Kunta Kinte Revisited; Afrikaanse VoetbalImpressies

Gestart door Han, dec 08, 2007, 23:17:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

El Gouna FC is haar avontuur in de Momtaz begonnen met een verdienstelijke 1-1 in Asyut tegen het plaatselijke Petrol. De thuiswedstrijd volgende week tegen mede-promovendus Al Mansourah is verplaatst naar Estad Aluminium in Naq Hammadi, mede omadat het nieuwe stadion in Bustan nog niet speelklaar is opgeleverd.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Maroboduus

Is dit eigenlijk het eerste seizoen in de geschiedenis van El Gouna FC dat de club in de Momtaz uitkomt? En verwacht men een uitverkocht huis tegen grootmachten als Zamalek en Al Ahly?

Nu is natuurlijk nog de vraag hoe ver Naq Hammadi van Bustan verwijderd ligt.

Han

Citaat van: Maroboduus op aug 09, 2009, 12:00:03
Is dit eigenlijk het eerste seizoen in de geschiedenis van El Gouna FC dat de club in de Momtaz uitkomt? En verwacht men een uitverkocht huis tegen grootmachten als Zamalek en Al Ahly?

Nu is natuurlijk nog de vraag hoe ver Naq Hammadi van Bustan verwijderd ligt.


El Gouna FC is debutant en tevens de eerste clu uit de Red Sea Governorate die toetreedt tot de Momtaz. Naq Hammadi ligt aan de Nijl, op 350 kilometer van Gouna. Dichterbij zijn geen fatsoenlijke onderkomens voorhanden.

Je rijdt van Gouna zuidelijk naar Safaga, vertrekhaven voor de jaarlijkse 'hadj' naar Mekka, steekt de woestijn door naar Qena aan de Nijl, en vervolgt dan weer noordelijk de Nijl stroomafwaarts volgen tot Naq Hammadi. Naq Hammadi is een zichzelf bedruipende naargeestige bedrijfscompound, compleet met hotel, ziekenhuis, openluchttheater, winkelcentra, sportcomplex van bescheiden Olympische afmetingen, werknemerswijken, internationale school, etc; en neemt het leeuwendeel van 's-lands aluminiumproductie voor haar rekening.












Een zeer fascinerende route overigens gelet op het zich ontvouwende maanlandschap dat zich per curve in allerlei grilligheden prijsgeeft:








Onlangs vernam ik van de bron dat de veiligheidsautoriteiten vooralsnog geen toestemming hebben gegeven om het eigen stadion daadwerkelijk in gebruik te laten nemen. Men vreest onder andere ongewenste media-aandacht mochten er ongeregeldheden uitbreken in een prestigieus resort; dit terwijl het stadion gelegen is buiten het toeristische centrum in een geïsoleerde wijk met eigen security gate die uitsluitend bewoond wordt door werknemers en staf van de project-ontwikkelaar. De lobby met de Red Sea Governorate Governor, zeg maar een Commissaris der Koningen zonder lintjesfunctie maar mét macht, is inmiddels in gang gezet.

De Momtaz kent een hardnekkig contingent van eendagsvliegen en jojoclubs; de analogie met Nederland dringt zich op. In de landelijke media wordt het geprivatiseerde El Gouna FC afgeschilderd als een 'powerhouse in the making' waarvoor de promotie te vroeg zou zijn gekomen. Ik deel het laatste deel van die mening niet en ga uit van klassebehoud op grond van de aangetrokken versterkingen en de ervaren coach Ismael Youssef. Van de kampioensselectie van 2008/09 hebben slechts negen spelers de schifting overleefd.

Er is landelijk wél veel sympathie voor de cinderallaclub omdat ze niet het regime vertegenwoordigt noch het boegbeeld vormt van ministeries, veiligheidsdiensten, politie en leger

Uitslagen in de voorbereiding zijn voor mij geen graadmeter. Zo werd op een vooraanstaande bron van Egyptisch voetbal een ruime zege op landskampioen FC Zürich als sensationeel afgeschilderd; terwijl het feitelijk ging om een zege op een verzwakt U-21 team.

