Promotie/Degradatie België 2017-2018

Gestart door Joost, feb 14, 2018, 14:49:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

1A
Op vrijdagavond verzekerde Racing Genk zich bijna zeker van PO1 door Antwerp met 4-0 naar huis te sturen. Nog 1 zege is voor de Limburgers voldoende.

Ook Kortrijk kon een flinke slag slaan in het slotduel van het weekend maar verzuimde. Zulte-Waregem won de derby met 0-1. Kortrijk is wel het voorbeeld dat een trainerswissel kan werken. Annistasiou begon het seizoen met 6 punten uit 3 duels maar won vervolgens 11 duels niet. Nadat Glen de Boeck werd aangesteld als vervanger werden 9 van de 14 duels gewonnen. En van nederlagen bij Gent en Anderlecht zal niemand in Kortrijk wakker liggen.

Maar Kortrijk verloor dus weer eens maar behoudt plaats 6 met 1 puntje meer dan Standard en Antwerp en 3 meer dan STVV.

In de degradatiestrijd was er feest bij de Duitstaligen. KV Mechelen kwam tegen Charleroi niet verder dan 1-1 en miste ook nog een strafschop in het slot. Eupen won wel, in ondertal, met 3-2 van Lokeren. Beide teams hebben evenveel punten, evenveel gewonnen duels en hetzelfde doelsaldo. Enkel op aantal gescoorde goals doet Eupen het beter.

Volgende week trekt KVM naar Standard, Eupen naar het uit vorm zijnde Antwerp.

1B
Een compleet overbodige speelronde omdat alles reeds beslist is leverde in alle duels een 1-1 uitslag op.

1e Amateur
Lommel pakte een belangrijke zege in Deinze en vergroot daarmee het gat naar de hoogstgeplaatste concurrent om promotie naar 5 punten.



maikelll043

Met Club Brugge, Anderlecht, Sporting Charleroi en AA Gent zijn momenteel vier ploegen zeker van een deelname aan play-off 1. Er liggen nog twee tickets voor het grijpen. Op de laatste speeldag zullen KRC Genk, Standard, Antwerp én KV Kortrijk uitmaken wie straks op het hoogste Belgische toneel mag meespelen.

Programma play-off 1-kandidaten:

KRC Genk - KAA Gent
KV Oostende - Standard de Liege
RSC Anderlecht - Royal Antwerp FC
KV Kortrijk - Sporting Charleroi

Ook onderin, in de kelder van het klassement, is en blijft het spannend tot de allerlaatste snik. KV Mechelen en KAS Eupen tellen allebei 24 punten, maar momenteel redt eerstgenoemde zich omwille van een beter doelsaldo. Het zal er volgende week dus nog om spannen.

Programma degradatiekandidaten:

KV Mechelen - Waasland Beveren
KAS Eupen - Excel Mouscron

Saltacampos

Citaat van: maikelll043 op mrt 04, 2018, 12:40:00
Met Club Brugge, Anderlecht, Sporting Charleroi en AA Gent zijn momenteel vier ploegen zeker van een deelname aan play-off 1. Er liggen nog twee tickets voor het grijpen. Op de laatste speeldag zullen KRC Genk, Standard, Antwerp én KV Kortrijk uitmaken wie straks op het hoogste Belgische toneel mag meespelen.

Programma play-off 1-kandidaten:

KRC Genk - KAA Gent
KV Oostende - Standard de Liege
RSC Anderlecht - Royal Antwerp FC
KV Kortrijk - Sporting Charleroi

Ook onderin, in de kelder van het klassement, is en blijft het spannend tot de allerlaatste snik. KV Mechelen en KAS Eupen tellen allebei 24 punten, maar momenteel redt eerstgenoemde zich omwille van een beter doelsaldo. Het zal er volgende week dus nog om spannen.

Programma degradatiekandidaten:

KV Mechelen - Waasland Beveren
KAS Eupen - Excel Mouscron
Absoluut, superspannend die laatste speeldag. Moeskroen sleept zich naar het einde en lijkt me een vogel voor de kat in Eupen, dat wel één goal meer moet maken dan Mechelen, dat dan weer met Beveren een tegenstander voor de kiezen krijgt die weliswaar nergens meer om speelt, maar wel een heel goed seizoen draait en wellicht in schoonheid zal willen eindigen.

