Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Los van het feit wie er gelijk heeft vind ik dit persoonlijk een prachtige discussie. De heren AH en Saltacampos laten elkaar in hun waarde. Daarnaast leer ik zo ook nog wat over de Spaans/Baskische (voetbal)cultuur.

Dus reageer vooral op elkaar. Ik geniet.

syntric

Citaat van: Sebastiaan_W op sep 19, 2019, 13:16:32
Los van het feit wie er gelijk heeft vind ik dit persoonlijk een prachtige discussie. De heren AH en Saltacampos laten elkaar in hun waarde. Daarnaast leer ik zo ook nog wat over de Spaans/Baskische (voetbal)cultuur.

Dus reageer vooral op elkaar. Ik geniet.

Moet politiek niet gewoon uit voetbal gehouden worden op alle mogelijke manieren? Is het niet de bedoeling dat het mensen verenigt? Ik heb dat nooit gesnapt, vooral in landen als Spanje, Italië, Duitsland,... genieten is er dus bij mij niet veel aan, en misschien heeft de grote menigte er (gelukkig) ook geen boodschap aan.
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: syntric op sep 19, 2019, 13:49:15
Moet politiek niet gewoon uit voetbal gehouden worden op alle mogelijke manieren? Is het niet de bedoeling dat het mensen verenigt? Ik heb dat nooit gesnapt, vooral in landen als Spanje, Italië, Duitsland,... genieten is er dus bij mij niet veel aan, en misschien heeft de grote menigte er (gelukkig) ook geen boodschap aan.

Los van het feit dat ik het met je eens ben over de relatie tussen sport en politiek is dit wel een leuke discussie omdat beide heren het feitelijk onderbouwen.

FCT1980

Prachtige discussie inderdaad.
En misschien moet je geen politiek in het voetbal willen. Maar net als het grote geld is daar gewoon geen houden aan.
Mensen zien de tribune als een goede plek om hun idealen te laten zien. En voetbal ins nu eenmaal de grootste sport in veel landen.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Sebastiaan_W

Citaat van: syntric op sep 19, 2019, 13:49:15
Moet politiek niet gewoon uit voetbal gehouden worden op alle mogelijke manieren? Is het niet de bedoeling dat het mensen verenigt? Ik heb dat nooit gesnapt, vooral in landen als Spanje, Italië, Duitsland,... genieten is er dus bij mij niet veel aan, en misschien heeft de grote menigte er (gelukkig) ook geen boodschap aan.

Dat is toch een heel andere discussie? Ik geef aan dat ik geniet van de discussie tussen AH en Saltacampos. Verder niks of politiek al dan niet uit het voetbal gehouden moet worden.

Koning Kriel

Een lekker druk weekje gehad, het begon donderdagavond met een leuke pot bij PSV - Sporting Portugal. Met 5 goals en voldoende spanning op het einde heb ik me prima vermaakt. Dankzij het goede spel van PSV in deze wedstrijd begon ik te geloven dat ze ook op zondag tegen Ajax wel een resultaat konden halen. Het gros van de wedstrijden stond echter voor zaterdag op de planning.

Al vroeg reed ik naar Katwijk want voor 11:00 moesten de kaarten voor de derby van Katwijk opgehaald worden. Ondanks het boycot van de Quick Boys supporters had ik hier toch veel zin in. De wedstrijd was al een paar jaar niet gespeeld dus dat moest haast wel mooi worden. Op het sportpark zag ik al dat er een hoop vuurwerk werd klaargemaakt en was er een jeugdteam van Katwijk aan het zingen en aan het springen omdat zij hun derby alvast gewonnen hadden. Nadat ik de kaarten binnen had reed ik even snel op en neer naar Leiden om twee Schotse vrienden op te halen. Op de terugweg richting Katwijk zagen zij allemaal vlaggen van Rijnsburgse Boys en toen ik verteld dat die ook nog thuis speelde later die middag was het programma voor de middag bepaalt. Bij Katwijk deden we een bakje koffie waarna we een plekje aan de boarding uitzochten voor de wedstrijd. De wedstrijd startte met heel veel vuurwerk, vuurwerk wat in de wedstrijd zelf wel ontbrak. De wedstrijd kwam nooit helemaal los en ondanks dat er wel een aantal kansen waren eindigde de wedstrijd zoals hij begon, 0-0. Ook qua sfeer had ik iets meer gehoopt. In beide helften startte het publiek fanatiek maar na een kwartiertje was het daar dan wel weer mee afgelopen. Ondanks dat heb ik me prima vermaakt.

