Hoofdmenu

Reizen

Gestart door TeeZee, nov 03, 2008, 18:21:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Groundhoppen is voor eigenlijk ook een excuus om te kunnen reizen. Weliswaar voornamelijk in Engeland/Schotland, maar daar heb ik dan ook iedere uithoek inmiddels gezien (op Cornwall na). Ik denk dat ik dit seizoen nog twee maal naar de UK afreis, daarna wil ik me wat meer (voor zover tijd en geld het toelaten) richten op het reizen zelf. Ik wil nog wat meer zien van de wereld, voordat ik groot ben. Groundhoppen zou dan een wat passievere aangelegenheid kunnen worden (d.w.z. dit forum), maar zoals iedereen wel zal herkennen komt er zo nu en dan toch wel weer wat op je pad.

Mijn mooiste reis ooit was vorig jaar, toen ik een jarenlange wens vervulde door naar Japan te gaan. Geweldig, fantastisch en subliem drukken niet goed uit hoe het is om in een totaal andere wereld rond te lopen, magisch komt nog het dichtst in de buurt.

Ooit wil ik terug. Maar er staat meer op mijn verlanglijstje:

1) Noord-Korea. Voordat het regime daar valt wil ik het beklemmende meemaken. Ik wil twee Noord-Koreaanse gidsen opgedrongen krijgen die voor mij bepalen wat ik wel en niet zie. Ik wil over de snelwegen daar gereden worden waar verder niemand anders rijdt. Ik wil ervaren hoe het is om niet in contact met de lokale bevolking te kunnen komen.

2) New York. En dan via Niagara, Toronto en Montreal naar Vancouver. Vanaf Vancouver zakken we dan af naar LA en San Fransisco. Tussendoor een redneckwildwestdorpje bezoeken (terwijl ik niks met westerns heb) lijkt me ook wel interessant. Chigaco, Philidelphia en Boston bewaren we voor een tweede vlucht van 6 a 7 uur die kant op.

3) Lapland. In de winter. Op sneeuwscooters of op een slee met poolhonden. Langlaufen. Blokhut met haardvuur. Nu het nog kan en de klimaatverandering hier nog niet al te veel schade heeft aangericht.

4) Moskou en een stukje Rusland. Als klein kind fascineerde het communisme me al, het eerste nieuws dat je meemaakt laat onuitwisbare indrukken achter. Vandaar ook mijn nr 1 in dit lijstje en vandaar dat ik het geen straf zou vinden om Berlijn nog eens te bezoeken.

5) Chili/Argentinie/Uruguay. Voor de natuur, cultuur en (inca-achtige) historie.

Salou en Lloret hebben mijn top-5 net niet gehaald.

hgrm

Engeland, Duitsland, België en ons eigen land heb ik inmiddels van oost naar west en van noord naar zuid wel gezien, hoewel er altijd plekjes overblijven waar ik nog nooit geweest ben. Ik wil (en ga) dus ook steeds verder weg.

Mijn reisambities zijn echter niet zo ambitieus als die van TeeZee. Zo heb ik eigenlijk helemaal niks met Azië. Überhaupt hoef ik Europa niet persé uit. In de Oude Wereld is nog genoeg te zien en mij doe je geen plezier met een verblijf van 8 uur in een aluminium koker van 3 meter doorsnede die bovendien is volgepropt met jengelende kinderen en Nederlandse vakantiegangers. Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarvoor ik het wel over heb, maar niet veel.


Mijn wensenlijstje (in redelijk willekeurige volgorde):

1) Zuid Europa, vooral Italië en in mindere mate Spanje. Wat natuurlijk ook twee prachtige groundhoplanden zijn.

2) Scandinavië. Het kwam er dit jaar bijna van, maar in je eentje die kant op is toch wel heel erg duur.

3) De Baltische staten en St. Petersburg.

4) De rest van Ierland (Dublin heb ik al gedaan)

5) De Sahara of de Arabische woestijn.

