Doing the FA Cup Grounds

Gestart door TeeZee, mei 19, 2008, 03:07:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

De FA Cup Final is sinds de introductie van het toernooi in 1871 in de volgende negen stadions gespeeld:

Kennington Oval: 1872 en 1874-1892
Lillie Bridge: 1873
Fallowfield: 1893
Goodison Park: 1894
Crystal Palace: 1895-1914
Old Trafford: 1915
Stamford Bridge: 1920-1923
Wembley Stadium: 1923-2000 en 2007-heden
Millennium Stadium: 2001-2006

De Kennington Oval, Goodison Park, Stamford Bridge en het Millennium Stadium heb ik inmiddels bezocht. Lillie Bridge bestaat niet meer en was dicht bij Stamford Bridge gelegen. Fallow Field deed nog enkele jaren dienst als velodrome en atletiekstadion, veranderde de naam in The Harris Stadium en werd in 1994 gesloopt. Momenteel vinden we op het grondgebied van dit voormalige stadion de Richmond Park Halls of Residence. De vroegere ground van Crystal Palace (tot 1915) is tegenwoordig bekend als Crystal Palace National Sports Centre en niet meer herkenbaar als een plek waar ooit FA Cup Finals gespeeld werden.

De Kennington Oval doet tegenwoordig dienst als Cricket Stadion. Ik heb het van binnen gezien en herinner me vooral een geweldige klok waarbij de armen van een werper de wijzers waren. Ook herinner ik me een gigantische muur rondom het stadion, waarvan ik het jammer vind dat ik er nooit foto's van heb genomen, net als van de omgeving. Dat was nog van voor het digitale tijdperk, toen waren we nog zuinig met het schieten van plaatjes. Hgrm heeft nog ergens een foto van de klok, ikzelf heb nog een paar foto's van de binnenkant die ik tzt zal plaatsen.

TeeZee

De Kennington Oval, anno 2002. De plek waar de eerste finale van de oudste voetbalcompetitie ter wereld gespeeld werd.




Han

Citaat van: TeeZee op mei 19, 2008, 03:07:09
De FA Cup Final is sinds de introductie van het toernooi in 1871 in de volgende negen stadions gespeeld:

Kennington Oval: 1872 en 1874-1892
Lillie Bridge: 1873
Fallowfield: 1893
Goodison Park: 1894
Crystal Palace: 1895-1914
Old Trafford: 1915
Stamford Bridge: 1920-1923
Wembley Stadium: 1923-2000 en 2007-heden
Millennium Stadium: 2001-2006

De Kennington Oval, Goodison Park, Stamford Bridge en het Millennium Stadium heb ik inmiddels bezocht.

De Kennington Oval doet tegenwoordig dienst als Cricket Stadion. Ik heb het van binnen gezien en herinner me vooral een geweldige klok waarbij de armen van een werper de wijzers waren. Ook herinner ik me een gigantische muur rondom het stadion, waarvan ik het jammer vind dat ik er nooit foto's van heb genomen, net als van de omgeving. Dat was nog van voor het digitale tijdperk, toen waren we nog zuinig met het schieten van plaatjes. Hgrm heeft nog ergens een foto van de klok, ikzelf heb nog een paar foto's van de binnenkant die ik tzt zal plaatsen.

Ik ruil Millennium tegen Wembley.

Typisch dat jou die muur is bijgebleven. Dat sentiment overvalt mij ook. Kennington Oval was nét geen woon/werkverkeer in 74 en 75 maar een verlengd ritje naar Swiss Cottage meer dan waard.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Joost

The Oval heb ik bezocht, althans proberen te bezoeken, op terugreis van Exeter-Weymouth in januari 2007 (4-0). Er was precies genoeg tijd om er even langs te gaan op doorreis naar het vliegveld. Helaas was de boel potdicht en nergens was er ook maar een kleine kans een glimp van binnen op te vangen en de portier was niet te vermurwen. Het viel wel op dat juist toen ik er langs liep hordes (veelal zwarte) kinderen van school naar huis gingen. Volgens mij liggen er minstens 5 basisscholen naast The Oval. Na 2002 is het verbouwd.








TeeZee

Het is aardig verbouwd sinds 2002, zie ik. Ik herken de laatste twee foto's echter wel. Jij hebt ook zeker geen foto's van die lange muur die zowel mij als Han is bijgebleven?

Overigens loopt er op het forum van de FGG toevalligerwijs ook ineens eenzelfde soort topic, waarin naar voren komt dat er enkele replays waren van finales, die niet in bovenstaand lijstje voorkomen.

The Racecourse Ground, Derby (1886 replay)
Burden Park (1901 replay)
Goodison Park (1910 replay)
Old Trafford (1911 replay)
Bramall Lane (1912 replay)
Old Trafford (1970 replay)

Er wordt hetvolgende opgemerkt: "Bramall Lane is the only current league ground to host a final replay, but not the original tie. Burnden Park never hosted a final, but hosted a replay." Ik vraag me af wat het verschil is tussen Bramall Lane en Burnden Park in dezen, zoals ik het lees hebben geen van beide de finale gehost, maar wel de replay ervan (toen die nog bestond).

Joost

Citaat van: TeeZee op mei 26, 2008, 18:06:58
Het is aardig verbouwd sinds 2002, zie ik. Ik herken de laatste twee foto's echter wel. Jij hebt ook zeker geen foto's van die lange muur die zowel mij als Han is bijgebleven?

Overigens loopt er op het forum van de FGG toevalligerwijs ook ineens eenzelfde soort topic, waarin naar voren komt dat er enkele replays waren van finales, die niet in bovenstaand lijstje voorkomen.

The Racecourse Ground, Derby (1886 replay)
Burden Park (1901 replay)
Goodison Park (1910 replay)
Old Trafford (1911 replay)
Bramall Lane (1912 replay)
Old Trafford (1970 replay)

Er wordt hetvolgende opgemerkt: "Bramall Lane is the only current league ground to host a final replay, but not the original tie. Burnden Park never hosted a final, but hosted a replay." Ik vraag me af wat het verschil is tussen Bramall Lane en Burnden Park in dezen, zoals ik het lees hebben geen van beide de finale gehost, maar wel de replay ervan (toen die nog bestond).

Ik heb geen foto's van de Muur.

Het verschil zit 'm erin dat Burnden Park plat ligt en Bramall Lane nog bestaat.