Na de wedstrijd maakte we de lange rit (2,1km) naar Rijnsburgse Boys. Ondanks de onaantrekkelijke tegenstander, jong Volendam, konden we dit toch niet laten schieten. Ik was verbaast over de tribune bij Rijnsburgse Boys, ik verwachtte wel een tribune maar deze was wel flink groter dan ik verwacht had. Ook de opkomst van het publiek was beter dan ik verwacht had. In tegenstelling tot het volkse Katwijk voelt Rijnsburgse Boys wat elitair aan. Ik had meer het idee dat ik bij een hockeyclub was. De wedstrijd was overigens wel heel leuk. Rijnsburg was de betere ploeg maar Volendam kwam op voorsprong. In de 84e minuut bracht Rijnsburg daarom een stormram van 2 meter hoog en die wist in de 85e minuut meteen de  gelijkmaker binnen te koppen. Er was zelfs nog een grote kans op de 2-1 maar die viel helaas niet. Na de wedstrijd snel naar de auto want we moesten weer door.

Mijn Schotse gezelschap was al eens bij alle thuisspelende eredivisieploegen geweest en wou daarom naar Helmond Sport - Top Oss. Ik gaf nog aan dat dit waarschijnlijk een dramatische wedstrijd zou worden maar de keuze stond vast. Ik stuurde de auto daarom naar Helmond, dropte ze bij het stadion en reed zelf snel door naar Tilburg. Een thuiswedstrijd van je eigen team mag je natuurlijk niet missen. Mijn derde wedstrijd van de dag was daarom Willem II - VVV. Een wedstrijd die Willem II veel eerder had moeten beslissen maar uiteindelijk terecht met 1-0 won. Met 3 goals in 3 wedstrijden was het doelpuntentotaal wat laag maar het was leuk om drie wedstrijden op één dag te kijken. Ik haalde het Schotse gezelschap op op het station en we konden eindelijk naar huis.

Zondag stond er echter nog een wedstrijd op het programma, de topper. We vertrokken voor de lunch naar Eindhoven waar nog een derde Schot zich bij ons gezelschap voegde. Even lekker lunchen en daarna biertjes drinken op Stratumseind. De Ultras van PSV waren hier ook bezig met hun voorbereiding en ik kon met een schuin oog de formule 1 volgen dus we zaten daar prima. Uiteindelijk was het toch echt tijd om naar het stadion te gaan. Net als in Katwijk viel de wedstrijd echter wat tegen. Ik had verwacht dat Ajax zou komen om te winnen maar die speelde echt heel behoudend. Ook PSV kon helaas geen vuist maken. Wel heb ik enorm genoten van Ihattaren, wat een goede speler is dat. Gelukkig vielen er nog twee goals zodat een tweede 0-0 ons bespaart bleef. De conclusie voor Katwijk kon ook voor de topper getrokken worden, ik heb me prima vermaakt maar had op meer gehoopt. Na de wedstrijd hebben we de Schotse gasten nog kennis laten maken met een Nederlandse traditie, we hebben Chinees gehaald. Studio sport op begin gemist en met het bord Chinees op schoot de samenvattingen kijken. Het was een lekker weekend!

hgrm

Mooi verhaal!
Het lijkt me dat je na zo'n weekend weer blij bent dat je op het werk ff kunt uitrusten...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