6) Canada

7) Australië en/of Nieuw Zeeland. Wellicht tijdens het WK rugby 2011
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Denniz1974 op nov 03, 2008, 21:03:31
verder trekt IJsland mij.

Nu is je kans, de Kroon is niks meer waard.
Wel je eigen eten meenemen, er schijnt schaarste te zijn. Vooral als je niet van vis houdt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

#3
Ik heb in mijn leven tot nu toe inmiddels voldoende blessuretijd toebedeeld gekregen om de leprozenkolonie die de USA heet te mijden als de pest. Op een tussenlanding ooit in Dallas na, op weg naar de Nederlandse Antillen is dat prima gelukt. In 1979 was er zonder federale interruptie nog sprake van rechtstreekse vluchten naar Mexico en dat gegeven alleen al was een boeking waard.

In Azië heb ik de Britse kolonie Ceylon en de Malediven mogen verkennen en in Afrika mag ik onder andere de binnenlanden van Gambia en Senegal inmiddels rekenen tot gedefloreerde territoria.

Als er sprake mag zijn van een reiswens dan hoop ik eens met een een- dan wel tweemotorig vliegtuigje te mogen zweven boven de Nazca-woestijn in Peru, bekend om haar geometrisch lijnenspel en de afbeeldingen van figuren die slechts vanuit de lucht hun mysterie prijsgeven. Ik zou dan van de gelegenheid gebruik willen maken om Galapagos te bezoeken mocht de piloot onverhoopt verkeerd navigeren of brandstof over hebben.

Voorts zou ik het niet erg vinden om ooit verdwaald te geraken in de Polynesische Archipel met de tot de verbeelding sprekende turquoise oorden als Bora Bora, Tonga, Vanuatu, Samoa, de Paaseilanden en Vanautu.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

HJanneman

Als Aardrijkskunde-leraar(in de dop) wordt wel eens verwacht dat je alles zelf een keer bezocht hebt: dat is natuurlijk haast onmogelijk, maar als Aardrijkskunde-leraar kun je wel een bovengemiddelde interese in reizen hebben, zoals ik.
Mijn top-5 bestaat dan ook uit extremen(of ik het allemaal ga bezoeken is een tweede, maar dromen mag altijd).

1. India/Nepal/Tibet (Spiritueel lijkt me deze reis de max)

2. Peru/Bolivia(de mystiek van de Andes opsnuiven)

3. Mongolië (Één van de meest afgelegen,weidse en onbevolkte landen op het vaste land met een bijzondere, nog vrij authentieke cultuur)

4. Noord-Canada(op bezoek bij de Inuit en de mannen van 'most deadliest catch van Discovery')

5. Zuid-Afrika/Namibië(van de Savanne met 'the big 5' tot aan de rode woestijn)

En als vervanger voor één van deze vijf lijkt het me ook bijzonder om naar één van de meest afgelegen eilandjes ter wereld te reizen, zoals bijv. Paaseiland.

hoevenen lion

Mijn Top 5:

Midden Amerika: Vorig jaar al een citytrip New York gedaan en dat smaakt naar meer. In september 2009 gaan op een rondreis in zuid west Amerika. Na deze reis zou ik ook nog graag New Orleans, Washington, Philadelphia, de Niagara Falls en een rondreis door de staat Florida doen.

Noorwegen - Zweden - Finland: Ik zou graag een trektocht door de Fjorden doen. En in Lapland wil ik een sleetocht met honden doen. Maar in deze landen zou ik ook graag de grotere steden bezoeken.

Noord en Zuid Amerika: Cuba staat zeker nog op mijn verlanglijstje. Argentinië, Brazilie en Mexico spreken me ook echt aan. In noord Amerika wil ik zeker en vast Alaska, Canada en Groenland bezoeken.

Rusland: Hier zou ik heel graag de Trans-Siberische spoorlijn afreizen.

Italie - Spanje - Griekenland: Zoals Hgrm al zei zijn dit schitterende groundhoplanden waar ik spijtig genoeg zelden kom. In combinatie met het hoppen zou ik hier steden als Napels, Rome, Sevilla, Madrid, Barcelona, Malaga, Athene en dergelijke zeker nog willen bezoeken.


