Opblaasbananen op Loftus Road

Gestart door Hielke, okt 25, 2008, 21:37:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hielke

Queens Park Rangers – West Bromwich Albion (0-2, zondag 4 mei 2008)

De metro naar West-Londen was gevuld met vele fans van West Bromwich Albion. Die club had een week eerder promotie naar de Premier League afgedwongen en bij winst op Loftus Road zou de titel een feit zijn. Alle reden dus voor duizenden fans uit Birmingham om naar Londen af te reizen. Een supporter naast me in de metro kwam uit Cambridge. Op de vraag waarom hij dan supporter is van WBA volgde een typisch Engels antwoord:  'I love loosing games...' Een bulderende lach vulde de ruimte.

Het was alsof je een andere wereld binnenstapte vanuit metrohalte Shepherds Bush. Een exotische buurt, vol met duistere winkeltjes, kroegjes en Engelse arbeidershuisjes. Eén van de vele gezichten van Londen, vergelijkbaar met de omgeving van bijvoorbeeld Upton Park en White Hart Lane. De stroom voetbalsupporters leidde ons naar South Africa Road, waar tussen de huizen het stadion van de Queens Park Rangers verborgen lag. De aanblik van de blauwe golfplaten was enigszins desolaat.

Onze verbazing was groot toen er voor de supporterspub van QPR hele groepen Supermans, Fred Flinstone's, nonnen, Bokito's en Pink Panters zingend aan het bier stonden. Wat navraag bij een West Brom-fan leerde dat de Baggies elke laatste uitwedstrijd van het seizoen verkleed op pad gaan. Tradities zijn er om in ere te houden, vandaar ook al die opblaasbananen, zwembanden en strandballen, die later ook massaal op het veld belandden. De ijverige stewards hadden er een dagtaak aan. Thema van de verkleedpartij was dit jaar 'superhelden', wat tevens als eerbetoon diende aan scheidend cultheld Kevin Phillips.

De online kaartverkoopservice van QPR had ons kaarten op de eerste rij van Loftus Road toegewezen. We zaten op het veld, we konden de zijlijn bijna aanraken, alleen een muurtje tot kniehoogte scheidde ons van het Engelse gras. Het nadeel van dit schitterend compacte stadion bleek de beenruimte: die was er haast niet.

Queens Park Rangers - West Bromwich Albion; een bijna poëtisch affiche. Zoals verwacht was het een 130 kilometer per uur wedstrijd. De bal vloog alle kanten op. Het spel van QPR was niet eens onaardig, maar na de rode kaart vlak voor de rust moest de ploeg het afleggen tegen de kampioen van het Championship. West Brom scoorde na rust namelijk twee keer. De duizenden supporters achter het doel maakten onvoorstelbaar veel kabaal en feestten erop los. Het publiek van QPR, dat bekend staat als fanatiek, keek bijna ademloos toe. Alleen de oerkreet 'Come on you R's!' rolde telkens van de tribunes.

Na het laatste fluitsignaal bleken we eerste rang te staan voor de huldiging van West Brom. Het publiek van QPR bleef massaal en applaudisseerde sportief voor de tegenpartij, waar ze tijdens de wedstrijd nog hatelijk door werden toegezongen: 'You're only here cause it's Albion..!'. De spelers van QPR kwamen nog langs voor een applausronde, ook Flavio Briatore -teambaas van het Renault F1-team en de kersverse eigenaar van de Hoops- liep enthousiast mee.

Het was jammer om het sfeervolle Loftus Road te moeten verruilen voor de tjokvolle en kokend hete metro, die genadeloos was en dit prachtige stukje Londen snel achter zich liet. Onderweg stapte een fan van Arsenal in, die net uit het Emirates-stadium kwam. Niet dat de wedstrijd van de Gunners net was afgelopen, nee; het was flink gezellig geweest na afloop. Exact twee uur geleden zou hij weer thuis zijn, zo had hij zijn vrouw plechtig beloofd. Trots toonde hij de Nederlandse voetbaltoeristen zijn seizoenkaart van ruim 1300 euro. De Premier League is wat dat betreft compleet doorgeschoten. Het echte Engelse voetbal, tegen normale prijzen, bestaat gelukkig nog wel, zo bewees ook deze belevenis op Loftus Road. De tijd zal leren hoelang Queens Park Rangers zijn authentieke karakter uit de grijpgrage armen van het grootkapitaal kan houden.   




South Africa Road


Supporterscafé 'The Springbok'


Daar sta je dan...