De publiekswissel

Mooi verslag. Ik had ook een Schot op bezoek vrijdag bij FC Dordrecht - NEC. Rondleiding door de stad gegeven en na de wedstrijd een rondje gedaan op de hoofdtribune. De persruimte (voor wat het waard is bij Dordrecht), foto op het veld gemaakt en in de spelerstunnel. Na mijn vele reizen en ontvangen te worden is het leuk om dit ook terug te doen...
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

syntric

Citaat van: De publiekswissel op sep 24, 2019, 10:56:25
Mooi verslag. Ik had ook een Schot op bezoek vrijdag bij FC Dordrecht - NEC. Rondleiding door de stad gegeven en na de wedstrijd een rondje gedaan op de hoofdtribune. De persruimte (voor wat het waard is bij Dordrecht), foto op het veld gemaakt en in de spelerstunnel. Na mijn vele reizen en ontvangen te worden is het leuk om dit ook terug te doen...

Ally? Ik ben zaterdag met hem naar de Katwijk derby geweest :-) En binnen 2 weken komtie naar mijn cluppie (Antwerp). Sympathieke kerel, jammer dat hij niet het vette Schotse accent had :-)
Groundhopper for life :-)

De publiekswissel

Citaat van: syntric op sep 24, 2019, 12:49:54
Ally? Ik ben zaterdag met hem naar de Katwijk derby geweest :-) En binnen 2 weken komtie naar mijn cluppie (Antwerp). Sympathieke kerel, jammer dat hij niet het vette Schotse accent had :-)

Haha, ja die. Inderdaad. Mooie kerel!
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Nort

De bruiloft van mijn broer brengt me voor de 2e keer naar Zuid-Afrika. Ditmaal was het plan om van Johannesburg -> Kruger -> Swaziland en via Durban weer terug naar Johannesburg te trekken. Vanwege andere 'verplichtingen' hadden we slechts zeven dagen de tijd om rond te trekken en bood de agenda dus weinig ruimte voor voetbal.

In het weekend zouden we in Eswatini (sinds juni 2018 is dat de officiële nieuwe naam van Swaziland) verblijven en daar spelen ze zowel op zaterdag als zondag hun wedstrijden. Informatie over de EPL is er nauwelijks. Het laatste nieuws op hun eigen website dateert van mei en ook de website van de bond gaf geen speelschema weer. Tel daarbij op dat er geen enkele club een actieve website heeft en ook de activiteit op social media is bedroevend.

Uiteindelijk vond ik een contact en die stelde me gerust. Iedere dinsdag wordt het programma alsmede de locatie en de speeldag/tijd bekend gemaakt en voor mijn weekend stond er ook een speelronde op het programma. Qua planning vergde dit niet zoveel problemen gezien er voornamelijk gespeeld wordt op twee locaties, die nog geen half uur van elkaar afliggen.

Het lange wachten werd uiteindelijk beloond met... een weekend zonder competitie, omdat de nationale ploeg buiten de interland periode vrolijk een interland ging spelen. Die wedstrijd stond voor de zondag gepland en dan hadden we uiteraard net een safari tour gepland staan. Het schema werd dus omgegooid en zo zou Eswatini – Zambia de eerste vakantie vinck worden.


Het betrof een wedstrijd in de laatste fase van de kwalificatiefase voor de African Nations Championship, een toernooi waarbij landen alleen spelers mogen gebruiken die in eigen land actief zijn. De grote landen nemen dit toernooit niet serieus, maar de Afrikaanse voetbaldwergen hebben zo wel een kans om te shinen op een eindtoernooi. Eswatini is met net iets meer dan 1.000.000 inwoners z'n dwerg, maar heeft zich nog nooit weten te kwalificeren voor de CHAN.