Wat me totaal niet aanspreekt is Azie en Afrika.

Rinus A.

Citaat van: HJanneman op dec 23, 2008, 11:30:54
Als Aardrijkskunde-leraar(in de dop) wordt wel eens verwacht dat je alles zelf een keer bezocht hebt: dat is natuurlijk haast onmogelijk, maar als Aardrijkskunde-leraar kun je wel een bovengemiddelde interese in reizen hebben, zoals ik.
Mijn top-5 bestaat dan ook uit extremen(of ik het allemaal ga bezoeken is een tweede, maar dromen mag altijd).

1. India/Nepal/Tibet (Spiritueel lijkt me deze reis de max)


En hoe verwacht je dat die spirualiteit tot je ging komen tijdens die twee weken in dat land waar jij de taal hiet spreekt en de gewoontes niet kent? Of ga jij vanzelf al zweven als je een oranje jurk ziet?

Rinus A.

Citaat van: TeeZee op nov 03, 2008, 18:21:11
3) Lapland. In de winter. Op sneeuwscooters of op een slee met poolhonden. Langlaufen. Blokhut met haardvuur. Nu het nog kan en de klimaatverandering hier nog niet al te veel schade heeft aangericht.

Same here, maar je wil vast niet met mij naar dat haardvuur kijken vanaf een elandenvelletje. In de winter is zweeds en fins lapland (beter noem je het samiland, dan spugen ze je daar niet meteen in de bek) natuurlijk een groot festijn qua sneeuwactiviteiten. In de zomer zou ik je op Noorwegen willen wijzen. In de zomer zijn de uitgestrekte wouden van Zweden en Finland met hun muggen zeer eentonig. De Noorse kust met haar fjorden is echter één groot spektakel.

Meeste plezier haal je nog uit het Noorderlicht. Ik had in december mijn eerste portie te pakken...en wel via de webcam. Deze site heeft een zeer scherp en mooi beeld: http://uk.jokkmokk.jp/detail_nr3.shtml Momenteel is het bewolkt, maar ze houden ook een fotodagboek bij en dan zie je pas hoe vaak men daar eigenlijk lol heeft van die gepimpte zonnestraling: http://uk.jokkmokk.jp/diary.php


TeeZee

Ik vertrek eind augustus naar het favoriete vakantieland van Han: de VS. Ik ga de oostkust bekijken en zal dus (niet verrassend) plaatsjes als New York, Niagara en Miami aandoen.

TeeZee

Citaat van: TeeZee op jul 29, 2009, 20:29:47
Ik vertrek eind augustus naar het favoriete vakantieland van Han: de VS. Ik ga de oostkust bekijken en zal dus (niet verrassend) plaatsjes als New York, Niagara en Miami aandoen.
Ben vanochtend teruggekeerd van de reis. Ik heb een erg leuke tijd gehad. NY, Washington en Miami zijn steden die de moeite waard zijn. Racen op een ventilatorboot (of hoe het dan ook heet) door de Everglades (een groot moerasgebied met aligators) was leuk.

De douane in de VS was ondanks alle verhalen vriendelijk en geduldig, als je Schiphol gewend bent valt misschien alles ook wel mee. Ik heb nu twee nieuwe stempels in mijn paspoort, van de VS en Canada.

Ik wilde helemaal niet meer terug naar Nederland en denk alvast na over een volgende reis.

Peenvogel

Citaat van: HJanneman op dec 23, 2008, 11:30:54

1. India/Nepal/Tibet (Spiritueel lijkt me deze reis de max)

Twee jaar geleden in India geweest. Althans in de staat Rajasthan. Is niet representatief voor het gehele subcontinent maar wel een mooie reis. Grote paleizen, forten en monumenten. En een paar weken vegetarisch eten want vlees eten is niet het meest verstandige wat je kunt doen in een land waar het grootste gedeelte van de bevolking vegetarisch is.

Vooral sommige bergforten vond ik bijzonder mooi om te bezoeken.