hey!!!
Prachtig: de laatste regel van het live verslag van minuut tot minuut van de wedstrijd Werder Bremen 2 - BSV Kickers Emden in tekst op de website van BSV Kickers Emden.
Waarschijnlijk de club met de laagste begroting van de competitie, maar na 6 speelrondes staan ze 'gewoon' 2 punten los en zijn ze nog altijd ongeslagen.

Zoals heel vaak bij Duitse competities is dat een promovendus aan het begin van het seizoen het erg goed doet en op het einde moet strijden tegen degradatie.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Sebastiaan_W

Citaat van: Dennis1981 op sep 14, 2008, 18:05:25
Zoals heel vaak bij Duitse competities is dat een promovendus aan het begin van het seizoen het erg goed doet en op het einde moet strijden tegen degradatie.

Kickers Emden speelde de afgelopen seizoenen in de Regionalliga Nord, waarin het het ook goed deed. Een promovendus is het dus zeker niet.

Maroboduus

CiteerAUS!!!!!!!! Spitzenreiter, Spitzenreiter, hey, hey!!!

"Spitzenreiter" is inderdaad een mooi woord, mooier ook dan "Tabellenführer" hoewel ook dat wel weer wat heeft.
De Duitse taal herbergt sowieso in directe of indirecte verbinding tot de edele voetbalsport een scala aan mooie uitdrukkingen. Wat te denken van "Torschützenkönig", "Fehlanzeige", "Vorentscheidung", "Doppelpass", "Viererkette" of "Fallrückzieher".

Vind het overigens frapant dat de club uit Emden op dit forum relatief populair is. Goed, mij smaakte het broodje vis toendertijd ook heerlijk moet ik toegeven en de vriendelijke sfeer beviel me ook best.