Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

voetbalfan

De ploegen in de Pro League hebben tegen de play-offs gestemd en voor een terugkeer naar een eerste klasse met 18 ploegen vanaf volgend seizoen. AA Gent, Anderlecht, Club Brugge en Racing Genk beraden zich over hun strategie. Straks geeft Pro League-preses Ivan De Witte een persconferentie.

Pro League-preses Ivan De Witte, de bezieler van het huidige systeem, wou een stemming vermijden maar bijt dus in het zand. Net als landskampioen Anderlecht, RC Genk, AA Gent en Club Brugge. Ook zij waren voor deze formule.

Uiteindelijk stemden de elf andere clubs en Standard voor een terugkeer naar het vroegere systeem: 18 teams in eerste zonder play-offs. Het is nog niet duidelijk welke gevolgen de nieuwe competitieformule zal hebben voor het aantal stijgers en dalers dit seizoen.

Volgende week vergaderen de vier topclubs weer om zich te beraden. Anderlecht liet vooraf al verstaan dat het de televisierechten van zijn wedstrijden individueel zal verkopen.

Later op de avond geeft Ivan De Witte meer uitleg op een persconferentie.




Dit betekend ofwel blijven de 15 en de 16 (momenteel Lierse en Charleroi) in eerste ofwel komen er dus vier nieuwe clubs in eerste klasse.


Verwijderd lid

Dit kan grote gevolgen hebben voor m'n planning om de Belgische 1e Klasse "compleet te maken" ....
Als er vier nieuwe ploegen bij gaan komen, dan ga ik niet al te lang wachten met het bezoeken van de drie clubs in "eerste" die nog open staan.

voetbalfan

Zoals het er nu naar uitziet zullen er geen nieuwe grounds meer zijn volgend jaar voor mij in eerste klasse behalve Kortrijk die ik al twee jaar heb moeten missen.

3434

We zijn van de play-offs af. Dit had bijna niemand voor mogelijk gehouden. EINDELIJK en hopelijk tot nooit meer!

Dat er 2 'mindere' ploegen extra bijkomen vind ik helemaal niet erg. Lommel en Oostende/Bergen zou ik wel graag in 1ste zien.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Verwijderd lid

Als er geen dalers uit de eerste klasse zullen zijn en er twee ploegen uit de 2e klasse bij gaan komen, dan kan ik Lommel alvast van m'n lijstje verwijderen. Ben er al meerdere malen geweest.
Alleen ... hoe gaat men bepalen wie de tweede stijger gaat worden ? Een competitie van de periodekampioenen ?

Joost

Er zijn twee extra stijgers dus hoe de promotie gaat lopen is nog niet zeker.

Scenario's:
Twee ploegen promoveren, geen degradatie
Laatste in eerste degradeert, Eerste twee uit tweede promoveren rechtstreeks en een derde via nacompetitie
Laatste in eerste degradeert, eerste drie uit Tweede promoveren rechtstreeks en nummer 15 uit eerste speelt nacompetitie met 4, 5 en 6.

3434

Ik heb gehoord dat de kampioen + twee teams uit de eindronde zouden promoveren. Dus dat gewoon de finalisten naar eerste gaan. De laatste in de stand zakt.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

Aan het einde van het liedje, hoe dan ook, degraderen er twee minder uit bevordering of promoveren er twee meer uit eerste provinciale. Het zou me niks verbazen als de nrs 13 van de vier bevorderingsklassen geen eindronde hoeven te spelen en er dus 12 ploegen degraderen en zeker 14 promoveren (ipv 12, 13 of 14 degraderen en 12, 13 of 14 promoveren).
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op dec 10, 2010, 23:55:36
Aan het einde van het liedje, hoe dan ook, degraderen er twee minder uit bevordering of promoveren er twee meer uit eerste provinciale. Het zou me niks verbazen als de nrs 13 van de vier bevorderingsklassen geen eindronde hoeven te spelen en er dus 12 ploegen degraderen en zeker 14 promoveren (ipv 12, 13 of 14 degraderen en 12, 13 of 14 promoveren).

De 4 nummers dertien zullen wel tegen elkaar spelen waarvan de winnaar erin blijft en de verliezer naar de Interprovinciale moet.

wekke

Wat een klucht. Ik ben ook tegenstander van de huidige competitie vorm, maar dergelijke dingen moet men voor het seizoen vastleggen! We zijn halverwege en ze gaan nu de reglementen herschrijven, typisch Belgisch. Ik hoop in ieder geval dat de degradatieregeling van eerste nationale dit seizoen niet veranderd wordt.

hgrm

Ik zie alweer rechtzaken aankomen van ploegen die menen niet te hoeven degraderen danwel recht zouden hebben op promotie.....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Weet iemand wanneer de wedstrijden in de Jupiler League worden vastgesteld? Vanaf het laatste weekend van Februari staan ze allemaal op dezelfde dag en tijd.

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op dec 27, 2010, 16:17:40
Weet iemand wanneer de wedstrijden in de Jupiler League worden vastgesteld? Vanaf het laatste weekend van Februari staan ze allemaal op dezelfde dag en tijd.

Dat zijn de vaste tijden.

De laatste twee speelrondes worden altijd op 1 tijdstip afgewerkt. Daarna wordt de competitie gesplitst en volgen nog die kampioensgroep van de beste 6, de twee play-offs en de degradatiestrijd.

Al is het natuurlijk wel nog onduidelijk of en hoeveel teams er uit vliegen.

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op dec 27, 2010, 16:38:10
Dat zijn de vaste tijden.

De laatste twee speelrondes worden altijd op 1 tijdstip afgewerkt. Daarna wordt de competitie gesplitst en volgen nog die kampioensgroep van de beste 6, de twee play-offs en de degradatiestrijd.

Al is het natuurlijk wel nog onduidelijk of en hoeveel teams er uit vliegen.

Achja ze zijn dan alweer klaar, even vergeten...

Mar

In het provinciaal voetbal heeft Zichem Zussen Bolder algemeen forfait gegeven voor de rest van het seizoen. Het 'was' een ploeg met zeer veel geld. Ze zijn in een paar jaar tijd van 4de provinciaal gestegen naar 1ste provinciaal. Maar de centen zijn volledig op.
Dit heeft ook gevolgen voor de algemene stand in 1ste provinciaal, en zo zullen er ook extra stijgers zijn in 2de & in 3de provinciaal.