Voor Play Off 1 verwacht ik dat de stand niet meer zal veranderen. Ik denk niet dat Antwerp in Anderlecht zal gaan winnen, ik verwacht eerder dat ze gaan verliezen. Standard is erg wisselvallig en wacht een moeilijke namiddag in Oostende, dat wel nergens meer om speelt. Kortrijk kan de lachende derde worden als zowel Antwerp als Standard falen en het zelf wint van Charleroi, maar dat lijkt me een onwaarschijnlijk scenario. Genk heeft een doelsaldo van +9, dus 8 goals meer dan Standard en 10 meer dan Antwerp en Kortrijk kan niet meer met Genk gelijk komen. Dus Genk is behoudens een achtste wereldwonder zeker van PO1.
Over land and sea

KRCM1904

Deze week stond er in een Vlaamse krant dat KV Mechelen Play-off 2 zou spelen op de Freethiel (Stadion van Waasland-Beveren). Aan het AFAS-stadion worden weer verbouwingen uitgevoerd.
Als dit waar is, vond nog geen officiële bevestiging, zou KV Mechelen komend weekend wel met voldoende doelpunten mogen winnen van Waasland-Beveren, want dat levert dan Waasland-Beveren extra inkomsten op door het verhuren van hun stadion.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

Nort

Dat is wel een interessant gegeven inderdaad!

Joost

Zeg Maikel, we gaan niet het gras voor mijn voeten wegmaaien ;)

Maar iedereen zal gisteravond wel de uitslagen en de spannende stand hebben waargenomen. Ik mocht zelf terugrijden vanuit West-Vlaanderen en kon het laatste half uur van de duels via de radio volgen. Dat is wat mij betreft toch wel het summum van voetbal op afstand volgen.

Racing Genk plaatste zich gisteravond met een heel zuinige zege zo goed als zeker voor PO1. De Limburgers hebben 3 punten meer dan Antwerp en Standard maar kunnen bogen op een veel beter doelsaldo. +9 om +1 en -1. En met uitduels voor Standard en Antwerp bij Oostende en Anderlecht is dat dus wel beslecht.

Standard heeft op doelsaldo dus plek 6 beet. Kortrijk volgt achter Antwerp en Standard op 2 punten maar is op basis van het aantal gewonnen duels nog allerminst kansloos, maar dan moet Kortrijk wel in eigen huis Charleroi verslaan.

Onderin is het nog spannender met KVM en Eupen. Malinois stuurde de rode lantaarn weer naar de Oostkantons omdat het met minder doelpunten verschil verloor. Zowel in het duel van Mechelen als Eupen was er nogal wat arbitrale dwaling. Eupen kon bij Antwerp zelf helemaal niets afdwingen maar kreeg wel een 2-0 tegen vanaf 11 meter terwijl de overtreding buiten het strafschopgebied werd gemaakt.

De trainer van Eupen wilde er na afloop niet aan tillen, bij KV Mechelen waren ze bozer en dat was begrijpelijk. KVM stond kort voor de pauze op 1-2 toen een doorgebroken speler werd neergehaald. De scheidsrechter oordeelde van niet en nauwelijks later lag de 2-2 in het net. Vlak na de thee scoorde Standard 3-2 en in het absolute slot miste Standard een strafschop.

Saillant detail is dat er dit seizoen videoscheidsrechters in België zijn, afgesproken is dat iedere club die bij 3 thuis en 3 uitduels kreeg. Voor de duels van gisteren werd dat gehandhaafd maar voor volgende week zal er zowel in Eupen als Mechelen een videoref zijn.

In de play-off finale in 1B won Beerschot-Wilrijk de eerste slag met Cercle, 't werd 1-0. Zaterdag en return.


maikelll043

Citaat van: Joost op mrt 04, 2018, 21:55:59
Zeg Maikel, we gaan niet het gras voor mijn voeten wegmaaien ;)

Maar iedereen zal gisteravond wel de uitslagen en de spannende stand hebben waargenomen. Ik mocht zelf terugrijden vanuit West-Vlaanderen en kon het laatste half uur van de duels via de radio volgen. Dat is wat mij betreft toch wel het summum van voetbal op afstand volgen.

Racing Genk plaatste zich gisteravond met een heel zuinige zege zo goed als zeker voor PO1. De Limburgers hebben 3 punten meer dan Antwerp en Standard maar kunnen bogen op een veel beter doelsaldo. +9 om +1 en -1. En met uitduels voor Standard en Antwerp bij Oostende en Anderlecht is dat dus wel beslecht.

Standard heeft op doelsaldo dus plek 6 beet. Kortrijk volgt achter Antwerp en Standard op 2 punten maar is op basis van het aantal gewonnen duels nog allerminst kansloos, maar dan moet Kortrijk wel in eigen huis Charleroi verslaan.

Onderin is het nog spannender met KVM en Eupen. Malinois stuurde de rode lantaarn weer naar de Oostkantons omdat het met minder doelpunten verschil verloor. Zowel in het duel van Mechelen als Eupen was er nogal wat arbitrale dwaling. Eupen kon bij Antwerp zelf helemaal niets afdwingen maar kreeg wel een 2-0 tegen vanaf 11 meter terwijl de overtreding buiten het strafschopgebied werd gemaakt.

De trainer van Eupen wilde er na afloop niet aan tillen, bij KV Mechelen waren ze bozer en dat was begrijpelijk. KVM stond kort voor de pauze op 1-2 toen een doorgebroken speler werd neergehaald. De scheidsrechter oordeelde van niet en nauwelijks later lag de 2-2 in het net. Vlak na de thee scoorde Standard 3-2 en in het absolute slot miste Standard een strafschop.

Saillant detail is dat er dit seizoen videoscheidsrechters in België zijn, afgesproken is dat iedere club die bij 3 thuis en 3 uitduels kreeg. Voor de duels van gisteren werd dat gehandhaafd maar voor volgende week zal er zowel in Eupen als Mechelen een videoref zijn.

In de play-off finale in 1B won Beerschot-Wilrijk de eerste slag met Cercle, 't werd 1-0. Zaterdag en return.

Mijn excuses Joost in het vervolg zal ik wachten op jou verslag

Koning Kriel

Ik zag in het programma van volgende week veel verschillende Belgische wedstrijden voorbij komen. We zouden bijna een langs de lijn achtige uitzending kunnen maken met zijn allen.

Joost

De eerste beslissing van het weekend is gevallen; Cercle Brugge promoveert naar 1A. (mits licentie blablabla...)

Cercle moest de 1-0 uitnederlaag goedmaken tegen Beerschot-Wilrijk en nam in de slotfase van de eerste helft een 2-0 voorsprong. 6 minuten voor het eind kopte Tom van Hyfte de 2-1 binnen waarmee Beerschot-Wilrijk op uitdoelpunten zou winnen (van Hyfte maakte ook de winnende toen Roda promoveerde bij NAC). Maar in de extra tijd kreeg Cercle een strafschop en maakte 3-1.

Beelden van de overtreding hier te zien; https://www.gva.be/cnt/dmf20180310_03401896/marc-brys-over-de-allesbeslissende-penalty-ik-had-hier-mee-kunnen-leven-maar-niet-op-deze-manier

Degene die de overtreding maakte was ook een oude bekende; Arjan Swinkels!

wekke

Wilrijk dat niet promoveert en KV Mechelen dat degradeert. Wat mij betreft een top weekend :-)

Joost

Zo'n laatste speeldag waarop er nog vanalles kan gebeuren, dat is toch echt prachtig en het hoogtepunt van het seizoen wat mij betreft.