Doordat het nationale stadion niet aan de FIFA eisen voldoet, de kleedkamers zijn te klein, wijken ze uit naar Malzini waar het 2e stadion is gehuisvest. Een uurtje voor de wedstrijd arriveerde ik daar en kon de auto voor de hoofdtribune geparkeerd worden. Op het parkeerterrein waren de barbecues al ontstoken en stonden de koelboxen klaar voor de drankverkoop. Voor omgerekend €3,30 kreeg je in de vorm van een polsbandje een wedstrijdkaart en mocht je de blikken bier gewoon mee naar binnen nemen.


Heel druk was het niet en ik schat dat er z'n 1.500 belangstellenden aanwezig waren, waaronder z'n 100 lokale uitsupporters. Zambianen die in het oosten van Zuid-Afrika, Mozambique of in Eswatini wonen en nu de kans hadden om hun land te supporteren. Als enige aanwezige blanke had ik aan aandacht geen gebrek en werd ik tot drie keer toe uitgenodigd om bij de fanatieken te komen staan. Veel hield dat niet in met z'n 20 zingende en dansende dames, een man gekleed als oerbewoner met hetzelfde ondergoed als een Schotse Kilt, een medicijn man en een drummer met zatte dirigent die een hockeystick als baton had en een neppistool om z'n middel.




In de eerste helft regende het kansen en konden we zomaar met een 3-3 stand de rust in. De aanvallers hielpen echter vakkundig de kansen omver en als ze zowaar tot een schot tussen de palen kwamen, stonden daar twee uitstekende keepers in het doel. In de 2e helft werd het verschil tussen de nummer 81 (Zambia) en 150 (Eswatini) ook duidelijk op het veld en was het wachten op het doelpunt. Die viel uiteindelijk en ondanks de logische tussenstand sloeg de sfeer bij de supporters om en moest de Servische coach vertrekken. Sommige dingen in het voetbal zijn universeel. De wedstrijd eindigde in een 0-1 overwinning voor Zambia en daarmee lijkt de droom van Eswatini om deel te nemen aan de CHAN in een deceptie uit te lopen.



FC_Emmen

Mooi verslag en idem foto's. Nort. Bijzondere ervaring lijkt mij.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Freekos79

Zaterdag 28 september stond mijn eerste dagtrip naar Engeland per vliegtuig op het programma: QPR - WBA. De wedstrijd was om 12:30 en dat viel gunstig qua vliegtijden.
Ik zal via een kort tijdschema de dag doornemen.

05:45 opstaan en lopend richting station
06:33 Trein Venlo - Eindhoven
07:24 Bus Station - Vliegveld Eindhoven
07:55 Veiligheidscontrole vliegveld
08:55 Vertrek vlucht
08:45 Aankomst Stansted
09:20 Bus richting Stratford station
10:10 Aankomst Stratford station
10:16 Metro richting White City.
11:05 Aankomst Loftus Road Stadion
12:30 Wedstrijd. Het spel golfde op en neer tussen twee goed georganiseerde ploegen. Uiteindelijk was West Brom sterker en dat was ook verdiend. 0-2. Loftus Road vind ik echt een ondergewaardeerd stadion. Iedereen heeft het over Griffin Park, maar Loftus Road heeft mijn voorkeur. Ietwat rouwer met evenveel karakter en perfecte ligging tussen de huizen. De sfeer viel me ook erg mee. Vooraf had ik gehoord dat er bij QPR niet veel te beleven valt. De Baggies waren vocaal sterk en ook de R's lieten zich goed horen.
14:45 Metro naar Stratford. Beetje rondhangen en wat eten.
16:20 Bus richting Stansted.
17:15 Aankomst Stansted. Het was ontzettend druk en de security check duurde een eeuwigheid.
18:20 Gate
18:55 Vlucht
21:00 Eindhoven Airport
21:44 Trein naar Venlo
22:40 Thuis

Al met al was het een pittige reisdag, maar meer dan de moeite waard!
Volgende wedstrijd: ?

headout

Voor een dagtripje Engeland om kwart voor zes op mogen staan: dat is uitslapen :-D
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

Nort

Kwart voor 6 op en half 11 thuis is voor een Engelse wedstrijd heel geschappelijk.