El Gouna FC kent slechts een latente aanhang; voornamelijk werknemers van de monopolist Orascom die als projectontwikkelaar het aan kunstmatig aangelegde lagunes gelegen resort El Gouna op Google Earth doet verschijnen. Ik denk niet te overdrijven als ik stel dat sprake is van enige onverschilligheid ten opzichte van de sportieve prestaties. Dat neemt niet weg dat het hele governorate naar El Gouna zal afreizen; niet voor de plaatselijke trots maar om voor het eerst van hun leven de televisieploegen Ahly en Zamalek in levende lijve aan het werk te kunnen zien.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Getuige dit document is El Gouna FC uiteindelijk tóch de 'all-clearance' gegund voor de ingebruikname van de nieuwe ground:





Helaas brengt dat deze beelden met zich mee vanuit het 'persvak':


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

spons

Citaat van: Han op aug 20, 2009, 22:32:19
Getuige dit document is El Gouna FC uiteindelijk tóch de 'all-clearance' gegund voor de ingebruikname van de nieuwe ground:






heb je dat laten vertalen of ben je het arabisch ondertussen een beetje machtig ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Han

Het kost mij ontzaglijk veel moeite om dit te ontcijferen omdat van de 28 letters uit het alfabet er 24 zijn die een andere vorm aannemen alnaargelang de solopositie, de beginpositie, de middenpositie of de eindpositie. Bovendien is sprake van een aantal letters dat in een woord geen verbinding verdraagt met andere letters.

Het is meer een kwestie van contextualiserend lezen omdat ik qua actualiteit vermoedde waar voor het over ging.  De tovernotatie uit het persbericht is in dit geval het getal '72'; dat is namelijk het aantal uren dat in acht genomen dient te worden als het gaat om het 'switchen' van een 'venue'. Dan kom je al gauw op Gouna FC en Mansoura. Bovendien ben ik inmiddels een beetje ingevoerd in Arabische voetbaltermen en clubnamen.

Overigens sprak ik onlangs Sherif Ekramy, de nieuwe keeper en een uiterst aimabele en bijna ontwapenende persoonlijkheid. Hij in gebroken Nederlands en ik in steenkolenarabisch.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Uit de weekagenda geplukt:

Citaat van: TeeZee op okt 17, 2009, 14:03:27

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe Han de U20 WK beleefd heeft.

Het begint mij eerlijk gezegd meer en meer tegen te staan om 'geprofileerd' (inter) nationaal voetbal in Egypte te bezoeken, zelfs ook in El Gouna na de promotie naar de eredivisie, vanwege de in westerse ogen bizarre, perverse, perfide en stringente veiligheidsmaatregelen en de inconsequente doelloosheid ervan. Die godvergeten onvermijdelijkheid van geuniformeerde horizonvervuiling.

Gisterenavond in Cairo, voor de poorten van het International Stadium:

Je hebt een linnen etuitje bij je met daarin geld, paspoort, mobieltje, en samson halfzware shag. Je aansteker heb je dan verstopt onder je voetzool zodat je mank loopt. Je camera bevindt zich onzichtbaar op gulphoogte; daar laat ik mij namelijk door niemand visiteren als het gaat om een wedstrijdje bezoeken.

Het linnen etuitje wordt niet geacepteerd omdat dat, gevuld, een potentieel projectiel is. Ik zeg welke idioot komt uit Nederland naar een wedstrijd in Cairo om een etui op het veld te gooien, als ie de achtbanige carpoolstrook al weet te overbruggen, met daarin paspoort, geld, mobieltje en shag? Het tandeloze zoogdier, analfabeet en stoned van de instructies, is niet onder de indruk.

Onverbiddelijk moest ik de inhoud verdelen over mijn broekzakken. Ook het etuitje. De kameelbeambte oogt uiterst triomfantelijk en tevreden bij zoveel macht en autoriteit en gehoorzaamheid. Ik passeer vervolgens het uiteraard defecte detectiepoortje, niets functioneert hier namelijk naar behoren, en vul vervolgens voor het oog van de geuniformeerde lul uiterst omstandig, mijn ogen vonkend van dédain, het etuitje door mijn zakken te legen. Daarop adequaat reageren staat niet in de functie-omschrijving.

In het stadion had zich voor de finale naast de circa twintigduizend opgetrommelde dienstplichtige rekruten in kleurenoveralls en de duizenden toernooivrijwilligers, gelegenheidspubliek gemeld dat koninginnedag kwam vieren. Slechts oog voor zichzelf en elkaars camera's. Heerenveenpubliek met AZ-klappertjes. Gratis toegang omdat er geen betaalde belangstelling was en volledig in de ban van capo's met harlekijnsmutsen die zich onbeschoft gedroegen tegen de enkeling die niet mee wenste te gaan in het collectieve carnaval maar voor het voetballen kwam. Het publiek dat de wedstrijd tussen Hongarije en Costa Rica volledig vergalde door en masse met elkaar op de foto te gaan. Huiveringwekkend.