Twee grote beslissingen moesten er nog vallen;

Wie pakt het laatste play-off ticket:
Standard zat in pole position maar keek op bezoek bij Oostende bij rust tegen een 0-2 achterstand aan. Na de thee zetten de rouches dat helemaal recht en wordt het 2-3.
Antwerp kwam helemaal niet meer in aanmerking want zij kon niet winnen bij Anderlecht ondanks dat de Brusselse ploeg al na 3 minuten werd gereduceerd tot 10. Anderlecht nam de leiding, Antwerp maakte nog gelijk maar in het slotkwartier scoorde Anderlecht opnieuw. Zelfs toen Anderlecht de laatste 10 minuten met 9 verder moest kon Antwerp niet scoren.
Kortrijk tenslotte deed wat het moest doen; winnen van Charleroi maar dat was alleen voldoende als ook Standard niet won.

Degradatie:
Het uitgangspunt voor KV Mechelen was eenvoudig; minstens hetzelfde resultaat boeken als KAS Eupen. Dat leek lange tijd prima te gaan. Waar Eupen en Moeskroen niet tot scoren kwam scoorde KVM er 2. Maar even na 4 uur veranderde alles in no-time. Eupen scoorde in een tijdsbestek van 7 minuten 3 doelpunten. In de slotminuten kwam daar nog een vierde treffer bij.
Zo is KV Mechelen gedegradeerd en is Eupen zeker van behoud.

Ook de twee PO2 groepen zijn hierdoor bekend;
A: Kortrijk, Zulte-Waregem, Waasland-Beveren, Moeskroen, OH Leuven, Lierse
B: Antwerp, STVV, Oostende, Lokeren, Eupen, Beerschot-Wilrijk

DanielsenAxedal

Eupen-moeskroen

''vermoeden van matchfixing''
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

wekke

Citaat van: DanielsenAxedal op mrt 11, 2018, 22:10:11
Eupen-moeskroen

''vermoeden van matchfixing''

Ik heb beide wedstrijden op tv gevolgd en Waasland Beveren liet zich in de tweede helft even makkelijk naar de slachtbank voeren, KV Mechelen was echter minder efficiënt dan Eupen.

In België (en waarschijnlijk in gans de voetbalwereld) gebeuren er rare zaken op de laatste speeldag en zo is het altijd ook geweest en daar moet je niet naief over doen. Iedereen hier wist dat zowel Eupen als KV een makkelijke thuisoverwinning zou boeken. De vraag was echter wie de meeste goals zou maken.

Een kampioenschap of degradatie bekom je niet enkel en alleen op de laatste speeldag, maar in alle maanden voordien.

Koning Kriel

Ik was in Eupen. Toen de eerste 1-0 van Eupen voor buitenspel teruggefloten werd stond de verdediger van Moeskroen in de goal het Eupen publiek uit te dagen en te lachen. Zo blij zal hij toch niet geweest zijn met een afgekeurde goal (onterecht volgens mij) als de wedstrijd gefixt was en hij moest verliezen. Moeskroen was inderdaad behoorlijk zwak maar dat zijn ze de laatste weken sowieso en Eupen had echt iets om voor te spelen. De uitslag kwam gezien de hele wedstrijd op mij niet onlogisch over.

Joost

Citaat van: wekke op mrt 11, 2018, 23:55:26
Ik heb beide wedstrijden op tv gevolgd en Waasland Beveren liet zich in de tweede helft even makkelijk naar de slachtbank voeren, KV Mechelen was echter minder efficiënt dan Eupen.

In België (en waarschijnlijk in gans de voetbalwereld) gebeuren er rare zaken op de laatste speeldag en zo is het altijd ook geweest en daar moet je niet naief over doen. Iedereen hier wist dat zowel Eupen als KV een makkelijke thuisoverwinning zou boeken. De vraag was echter wie de meeste goals zou maken.

Een kampioenschap of degradatie bekom je niet enkel en alleen op de laatste speeldag, maar in alle maanden voordien.

Moeskroen won in de 9 voorgaande duels maar 1 keer en verloor er 7. Dat die niet in vorm waren is een understatement.

Daarnaast moest Eupen vaak scoren dus waar normaliter een ploeg na 1 of 2-0 wat gas terugneemt moesten ze nu wel doorgaan.

Het was pas opvallend geweest als er een echt gekke uitslag was gekomen.