'QPR, pride of London'




'Albion' kwam massaal naar Loftus Road




Het was -voor de een nog meer dan de ander- wat krap


De kampioenen van het Championship




Het feest was een kampioen waardig

Han

Ik ga proberen hier genuanceerd op te reageren nadat TeeZee heeft gemeld dat het op Loftus Road ontbreekt aan beenruimte.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op okt 26, 2008, 01:36:30
Ik ga proberen hier genuanceerd op te reageren nadat TeeZee heeft gemeld dat het op Loftus Road ontbreekt aan beenruimte.
Eerst lezen, dan reageren. Recalcitrante zeikblauwvinger. Je had dan onderstaand citaat gelezen:
Citaat van: HielkeHet nadeel van dit schitterend compacte stadion bleek de beenruimte: die was er haast niet.
Niettemin wil ik daar inderdaad wat over zeggen. Ik ken geen enkel ander stadion waar steeds hetzelfde over gezegd wordt: alleen geschikt voor kabouters. Toch heb ik erg goede herinneringen aan Loftus Road. Het was het eerste stadion van mijn tweede trip naar Engeland. De eerste trip was onwennig en beleefden we in een roes. Bij QPR zaten we echt met een gevoel van "het is weer gelukt".

Ik vind je foto's schitterend Hielke, wat voor camera gebruik je? Die zesde foto is sterk ingezoomd, maar nog steeds heel scherp. Dat lukt mij alleen als het erg zonnig is en dan nog wordt het wat vager.

De tweede foto, is dat aan de andere lange zijde van het stadion t.o.v. de eerste foto? Heb je toevallig ook foto's van de ingang tussen de huisjes aan de rechterkant van foto 2?

Kom je vaker in Engeland?

Je laatste conclusie is overigens erg wrang:
Citaat van: HielkeDe tijd zal leren hoelang Queens Park Rangers zijn authentieke karakter uit de grijpgrage armen van het grootkapitaal kan houden.
Het antwoord is dat dat nog geen paar weken geduurd heeft. QPR heeft inmiddels een puissant rijke eigenaar. Derby County trok laatst de aanvraag voor away-tickets in, omdat het de prijzen (£40!!) veel te gortig vond.


Hielke

Citaat van: TeeZee op okt 26, 2008, 08:41:52Ik vind je foto's schitterend Hielke, wat voor camera gebruik je? Die zesde foto is sterk ingezoomd, maar nog steeds heel scherp. Dat lukt mij alleen als het erg zonnig is en dan nog wordt het wat vager.

Dank je. Het is een niks-aan-de-hand digitale camera. Een Sony Cybershot DSC-W110, met 4x optische zoom. De zoom is dus niet zo sterk, waardoor het beeld helder blijft. Het valt namelijk ook wel mee hoe ver die zesde foto is ingezoomd, we zaten vrij dichtbij het uitvak.

Citaat van: TeeZee op okt 26, 2008, 08:41:52De tweede foto, is dat aan de andere lange zijde van het stadion t.o.v. de eerste foto? Heb je toevallig ook foto's van de ingang tussen de huisjes aan de rechterkant van foto 2?

Hier merk ik nu dat ik de straatnamen wat door elkaar heb gegooid in mijn verslag, excuses. Het is een foto van de Loftus Road, die loopt achter de korte zijde, links van de hoofdingang. De eerste foto is de South Africa Road. Naar foto's van de ingang tussen de huizen heb ik wel gezocht, maar daar is toen helaas niet veel van gekomen, merk ik nu.

Ik kom vaker in Engeland, dit was mijn laatste bezoek, maar vergeleken bij de meeste groundhoppers hier zal dat niet zoveel voorstellen. Sinds een paar jaar proberen we er eens per seizoen, als het speelschema van Heerenveen het toe laat, naar toe te gaan. Daardoor was ik eerder bij bijvoorbeeld Aston Villa, Spurs en West Ham. Als liefhebber van Engels voetbal en de romantiek van dit soort clubs/wedstrijden kan ik zeggen dat dit mijn mooiste Engelse belevenis tot nu toe was. Maar in december wacht een wat mij betreft zeer speciaal potje: Portsmouth-Heerenveen!

Mijn conclusie is inderdaad wrang. Tijdens deze wedstrijd werd groot vertoon (vuurwerk o.a.) 'een nieuw tijdperk in de geschiedenis van QPR' ingeluid. De handtekening van de Formule 1-tycoons was toen net opgedroogd. Bij de toespraak van Briatore voorafgaand aan de wedstrijd bleek de geluidinstallatie volledig kapot, het geld had dus nog niet echt diep in de club weten door te dringen. Dat het er nu al zo ver is gevorderd als jij beschrijft wist ik niet. Zonde dat dit soort clubs er nu ook al aan moet geloven, hoewel de QPR-fans er toen laaiend enthousiast over waren.