Het hoogtepunt van de avond was tijdens het inspelen de over het speelveld verdeelde onderlinge rondootjes tussen veertig jonge Ghanezen en Brazilianen.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op okt 18, 2009, 01:05:41vanwege de in westerse ogen bizarre, perverse, perfide en stringente veiligheidsmaatregelen en de inconsequente doelloosheid ervan.
Ik vrees dat de westerse wereld de laatste jaren niet eens zo heel veel anders is...

Han






Een vertrouwd verkeersbeeld in de aanloop naar internationale wedstrijden waar Egypte geen deel aan heeft; de aanvoer van 'vrijwilligers':






De line-up en een panorama:






Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Citaat van: TeeZee op okt 18, 2009, 22:18:53
Ik vrees dat de westerse wereld de laatste jaren niet eens zo heel veel anders is...

Ik ga het nog eens proberen met Egypte vs Algerije, de wk-qualifier die bij elke winst van 'Misr'met twee doelpunten verschil een barrage oplevert...
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Daar waar elders stadions plaats maken voor supermarkten of real estate en nieuwe versies gepland worden in no man's lands zien we een opmerkelijke en omgekeerde beweging in Egypte. Daar werd het bescheiden veld van El Gouna FC met haar aandoenlijke tribunetjes langzamerhand aan het gezicht onttrokken door oprukkende nieuwbouw. Inmiddels heeft het stadion met nieuwbouw zélf wraak genomen op die territoriumdrift en genadeloos teruggeslagen. Kenlworth Road en de Baseball Ground in een nieuw jasje.






Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Peenvogel

Han, hoe is er op onderstaand bericht gereageerd.  Of hangt dat nog af welk soort doping hij gebruikt heeft. Bij coke o.i.d. lijkt hij me nog lang niet jarig in Egypte.

Oud-Feyenoorder Ghaly betrapt op doping
(Novum/AP) - Hossam Ghaly wordt mogelijk twee jaar van de voetbalvelden verbannen. De 28-jarige middenvelder, die tussen 2003 en 2006 voor Feyenoord speelde, is vorige maand tijdens een wedstrijd van zijn huidige club Al Nasr betrapt op het gebruik van doping. Om welk middel het gaat, is niet bekendgemaakt.

Ghaly is gedurende het onderzoek door Al Nasr op non-actief gesteld. De in Saudi-Arabië spelende middenvelder laat via zijn zaakwaarnemer weten verbaasd te zijn over de uitslag en een contra-expertise aan te vragen.

In januari maakte Ghaly nog deel uit van de selectie van Egypte die in Angola de Afrika Cup won. Vorige week speelde hij ook nog mee op Wembley in de oefenwedstrijd tegen Engeland

Han

Citaat van: Peenvogel op mrt 17, 2010, 14:15:17
Han, hoe is er op onderstaand bericht gereageerd.  Of hangt dat nog af welk soort doping hij gebruikt heeft. Bij coke o.i.d. lijkt hij me nog lang niet jarig in Egypte.

Ik ga er vanuit dat dit valt onder de jurisdictie van de Saoedische KNVB.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

De drie Momtaz-degradanten zijn behouden gebleven voor de hoogste afdeling in Egypte. Daarvoor is door de betrokken clubs met succes de invloed van de revolutie aangewend. Met de drie promovendi is sprake van het ongewenste oneven aantal van 19 clubs.

De Egyptische KNVB bedacht een mini- round robin voor de drie nummers twee van even zovele feeder leagues op tweede divisie-niveau. Die hadden er uiteraard oren naar en dienden het ongebruikelijke verzoek in om doelsaldo- of gemiddelde niet doorslaggevend te laten zijn; uitsluitend het aantal punten.

Na onderlinge wedsrijden tussen  Aswan (Upper Egypt), Tersana (Cairo) en Mansoura (Lower Egypt) werden de countouren van dat eigenaardige verzoek duidelijk. De drie betrokken  clubs eindigden volgens opzet met elk drie punten uit twee wedstrijden. Vervolgens werd verzoek tot clementie ingediend en gevraagd om een collectieve promotie 'vanwege de revolutie'. 

Het verzoek is afgewezen en het aantal clubs zal volgend seizoen tot 18 worden gereduceerd omdat er dit seizoen vier degradatieplekken zijn vrijgemaakt.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Het heeft de junta hier behaagd om een trainingskamp van het nationale elftal in El Gouna een halt toe te roepen omdat men de veiligheid van spelers en tegenstanders niet zou kunnen garanderen.

Jammer. Ik had naast de Nederlandse 'ground romp', de Britse 92 en een bonte verzameling aan Egyptische grounds graag de exoten Uganda, Kenya en Niger toegevoegd aan Afrikaanse voetballanden 'in action'.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed